Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är troligen en av alla saker som kommer att bli bättre men de nya moderkorts kretsarna som kommer feb 2018

Hur mycket har chipsetet varit involverat i det sedan de började med IMC 2003?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är troligen en av alla saker som kommer att bli bättre men de nya moderkorts kretsarna som kommer feb 2018

Skrivet av Aleshi:

Hur mycket har chipsetet varit involverat i det sedan de började med IMC 2003?

Då både CPU och MB kretsar uppdateras så är nog detta en av alla saker som kommer att fixas se https://www.digitimes.com/news/a20170927PD212.html

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då både CPU och MB kretsar uppdateras så är nog detta en av alla saker som kommer att fixas se https://www.digitimes.com/news/a20170927PD212.html

Poängen är att det nog är något som blir bättre med de nya CPU-kretsarna. Jag tror inte moderkortskretsarna spelar roll tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Poängen är att det nog är något som blir bättre med de nya CPU-kretsarna. Jag tror inte moderkortskretsarna spelar roll tyvärr.

Jag vet att du vet men det var ett förtydligande att det kommer ny cpu och MK kretsar Q1 2018 (skrev första inlägget lite slarvigt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

ska bli skönt att köpa ny cpu i februari en uppdaterad ryzen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ok, ett hett tips för den som får dålig FPS i 3DMark Firestrikes sista deltest "Combined".

Med 4GHz OC får jag ~40 FPS i detta test, detta förutsätter dock att Coreparking är aktivt, slår jag av coreparking sjunker fps ända ner till 30!
Detta gäller även vid stock klocks och där trodde jag att det berodde på XFR eller något men uppenbarligen är det inte detta utan Coreparking i sig själv som gynnar Ryzen på något sätt.
Har sett exakt samma beteende i en del spel också där CP aktivt konsekvent gett mer prestanda, om detta beror på att det limiterar processens förmåga att hoppa mellan kärnor i onödan vet jag inte men det känns spontant som en rimlig förklaring.
För den som vill kontrollera coreparking rekommenderar jag ParkControl

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De har gjort småuppdateringar till sina kretsar tidigare. Som sagt, se 790FX till 990FX.

Och vadå riskera ny processteknik? Det är ju ganska satt i sten att de ska byta. De har pratat om 14nm+/12nm i månader, inklusive släppt kodnamnet Pinnacle Ridge. Så den kommer, frågan är bara när. Ryktet ovan säger Februari, om inte det stämmer så är det en annan månad, men processövergången kommer oavsett.
Dessutom är "12nm" ganska mycket just en 14nm+, från AMDs sida behöver de inte göra mycket för att konvertera Zen till den nya processen.

Jo självklart att de ska byta till ny processteknik (och att steget till 14nm+ inte alls kommer vara svårt), men 14nm var redan i volymproduktion ganska länge innan Ryzen började massproduceras (nästan ett helt år?). Glofo tror ju själva att Q1 kommer vara i största hand riskproduktion för 14nm+, varför skulle ett företag vilja riskera att släppa en massproducerad krets före potentiella förödande fel i produktionen kan uppmärksammas? Det är som hela grejen med riskproduktion, att vänta till efter riskproduktionen gör att man kan vänta sig mindre problem.

Jag kan ju också ha fel, man vet ju aldrig om riskproduktionen faktiskt redan äger rum (för nära partners av glofo).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jo självklart att de ska byta till ny processteknik (och att steget till 14nm+ inte alls kommer vara svårt), men 14nm var redan i volymproduktion ganska länge innan Ryzen började massproduceras (nästan ett helt år?). Glofo tror ju själva att Q1 kommer vara i största hand riskproduktion för 14nm+, varför skulle ett företag vilja riskera att släppa en massproducerad krets före potentiella förödande fel i produktionen kan uppmärksammas? Det är som hela grejen med riskproduktion, att vänta till efter riskproduktionen gör att man kan vänta sig mindre problem.

Jag kan ju också ha fel, man vet ju aldrig om riskproduktionen faktiskt redan äger rum (för nära partners av glofo).

För de har produktlinjen på14nm som backup. Så fort volymerna är igång på 12nm så kan de släppa. Att det tog tid för Ryzen att släppas var snarare för att 14nm var färdigt innan Ryzen. Av allt att döma gick det ganska fort för AMD att få Ryzen till konsument från det att de första kretsarna provtillverkades.
Produktionsfel beroende på tillverkningsprocess märker man väldigt fort, då är det inga smygande buggar man upptäcker efter många månader som det kan vara med konstruktionsfel.
Men ja, att de har produktionen igång en bra bit innan Februari förutsätter jag så klart. Det är inte så att de startar riskproduktionen i Januari och redan har kretsar på marknaden i Februari. Det vore ju en sanslös bedrift. Allra helst om de kan lova det nu.
Att de satt lanseringsmånad nu pekar ju på att de redan fått bra resultat av sample production. Passar väl tidsscemat rätt bra med lansering 5 månader från nu om de sett resultaten från provexemplaren.
Som sagt är det ingen svår övergång heller. En annan variant av samma nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För de har produktlinjen på14nm som backup. Så fort volymerna är igång på 12nm så kan de släppa. Att det tog tid för Ryzen att släppas var snarare för att 14nm var färdigt innan Ryzen. Av allt att döma gick det ganska fort för AMD att få Ryzen till konsument från det att de första kretsarna provtillverkades.
Produktionsfel beroende på tillverkningsprocess märker man väldigt fort, då är det inga smygande buggar man upptäcker efter många månader som det kan vara med konstruktionsfel.
Men ja, att de har produktionen igång en bra bit innan Februari förutsätter jag så klart. Det är inte så att de startar riskproduktionen i Januari och redan har kretsar på marknaden i Februari. Det vore ju en sanslös bedrift. Allra helst om de kan lova det nu.
Att de satt lanseringsmånad nu pekar ju på att de redan fått bra resultat av sample production. Passar väl tidsscemat rätt bra med lansering 5 månader från nu om de sett resultaten från provexemplaren.
Som sagt är det ingen svår övergång heller. En annan variant av samma nod.

Problemet är att riskproduktion är planerat under Q1/H1 2018 enligt glofo själva, riskproduktionen är ju det steg där man börjar testa om storskalig produktion av kretsarna faktiskt fungerar (man stockpilar fungerande kretsar tills stora volymer kan produceras om jag förstår alla artiklar om risk produktion rätt). Ungefär vad detta innebär är att om inte AMD har haft minst 2-6 månader av riskproduktion tidigare jämtemot alla andra kunder hos glofo kommer vi inte se Pinnacle 7 förrens tidigast Q2/Q3 2018.

Jag hoppas att AMD lyckas släppa i februari, men med information som säger emot sig själv från läkta källor, glofo och AMD själva ser jag ingen anledning att starkt tro på att februari är ett datum som kommer hända. Jag sparar hellre hypen tills då AMD gör ett officiellt utlåtande om saken.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Problemet är att riskproduktion är planerat under Q1/H1 2018 enligt glofo själva, riskproduktionen är ju det steg där man börjar testa om storskalig produktion av kretsarna faktiskt fungerar (man stockpilar fungerande kretsar tills stora volymer kan produceras om jag förstår alla artiklar om risk produktion rätt). Ungefär vad detta innebär är att om inte AMD har haft minst 2-6 månader av riskproduktion tidigare jämtemot alla andra kunder hos glofo kommer vi inte se Pinnacle 7 förrens tidigast Q2/Q3 2018.

Jag hoppas att AMD lyckas släppa i februari, men med information som säger emot sig själv från läkta källor, glofo och AMD själva ser jag ingen anledning att starkt tro på att februari är ett datum som kommer hända. Jag sparar hellre hypen tills då AMD gör ett officiellt utlåtande om saken.

Frågan är om det är risk production om den är avsedd att bygga upp ett betryggande lager. Vi får se allt eftersom det närmar sig. Men som sagt så är detta mer en finslipning av en befintlig process så rätt mycket är ju gratis i och med 14nm.

Permalänk
Medlem

Tack @tellus82 för de fina minnestesterna! Beställde idag en Ryzen 7 1700, Gigabyte AB350N och så blev det 16GB Corsair LPX 3733 (istället för G.skill Ripjaws V 3600).

Hoppas på en lite bättre balanserad rigg nu. I dagsläget så flaskar min 3570K i 4ghz rätt hårt (iaf i BF1 där Vegat mestadels ligger och jobbar runt 60%)

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ok, ett hett tips för den som får dålig FPS i 3DMark Firestrikes sista deltest "Combined".

Med 4GHz OC får jag ~40 FPS i detta test, detta förutsätter dock att Coreparking är aktivt, slår jag av coreparking sjunker fps ända ner till 30!
Detta gäller även vid stock klocks och där trodde jag att det berodde på XFR eller något men uppenbarligen är det inte detta utan Coreparking i sig själv som gynnar Ryzen på något sätt.
Har sett exakt samma beteende i en del spel också där CP aktivt konsekvent gett mer prestanda, om detta beror på att det limiterar processens förmåga att hoppa mellan kärnor i onödan vet jag inte men det känns spontant som en rimlig förklaring.
För den som vill kontrollera coreparking rekommenderar jag ParkControl

Kör du med de inställningar programmet ställer in per default eller har du ändrat nånting själv?

Permalänk
Datavetare

Har kört Linux (specifikt Ubuntu 17.04 server) på R5-1600 (tillverkad v30 kill-ryzen hanteras både på Windows och Linux) + ASRock AB350 Pro4 (detta är ett moderkort ur "andra" vågen, är ganska precis lanserat) ett tag nu.

Några observationer: Linux-kärnan är sedan 4.09 (kör 4.10) helt införstådd med designen av Zen. Windows scheduler gör helt klart skillnad på SMT och kärnor (vilket den sedan urminnes tider gjort för HT också), Linux tar även hänsyn till CCX-konfigurationen.

Att Windows inte tar hänsyn till CCX är i praktiken ett mindre problem än man kanske kan tro. Linux har helt optimerat för fallet att man jobbar med oberoende saker på olika trådar. En bra första ansats för en server, inte alls säkert det rätt val för desktop då två trådar på samma CCX kan kommunicera billigare (har en hel del resultat kring detta).

Specifikt vad Linux gör är att den utgår från att det man kör är separata uppgifter, så om första tråden allokeras från CCX#0 kommer nästa tas från CCX#1 för att maximera utnyttjande av L3$ (som är separat per CCX).

Alla funktioner på moderkortet fungerar, enda problemet jag märkt har med USB att göra (är ju samma ASMedia krets i alla B350 moderkort). Bootar man datorn och sedan använder USB fungerar allt perfekt så långt jag märkt, problemet uppstod när jag bytte till en 850Evo disk som tar ner boot-tiden ~1s. Bootar man först och sedan aktiverar WiFi (har en USB-dongel) fungerar det alltid, men tar man upp interfacet m.h.a. boot-script verkar det som USB-kretsen inte hinner initiera sig (det fungerade utmärkt med en långsammare disk).

Har också fått rätt mycket mer inblick i varför Zen hamnar så väldigt efter Intel i program som är AVX-optimerade (har så här långt främst lekt med CUDA och SIMD-programmering på denna maskin). I teorin ska Zen ha samma kapacitet med AVX som med SSE, det då den interna databredden bara är 128-bitar medan AVX är 256.

Spekulationen innan var att det i alla fall inte borde bli sämre när man kör AVX då man ändå spar resurser i front-end. Krävs två SSE instruktioner för att processa lika mycket data som en AVX-instruktion, även om Zen behöver dubbelt så många cykler för att processa AVX har man ändå sparat tid i fetch/decode stegen.

I praktiken blir prestanda ofta något lägre med AVX jämfört med SSE. Ingen stor skillnad, handlar typiskt om 5-15 %. Det medan Intel CPUerna ser upp till en prestandafördubbling, speciellt Skylake, från att gå från SSE till AVX.

Skulle säga att folk kanske pratat upp CPU-fläkten man får med R5-1600 lite väl. Den fungerar absolut, men i mitt system som förutom CPU-fläken är passivt (har ett passivt GT 1030 då jag antagligen aldrig kommer spela på denna maskin) skulle jag säga att det är en rätt högljudd fläkt (framförallt innan man aktiverar "silent mode"), inte i närhet den "Noctua NH-L9x65 Low Profile CPU Kylare" som mitt i7-5775C system har (det är också 65 W TDP).

Ryzen-kylaren är kanske bättre än Intels standardkylare sett till kyleffekt, men de låter ungefär lika mycket (Intels standardkylare hade absolut inga problem att hantera 5775C, men då det är en desktopdator i ITX-chassi blev det en ny kylare p.g.a. ljudnivå).

Är man ute efter ett riktigt tyst Ryzen-system kanske man lika gärna kan välja R5-1600X + halvbillig kylare. (I mitt fall är den en server så den står där jag ändå inte hör den).

Finns förutom USB-problemet ingenting att klaga på, Ryzen-stödet i Linux-kärnan är lysande.

Rent generellt borde de som kör Ryzen funderar på varför de vill ha många kärnor, ni kanske borde fundera på ert val av OS.

Kolla t.ex. på Geekbench 4 resultaten för multicore. Windows och Linux är hyfsat nära varandra till ~4C, men ju fler kärnor man slänger på ju större försprång får Linux. Finns inte en enda Windows-maskin på top 100-listan, det då den domineras av dual-socket Xeons och här är Windows helt chanslös mot Linux körandes samma CPU-konfig.

1800X @ 4000 GHz med Win10 mot 1800X @ 3850 GHz med Linux: den senare är ~30 % snabbare i MT-testen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kör du med de inställningar programmet ställer in per default eller har du ändrat nånting själv?

Standard firestrike test, samma som är länkat i signatur.
Eller menar du corepark?
Där kör jag på corepark aktivt med 5% min cores och frekvens kontroll på 90% minimum.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Standard firestrike test, samma som är länkat i signatur.
Eller menar du corepark?
Där kör jag på corepark aktivt med 5% min cores och frekvens kontroll på 90% minimum.

Menade ParkControl. Min står på 100% på alla fyra alternativen per default. Kollar jag CPU-användning via aktivitetshanteraren så ligger den på 1% just nu med webbläsaren på men övrigt i idle. Vad har jag missat för inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att Windows inte tar hänsyn till CCX är i praktiken ett mindre problem än man kanske kan tro. Linux har helt optimerat för fallet att man jobbar med oberoende saker på olika trådar. En bra första ansats för en server, inte alls säkert det rätt valet för desktop då två trådar på samma CCX kan kommunicera billigare (har en hel del resultat kring detta).

Specifikt vad Linux gör är att den utgår från att det man kör är separata uppgifter, så om första tråden allokeras från CCX#0 kommer nästa tas från CCX#1 för att maximera utnyttjande av L3$ (som är separat per CCX).

Är detta baserat på om man allokerar nya trådar i ett C++ program typ?

Citat:

Alla funktioner på moderkortet fungerar, enda problemet jag märkt har med USB att göra (är ju samma ASMedia krets i alla B350 moderkort). Bootar man datorn och sedan använder USB fungerar allt perfekt så långt jag märkt, problemet uppstod när jag bytte till en 850Evo disk som tar ner boot-tiden ~1s. Bootar man först och sedan aktiverar WiFi (har en USB-dongel) fungerar det alltid, men tar man upp interfacet m.h.a. boot-script verkar det som USB-kretsen inte hinner initiera sig (det fungerade utmärkt med en långsammare disk).

Hmm händer samma sak om man försöker att mounta en usb disk via boot-script eller göra något annat med usb (antar detta)? Det låter som att usb drivern inte hinner köra klart, antingen så returnerar usb init grejen för tidigt pga B350 konstigheter eller så är det något annat typ at bootscriptet inte har usb drivern som deps eller hur det nu fungerade (var länge sen sist jag rörde boot grejer före userspace).

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Är detta baserat på om man allokerar nya trådar i ett C++ program typ?

Allt som skapar en OS-level tråd utan att ange en preferens för vilken CPU-tråd den ska köra på fungerar på det sättet. Det inkluderar då ett C++ program som skapar en ny tråd via std::thread.

Skrivet av wowsers:

Hmm händer samma sak om man försöker att mounta en usb disk via boot-script eller göra något annat med usb (antar detta)? Det låter som att usb drivern inte hinner köra klart, antingen så returnerar usb init grejen för tidigt pga B350 konstigheter eller så är det något annat typ at bootscriptet inte har usb drivern som deps eller hur det nu fungerade (var länge sen sist jag rörde boot grejer före userspace).

Då jag har ett /etc/network/interfaces script som tar upp WiFi händer det långt efter (well, i CPU-tid i alla fall ) att userland är initierat. Detta kan självklart vara ett driverproblem, men som OS-utvecklare kan jag säga att det mycket väl kan vara ett HW-fel (som i detta fall då borde kunna lösas i en driver genom att helt sonika vänta en "säker" tid).

Har inte testat att montera en USB-disk på det sättet, så kan inte svara på det. Ska testa i något läge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Körde ett test i Unigine Valley och 1600 @ 3.9GHz maxar ut i Extreme HD preset med ett 1080 då och då. WTF?

Edit: Den går även upp till 100% då och då i 3dmark firestrike stresstest (standard).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Menade ParkControl. Min står på 100% på alla fyra alternativen per default. Kollar jag CPU-användning via aktivitetshanteraren så ligger den på 1% just nu med webbläsaren på men övrigt i idle. Vad har jag missat för inställning?

Kolla först vilken powerplan som är vald i Windows och välj även den i parkcontrol, sätt sedan corepark aktivt för ac och sätt min cores till 5%, sätt sedan frequency control AC till 90% för bäst prestanda eller 5% för max energisparande. Kombineras bäst med ryzen balanced powerplan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt som skapar en OS-level tråd utan att ange en preferens för vilken CPU-tråd den ska köra på fungerar på det sättet. Det inkluderar då ett C++ program som skapar en ny tråd via std::thread.

Ah då förstår jag, jag tänkte först typ att linux kanske hanterade scripts/forks/dylikt som separata processer och vanliga trådar borde hamna på samma CCX. Det skulle vara ganska smart om man kunde konfigurera vilken typ av preferens man behöver på en program basis, eller iaf ställa in saken i en config fil då man bootar datorn.

Citat:

Då jag har ett /etc/network/interfaces script som tar upp WiFi händer det långt efter (well, i CPU-tid i alla fall ) att userland är initierat. Detta kan självklart vara ett driverproblem, men som OS-utvecklare kan jag säga att det mycket väl kan vara ett HW-fel (som i detta fall då borde kunna lösas i en driver genom att helt sonika vänta en "säker" tid).

Har inte testat att montera en USB-disk på det sättet, så kan inte svara på det. Ska testa i något läge.

Vänta en lagom tid för att fixa problem är väl standard i ubuntu Bara lyssna på hur pulseaudio stannar och startar 3 gånger på rad när fönsterhanteraren går igång för att vara säker på att ljuded faktiskt ska gå igång :V

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Finns förutom USB-problemet ingenting att klaga på, Ryzen-stödet i Linux-kärnan är lysande.

Stöd för avläsning av temperaturer saknas...
Lär dock fixas ganska snart. Finns redan patchar man kan tillämpa om man kompilerar sin egen kernel.
Annars håller jag med. Ryzen-stödet i Linux är lysande.

Permalänk
Medlem

Kom just på en grej gällande det nya chipset som de pratade om, undra om de gör nya bara för att lägga till thunderbolt 3? Speciellt med tanke på att Intel har sagt att standarden kommer bli gratis i och med 2018, det skulle dra up bandbredden på chipset till x8 lanes.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Kolla först vilken powerplan som är vald i Windows och välj även den i parkcontrol, sätt sedan corepark aktivt för ac och sätt min cores till 5%, sätt sedan frequency control AC till 90% för bäst prestanda eller 5% för max energisparande. Kombineras bäst med ryzen balanced powerplan.

Har samma i energischema i Win10 som i ParkControl och har valt det du sagt men verkar inte funka. Vet inte om det beror på att jag är inloggad som användare och inte som admin. -Om det är menat att PC skall "belasta" kärnorna till valfri belastning (som syns i staplarna till höger i PC).

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Tror du lär vara admin inloggad eller ge parkcontrol admin rätigheter i alla fall. Till höger i bild ska de kärnor som parkeras bli gråa staplar, som i nedanstående bild.

Som synes är minst antal kärnor aktiva satt till 5% och lägst frekvens satt till 5%.

Här är också alternativet för att visa parkeringsinställningar under windows energiplans alternativ ikryssat, detta ger tillgång till en ännu större kontroll över hur kärnor parkeras, man kan som exempel justera den övre gräns som en kärna anses vara för mycket belastad och nästa kärna ska väckas, normalt står detta på 80% vilket kan vara lite i underkant då extra kärnor kan väckas i onödan. Vilket får till följd att XFR går ner i frekvens.

Jag vet inte riktigt varför men på min efter nybygget pinfärska windows installation med alla drivare inlagda så var coreparking helt avslaget för alla energiplaner, jag trodde i min enfald att AMD/M$ hade koll på läget men tydligen icke.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tellus82:

@JonkenPonken: Tror du lär vara admin inloggad eller ge parkcontrol admin rätigheter i alla fall. Till höger i bild ska de kärnor som parkeras bli gråa staplar, som i nedanstående bild.
https://i.imgur.com/0BDMWiU.png
Som synes är minst antal kärnor aktiva satt till 5% och lägst frekvens satt till 5%.

Här är också alternativet för att visa parkeringsinställningar under windows energiplans alternativ ikryssat, detta ger tillgång till en ännu större kontroll över hur kärnor parkeras, man kan som exempel justera den övre gräns som en kärna anses vara för mycket belastad och nästa kärna ska väckas, normalt står detta på 80% vilket kan vara lite i underkant då extra kärnor kan väckas i onödan. Vilket får till följd att XFR går ner i frekvens.

Jag vet inte riktigt varför men på min efter nybygget pinfärska windows installation med alla drivare inlagda så var coreparking helt avslaget för alla energiplaner, jag trodde i min enfald att AMD/M$ hade koll på läget men tydligen icke.

Får kika på det imorgon som admin. Kör med samma inställningar som du nu och den går ned till 2 kärnor som minst. Står 12 kärnor (cores) för min 1600X men blir ju 6/12. Var mest ute efter inställningen som håller kärnorna aktiva/alerta men det kanske endast gäller om man inte kör med låst frekvens och OC. John Blund är och knackar på nu...

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: För bäst prestanda med Ryzen bör du ha coreparking påslaget, slår du av det kommer du få sämre prestanda i en majoritet av spel och program, detta skiljer sig mot äldre processorer där coreparking för det mesta försämrade prestanda. Zen reagerar dock inte som äldre processorer. Detta oavsett om du kör klockat eller inte klockat. Bäst funktion och prestanda får man om man kombinerar coreparking med Ryzen balanced power plan då den ger möjlighet för processorn att byta strömtillstånd mycket fortare än andra energiplaner.

Om du vill få lägre frekvens i idle vid klockning så måste du använda P. state klockning

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tellus82:

@JonkenPonken: För bäst prestanda med Ryzen bör du ha coreparking påslaget, slår du av det kommer du få sämre prestanda i en majoritet av spel och program, detta skiljer sig mot äldre processorer där coreparking för det mesta försämrade prestanda. Zen reagerar dock inte som äldre processorer. Detta oavsett om du kör klockat eller inte klockat. Bäst funktion och prestanda får man om man kombinerar coreparking med Ryzen balanced power plan då den ger möjlighet för processorn att byta strömtillstånd mycket fortare än andra energiplaner.

Om du vill få lägre frekvens i idle vid klockning så måste du använda P. state klockning

Hmmm, såg nu att Ryzens eget energischema inte stod som i din bild ovan. Får aktivera detta och testa lite imorgon då. P.State testade jag lite snabbt förut men efter reboot så la sig CPU på 2.2 Ghz nåt sånt (minns inte exakt) men återgick till den statiska OC i väntan på ny BIOS. Är ingen fena på OC men tycker inte det gick göra så mkt mer än att aktivera P.State till manuell och starta om. Kör med dina inställningar så länge. Gällande dynamisk frekvens på CPU är inget jag bryr mig om egentligen. Har just nu 35 grader på CPU medan jag skriver detta.

Permalänk
Medlem

Hitintills har jag inte lyckats hitta något som faktiskt presterar sämre med coreparking aktiverat så jag vet ärligt talat inte varför AMD stängde av detta för Ryzen balanced, att man höjde min frekvens till 90% förstår jag för där handlar det om faktisk prestandaförbättring men att avaktivera coreparking ger på min burk omedelbara prestandaförluster i program, benchmarks & spel.

Visa signatur

Permalänk

Har provat lite snabbt med CPU-Z Bench CPU och jag får runt ~420 i singel med Ryzens energischema samt inställningarna som diskuterats ovan med ParkControl. Kör jag med Hög Prestanda i energischema så får jag runt ~465 i singel. I multi så blir det rätt lika ~3740

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Hög prestanda beter sig lite annorlunda och kan funka mycket bra till rent enkeltrådat. Körde du med 90% min frekvens?
Undrar om moderkort kan inverka på de skillnader som syns? För mig får jag bättre prestanda i cpuz på single core med coreparking, hmm.

Visa signatur