> Hejsan!
> Är ny i forumet.
> Har ett litet udda problem.
> Jag har kopplat in 2st. s.k "Home Plugs/Power Plugs" (TP-Link 4010 Kit).
> Fungerar suveränt i cirka 1 dygn med hastighet 80-90 Mb/sek med
> Bredbandskollen. (Har 100/10) Sedan händer det konstiga.
> Hastigheten sjunker plötsligt ibland ner till 30-40 Mb/sek.
> Kommit på efter många tester att om jag bryter strömmen helt till
> dessa HomePlugs och väntar i ca. 20 sek. och sedan sätter på stömmen
> igen så åker hastigheten återigen upp till 80-90 Mp/sek.
> !!!!????
> Någon som vet något om detta mystiska?
Kör med nätverkskabel från Fiberingången till Home Plug och sedan Home Plug i ett rum längre bort med nätverkskabel till dator.
Homeplugs är väl inte kända för att ha bra och stabil kontakt för nätverk oavsett vad de lovar på lådan.
Troligtvis någon störning på ditt elnät som orsakar detta. Vet du om det är någon apparat som startar varje gång när du får en hastighets sänkning? I så fall kan det vara den som är boven då när saker startar så kan det uppkomma störningar som gör att homeplugsen går ner i hastighet för att upprätthålla en "stabil" kontakt, men sen inte vill återgå till den högre hastigheten igen för än du nollställer dem.
Med apparater så kan det ju vara allt från elektronik, vitvaror, värme, ventilation, etc. så det finns ju många potentiella felkällor.
@loefet: Tack för ditt svar.
Finns det någon Homeplug som är stabilare kanske.
Jag har ingen annan apparat inkopplad på den fas som mina Homplugs annat ät TV:n som också går på Homeplugs.
Kollar hastigheten på tv:n som även den är ansluten med kabel på samma sätt som datorn.
Den går aldrig ner i hastighet.
Kan det vara nätverkskortet som månne "storknar"
Mystiskt är det i alla fall.
Går ju bra om jag startar dagen med att bryta o sätta på strömmen till Powerplugsen (Räcker med att dra ur EN plug o vänta 10-20 sek.
Sen är det full hastighet hela dagen.
Mycket Mysko
@CaptainUlf: Kan aldrig tänka mig att rekommendera ett Homeplug system, då mina erfarenheter av dem är just en massa strul. Till och med trådlöst nätverk brukar fungera bättre. Dock är en nätverkskabel alltid bäst och Homeplugs är bara till att användas om inget annat går.
Men det är ju min åsikt om dem, finns kanske andra som vet/tycker annorlunda.
Du menar väl att det är inget annat inkopplat på den proppen i elskåpet är dina Homeplugs samt TVn.
Skulle vara mycket konstigt om inte halva spisen eller ugnen, en tredjedel av all eventuell uppvärmning, samt ungefär en tredjedel av alla enfasproppar i elskåpet använder den fasen om man ser till hela huset/lägenheten. Så det finns nog fler felkällor än bara TVn.
Testat att byta homeplugsen mot dem du har till TVn istället ifall de inte har några problem med hastigheter?
30-40 Mbit som du får ur dem du har till datorn skulle ju räcka till TVns behov i alla fall.
Har du fler än två homeplugs sätter de upp ett meshnät för att, åtminstone i teorin, fungera bättre. Om du har möjlighet att handla på öppet köp någonstans kan det kanske vara värt att köpa en till och testa ifall det löser problemet.
EDIT: såg att du skrev att du har tv'n inkopplad med homeplugs, du har alltså redan fler än två inkopplade?
@Krippa75:
Jag har alltså 4 totalt inkopplade i olika rum till olika rum.
Håller på att bli snurrig på detta mysko problem.
Har för det mesta 90Mbps men så helt plötsligt efter att stängt av datorn över natten så när jag startar på morgonen är de 30-35 Mbps.
Drar då ur en Powerplug ur elkontakten eller bryter strömmen för den fasen o väntar 10 sek.
Sen i med strömmen o vips uppe i 90 Mbps.
Som sedan håller hela den dagen.
Fattar NADA.
Även Tp-link support fattar NADA.
Snackar bara om en massa interference, induktionshällar o annan elektrisk utrustning som kan tänkas störa.
Tror inte ett skvatt på detta.
Skall kanske testa Zyxel Powerline trots att mina Tp-link 4010 fått s.k. bäst i test?
De tester som görs är nog inte så värst objektiva.
Bäst i test lär nog "Öppet köp" vara.
jag har tidigare skrivit att jag testat Devolo. just nu har vi dom i sommarhus som är byggd på 60-talet med tillbyggnad på 70 och 2000-talet. jag har 4 devolo inkopplade och då använder vi dom som trådlösa AP plus att TV är inkopplad på dom i två rum. det sämsta hastigheten den visar är 300m/bit mellan dom. linan jag har där är tip 8/1 m/bit så ingen speciellt. kan bara säga att jag är mer än nöjd.
sedan har alla olika erfarenheter av Home Plug och finns inget annat än testa. dock är dom jag har tycker för dyra men jag läste massor precis som du och i alla forum jag hittade var folk mest nöjda med dom. därför blev det dom.