Permalänk
Medlem

1.5 @vcore

Tja!
Till att börja med, jag behöver inga visdomsord om degradering eller dylikt.

Vill bara höra vilka som kört med sjukt hög spänning och hur länge det höll/håller. (temp om cirka 80c vid full load)
Pratar då primärt om Sandy/Ivy/Skylake.

Permalänk
Medlem

Om det är din nuvarande CPU du funderar om, så ska den klara 80c. Men det är långt ifrån optimalt. Men är det 80c när du stresstestar den så är det egentligen inte så farligt då du inte kommer upp i samma temp under normal användning. Annars skulle jag nog överväga vattenkylning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Man har ju läst om folk som kört sina Sandy Bridge CPU:er i 1.45V för att kunna köra i minst 5.0 GHz. Har dock inte läst om någon degradering till följd av detta.

Ang. degradering (inga visdomsord, bara information) - En Intel CPU som körs i 1.5V med load 24/7 kommer förmodligen att degraderas inom 5-10 år. Lite svårt att säga när detta händer då det skiljer sig från CPU till CPU (även inom samma modeller) - en 8700K kanske degraderar inom 1 år, medan en annan börjar visa tecken på degradering efter 10. Har du planer på att uppgradera inom 5 år till en nyare CPU så ser jag egentligen ingen anledning till att varför man inte ska köra i 1.5V om kylningen klarar av. Om du planerar att ha den i ~10 år så är det nog lite svårare att motivera en så hög spänning då den förmodligen kommer att degradera (d.v.s. kräva högre spänning för att hålla sin frekvens).

Kör på med 1.5V om din kylning tillåter detta, ser inget negativt med det om du planerar ett byte av CPU:n inom 5 år

EDIT: Kollar du på databladet så sätter Intel en max spänning till 1.52V (se sektion 7):

https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/8th-g...

Allt över 1.52V kommer förmodligen att skada CPU:n inom dess garantiperiod.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Falcon:

Har kört de flesta CPUs sedan 5960x upp till 1.5 V men håller tempen under 90C eftersom det ser ut som bluescreen dyker upp hela tiden efter det.. har nu lekt runt med 7640, 7700, 7740, 7800x osv. har haft alla uppe på 1.55 volt också men med vatten kylning har det inte get mer. men det kanske det gör med chillern jag har på väg:-)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För bench har jag kört 1.62 V på min Ivy.
Under längre perioder har jag legat på 1.4V utan bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin