Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering!

Hallå!

Tänkte uppgradera min dator men funderar på vad man ska lägga pengarna på!
så här ser den ut för nuvarande

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 @ 2.80GHz
AMD Radeon R9 200 series 2048mb GDDR5
16G Minne (Kingston Hyperx 2x8GB)
1TB Hårdisk (normal)

Vet inte riktigt vilken modekort(kanske inte behövs) men så här står det iallafall.
American megatrends inc,1501 (00BK036-03017-MIBC70-A9E)

Tänkte först och främst att processorn kanske behöver uppgraderas?
och har tänkt lägga en budget på runt 2000 kr för det.
Har letat runt och hitta. AMD Ryzen 5 1600x och Intel Core i5-7600K 3.80GHz som intressanta för det priset.
Har ingen riktig koll på sån här grejer och behöver därför eran hjälp!

Är dessa bättre än nuvarande? finns det bättre? Fungerar det att byta ut dessa i modekortet?
Vad rekommenderar ni annars?

PS: Spel som jag spelar just nu är äldre och fungerar bra med nuvarande uppställning (Mass effect, Diablo 3 etc)
men tänkte uppgradera för nya spel som är på väg.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du kan inte sätta i ny processor i ditt gamla moderkort, du måste ha nytt moderkort och då kommer du behöva nytt RAM också eftersom nya plattformar använder DDR4, inte DDR3. 2000kr räcker inte för det.

Glöm 7600K, den är ett av de sämsta köpen du kan göra just nu. Titta antingen på Ryzen 5 eller nya Intel 8350K eller 8600K i så fall.

Ryzen 5 eller 8600K plus moderkort plus 16GB DDR4 kommer gå på 4000-4500kr. Dra av kanske 6-700kr om du istället väljer 8350K.

Permalänk
Medlem

Datorn skulle absolut blir bättre av ny processor, men pga av åldern på din maskin så kommer detta sluta med en så gott som ny burk.

Processor bör uppgraderas, då måste du också byta moderkort. ska du köra intel gen 6 eller högre behöver du också nytt ram (Rätta mig om jag har fel, men den nämnda core processorn stödjer DDR3L, men inte DDR3?)

Du bör också köpa en SSD, det kommer ge dig väldigt mycket. Det är det minsta du bör göra, och något du bör göra även om du inte uppgraderar något annat.

Vad är din totala budget?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Överklockning! Begagnad I7 860/870 är inte dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Överklockning! Begagnad I7 860/870 är inte dyrt heller.

Tanken är ju god att rekommendera överklockning.
Men kanske inte till någon som inte har koll på sockets ens.

Som folk ovan säger en uppgradering kommer nog resultera i en nästan helt ny dator för TS del.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ska överväga och köpa ny paket istället då!
har inte behövt uppgradera något på flera år. då jag spelar nyare spel på konsol.
men nu är det dags att köpa in bättre dator.

Tack!