SweClockers drop!

Försökte överklocka CPU, har nu ingen signal till skärm

Permalänk
Medlem

Försökte överklocka CPU, har nu ingen signal till skärm

Hej! Idag gav jag mig på att överklocka min CPU, i5 4690k. Gjorde verkligen min research innan och följde diverse guider specifikt för mitt Mobo och cpu för att göra det på rätt sätt inne i bios. Allt gick bra till en början men vid ett tillfälle höjde jag Vcore lite för mycket vilket gjorde att processorn blev extremt varm, jag var även lite ouppmärksam och märkte att den hade nått 100 c innan jag snabbt som fan stängde av testet med Prime95.

Efter detta sänkte jag Voltage och provade igen, allt funkade bra tills datorn plötsligt stängde av sig. Provade sedan att starta igen upprepade ggr och datorn startar som vanligt med fläktar men ger ingen som helst signal till någon av mina skärmar. Det jag provat hittils: Tagit ut och satt i kablar igen till skärmarna. Tagit ut strömsladden och hållt nere powerknappen i 1 min för en reboot. Återställt CMOS på moderbordet för att få default inställningar.
Inget funkar och börjar nu bli desperat, är det sönder? Någon som vet något mer? Har sett att det har varit ett ganska vanligt problem men har ej läst mig till något vettigt svar. Tack!
Specs:
Mobo, Gigabyte Z97P-D3
Cpu, i5 4690k
Gpu, GTX 970
PSU, Någon cooler master 750w

Permalänk
Medlem

vid 100 grader så stekte du nog din CPU...
köp/låna en CPU och testa om din gick sönder..

Permalänk
Medlem

Låt den stå ca en timme och svalna med mobo batteriet och strömsladd utdraget, prova sedan även med så lite komponenter som möjligt kopplade och försök att starta.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av peer81:

vid 100 grader så stekte du nog din CPU...
köp/låna en CPU och testa om din gick sönder..

Nah, den throttlar när den blir för varm eller när den börjar närma sig maxgränsen. Vet dock inte vad som kan vara fel på datorn. Kan ju fortf vara cpun, men i vanliga fall får man blue screen (låg volt) eller throttle (hög temp).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reseta cmos och försök igen.. Antingen med jumper eller så tar du ut de lilla knappcells batteriet (med nätaggregatet avstängt)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Tror TJ Max 105C om jag inte har fel för mig.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Låter som korrupt CMOS. Som @MonkeN sa, rensa den. För att CPU'n ska dö som du beskrivit situationen behöver du i princip antingen köra utan kylare, löjligt hög spänning eller ha astronomisk otur. Temperaturen i sig throttlas så länge du inte stängt av thermal throttling, någonting man aldrig bör göra.

Givetvis kan du också ha smällt strömförsörjningen på moderkortet, men så länge du inte körde rätt hög OC och utan något luftflöde i chassit är oddsen inte så höga. Z97-D3 må ha väldigt enkel strömförsörjning, men den är inte katastrofalt dåligt.

Som sagt, är troligtvis ingen hårdvara som är sönder.

Gör dessa stegen tills problemet löst sig.

1. Rensa CMOS.
2. Kör Windows i felsäkert läge.
3. Testa med ett live-OS t.ex. någon live linux distro på ett USB minne.

Fungerar det under steg 2 eller 3 så är det mjukvaran som är korrupt och du behöver antingen försöka reparera den eller ominstallera OS.

4. Installera om UEFI/BIOS. Testa sedan igen med steg 2 och 3 om det inte löst sig.
5. Tag ut all hårdvara utom CPU, moderkort, nätaggregat och RAM. Kör på den integrerade grafikdelen på processorn. Steg 2 och 3 kan återigen användas.
6. Återkom.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Tack för svar! Har som sagt redan rensat CMOS, la ut batteriet i cirka en timme men det hjälpte inte. Problemet är att jag inte inte vet hur jag ska varken starta i felsäkert läge eller installera om bios eller liknande, när jag inte får något ström till skärmen. Eller kan man göra det på något annat vis?

Permalänk
Medlem

@MonkeN: Yes redan gjort det, ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Medlem

@Cadzon: Ja tänkte samma, hade det blivit nåt allvarligt fel på CPUn hade jag nog ändå fått bild iallafall känns det som. Därför jag misstänker Mobo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeT99:

@philipborg: Tack för svar! Har som sagt redan rensat CMOS, la ut batteriet i cirka en timme men det hjälpte inte. Problemet är att jag inte inte vet hur jag ska varken starta i felsäkert läge eller installera om bios eller liknande, när jag inte får något ström till skärmen. Eller kan man göra det på något annat vis?

För att starta felsäkert läge tryck F8 cirka en gång per sekund.

Däremot lär det inte hjälpa om du inte ser post skärmen. (Moderkorts loggan.) Kör steg 5 isf, mao plocka ut allting utom det absolut viktigaste.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.