Filsamarbetstjänst, förutom Dropbox

Permalänk
Medlem

Filsamarbetstjänst, förutom Dropbox

Hej!
I en förening jag är med i behöver vi kunna lägga upp bilder och andra dokument på en filarea som flera ska kunna komma åt. I dag änvänder vi Dropbox Business (heter det väl) för det. Det funkar väl för all del. Och det är bra att man kan välja om filerna ska synkas till ens dator eller inte.
Men det kostar tydligen runt 7 kkr per år. Det är inte jag som sköter den biten, men det var något sådant.
Rätt saftiga pengar tycker jag.
Har ni koll på om det finns någon ungefär likvärdig tjänst som inte är lika dyr?

Eftersom det är bildmaterial räcker det inte med en enstaka gigabyte, det kommer snabbt bli fullt. Men så mycket som en terabyte är nog också mer än vi behöver på ett tag.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Keeper of the Bamse

G suite business kostar 8 euro per månad per användare: https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ni är lite tekniska av er så funkar det säkert bra med en billig VPS och Open source-lösning som ni konfigurerar själva, för någon tusenlapp per år.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

@simonw: VPS med 1tb lagring (eller vad dom använder, det är trots allt vad dropbox erbjuder) kostar mer än nån tusing per år.

Google Apps är en lösning men en annan är Office 365 där går det på en hundring per person och månad beroende på licens. För att få full glädje av det så skulle jag rekomendera ni lägger över mailen där också (exchange).

vad har ni för E-post tjänst i dagläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@simonw: VPS med 1tb lagring (eller vad dom använder, det är trots allt vad dropbox erbjuder) kostar mer än nån tusing per år.

Nja, finns väl drösvis med leverantörer som erbjuder dedikerade servrar/VPS med 1TB lagring för runt 10€/månad?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
(Jag skulle svarat själv tidigare men fastnade i utdragen läggning av småbarn.)
Det är inte omöjligt att vi kan ha en någorlunda tekniskt kunnig administratör, men av enskilda användare bör det inte krävas några större tekniska insatser.
Vi använder i dag inget mejlsystem alls. Folk har sina privata mejl, och det funkar tillräckligt bra, det är egentligen bara filarean vi behöver. Vad jag vet i alla fall.
Gsuite skulle kunna vara ett alternativ, jag ska nog titta lite närmare på det. Office 365 gissar jag är knutet till Onedrive? Kan förstås kolla det också.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

I min BRF så använder vi ; https://owncube.com

Kan väl inte uttala mig så mycket, förutom att det fungerar fint för att dela dokument.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.