Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

Varit på semester så inte haft någon tid att svara, snacka deppigt och komma hem till minusgrader och snö...

Skrivet av ClubT:

@Kakann Hej och tack för möjligheten att ställa frågor!

Jag har idag ett bolån uppdelat i tre delar med olika bindningstid. Bindningstiden för ett av de lånen gick nyligen ut och jag är fri att se mig om efter alternativ. Min fundering är om det finns någon nackdel att ha sitt bolån uppdelat på olika banker?

Mvh

Egentligen inte annat än att jag skulle tycka det vore lite störigt att ha det på olika ställen. Du kan säkerligen få bättre deal om någon bank får hela din affär och inte bara en liten del av en bit av kakan så att säga.

Skrivet av r0ad:

Köpa eller vänta? Vad är rätt läge just nu?
Kollar ni mycket på vilken sorts anställning man har? Skulle jag tjäna på att ta en heltidsanställning på en privat firma kontra ett bemanningsföretag just för bolån?

Har du bostad idag eller är det ditt första köp? Har du en befintlig bostad och ska köpa nytt och har en ekonomi som klarar att du kanske får 10-20% mindre än förväntat så kör på. Du kommer i så fall både köpa och sälja "billigt". Sen ser det helt olika ut i olika delar av landet men här i Umeå har det mattats av p.g.a. ett helt enormt utbud just nu.

Det kollar vi absolut på, det är klart bättre att vara anställd direkt av t.ex. Volvo än att vara inhyrd dit via typ Adecco. Om orderingången går ner så är det ju så klart bemanningspersonalen som får gå först, men ser ekonomin OK är det inga större skillnader.

Permalänk
Medlem

@Kakann

Hur hanteras amorteringskravet och lån till värdehöjande renoveringar och att köpa loss tomten?

(Amorteringkrav: 2%/år ner till 70% belåning och 1%/år ner till 50% belåning.)

Exempel 1:
Köper villa (friköpt) för 3MSEK med en insats på 600kSEK (20%). Lånar alltså 2,4MSEK. Om jag sedan renoverar något i huset, kan jag efteråt eller i samband med lånet få värdet på huset höjt till 3,5MSEK så att jag nu bara är belånad till 68,5% och därmed endast behöver amortera 1% per år?

Exempel 2:
Köper en villa med tomträtt för 3MSEK med en insats på 600kSEK (20%) och i samband med köpet så köper jag loss tomten från kommunen för 350kSEK. Kan jag få värdet höjt så som i exemplet ovan och vad är i så fall vanligt att värdehöjningen är?

Tack för att du tar dig tid att svara på våra frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

@Kakann

Exempel 1:
Köper villa (friköpt) för 3MSEK med en insats på 600kSEK (20%). Lånar alltså 2,4MSEK. Om jag sedan renoverar något i huset, kan jag efteråt eller i samband med lånet få värdet på huset höjt till 3,5MSEK så att jag nu bara är belånad till 68,5% och därmed endast behöver amortera 1% per år?

Jag är också intresserad av vad tolkningen är här. FI säger:

Citat:

Omvärdering av bostaden:
Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.[/li]
Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
För hushåll som redan i dag förvärvat sin bostad gäller att omvärdering av bostaden får ske i samband med att ett hushåll för första gången utökar sin belåning efter att amorteringskravet börjat gälla. Därefter gäller de vanliga reglerna för omvärdering av bostaden, det vill säga att det får göras vart femte år eller om det skett en avsevärd värdeförändring.

http://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2016/amorteri...

Om du renoverar eller bygger om och ökar värdet med 1/6 (~16%) är det en "avsevärd värdeförändring" eller vart går gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Egentligen inte annat än att jag skulle tycka det vore lite störigt att ha det på olika ställen. Du kan säkerligen få bättre deal om någon bank får hela din affär och inte bara en liten del av en bit av kakan så att säga.

Går det verkligen att dela panten mellan olika banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

@Kakann

Hur hanteras amorteringskravet och lån till värdehöjande renoveringar och att köpa loss tomten?

(Amorteringkrav: 2%/år ner till 70% belåning och 1%/år ner till 50% belåning.)

Exempel 1:

Exempel 2:
Köper en villa med tomträtt för 3MSEK med en insats på 600kSEK (20%) och i samband med köpet så köper jag loss tomten från kommunen för 350kSEK. Kan jag få värdet höjt så som i exemplet ovan och vad är i så fall vanligt att värdehöjningen är?

Tack för att du tar dig tid att svara på våra frågor!

Exempel 1: Nej. Mycket möjligt att detta kan tolkas lite olika bland olika banker men vi ser renoveringar som normalt underhåll. Hos oss finns två lägen där man får lägga om den amorteringsgrundande värderingen:

1. Bygger ut så att bostadsytan blir större eller bygger t.ex. garage.
2. Väldigt omfattande renovering med t.ex. byte av tak, fönster, kök, badrum, golv och altan. 15% värdeökning skulle inte räcka för att jag skulle få igenom det tror jag, säg 25% så går det nog.

Exempel 2: Nej, det gör inte tillträckligt stor skillnad.

Skrivet av varget:

Jag är också intresserad av vad tolkningen är här. FI säger:

http://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2016/amorteri...

Om du renoverar eller bygger om och ökar värdet med 1/6 (~16%) är det en "avsevärd värdeförändring" eller vart går gränsen?

Om jag bara tar ett värde hos oss mellan tummen och pekfingret skulle jag säga kring 25%, men det är som allt annat unikt för varje fall. Klart är i alla fall att det är väldigt restriktivt när det gäller att ändra amorteringsgrundande värderingen, däremot kan man alltid göra nya värderingar och lägga om t.ex. topplån till bottenlån eller låna upp nya pengar.

Skrivet av cbe:

Går det verkligen att dela panten mellan olika banker?

Ja, om det finns flera pantbrev (samma pantbrev kan inte "delas"), men många (alla?) "låser in" kunderna genom att samtliga pantbrev används som säkerhet för samtliga lån.

Permalänk
Medlem

Hur gammal måste man vara för att ha sina föräldrar som medlånstagare till en bostadsrätt?
Ringde SEB, de hade max 28år, undrar om det är så för alla banker mer eller mindre, eller finns det utan max ålder?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Orkade inte jiddra och drog över hela mitt lån till SBAB nu i dagarna, fick 1.45% (sbab har ju inte förhandling utan ger en viss ränta beroende på dina parametrar). Med en bonus att de har sparränta på (ofantliga) 0,65% och insättningsgaranti med fria uttag. Bra mycket bättre än 0% som alla storbanker har just nu.

Detta efter att jag frågat min nuvarande bank (danske bank) om de kunde matcha det. De svarade helt enkelt att "nä, men du får ju personlig bankman här i stället...", vem fan bryr sig om det liksom? De gav mig inte ens ett förslag, hade 1.69% vid tillfället.

Hade förvisso bara 1.1m i lån på en lgh som är värd nästan det tredubbla, så jag räknas väl inte som speciellt intressant alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hur gammal måste man vara för att ha sina föräldrar som medlånstagare till en bostadsrätt?
Ringde SEB, de hade max 28år, undrar om det är så för alla banker mer eller mindre, eller finns det utan max ålder?

Tack på förhand

Vi har ingen maxålder utan vill kunna se att personen i fråga har en realistisk chans att ta lånen själv inom 2-3-4-5 år eller så.

Skrivet av The-Architect:

Orkade inte jiddra och drog över hela mitt lån till SBAB nu i dagarna, fick 1.45% (sbab har ju inte förhandling utan ger en viss ränta beroende på dina parametrar). Med en bonus att de har sparränta på (ofantliga) 0,65% och insättningsgaranti med fria uttag. Bra mycket bättre än 0% som alla storbanker har just nu.

Detta efter att jag frågat min nuvarande bank (danske bank) om de kunde matcha det. De svarade helt enkelt att "nä, men du får ju personlig bankman här i stället...", vem fan bryr sig om det liksom? De gav mig inte ens ett förslag, hade 1.69% vid tillfället.

Hade förvisso bara 1.1m i lån på en lgh som är värd nästan det tredubbla, så jag räknas väl inte som speciellt intressant alls.

1,45% hade jag ju kunnat matcha utan några problem, konstigt att de inte gjorde det kan jag tycka. Det är ganska vanligt att folk verkligen uppskattar att ha en egen kontaktperson som man kan ringa om man har funderingar eller vad som helst. Finns gott om kunder som gärna betalar 10-15-20 punkter mer för det.

Permalänk
Medlem

Kan man ha syskon som medlånstagare om man är över 30år?
Om man har en bostadsrätt med exet, som har halva lånet och vill ta över hela lånet, men behöver någon som kan ta över den halva, hur kan man göra det?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Kan man ha syskon som medlånstagare om man är över 30år?
Om man har en bostadsrätt med exet, som har halva lånet och vill ta över hela lånet, men behöver någon som kan ta över den halva, hur kan man göra det?

Tack på förhand

Det blir samma svar som ovan, vi bryr oss inte jättemycket om det är syskon/förälder/god vän som är medlåntagare så länge vi kan se att kunden kommer kunna stå på egna ben inom några år. Då får ditt ex fixa en medlåntagare eller sälja lägenheten (antar att du inte bor där längre?) om hen inte har råd att ha den kvar. Du ska absolut inte behöva stå kvar på några lån för att hen inte har råd att bo kvar.

Permalänk
Medlem

Kul och intressant tråd!

Liten fråga till dig!
Jag och sambo köpte ett torp för drygt två år sedan. 395000. Byggde ut med 70kvm och lade till 480.000. Tot lån nu är 776000. skall lägga om avlopp, så jag har möte med banken den 20:e. Huset värderades som det står idag till 1,250000. När vi tog bolånet så fick vi en ränta på 1,85 ej bundet! Nu har vi vist 2,05%. Missat höjningen i allt renoverande! Hur långt borde jag pressa banken i frågan om räntan?
Tittar men på dom 4 stora drakarnas listräntor i bankväsendet, så kan man ju tro att det är kartellbildning!

MVH
Jörgen

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jisten:

Kul och intressant tråd!

Liten fråga till dig!
Jag och sambo köpte ett torp för drygt två år sedan. 395000. Byggde ut med 70kvm och lade till 480.000. Tot lån nu är 776000. skall lägga om avlopp, så jag har möte med banken den 20:e. Huset värderades som det står idag till 1,250000. När vi tog bolånet så fick vi en ränta på 1,85 ej bundet! Nu har vi vist 2,05%. Missat höjningen i allt renoverande! Hur långt borde jag pressa banken i frågan om räntan?
Tittar men på dom 4 stora drakarnas listräntor i bankväsendet, så kan man ju tro att det är kartellbildning!

MVH
Jörgen

Kring 1,40% hade jag iaf kunnat ge dig med reservation för att det hänger en del på den lokala marknaden. 1,85% är löjligt iaf.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Tackar! Då vet jag vad jag har o sikta på!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem

@Kakann: Jag har idag handelsbanken. Där har vi vårt bolån på ungefär 2,6M. Dom ger oss något de kallar Bo Kvar (har jag för mig), som är som en sorts dödsförsäkring. Om någon av oss går bort så har jag för mig att det utfaller runt 1,6M som kan användas för att betala månadsvis av på bolånen. Jag minns när jag blev kund hos Handelsbanken att vår bankman sa att vi måste vara helkund hos banken för de ska bjuda på detta. Det betyder att vi inte får ha vänsterprasslande hos andra Banker.

Jag har idag kvar, sedan innan vi blev kunder hos Handelsbanken, cirka 20' på ett sparkonto hos SBAB. Jag frågade vår bankman när vi blev kunder och han svarade muntligen att så länge de inte är några betydande summor så ser han inga problem med att de ligger lite där.

Min fråga till dig är. Jag har 0% ränta på alla pengarna hos Handelsbanken. De hade varit trevligt att få den lilla ränta man kan få av SBAB. Vet du om de blir problem med Handelsbanken om jag gör detta? Flyttar över 90% av allt vårt kapital exempelvis? Vanligtvis kan man ju snabbt flytta tillbaka pengarna om det skulle behövas inom 1-2 dagar.

Vi har ungefär 200K i sparade pengar som buffert liggande med 0% ränta idag hos Handelsbanken.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

@Kakann: Jag har idag handelsbanken. Där har vi vårt bolån på ungefär 2,6M. Dom ger oss något de kallar Bo Kvar (har jag för mig), som är som en sorts dödsförsäkring. Om någon av oss går bort så har jag för mig att det utfaller runt 1,6M som kan användas för att betala månadsvis av på bolånen. Jag minns när jag blev kund hos Handelsbanken att vår bankman sa att vi måste vara helkund hos banken för de ska bjuda på detta. Det betyder att vi inte får ha vänsterprasslande hos andra Banker.

Jag har idag kvar, sedan innan vi blev kunder hos Handelsbanken, cirka 20' på ett sparkonto hos SBAB. Jag frågade vår bankman när vi blev kunder och han svarade muntligen att så länge de inte är några betydande summor så ser han inga problem med att de ligger lite där.

Min fråga till dig är. Jag har 0% ränta på alla pengarna hos Handelsbanken. De hade varit trevligt att få den lilla ränta man kan få av SBAB. Vet du om de blir problem med Handelsbanken om jag gör detta? Flyttar över 90% av allt vårt kapital exempelvis? Vanligtvis kan man ju snabbt flytta tillbaka pengarna om det skulle behövas inom 1-2 dagar.

Vi har ungefär 200K i sparade pengar som buffert liggande med 0% ränta idag hos Handelsbanken.

Är inte tillräckligt insatt i deras produkt för att våga svara på frågan egentligen men en livförsäkring med 1.6m i belopp är säkert värt bort mot en hundring i månaden per skalle. Sån avkastning lär ni inte få på konto hos SBAB? Lägg pengarna i en räntefond istället så slipper du oroa dig.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Vet inte om detta är en enskild banks tolkning eller något som är branschstandard:

Vi köper en villa i Stockholm nu som är värderad till 6.7 miljoner (skriftlig värdering har banken från mäklarna) för 5 miljoner inom familjen, dvs köpeskilling 5 miljoner, vi går in med 800.000 i handpenning dvs bolån på 4.2 av denna bank.

Vi hade då hoppats att hamna på 1% amortering pga lån 4.2 på objekt värderat 6.7, men denna bank använder sig av köpeskilling = värdering så vi får 2% amortering.

Är detta branschstandard? Skulle vi kunna ta vår värdering på 6.7 och gå till annan bank och flytta överbolånen för att få ner amorteringen eller måste vi vänta 5 år för omvärdering enl FI direktiv?

Nu är 2% inga problem utan mer principen blev man irriterad på.

Permalänk
Medlem

Hur kan man köpa villor för 5-6 miljoner när man har ynka 800 000 kr?!!

Att banker ens godkänner sånt är ju bortom min förståelse. Enorm hävstång i absoluta tal. Krävs inte många procent ned för att folk ska bli utblottade.

Hur ser TS på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Att banker ens godkänner sånt är ju bortom min förståelse. Enorm hävstång i absoluta tal. Krävs inte många procent ned för att folk ska bli utblottade.

Hur ser TS på detta?

TS bör väl kort och gått anse att 16% handpenning är helt enl konstens alla regler med tanke på vad bankerna har för krav.

edit: Du behöver inte svara vad du anser är galet med tanke på din brist på inblick i vår övriga ekonomi, önskar endast TS syn på ovan fråga.

Permalänk

@Kakann: Jag är IT-konsult och har en garantilön på 45', men har via ett provisionssystem de senaste 5-7 åren haft ett genomsnitt på ungefär 75 000 i lön. Om jag söker lån, tar banken hänsyn till vad jag faktiskt tjänat (och att det varit stabilt över en lång period), eller baserar de lånen på den "minimilön" som jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

TS bör väl kort och gått anse att 16% handpenning är helt enl konstens alla regler med tanke på vad bankerna har för krav.

edit: Du behöver inte svara vad du anser är galet med tanke på din brist på inblick i vår övriga ekonomi, önskar endast TS syn på ovan fråga.

Ja jag citerade inte dig. Det var en generell fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

@Kakann: Vet inte om detta är en enskild banks tolkning eller något som är branschstandard:

Vi köper en villa i Stockholm nu som är värderad till 6.7 miljoner (skriftlig värdering har banken från mäklarna) för 5 miljoner inom familjen, dvs köpeskilling 5 miljoner, vi går in med 800.000 i handpenning dvs bolån på 4.2 av denna bank.

Vi hade då hoppats att hamna på 1% amortering pga lån 4.2 på objekt värderat 6.7, men denna bank använder sig av köpeskilling = värdering så vi får 2% amortering.

Är detta branschstandard? Skulle vi kunna ta vår värdering på 6.7 och gå till annan bank och flytta överbolånen för att få ner amorteringen eller måste vi vänta 5 år för omvärdering enl FI direktiv?

Nu är 2% inga problem utan mer principen blev man irriterad på.

Normalt så räknar man det lägsta av köpeskilling och värdering för att undvika uppblåsta värderingar, men när det är köp inom familjen kan man göra undantag och får då gå på värderingsbeloppet. Hos oss skulle du alltså få ca. 63% belåningsgrad och då också 1% amortering. Så absolut, ta det med din bank eller gå till någon annan.

Skrivet av PlogarN97:

Hur ser TS på detta?

Klart som korvspad alla förstår att du direkt eller indirekt syftade på honom ovanför, sluta larva dig. 63% belåningsgrad är inte alls farligt.

Skrivet av Othello123:

@Kakann: Jag är IT-konsult och har en garantilön på 45', men har via ett provisionssystem de senaste 5-7 åren haft ett genomsnitt på ungefär 75 000 i lön. Om jag söker lån, tar banken hänsyn till vad jag faktiskt tjänat (och att det varit stabilt över en lång period), eller baserar de lånen på den "minimilön" som jag har?

Egentligen ska man gå på grundlönen men anger du på ett ungefär vad som du har taxerat de senaste åren tvivlar jag på att du ens kommer att få frågan. Skulle du få frågan motiverar du enkelt att det har sett ut så under en längre period, vilket man också ser i din UC. Är du dessutom befintlig kund i banken kan man utan problem se löneinsättningarna 10 år bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Egentligen ska man gå på grundlönen men anger du på ett ungefär vad som du har taxerat de senaste åren tvivlar jag på att du ens kommer att få frågan. Skulle du få frågan motiverar du enkelt att det har sett ut så under en längre period, vilket man också ser i din UC. Är du dessutom befintlig kund i banken kan man utan problem se löneinsättningarna 10 år bakåt i tiden.

Av ren nyfikenhet, likställs garantilön som han nämner med grundlön?
Har en polare som är säljare och har typ 8k i garanti men snittar ju över 40.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Av ren nyfikenhet, likställs garantilön som han nämner med grundlön?
Har en polare som är säljare och har typ 8k i garanti men snittar ju över 40.

Det beror på, säljare är svårt att sätta lön på så att säga. Men ser man tillbaka ett par år att lönen ligger kring 40 tkr så räknar jag på det, är man helt nyanställd med ett par månaders historik räknar jag betydligt lägre. Mycket sånt där som är fall till fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är inte tillräckligt insatt i deras produkt för att våga svara på frågan egentligen men en livförsäkring med 1.6m i belopp är säkert värt bort mot en hundring i månaden per skalle. Sån avkastning lär ni inte få på konto hos SBAB? Lägg pengarna i en räntefond istället så slipper du oroa dig.

OK. Jag kan ju inte direkt fråga min bankman. Då väcker jag ju den björnen som sover. Även om jag inte har gjort något "fel" ännu.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det beror på, säljare är svårt att sätta lön på så att säga. Men ser man tillbaka ett par år att lönen ligger kring 40 tkr så räknar jag på det, är man helt nyanställd med ett par månaders historik räknar jag betydligt lägre. Mycket sånt där som är fall till fall.

Vi råkade ut för en konkurs på mitt tidigare arbete. Lönegarantigruppen på länsstyrelsen räknade då på din snittlön de senaste 12 månaderna för alla våra säljare. Det kändes rätt vettigt i min bok faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur ser TS på detta?

Det beror ju helt på massa annat. Det kan ju finnas mer pengar än de man går in med i bostaden, kanske har man löner som utan problem täcker kostnaderna och möjliggör att man kan spara pengar.

Sen blir man inte utblottad för att marknaden går ned, lika lite som man blir rik om marknaden går upp. Givet att vi pratar att man köpt något för att bo i, inte i investeringssyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tar en följdfråga på det då, kan mindre såna summor ha någon betydelse när man diskuterar rabatter? När jag diskuterat med banken har jag uppgett min månadslön men med några resor, bonus osv så brukar jag hamna 2-3k över den per månad i snitt på ett år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tar en följdfråga på det då, kan mindre såna summor ha någon betydelse när man diskuterar rabatter? När jag diskuterat med banken har jag uppgett min månadslön men med några resor, bonus osv så brukar jag hamna 2-3k över den per månad i snitt på ett år.

Nä, det gör ingen direkt skillnad.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Min fru och jag funderar på att köpa hus under sommaren/hösten 2018. Under januari/februari 2018 kommer hon ha tagit sin juristexamen från Handels i Göteborg och har börjat söka arbete. Hon har fastnat för en traineetjänst på Sverige Domstolar (visstidsanställning 1 år). Jag undrar om det är så att, i dagsläget dvs, båda löneansökande måste ha en tillsvidareanställning för att beviljas lönelöfte?

Boendesituation: gift par med 1 barn (5 år) i hyreslägenhet.
Inkomster: make, 35 tkr/månad, tillsvidareanställd på statlig myndighet. Maka (exempel), 27 tkr/månad, visstidsanställd 1 år på statlig myndighet.
Sparkapital: 800 tkr.
Andra kapitaltillgångar: motorfordon, värde 60 tkr.
Andra lån: studieskuld 0.7 tkr/månad.

Önskat lånebelopp: 3400 tkr (för inköp av bostad upp till 4000 tkr).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Hejsan!

Min fru och jag funderar på att köpa hus under sommaren/hösten 2018. Under januari/februari 2018 kommer hon ha tagit sin juristexamen från Handels i Göteborg och har börjat söka arbete. Hon har fastnat för en traineetjänst på Sverige Domstolar (visstidsanställning 1 år). Jag undrar om det är så att, i dagsläget dvs, båda löneansökande måste ha en tillsvidareanställning för att beviljas lönelöfte?

Boendesituation: gift par med 1 barn (5 år) i hyreslägenhet.
Inkomster: make, 35 tkr/månad, tillsvidareanställd på statlig myndighet. Maka (exempel), 27 tkr/månad, visstidsanställd 1 år på statlig myndighet.
Sparkapital: 800 tkr.
Andra kapitaltillgångar: motorfordon, värde 60 tkr.
Andra lån: studieskuld 0.7 tkr/månad.

Önskat lånebelopp: 3400 tkr (för inköp av bostad upp till 4000 tkr).

Båda måste inte ha tillsvidareanställningar för att beviljas lånelöfte. Men när man är uppe och nosar på en kalkyl som kommer vara gränsfall och där i princip alla era kontanta tillgångar går åt för insats/lf/pb skulle jag råda er, för er egen skull, att vänta tills ni båda har fasta tjänster.