Låg prestanda med GTX1080

Permalänk

Låg prestanda med GTX1080

Köpte nyligen ett Asus gtx 1080 Strix advance gaming och trodde allt skulle vara frid och fröjd men är lite osäker på om allt står rätt till.

Systemet

5820k @ 4ghz Går stabilt och är välfylld
16gb ram 4x4gb
Fractal design 750w psu
Systemdisk Samsung 850 500gb SSD.
Windows 10 pro (senaste uppdateringar inne)

"Problemen"

I time spy får jag 5500 poäng på grafikdelen vilket verkar vara lågt jämfört med andra gtx1080.

När jag kör benchmark-verktyget i Assassins creed origins så pendlar FPS mellan 18-25, har provat från Ultra till very high och ned till high, resultatet blir ungefär det samma. Kör 2560x1440.

Mina försök till att åtgärda problemet

1. Safe boot och DDU, efter det om installation av Geforce experience.
2. Formatering och ominstallation av OS och installation av Geforce experience.
3. Överklockning av kortet via ASUS tweak.

Inget av ovan har gjort någon skillnad.

Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.wik:

Köpte nyligen ett Asus gtx 1080 Strix advance gaming och trodde allt skulle vara frid och fröjd men är lite osäker på om allt står rätt till.

Systemet

5820k @ 4ghz Går stabilt och är välfylld
16gb ram 4x4gb
Fractal design 750w psu
Systemdisk Samsung 850 500gb SSD.
Windows 10 pro (senaste uppdateringar inne)

"Problemen"

I time spy får jag 5500 poäng på grafikdelen vilket verkar vara lågt jämfört med andra gtx1080.

När jag kör benchmark-verktyget i Assassins creed origins så pendlar FPS mellan 18-25, har provat från Ultra till very high och ned till high, resultatet blir ungefär det samma. Kör 2560x1440.

Mina försök till att åtgärda problemet

1. Safe boot och DDU, efter det om installation av Geforce experience.
2. Formatering och ominstallation av OS och installation av Geforce experience.
3. Överklockning av kortet via ASUS tweak.

Inget av ovan har gjort någon skillnad.

Uppskattar all hjälp.

vilken driv rutin till gpu kör du med ? samt att det finns vissa som råkat ut för dålig prestanda med windows nya uppdatering. tror den heter 1709 eller så. samt nvidias 388.13 tror jag den senaste är som folk också rappoterat om sämre prestanda med.

Visa signatur

Grafikkort:Gigabyte AORUS GTX 1080 xtreme RAM: crucial ballistix sport lt ddr4 2400 overclock 2900 16GB
Nätagg: Corsair AX750W Moderkort: Gigabyte GA-Z270X-Gaming-7
SSD: Samsung 960 EVO 512GB Processor: Intel I7 7700k @4.8

Permalänk
Medlem

Kanske mest intressant är att få grafer från t ex MSI Afterburner över hur gpu-belastningen och klockfrekvenser, bland annat, ser ut

Permalänk

@Boommer:

Sitter inte vid datorn nu, men drog ned senate drivrutinen igår via Geforce experience, windows uppdaterades också till absolut senaste versionen igår.

Permalänk

@Broder Truck:

Provar direkt när jag kommer hem. Tänker du att köra MSI i bakgrunden medans Time spy kör sin benchmark?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Kanske mest intressant är att få grafer från t ex MSI Afterburner över hur gpu-belastningen och klockfrekvenser, bland annat, ser ut

ja det har du rätt i. glömde fråga om dom så här ny vaken o slö som man är.

Skrivet av albin.wik:

@Boommer:

Sitter inte vid datorn nu, men drog ned senate drivrutinen igår via Geforce experience, windows uppdaterades också till absolut senaste versionen igår.

okej. men kolla tempsen med när du kan som det skrivits om ovanför. men om allt ser bra ut med temp osv så skulle jag rekomendera att testa nvidias 388.0 drivare i stället.

Visa signatur

Grafikkort:Gigabyte AORUS GTX 1080 xtreme RAM: crucial ballistix sport lt ddr4 2400 overclock 2900 16GB

Permalänk

@Boommer:

OK. För att nedgraderar Nvidia drivrutinen bör jag köra DDU igen och sedan ladda ned den äldre versionen från deras webbplats?

När jag kollade i Asus tweak tool (eller vad det heter) så låg kortet på 2ghz och blev typ 55c (tror jag men återkommer med screens)

Tack än så länge!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.wik:

@Boommer:

OK. För att nedgraderar Nvidia drivrutinen bör jag köra DDU igen och sedan ladda ned den äldre versionen från deras webbplats?

När jag kollade i Asus tweak tool (eller vad det heter) så låg kortet på 2ghz och blev typ 55c (tror jag men återkommer med screens)

Tack än så länge!

Är väl alltid bäst med ddu men tror det räcker om du väljer ren installation på nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Läste lite på Nvidia forum nu och @Boommer du har helt rätt väldigt många som har problem med FCU tillsammans med Nvidias senaste drivisar. Kommer köra nedgradering när jag kommer hem, börjar med Nvidia och om det inte löser det så drar jag ned windows också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.wik:

Läste lite på Nvidia forum nu och @Boommer du har helt rätt väldigt många som har problem med FCU tillsammans med Nvidias senaste drivisar. Kommer köra nedgradering när jag kommer hem, börjar med Nvidia och om det inte löser det så drar jag ned windows också.

ja det är alltid enklare att nedgradera dom först. windows är ju lite mer o bita i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att 5500 är väldigt lågt om du kör TimeSpy i defaultläget (2560x1440). Testade precis med mitt Palit Super Jetstream och fick en grafikpoäng på 8 168. Kortet är i och för sig aningen överklockat (Power limit: +120, Core Clock: +100, Memory Clock: +500) men det kan inte vara hela skillnaden. Jag kör med Nvidias senaste drivare: 388.13 och senaste Windowsuppgraderingen (1709), har haft noll problem med dem så här långt.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

@Broder Truck:

Provar direkt när jag kommer hem. Tänker du att köra MSI i bakgrunden medans Time spy kör sin benchmark?

TimeSpy ger dig både temperaturer och GPU-belastning, se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Installera Afterburner och kör det i bakgrunden när du kör TimeSpy för att kolla så ditt kort "boostar" upp i frekvens som det ska. Mitt GTX 1080 ligger på 2050 MHz under grafiktesterna.

Afterburner download

Visa signatur

Permalänk

Jag provar med MSI afterburner när jag kommer hem. Men Asus verktyg indikerade att GPU gick på max under timespy och likaså med assassins creed origins.

Blir spännande ikväll för att se vart skon klämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

Jag provar med MSI afterburner när jag kommer hem. Men Asus verktyg indikerade att GPU gick på max under timespy och likaså med assassins creed origins.

Blir spännande ikväll för att se vart skon klämmer.

Du sa att du har mixtrat i ASUS-verktyget ..

I ASUS-verktyget så finns det inställningar som gör att kortet klockar ned vid en viss temperatur, FPS eller strömförbrukning. "FPS-limit", "Temperature-limit" respektive "Power-limit" eller något liknande heter dessa inställningar. Kolla så du inte dragit ned dessa alltför mycket. Power-limit borde ligga på 100% (eller mer om du vill överklocka), "Temp." på typ 80-85C och "FPS" behöver du inte använda alls.

Maila/ring ASUS själva är väl annars bäst, alt. prata med dem här på forumet. Något verkar ju galet ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh:

Bra poäng! Men efter att jag formaterade datorn så installerade jag inte Asus tweak, så misstänker att det inte borde haft någon inverkan på testerna som jag genomförde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.wik:

@Samlooh:

Bra poäng! Men efter att jag formaterade datorn så installerade jag inte Asus tweak, så misstänker att det inte borde haft någon inverkan på testerna som jag genomförde.

hur har det gått nu då ? blivit något bättre ?

Visa signatur

Permalänk

@Boommer:
Fastnade på en middag, får se hur orken är när jag väl kommit hem. Om inte annat så får jag försöka stiga upp tidigare imorn och prova.

Permalänk

@Boommer:
Ok nu har jag provat med Nvidia 388.00. Dessvärre så gjorde det ingen skillnad.

@Samlooh:
Drog in MSI afterburner också.

Bifogar bilder på Timespy, Unigine, och screenshot från MSI afterburner medans Unigine var igång

Time spy

Unigine

Afterburner

Givet att kortet går på Max (ser så ut iaf) och att CPU score är helt ok så får det mig att tro att det är något vajsing med mjukvaran. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

@Boommer:

@Samlooh:

Bifogar bilder på Timespy, Unigine, och screenshot från MSI afterburner medans Unigine var igång

Time spy
http://forumbilder.se/GA626/3d-mark-score.PNG?width=150

Unigine
http://forumbilder.se/GA626/uni.PNG?width=150

Afterburner
http://forumbilder.se/GA626/msi-afterburner.PNG?width=150

Givet att kortet går på Max (ser så ut iaf) och att CPU score är helt ok så får det mig att tro att det är något vajsing med mjukvaran. Vad tror ni?

Jag fick 17000 poäng i Unigine superposition så något verkar helt klart vara fel. Körde på samma drivrutin som dig. Jag kan dessutom inte se något i dina grafer som ser konstigt ut, min gpu usage ligger förvisso lite högre - 98%.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:

Jo något är vajsing, frågan är bara vad.

Jag har letat runt i andra trådar och forum men ingen verkar ha samma problem.
Kanske får testa att nedgrqdera Windows här i eftermiddag.

Tack för all hjälp än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

@ClintBeastwood:

Det kan kanske vara så enkelt (men illa) som att kortet är defekt helt enkelt. Köpte du kortet av någon butik du har i närheten kan du alltid kila dit och be dom testa det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

@ClintBeastwood:

Jag tror snarare det är fel på kortet. Som andra redan sagt så har inga andra problem med sina drivers.

Skicka in det på garanti.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin.wik:

@Boommer:

@Samlooh:

Time spy
http://forumbilder.se/GA626/3d-mark-score.PNG?width=150

Unigine
http://forumbilder.se/GA626/uni.PNG?width=150

Afterburner
http://forumbilder.se/GA626/msi-afterburner.PNG?width=150

vad har du för clock på kortet ? låter som det går väldigt lågt.
EDIT: såg nu att kortet går i 1900 något.
vet inte om det spelar någon roll i vilken port den sitter i. ?

Visa signatur

Permalänk

@Boommer:
Det sitter nu i det översta porten.

Permalänk

@ASUS_troy
Vad tycker du? Bör jag göra en RMA? Kortet är köpt på Elgiganten.

Hade varit kul om jag inte blev utan ett kort.

Permalänk
Medlem

@albin.wik: EDIT: såg du har FCU (1709).
Senaste tråden vi löste det i var @boommer tråd där just nedgradera windows löste det. Själv har jag 1703 på Windows, och det verkar enklare att få allt att funka där. Har varit väldigt mycket problem senaste tiden med Nvidia drivrutiner / windows uppdateringar som ger dålig FPS, för vissa iaf. Så jag tror det är möjligt att ditt kort fungerar som det ska, och att det är mjukvarurelaterat.

För andra som läser: för att kolla Windows-version (om du inte redan gjort det). Windows key -> Settings -> System -> About -> Se om där står 1709 eller ngn annan version.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk

@Majke:
Jag provar att nedgradera när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett hårdvarufel på ditt kort. Körde precis Superposition och landade på 16 846. Och precis som jag skrivit tidigare har jag den senaste uppdateringen av Windows (1709) och Nvidias drivrutin 388.13.

Visa signatur