lagringslösning litet företag

Permalänk

lagringslösning litet företag

hej!

ska hjälpa min fru och hennes 2 medarbetare att sätta upp en lagringslösning för deras företag, dom arbetar med ekonomi/redovisning så dom behöver en gemensam lagringsyta som alla 3 kan nå på något enkelt sätt, dom arbetar hemifrån eller från kund

min första tanke är att köra openvpn via en asus-router, tror jag har en RT-AC66U liggandes i garderoben som har openvpn, tillsammans med en Synology NAS, och göra nån liten cmd-fil åt dom som startar igång openvpn och mappar upp en nätverksdisk, lite orolig bara för att nånting ska rackla, vill helst inte bli sittande i telefon med dom varje dag om det inte fungerar

eller är det dumt? finns det någon smidigare lösning?, eftersom dom är ett så litet företag och säkert inte har så stor mängd filer kanske någon molntjänst är bättre? dropbox etc? är it-tekniker själv men har inte arbetat med småföretag på 8-9år så har inte riktigt koll på vad som finns idag

tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du just beskrivit så skulle jag rekommendera att ni inte sätter upp något själva utan köper tjänsten från någon.

Exempelvis https://nextcloud.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DropBox eller Onedrive om allt de ska göra är att skriva och lagra lite dokument gemensamt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

hmm.... kolla GDPR (som ersätter PUL) som börja gälla från 25 maj 2018 så att ni inte bygger in något dumt i datahanteringen och datalagringen mot molntjänst om företaget hanterar personuppgifter.

GDPR har möjlighet till att ge väldigt höga och förödande företagsböter om man gör fel, gör underlåtelse eller ignorerar det hela...

Permalänk
Medlem

Varför inte OneDrive? Använder de Office 365 ingår detta och är väl integrerat med Word, Excel o.s.v. och kräver inget underhåll/övervakning.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB