Nintendo: "Vi har lärt oss av misstagen med Wii U"

Permalänk

'Haters' kommer alltid tycka negativt tills att de inser att de har fel. Det eftersom att vi lever i ett subjektivt samhälle, där man får tycka som man vill. Vilket i sin tur är rätt, men ska man bara komma med en mängd negativa åsikter kan man lika gärna hålla tyst. Dagens recensenter håller ofta en för kritisk och subjektiv ställning till det de testar. Vi jämför spel med spel, konsol/pc med konsol istället för att uppskatta en konsol och ett spels värde i sig. Tänker folk på sin omgivning idag? Är själv arbetslös och skulle bli enormt glad om jag skulle kunna få lira Doom oavsett 30 eller 60 fps. Skriver det här för att jag är arbetslös och inte ens har råd med ett Switch och är lite smått avundsjuk på de som kan lira Doom i 30 fps, men även för att en del tar vissa saker för mycket för givet idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Den bästa konsolen jag ägt faktiskt. Har allt som jag behöver. Bra spel, olika kontroller, möjlighet till lokal co-op direkt ur lådan. Hade dock velat ha fler färger på kontrollerna men det kommer med tiden 🙈

Min "bästa" konsol är fortfarande WiiU. Hur Switchen kommer stå sig får tiden utvisa. Personligen känns det dock som lite speltorka på Switchen, lite samma problem som WiiU brottades med där det tidvis mest kom halvkassa indie-spel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min "bästa" konsol är fortfarande WiiU. Hur Switchen kommer stå sig får tiden utvisa. Personligen känns det dock som lite speltorka på Switchen, lite samma problem som WiiU brottades med där det tidvis mest kom halvkassa indie-spel.

Känns som att det är ett problem för konsoler överlag, speciellt för oss som främst spelar på PC. Titta bara på Xbox; jag kan inte nämna ett enda exklusivt spel förutom Forza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Lärt sig av sina misstag... Prestanda som är 3-4 generationer för gammal och en påklistrad gimmick vid sidan om... Jopp de har lärt sig

Jo det känns lite som nu har Nintendo fixat uppföljaren till sin portabla serie (Gameboy).. dags att fixa en Wii U2 nu

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur det hitills gått med Switchen så är det en klar förbättring mot både 3DS och Wii U. Bägge dessa hade en väldigt trög start och då speciellt Wii U som bitvis inte hade några spel alls. Switchen får runt 20 spel i veckan i dagsläget. Och säljer dessutom riktigt bra med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av diddedraker:

Du beskriver tilläggstjänster och inte varför produkten säljer. Wiiu var katastrof, switchen säljer som smör. Något måste de ju göra rätt inte sant? Därav lärt sig vad kunden vill ha.
Sedan håller jag med dig om att det behövs göras många förbättringar. Men det påverkar inte den positiva trend än så länge.

Nej det är grundläggande funktioner och kvalitet som saknas jag beskriver. Jag poängterar att försäljningssiffror inte är samma sak som att ha lärt sig av sina misstag. De har gjort lika många misstag även denna gången fast med en mer stabil grund. Flera misstag med Switch är gamla misstag från WiiU i form av funktioner folk ville ha, men som fortfarande inte finns hos Switch. Den säljer antagligen mest genom hype och att denna gången i alla spel kunna spela i bärbart format. På WiiU fanns samma koncept fast du var låst till att vara i närheten av basstationen och det var inte heller alla spel som gick att spela på dess gamepad. I stort sett endast denna delen tog de vidare till nästa nivå, vilket såklart var en lärdom, men de får det att låta som att de gjort så mycket mer. Återigen saknar den t.ex. analoga avtryckare, vilket eliminerar i stort sett alla racingspel och därmed en stor skara spelare. Något WiiU också led av. Att 2017 med inkommande betaltjänst för onlinespel inte ha sådant alla kräver och vill ha är ju motsatsen till att ha lärt sig inte sant? Den har ju objektivt endast ett smakprov på sådant som kunden vill ha. Jag tror stenhårt att den kommer samla damm inom kort på grund av litet spelutbud då de även denna gången verkar ha värdelöst stöd från tredje part. Hade de verkligen lärt sig hade de anpassat sig efter sådant vi alla tar för givet hos andra tillverkare och plattformar och även haft en dockningsstation med mer kraft så att dess spelbibliotek inte blir lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9393:

'Haters' kommer alltid tycka negativt tills att de inser att de har fel. Det eftersom att vi lever i ett subjektivt samhälle, där man får tycka som man vill. Vilket i sin tur är rätt, men ska man bara komma med en mängd negativa åsikter kan man lika gärna hålla tyst. Dagens recensenter håller ofta en för kritisk och subjektiv ställning till det de testar. Vi jämför spel med spel, konsol/pc med konsol istället för att uppskatta en konsol och ett spels värde i sig. Tänker folk på sin omgivning idag? Är själv arbetslös och skulle bli enormt glad om jag skulle kunna få lira Doom oavsett 30 eller 60 fps. Skriver det här för att jag är arbetslös och inte ens har råd med ett Switch och är lite smått avundsjuk på de som kan lira Doom i 30 fps, men även för att en del tar vissa saker för mycket för givet idag.

Vet inte vad du sitter på för dator. Men man kan ju lira Doom på en Q6600 o gtx 570.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Nej det är grundläggande funktioner och kvalitet som saknas jag beskriver. Jag poängterar att försäljningssiffror inte är samma sak som att ha lärt sig av sina misstag. De har gjort lika många misstag även denna gången fast med en mer stabil grund. Flera misstag med Switch är gamla misstag från WiiU i form av funktioner folk ville ha, men som fortfarande inte finns hos Switch. Den säljer antagligen mest genom hype och att denna gången i alla spel kunna spela i bärbart format. På WiiU fanns samma koncept fast du var låst till att vara i närheten av basstationen och det var inte heller alla spel som gick att spela på dess gamepad. I stort sett endast denna delen tog de vidare till nästa nivå, vilket såklart var en lärdom, men de får det att låta som att de gjort så mycket mer. Återigen saknar den t.ex. analoga avtryckare, vilket eliminerar i stort sett alla racingspel och därmed en stor skara spelare. Något WiiU också led av. Att 2017 med inkommande betaltjänst för onlinespel inte ha sådant alla kräver och vill ha är ju motsatsen till att ha lärt sig inte sant? Den har ju objektivt endast ett smakprov på sådant som kunden vill ha. Jag tror stenhårt att den kommer samla damm inom kort på grund av litet spelutbud då de även denna gången verkar ha värdelöst stöd från tredje part. Hade de verkligen lärt sig hade de anpassat sig efter sådant vi alla tar för givet hos andra tillverkare och plattformar och även haft en dockningsstation med mer kraft så att dess spelbibliotek inte blir lidande.

Jag tror att du får uppdatera dig lite. Kommer ut många spel varje vecka. Fler är på väg. Fler utvecklare har sagt att dom är imponerade och blivit tagna på sängen och ska börja släppa mer. Själv har jag en backlog och många spel jag kommer köpa men inte gjort det öga backlogen. För att inte tala om alla spel som kommer.
Vad grundar du din uppfattning av speltorka på?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av anon167218:

Jag förstår vad du kommer ifrån. Men allt du beskriver borde isf satt stopp. Varför säljer den endast på hype? Spelen? Bärbara funktionen?
Varför vill folk ha detta? Mario?
Jag tror att produkten i sig väger tyngre än de funktioner som satts som "standard".

Men det återstår att se. Jag tror dock de nischat sig tillräckligt för att täcka en marknad. Men jag kan ha fel, vi märker om ett år eller två om fler hakar på och skapar grymma spel till switchen. Jag sitter själv och funderar på att köpa en då den passar in i min livstil a la slöa ner sig i soffan när sambon glor på tv.

Ska bli intressant att se i framtiden vem som får äta upp sina ord 😉

Permalänk
Medlem

90% av de som skriver om dåligt om Nintendo Switch tillhör inte ens målgruppen för den.

Målgruppen vill inte ha maffig grafik med 144fps. De vill inte ha en stationär, oflexibel och dyr historia. De vill ha en relativt billig mobil spelkonsol som funkar lika bra stationärt. Och de spelar en viss typ spel. Och som tur är för Nintendo är den målgruppen stor

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Det är inte samma sak som att de lärt sig. Det enda som krävs för att något ska sälja är hype. De har hur mycket kvar som helst att lära. De har gjort många rätt, men ack så många fel igen även med Switch; Fortfarande värdelösa på att hantera data och konton, inget stöd för BT-tillbehör som t.ex. trådlösa headsets, stort problem med att dockan repar enheten oavsett hur försiktig du är, men de vägrar ta på sig ansvar för detta utan skyller på dig som konsument. Samma sak vad gäller dålig räckvidd och signalstyrka för handkontroller. Handkontrollerna klarar inte snabba rörelser för motion control utan att de tappar grepp om ursprungsvinkeln där du börjar sikta i spel (ändå används det så duktigt i det mesta som finns ute på den), HD rumble är burkig och mesig (även i en Pro Controller), inget 3,5mm-uttag på samma handkontroll, inget stöd för voice chat utan appar på en smartphone och snart ska de ta betalt för att du ska kunna spela online. Vad mer? Du kan inte använda enhetens stödarm om du behöver ladda den samtidigt. Helt objektivt så har den en massa brister och fel i dess design som tyder på en stressad produkt. Hade de väntat ett halvår ett år till hade den kunnat vara fulländad.
Jag har en och jag gillar den som sådan, men allt jag rabblat upp är saker jag fullständigt hatar med den. Nästan allt är standarder vi haft i alla andra produkter inom samma område i så många år också.

Alltså. Måste ju ändå säga att du verkligen letar fel med den där listan. Några punkter kan jag hålla med om, men allvarligt, hur stort är problemet med repande skärmar av hur många antalet sålda enheter? "Stort" problem? HD rumble är burkig och mesig, på vilket sätt menar du då? Ta t ex Odyssey när du ska fånga månar med hjälp av hd rumble, jag har absolut noll problem med det. Samma med 1-2 Switch (nu var det bra länge sen jag körde det). Personligen aldrig haft problem med räckvidd och signalstyrka och det har ingen av alla kompisar jag spelar med heller. Dock är ju detta problemet mer utspritt, men om det är folk som haft otur eller vi tur vet jag inte. Jag tippar på att andra haft otur. Har ingen statistik på detta men känns lite som har det drabbat 1 av 1 000 enheter är det ett stort problem.

Det finns en enda sak jag stör mig på med Switch, det är deras online-stöd. Det känns generationer bakåt. Kunna hitta spelare och lira ihop online i t ex Fifa, bättre online-stöd i Mario Kart, samt voice-chat. Och nu även, efter deras funktion att spela in videos (shadowplay), 720p. 720p känns väldigt fattigt. Men visst, det kanske krävs för mycket med 1080p, men det ser förjäkla pixligt ut. Jag har gjort en Splatoon 2 fragfilm och lite får man skämmas över kvalitén.

Jag har sjukt många timmars Switch-spelande kan jag också säga.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det som var synd med Nintendo Switch: 1. Priset. 2. Att de kör Maxwell tegran, hade de fått in Pascal hade den varit rejält starkare och energisnålare.

Det borde mer eller mindre bara vara att byta ut tegra kretsen och spelen skulle funka på bägge varianterna.

Det vore ju lite en nagel i ögat om det skulle släppa en Switch 2/Pro med pascal mot dem som precis köpt. Vi känner nintendo, nu kommer denna HW gälla i 5-10 år.

Annars gillar jag det mesta med konceptet m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

'Haters' kommer alltid tycka negativt tills att de inser att de har fel. Det eftersom att vi lever i ett subjektivt samhälle, där man får tycka som man vill. Vilket i sin tur är rätt, men ska man bara komma med en mängd negativa åsikter kan man lika gärna hålla tyst. Dagens recensenter håller ofta en för kritisk och subjektiv ställning till det de testar.

Märkligt sagt. Brukar det inte alltid vara precis tvärtom? Att 'haters' ytterst sällan upptäcker att deras negativa känslor varit missriktade, men att tvärtom 'lovers' kommer över sin 'lovers blindness' och inse att den- eller det de älskade kanske inte var så fantastiskt, trots allt?

Tycker även det är precis "subjektiva kritiska åsikter" som recensenter bör hålla sig till. Vad annars finns att säga? "Ja, rent objektivt är det här alltså ännu ett spel. Liksom alltid så är det ju svårt att säga om det objektivt sett är roligt, men spelet ses åtminstone svara responsivt när jag styr hjälten med kontrollerna och detta hjälper mig att föra historien framåt". Nja, jag vill då hellre läsa om de brister och styrkor som en recensent hittar och ibland kan bristerna t.o.m. vara så små som designmässiga val, men en recensent som inte hittar några brister alls har verkligen inte ens försökt recensera sitt objekt. Nästan alla recensioner jag läst om Nintendos senaste grejer tycker jag varit oskäligt lyriska och låter nyköpshormonerna stinna över en aning. Jag vet också den glada känslan att ha handlat nånting med Nintendomärket, men ser inte alls varför alla blankt ska banka 100/100 på spelen eller konsollen. Det känns verkligen som att "Nintendo"-logon är det viktigaste för många där ute, medan innehåll och egenskaper ställs sekundära. Om ens alls av vikt. Kalla mig cynisk då, kalla mig bitter, men jag har sett att många av "de gamla troende" länge har gått gudslösa, allt sedan de slutat gå i Applekyrkan. Kan det vara från detta tomrum som lotten på något sätt har fallit till viljan att se Nintendos återuppståndelse?

Jag blir litet sned av att möta oförtjänt glada jubel. Just därför kan det vara bra för dig att höra även min otjutande åsikt, särskilt om pengarna kanske ligger dig litet hårdare: Det nya Nintendot ger verkligen inte allt det där du förväntar dig av det. Det har helt klart sin charm, framförallt för mig som har gejmat väldigt mycket förut men som inte hinner det längre, jag kan uppskatta de korta partierna Mario Kart, men det är imo inte det bästa Mario Kartet. Våra spelkvällar hemma dundrar hellre MarioKart64 och Double Dash. Alla de nysläppta spelen får verkligen helt överdrivet bra reviews. Till synnerhet Zelda BotW som jag fann kan få det stora priset "Kick in the Nutsack of the Century". Och det kommer från mig, en idiot som även var med och fundraisade No Man's Sky

Är själv arbetslös och skulle bli enormt glad om jag skulle kunna få lira Doom oavsett 30 eller 60 fps. Skriver det här för att jag är arbetslös och inte ens har råd med ett Switch och är lite smått avundsjuk på de som kan lira Doom i 30 fps, men även för att en del tar vissa saker för mycket för givet idag

Du vet väl att du kan köpa Doom för mindre än 50 spänn? Det flyter säkert bättre på vilken gammal dator som helst än det lär göra på Nintendo NX.
https://www.gog.com/game/the_ultimate_doom
Menar du det nya DOOM så är det ju knappast kraften av en Nintendo NX som är argumentet för att köpa konsolen. Nu har jag noll koll på DOOM:s prestandakrav men du lär få en bättre laptop med DOOM för mindre pengar än de tar för senaste Nintendot med spel och tillbehör. Jag ser verkligen bara de Nintendoexklusiva titlarna som motivation till just detta konsollköp och hade jag nu inte haft en rimlig inkomst hade jag aldrig förlåtit mig själv för att jag köpt det.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Dom förlorade mig samma sekund som dom missa att döpa konsolen till Wii u2. Men dom kanske såg in i framtiden och ville inte konkurrera med me to. Me u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det största misstaget de har ständigt gjort är att inte ha färdiga toppspel vid lanseringen.

SNES släpptes med både Mario och Zelda helt i början, klart det säljer konsoler.

Exakt detta tror jag är nyckeln, med reservationen att det kan vara ett misstag att använda oss själva som referens för hela mänskligheten typ. Zelda och Metroid klara vid konsolrelease, eller väldigt snart inpå, skulle i alla fall upprätthållit mitt intresse för Nintendos konsoler. Mariospelen tappade väl lite av sin charm efter SMW om du frågar mig, men lär fortfarande ha stor attraktionskraft på presumtiva konsolköpare i stort.

När man väl byggt en initial kundbas och brutit det moment 22 som består i få spel - få konsolköpare - få satsningar på konsolen, sköter det sig självt med tredjepartstitlarna.

En sak som är lite lustig med Switch är att de verkar kommit undan med sin prissättning av spelen. De är för att tala klarspråk svindyra, och det blir inte mindre märkligt när man jämför de dyrare men gimpade Switch-portarna av multiplattformsspel med sina billigare fullödiga motsvarigheter på andra konsoler/PC. Hade du frågat mig för ett halvår sedan skulle jag säga att det var ett generalmisstag, men tydligen inte då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade en Wii U jag älskade den, jag kan faktisk inte komma på en enda negativ sak om den.

Jag har både Wii och Wii-U hemma, och det uppenbara felet med Wii-U i förhållande till Wii är att den har en handenhet med separat bildskärm.
När man ska vara flera som spelar tillsammans kan det ge stor fördel till den som har en handenhet med extra information.

Switch verkar vara ett mellanting (om man inte köper till fler handenheter), eftersom man vid två spelare får handenheter med lite olika layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Rocket League ser ut att släppas i e-shopen imorgon (14/11)
http://www.nintendo.co.uk/Games/Nintendo-Switch-download-soft...

Fyfan va bra. Är ett perfekt "sitta på tåget" spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

@kaput: Det där med priser är väl ändå ett lite lustigt ämne.
Jag kommer nu visa några exempel till PC.
Assassin's Creed: Origins : 549:- (prisjakt) & 59,99€ (Steam)
Call of Duty: WWII : 498:- (prisjakt) & 59,99€ (Steam)
Star Wars: Battlefront II : 495:- (prisjakt)

Det där är väl inte så himla mycket billigare än vad stor-titlarna till Nintendos enhet kostar, eller anser du att prisskillnaden är så stor? Nu kollar jag inte eshopen som finns för jag orkar inte starta upp den.
Zelda BotW : 567:- (prisjakt)
Super Mario Odyssey : 519:- (prisjakt)
Mario + Rabbids : 528:- (prisjakt)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tycker inte Wii U var något misstag, tycker däremot Switch är ett misstag som har för klen hårdvara vs konkurrenterna och för kort batteritid samt den är på tok för dyr! Hade hellre sett en stationär Switch med högre prestanda! Switch är som Mac, sämre prestanda och dubbelt så dyr!

Switch är i mina ögon en Wii U second Edition och inget märkvärdigt hopp från Wii U, Zelda och MK8 finns till båda konsolerna. Undrar om Mario Odyssey hade rullat på Wii U?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tycker inte Wii U var något misstag, tycker däremot Switch är ett misstag som har för klen hårdvara vs konkurrenterna och för kort batteritid samt den är på tok för dyr! Hade hellre sett en stationär Switch med högre prestanda! Switch är som Mac, sämre prestanda och dubbelt så dyr!

Switch är i mina ögon en Wii U second Edition och inget märkvärdigt hopp från Wii U, Zelda och MK8 finns till båda konsolerna. Undrar om Mario Odyssey hade rullat på Wii U?

Det var också ett sätt att att se på det
Delar din uppfattning om pris/prestandard samt liknelsen med mac. Ändå uppskattar jag verkligen bärbarheten så här i efterhand, och den presterar då hittills tillräckligt för dom spel jag spelat, tror inte upplevelsen hade blivit bättre med 2Tflops under skalet.

Mario Odyssey hade garanterat rullat på Wii U, Zelda BOTW funkar även om det blir fler frame drops men ser det som betydligt mer krävande än Mario. Odyssey kräver troligen inte mycket mer än 3D world eller skulle nog mer rätt små medel kunna skalas ner för att inte kräva mer.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det som var synd med Nintendo Switch: 1. Priset. 2. Att de kör Maxwell tegran, hade de fått in Pascal hade den varit rejält starkare och energisnålare.

Det borde mer eller mindre bara vara att byta ut tegra kretsen och spelen skulle funka på bägge varianterna.

Det vore ju lite en nagel i ögat om det skulle släppa en Switch 2/Pro med pascal mot dem som precis köpt. Vi känner nintendo, nu kommer denna HW gälla i 5-10 år.

Annars gillar jag det mesta med konceptet m.m.

Håller med exakt. Lite väl högt pris och synd att de inte vågade satsa på den mest moderna hårdvaran.

Däremot; om man känner Nintendo så vet man att de iaf inte är helt främmande för att uppgradera hårdvara så det är faktiskt inte helt uteslutet att de släpper en "Switch Pro" i framtiden med t.ex Pascal och kanske även ny skärm.

Tanken är rätt trevlig, för befintliga Switch ägare skulle Nintendo då kunna erbjuda ett "Pro Upgrade"-paket som bara består av konsolen, joy-cons och docka äger de ju redan.

Men ja, jag kommer ändå inte satsa några pengar på att det händer...är överlag för sällan det självklara och vettiga händer i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Det var också ett sätt att att se på det
Delar din uppfattning om pris/prestandard samt liknelsen med mac. Ändå uppskattar jag verkligen bärbarheten så här i efterhand, och den presterar då hittills tillräckligt för dom spel jag spelat, tror inte upplevelsen hade blivit bättre med 2Tflops under skalet.

Mario Odyssey hade garanterat rullat på Wii U, Zelda BOTW funkar även om det blir fler frame drops men ser det som betydligt mer krävande än Mario. Odyssey kräver troligen inte mycket mer än 3D world eller skulle nog mer rätt små medel kunna skalas ner för att inte kräva mer.

Skulle iofs tro att Mario är minst lika krävande som Zelda eftersom det snurrar i 60 Hz. Men jo, det hade säkert gått att skala ner till WiiU med.

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Märkligt sagt. Brukar det inte alltid vara precis tvärtom? Att 'haters' ytterst sällan upptäcker att deras negativa känslor varit missriktade, men att tvärtom 'lovers' kommer över sin 'lovers blindness' och inse att den- eller det de älskade kanske inte var så fantastiskt, trots allt?

Tycker även det är precis "subjektiva kritiska åsikter" som recensenter bör hålla sig till. Vad annars finns att säga? "Ja, rent objektivt är det här alltså ännu ett spel. Liksom alltid så är det ju svårt att säga om det objektivt sett är roligt, men spelet ses åtminstone svara responsivt när jag styr hjälten med kontrollerna och detta hjälper mig att föra historien framåt". Nja, jag vill då hellre läsa om de brister och styrkor som en recensent hittar och ibland kan bristerna t.o.m. vara så små som designmässiga val, men en recensent som inte hittar några brister alls har verkligen inte ens försökt recensera sitt objekt. Nästan alla recensioner jag läst om Nintendos senaste grejer tycker jag varit oskäligt lyriska och låter nyköpshormonerna stinna över en aning. Jag vet också den glada känslan att ha handlat nånting med Nintendomärket, men ser inte alls varför alla blankt ska banka 100/100 på spelen eller konsollen. Det känns verkligen som att "Nintendo"-logon är det viktigaste för många där ute, medan innehåll och egenskaper ställs sekundära. Om ens alls av vikt. Kalla mig cynisk då, kalla mig bitter, men jag har sett att många av "de gamla troende" länge har gått gudslösa, allt sedan de slutat gå i Applekyrkan. Kan det vara från detta tomrum som lotten på något sätt har fallit till viljan att se Nintendos återuppståndelse?

Jag blir litet sned av att möta oförtjänt glada jubel. Just därför kan det vara bra för dig att höra även min otjutande åsikt, särskilt om pengarna kanske ligger dig litet hårdare: Det nya Nintendot ger verkligen inte allt det där du förväntar dig av det. Det har helt klart sin charm, framförallt för mig som har gejmat väldigt mycket förut men som inte hinner det längre, jag kan uppskatta de korta partierna Mario Kart, men det är imo inte det bästa Mario Kartet. Våra spelkvällar hemma dundrar hellre MarioKart64 och Double Dash. Alla de nysläppta spelen får verkligen helt överdrivet bra reviews. Till synnerhet Zelda BotW som jag fann kan få det stora priset "Kick in the Nutsack of the Century". Och det kommer från mig, en idiot som även var med och fundraisade No Man's Sky

Du vet väl att du kan köpa Doom för mindre än 50 spänn? Det flyter säkert bättre på vilken gammal dator som helst än det lär göra på Nintendo NX.
https://www.gog.com/game/the_ultimate_doom
Menar du det nya DOOM så är det ju knappast kraften av en Nintendo NX som är argumentet för att köpa konsolen. Nu har jag noll koll på DOOM:s prestandakrav men du lär få en bättre laptop med DOOM för mindre pengar än de tar för senaste Nintendot med spel och tillbehör. Jag ser verkligen bara de Nintendoexklusiva titlarna som motivation till just detta konsollköp och hade jag nu inte haft en rimlig inkomst hade jag aldrig förlåtit mig själv för att jag köpt det.

Tror det ligger mkt i att vi går på vad andra säger. än att vi skapar oss en egen uppfattning när vi t.ex. läser recensioner. Sen att folk får betalt för att skriva en recension som egentligen vem som helst med "vettigt" huvud kan göra idag tycker jag är fel. Jobb och arbetslöshet skapar stora spänningar som tillslut (långsiktigt men inte allt för i tanken) kan leda till inbördeskrig. Samhället är idag alldeles för uppdelat mellan rika, svensson och fattiga. På ett vis hade det varit bättre om vi alla tjänat lika mkt, eller att vissa arbeten inte funnits för att undvara det största samhällsproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur det hitills gått med Switchen så är det en klar förbättring mot både 3DS och Wii U. Bägge dessa hade en väldigt trög start och då speciellt Wii U som bitvis inte hade några spel alls. Switchen får runt 20 spel i veckan i dagsläget. Och säljer dessutom riktigt bra med.

Visst säljer Switchen bra, men vad är det för nivå på de 20 spelen per vecka?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"