Belgien klassar lootlådor som hasardspel – vill förbjuda dem i EU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Men om du inte ger ungen möjlighet för internetköp hur är det ett problem?
Ungen kan ju likagärna ta farsans kort tex och spela på poker.

Ja, och tar ungen farsans/morsans kort och spelar poker så blir det inte mer försvarbart att låta barn spela poker? det går inte använda argumentet "dom har ett större problem så det här är helt försvarbart" och låta det fortgå.

Som att träffa barn på stan och fråga om dom får veckopeng. Är inte föräldrarna där så är det fritt fram att sälja cigg, sprit eller vad som helst bara du gör vinst?. "Om ungen har pengar och köper det jag säljer, så det är moraliskt rätt för då har dom större problem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Om man inte reder ut en låda med en tröja i så borde man kanske inte spela spel.

Alternativen är att vi får alla skins gratis men får ha ett löpande abonnemang för varje spel. Om inte företagen får in pengar så finns det inget incitament att fortsätta utveckla spelet.

Folk reder ut att lira V75, men det finns lagar och regler kring det ändå. Det verkar lite som att flera röster i denna debatten helt missar vad det är det handlar om. Spelutvecklare idag kan, helt lagligt, visa upp en fin kniv du kan få i en låda som kostar $2 sedan göra att det är 1 chans på sjuhundratusen miljarder utan att nämna detta alls för dig.

De lagar som finns gällande odds spel etc. finns inte bara där för att skydda minderåriga från spels skadliga effekter utan även där för att skydda fullt kapabla vuxna konsumenter från att bli utnyttjade.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon127948:

För att du är intelligent nog att förstå hur dessa system fungerar och vem de lever på.

Att sälja faktiska tjänster eller varor går inte jämföra med att sälja pixlar för att tjäna pengar på folk utan självkontroll. Om du sålde knark på swec sida då skulle det vara lika oetiskt för att du utnyttjar andras brist på självkontroll för din egen vinning.

Det du skriver är jättekonstigt. Att jämföra att sälja skins = sälja droger är väl ändå lite skevt? Du argumenterar att det är skillnad på fysiska varor och pixlar, sedan jämför du moralen att sälja knark (fysisk vara), och skins (digitala, eller "pixlar" som du säger)?

Att köpa ett skin på steam-market för 0,3 euro och sedan sälja den för 0.4 euro är inte ekvivalent med "att sälja skit till barn som inte vet bättre och på grund av biologi". Det har inget med gambling och loot-boxes att göra. Det är en digital vara som säljs till ett utsatt pris och du vet exakt vad du får. Precis samma sak som att köpa en film på youtube eller en premunation på netflix/HBO. Det är också digitala varor eller "pixlar" som du säger. Det är ingen som tvingar någon att köpa ett skin för 0,4 euro. Låt mig förtydliga att CS skins som du från början argumenterade med är (vad jag vet, antar att det är samma som dota2) enbart kosmetiska och inte saker som faktiskt ger dig en tydlig fördel som tex EA gjorde med star wars battlefront. Problemet är inte användaren och dess omoraliska beteende utan företagens modeller med pay to win och gambling.

Sedan är det jätteskillnad på Loot-boxes (som säljs av tex valve) och ett skin som någon lägger ut till ett fast pris (på tex steammarket eller valve själva). Hela problematiken ligger i att företagen sätter in exklusiva föremål som inte går att köpa till ett fast pris utan du måste köpa loot-boxes där du måste slumpa fram föremålet. Det är elementet av slump som är det stora problemet. Ett till stort problem är också att företagen inte alltid redovisar chansen för att få ett skin. Där folk kan köpa en låda, sen 5, lådor, 20 etc lådor för att få en sak, och så får de inte den så är de redan så investerade i ett visst föremål så att de köper fler och fler för att få detta föremål.

Låt mig förtydliga att jag personligen är starkt mot "pay to win" items i spel samt Lootboxes. Och Om Lootboxes ska finnas ska de klassas som gambling och regleras via lagstiftningar. Jag har dock inga problem alls att företag finansierar sina spel med mikrotransaktioner så länge spelet inte ger stora fördelar till de som betalar extra. Det måste få vara upp till var och en om man vill betala för något. Men köper man något så ska det vara klart och tydligt med vad man får. Gillar man inte den principen så får man hålla sig borta från dessa spel helt enkelt. Spelar själv mycket DotA2 och lägger några hundra om året på skins som jag vill ha. Tycker att det fungerar bra än så länge. Föredrar den modellen över att jag ska betala 600kr för ett spel en gång och sedan tappar utvecklaren intresse att vidareutveckla spelet efter ett år eller två bara för att de inte länge har några intäkter.

Edit: svenska...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Samma med CSGO, har aldrig fattat att folk kan tjäna 1 000 på nå fula jävla skins!?

Har en kusin som har tagit missbrukandet av CSGO så han hoppade av gymnasiet och spelar bara CSGO i sitt liv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du ska inte sälja den för att det är oetiskt att tjäna pengar på folk som inte kan kontrollera sig. Visst någon annan kanske gör det men du kan i alla fall säga att du var etisk och kan sova lugnt. Annars kan man ursäkta vad som helst med att det finns alltid någon värre. Ryggrad är vad människor ska ha enligt biologer så fler bör visa tecken på att ha en.

Skrivet av anon127948:

Det är oetiskt att utnyttja andra. Det är upp till dig om du bryr dig mer om etik eller egoism. Varje människa måste bedöma vad de vill i livet. Jag har lutat, så långt det går, mot att vara etiskt om jag har möjlighet till det. Från dina andra poster vet jag att du har möjlighet så det är ditt beslut.

***bort/moderator*** Du kan inte utgå från att alla som köper och säljer skins är barn som inte vet vad de gör. Två transaktioner som gör alla parter involverade glada är inte att sammanblanda med oetisk utnyttjande.

Tycker du butiker är oetiska?

Skrivet av tvelander:

Välkommen till Sossesverige där frihandel är oetiskt och oförsvarbart.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hoppas Blizzard också stänger av sina loot-lådor nu.

Varför då?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Om loot-boxar droppar emotes, poses, skins, sprays, voice lines, saker som inte ger spel fördelar så tycker jag de kan vara kvar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

När man läst allas argument här undrar man ju: Har ni bara sett ouppfostrade barn i världen?? Jag har aldrig varit med om något som nämns, att ungen snor faderns kort för att köpa saker på spel? Jag menar hur dåligt har man inte lyckats med uppfostringen då? Visst skämmer man bort ungen totalt blir det ju såhär. Men då ska man inte skylla på lootboxes utan man kanske ska titta på hur man uppfostrat barnet istället...

Jag som 18åring kanske inte förstår allt men det låter ju helt sjukt. Hoppas ingen tar illa upp.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hoppas Blizzard också stänger av sina loot-lådor nu.

Varför? Inget fel med Overwatch lådor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Folk reder ut att lira V75, men det finns lagar och regler kring det ändå. Det verkar lite som att flera röster i denna debatten helt missar vad det är det handlar om. Spelutvecklare idag kan, helt lagligt, visa upp en fin kniv du kan få i en låda som kostar $2 sedan göra att det är 1 chans på sjuhundratusen miljarder utan att nämna detta alls för dig.

De lagar som finns gällande odds spel etc. finns inte bara där för att skydda minderåriga från spels skadliga effekter utan även där för att skydda fullt kapabla vuxna konsumenter från att bli utnyttjade.

Då är det ju en grav miss i skrivandet av artikeln. Där står det ju klart och tydligt "Efter en tids utredning fastslår nu Belgien att vissa mikrotransaktioner i spel bör klassas som hasardspel och förbjudas. Detta dels då de kan vara skadliga för barns mentala hälsa."

Men ja rör det sig om att berätta hur stora oddsen på att få olika saker är så håller jag helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför? Inget fel med Overwatch lådor.

Tycker absolut inte att de behöver plockas bort. Men de skall omfattas av regler gällande odds spel, behöva vara tydliga med spelares chans att få olika utfall, inte kunna ändra dessa utfall hur de vill och det bör tydligt framgå att spelet innehåller dessa element och åldersgränsen skall återspegla detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Precis som att inte själva spelet är gjort för att vara beroende ^-^

Man anlitar inte alls psykologer ect för att göra spelen mer beroende, facebook som exempel.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Då är det ju en grav miss i skrivandet av artikeln. Där står det ju klart och tydligt "Efter en tids utredning fastslår nu Belgien att vissa mikrotransaktioner i spel bör klassas som hasardspel och förbjudas. Detta dels då de kan vara skadliga för barns mentala hälsa."

Men ja rör det sig om att berätta hur stora oddsen på att få olika saker är så håller jag helt med.

Det är nog artikelförfattarens ordval som är lite olyckliga. Om man tittar på/läser de uttalanden som kommit ifrån Belgien och Hawaii så är det tydligt att de pratar om att samma regler som gäller denna typ av gambling även skall gälla spel. Då exakt samma psykologiska triggers utnyttjas så skall barn skyddas från att exponeras för dessa. Det betyder inte att de skall förbjudas, men de skall vara förbjudet att sälja det till barn. Och med detta kommer ett stort ansvar på den som tillhandahåller och säljer att se till att man lever upp till detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Låt Blizzard's Lootlådor finnas kvar, i sin nuvarande form. Men ta bort möjligheten att köpa dom löst, för riktigt pengar.
Och i frågan om att det finns lådor, i vissa spel, som ger spelmässiga fördelar...eller t.o.m. krävs för att man ska komma vidare i spelet=Förbjud. Punkt.
Och sedan kan man, för att få bort stora delar av annan problematik, helt enkelt, se till att det man får i en låda, och även lådan i sig, blir låsta till kontot som fick lådan.
Så slipper man all hypad jeffla trading med skins till, i många fall, rena fantasipriser.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Det är ju än större fara, föräldrar som spelar bort pengarna till hyra eller mat, för att inte tala om arbetslösa, sjukskrivna eller spelberoende personer.

Permalänk
Medlem

sten

@tvelander: Tro mig, går andra året i gymnasiet nu, tro fan att det är snubbar som köper knivar för tusenlappar. Redan på högstadiet (12-15 år) börjar folk sälja för tusenlappar och sedan "gamlba" bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vänta lite nu så en kniv har ett värde pga av sitt "rare" så ska jag inte sälja den ifall jag får den via ett spel på RNG?
Skryter nä jag bara konstaterar att lootboxes har ingenting med fördelar i spelen.

Och ungar köper inte knivar för 7k styck.

Seriöst, det är en fiktiv skit sak i ett spel.
Titeln är väl äran att du haft lotto.
Just de du skriver är själva vitsen varför detta ska klassas som lotterispel.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

som sagt, ta dota 2 som exempel. du kan köpa NOLL spelfördelar i dota, samma sak i CS eller Overwatch, ENBART kosmetik.
Om en karaktär i spelet är blå och jag vill betala för en box som ger mig en chans att få samma karaktär röd istället och på så sätt blir "unik" med min röda karaktär när jag spelar, varför är det så förbaskat fel enligt dig?

Jag vet snarare på rak arm väldigt få spel där man kan köpa rena spelfördelar, och spelar själv inget.
Men du kanske kan nämna alla spel som innehåller detta, för det låter ju på dig som att i princip varje titel idag är pay to win ??

Jag ser micro köp som ett steg till pay to win och vist skins osv är harmlöst om än i mina ögon värdelöst så jag skulle inte betala för skins och har inget intresse av dom och betalar häldre en summa där jag får hela spelet utan dlc och allt skit och är olika grader i helvete där boxar och pay to win ligger sämst till och jag lägger häldre en sjuhundra på ett spel bara man slipper allt sånt och det är bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet ligger väl inte hos användarna av systemet i nuläget skulle jag säga. Jag har svårt att bli sur på någon som spelar poker för att andra kan ha spelberoende.

Snarare är väl problemet att företagens verksamhet kring dobbel och spel inte reglerats från staten så att företagen inte håller undan minderåriga från den typen av verksamhet.

Att det finns ett kryphål är ett problem.
Att folk nyttjar kryphålet för ekonomisk vinning är ett annat.

Jag tycker inte att det ena utesluter det andra.
Lagstiftningen ligger nästan alltid efter i dagens snabbt föränderliga värld.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tyruko:

@tvelander: Tro mig, går andra året i gymnasiet nu, tro fan att det är snubbar som köper knivar för tusenlappar. Redan på högstadiet (12-15 år) börjar folk sälja för tusenlappar och sedan "gamlba" bort dem.

Hur fan har dom råd?
Vart får dom alla dessa pengar ifrån?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur kan det vara skadligt för barns hälsa? Det här med att barn kan spela bort pengar, det är väl upp till föräldrarna att hålla koll på sina barn?

"Här Leffe, ta mammas kreditkort och köp vad du vill. Går det dåligt så skyller vi på den som säljer."

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur fan har dom råd?
Vart får dom alla dessa pengar ifrån?

Tex. får de flesta tonåringar får månadspeng, de som är mer än 16+ kan ju få studiebidrag á 1050:- månaden, de som är yngre får det deras föräldrar tycker passar (alternativt pantar och köper steam wallet om de är riktigt desperata).
Både dem och de som är yngre har mest troligt maestro/minuten kort som är måttligt begränsade, men det är fortfarande typ max 400:- för enstaka transaktioner och typ 2000-4000:- i månaden (att summerna man spenderar på en gång är fortfarande ett problem med många bäckar små principen).

Man klarar sig (oftast) utan att lägga pengar då man går på skolan, 1000:-/månaden är fortfarande 10k per år (räknat skolmånader).

Sedan varierar allt från person till person, själv körde man cash only och ingen månadspeng (bra på att spara) tills man blev 16. Sedan sparade jag också studiebidraget tills jag hade råd med diverse datorgrejer/elektronik
Men det finns många andra som inte kan spara, jag har bl.a. släktingar som inte kan hantera pengar, och det är dessa som man vill skydda som man gör med allt annat farligt.

glömde sista biten
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@tvelander: Swish är ett smidigt verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men va om INGEN köper lootboxes och spelar CS:GO och får en KNIV PÅ RANDOM dvs dom har inte spenderat en krona och sen säljer dom den för 1k och sen köper jag den för 1k och säljer den för 1200kr.

Hur i helvete har jag tjänat pengar på folk som inte kan kontrollera sig?

Så man ska förbjuda aktier då också? för det är typ exakt samma sak med den daytrade jag gjorde.

Knivar droppar inte random, utan dessa måste man "gambla" till sig genom att köpa lootboxes.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wowsers:

Tex. får de flesta tonåringar får månadspeng, de som är mer än 16+ kan ju få studiebidrag á 1050:- månaden, de som är yngre får det deras föräldrar tycker passar (alternativt pantar och köper steam wallet om de är riktigt desperata).
Både dem och de som är yngre har mest troligt maestro/minuten kort som är måttligt begränsade, men det är fortfarande typ max 400:- för enstaka transaktioner och typ 2000-4000:- i månaden (att summerna man spenderar på en gång är fortfarande ett problem med många bäckar små principen).

Man klarar sig (oftast) utan att lägga pengar då man går på skolan, 1000:-/månaden är fortfarande 10k per år (räknat skolmånader).

Sedan varierar allt från person till person, själv körde man cash only och ingen månadspeng (bra på att spara) tills man blev 16. Sedan sparade jag också studiebidraget tills jag hade råd med diverse datorgrejer/elektronik
Men det finns många andra som inte kan spara, jag har bl.a. släktingar som inte kan hantera pengar, och det är dessa som man vill skydda som man gör med allt annat farligt.

Så föräldrarna payar allt runt om och har nada koll what so ever på vad dom gör med sitt bidrag?

Så dom betalar aldrig sina egna kläder eller mat eller prylar?

Fan när jag va 16 hade jag mycket pengar men fan inte kunde jag spendera allt på saker utan fått kolla med päronen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tyruko:

@tvelander: Swish är ett smidigt verktyg

Still godkänt av päron + bankid och telefonummer.
Ger man sitt barn det anser jag man har koll på något sett.

4 av mina polare har blockat alla internetköp åt sina ungar och dom swishar när dom ska göra något lite dyrare 500kr +
11-14 åringar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så föräldrarna payar allt runt om och har nada koll what so ever på vad dom gör med sitt bidrag?

Kanske inte nada koll men det finns ju nog många som tjuv-röker/snusar/super utan att föräldrarna märker något, inte otänkbart att man lyckas få tag på steam wallet utan att föräldrarna märker något.

Citat:

Så dom betalar aldrig sina egna kläder eller mat eller prylar?

Vet ej hur det är med andra men jag åt gratis hemma och på skolan, färdigväxt så behövde inte oroa mig om kläder, prylar som man inte fick i julklapp/födelsedagspresent gick till prylar eller att spara.

Citat:

Fan när jag va 16 hade jag mycket pengar men fan inte kunde jag spendera allt på saker utan fått kolla med päronen.

Samma som ovan, många gör saker under sina föräldrars näsa, för spelmissbrukare lär de bli en hel del blålögner om vars pengar har gått om föräldrarna frågar. Bara för att du eller jag är duktiga med pengar betyder det inte att det finns de som inte har stora problem.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wowsers:

Kanske inte nada koll men det finns ju nog många som tjuv-röker/snusar/super utan att föräldrarna märker något, inte otänkbart att man lyckas få tag på steam wallet utan att föräldrarna märker något.
Vet ej hur det är med andra men jag åt gratis hemma och på skolan, färdigväxt så behövde inte oroa mig om kläder, prylar som man inte fick i julklapp/födelsedagspresent gick till prylar eller att spara.
Samma som ovan, många gör saker under sina föräldrars näsa, för spelmissbrukare lär de bli en hel del blålögner om vars pengar har gått om föräldrarna frågar. Bara för att du eller jag är duktiga med pengar betyder det inte att det finns de som inte har stora problem.

Jo jag bara menar men ser ju va ungen läger cash på för du får ju bankutdrag varje månad.

Vet exakt om folk som har problem med pengar men det är ju extremt lätt se om dom ljuger.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Höstregn:

Du är fan patetisk. Du kan inte utgå från att alla som köper och säljer skins är barn som inte vet vad de gör. Två transaktioner som gör alla parter involverade glada är inte att sammanblanda med oetisk utnyttjande.

Tycker du butiker är oetiska?

Välkommen till Sossesverige där frihandel är oetiskt och oförsvarbart.

Jag utgår från att folk blir fast i spelmissbruket och alla F2P spel är designade för att utnyttja våran undermedvetna och folks brist på självkontroll. Barn är enklast då i princip 100% av gruppen har brist på självkontroll, men det går utmärkt att göra mot vuxna med bara att det är mindre andel av gruppen som kommer köra fast i träsket. I båda fallen utnyttjar man personers biologi för att tjäna pengar vilket är i princip definition av utnyttjande.

Visst det finns de som köper någon skin här och där och är inte beroende men det är inte dessa som pengar tjänas på och det vet både företagen och de som hoppar in som tvelander. Frågan blir då hur vet man att man bara säljer till de som är inte missbrukare och även om man själv gör det betyder det att man understödjer ett system som bygger på att utnyttja de svaga.

Handel mellan lika parter är frihandel, handel där den ena parten blir utnyttjad är inte frihandel eller försvarbart. Du kan skrika om sossar och kommunister tills du blir blå i ansiktet men det ändrar inte etiken i det du försvarar. Egoismen går inte att gömma.

Permalänk
Medlem

Homeshop är en affär som också nyttjar hemliga fyndlådor som ingen vet vad som det finns i. Det bör vara samma regel för dom i så fall även om det inte är digitala varor så vet man inte vad man får för pengarna.