Belgien klassar lootlådor som hasardspel – vill förbjuda dem i EU

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Det är oetiskt att utnyttja andra. Det är upp till dig om du bryr dig mer om etik eller egoism. Varje människa måste bedöma vad de vill i livet. Jag har lutat, så långt det går, mot att vara etiskt om jag har möjlighet till det. Från dina andra poster vet jag att du har möjlighet så det är ditt beslut.

Hur utnyttjar jag folk som säljer saker på en sida?

Så jag utnyttjar folk som säljer dator delar på Swec billigt?
Då är jag oetiskt i alla köp jag gjort då.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att företagen tjänar pengar på detta. Men på spel under 15 år ska det inte finnas massa saker som "lurar" unga. Vet flera fall där barnen har lyckats handla upp 7000-8000 kr av sina sparpengar eller av föräldrarnas konto för att de köper virtuella saker. De spel som är över 15 år är okej. Där kan man helt enkelt bojkotta på ett annat sätt. Säljer det inte så kommer det inte heller att finnas heller.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Du, likt de flesta med denna typ av argument missar hela poängen. Det handlar inte om att loot boxes och annat som spelar på samma psykoligiska triggers som gambling måste tas bort. Utan att de skall rätta sig efter ett regelverk där de inte kan utnyttja konsumenterna och endast får rikta sig till folk över en viss ålder.

När speltillverkare idag till och med börjar låsa in saker i loot boxes i single player spel och använder sig av "vi vill bara vara snälla mot de som inte har så mycket tid" så är det skitsnack. Det vi idag gör är att betala pengar för cheat codes som tidigare var inbakade i spelen och du kunde använda dem i ditt single player spel om du kände att du ville vara lite starkare elle rinte hade "tid" att samla ihop alla grejer.

Inför åldersgräns på köp i spel som lotteri, ha höga krav på de som säljer där de lätt kan tvingas återbetala tillbaka.
Sedan handlar det självklart om att få in pengar, men många som mig har väldigt ont om tid och vi betalar gärna 500kr extra för att lägga flera timmar på onödigt farming eller liknande.
Tid är precis som pengar en kostnadsfråga, där vissa har mer än andra. För många av oss lite äldre så är 20h farming extremt kostsamt,skulle vi istället jobba övertid denna tid så skulle vi blir det många tusenlappar att köpa ingame-saker för.
Att folk säger att de har offrat tid på ett spel, ja alla har inte råd med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

@lord_vasagos:

varför?

ta dota 2 som ett teoretiskt exempel

du kan spela det helt gratis, på precis samma vilkor som jag
jag väljer att betala 200kr per månad att köpa kosmetiska prylar till mina karaktärer då jag tycker att det är kul och ger mig mervärde i spelandet.

kort sagt, jag betalar för att du ska kunna spela gratis och jag får något i utbyte som jag tycker är värt vad jag betalar i kronor.

alternativet hade varit att både du och jag hade behövt betala 399kr för att köpa spelet istället.

Men du behöver inte köpa kosmetiska prylar för jag betalar gärna 399kr för att slippa ett spel med micro transaktioner som oftast inte bara har estetiska saker utan kan köpa sig fördelar som bättre vapen eller förenkla uppgraderingar till att levla upp sig genom betalning och köpa sig div fördelar.....men kanske är jag som är konstig och gillar att spela mig bra och kan köpa spelen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klonk97:

Haha skrattretande att de dragit in overwatch lootboxes. Det är liksom hur enkelt som helst att få dem. Sen förstår jag inte varför de borde förbjudas? Mina pengar får jag väl spendera hur jag vill?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nä här är det nog ett missförstånd. Det är inte tal om totalförbud för lotteriverksamhet i något land.
Det som tas upp är snarare att om det är frågan om lotteri så ska lagar och regler kring detta följas efter lotterilagarna. Detta följs inte i alla lägen antagligen. Inte minst när det rör begränsning av att minderåriga inte får spela om pengar hur som helst.
Huruvida det egentligen skulle påverka just overwatch eller ej vet jag inte. Kan inte deras system.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Polare som day tradat och sålt knivar i CS:GO för över 600k
Och min kusin kanske tjänat 100k och jag kanske dragit in 15k.

Har en kompis som driver företag enbart på CS:GO daytrading. Tjänat löjliga pengar. Men det ändrar inte för 5 öre att jag har i flera år ansett det vara hasardspel och bör regleras därefter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det beror väl för f-n vem som säljer. Skall allt vara oreglerat? Skit i om saken du gjort vinst på såldes av en trettonårig som inte visste bättre.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyprus:

Det beror väl för f-n vem som säljer. Skall allt vara oreglerat? Skit i om saken du gjort vinst på såldes av en trettonårig som inte visste bättre.

Hur kan en 13 åring sälja en sak på CS:GO undrar jag.
Man måste ha bankkort.
och köper bara saker med swish och en 13åring kan inte ha swish om man inte har bank ID så förstår inte problemet.

Snor ens 13åring ens bankkort som farsa / morsa så har man större problem.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men du behöver inte köpa kosmetiska prylar för jag betalar gärna 399kr för att slippa ett spel med micro transaktioner

Gör du verkligen det? Är det inte härligt att öppna upp spelen för "casuals" som kan prova spelet gratis innan de köper något de sedan ångrar?

Skrivet av lord_vasagos:

som oftast inte bara har estetiska saker utan kan köpa sig fördelar som bättre vapen eller förenkla uppgraderingar till att levla upp sig genom betalning och köpa sig div fördelar

Detta är jättefel, ja. Valve har inga sådana mikrotransaktioner.

Skrivet av tvelander:

Man måste ha bankkort.

Jag har själv Danske Bank och deras regler för eget bankkort är just 13 år. Det är väl OK att individen själv bestämmer vad hen lägger sina pengar på, men farligare är det när man kanske har ens förälders andrakort till godo, laddat med för en trettonåring virtuellt oändligt av pengar.

Skrivet av tvelander:

och köper bara saker med swish och en 13åring kan inte ha swish om man inte har bank ID så förstår inte problemet.

Finns ingen åldersgräns på Swish/bankID så länge du har förälders underskrift, som du troligtvis har med tanke på hur mycket det lättar vid överföring av veckopeng.

Slog ihop inlägg
Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Casper:

Gör du verkligen det? Är det inte härligt att öppna upp spelen för "casuals" som kan prova spelet gratis innan de köper något de sedan ångrar?

Detta är jättefel, ja. Valve har inga sådana mikrotransaktioner.

Jag har själv Danske Bank och deras regler för eget bankkort är just 13 år. Det är väl OK att individen själv bestämmer vad hen lägger sina pengar på, men farligare är det när man kanske har ens förälders andrakort till godo, laddat med för en trettonåring virtuellt oändligt av pengar.

Så på danske bank kan du gå ansöka om eget kort med köpa på nätet som 13 åring utan dina föräldrar vet om det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men du behöver inte köpa kosmetiska prylar för jag betalar gärna 399kr för att slippa ett spel med micro transaktioner som oftast inte bara har estetiska saker utan kan köpa sig fördelar som bättre vapen eller förenkla uppgraderingar till att levla upp sig genom betalning och köpa sig div fördelar.....men kanske är jag som är konstig och gillar att spela mig bra och kan köpa spelen

som sagt, ta dota 2 som exempel. du kan köpa NOLL spelfördelar i dota, samma sak i CS eller Overwatch, ENBART kosmetik.
Om en karaktär i spelet är blå och jag vill betala för en box som ger mig en chans att få samma karaktär röd istället och på så sätt blir "unik" med min röda karaktär när jag spelar, varför är det så förbaskat fel enligt dig?

Jag vet snarare på rak arm väldigt få spel där man kan köpa rena spelfördelar, och spelar själv inget.
Men du kanske kan nämna alla spel som innehåller detta, för det låter ju på dig som att i princip varje titel idag är pay to win ??

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så på danske bank kan du gå ansöka om eget kort med köpa på nätet som 13 åring utan dina föräldrar vet om det?

På Danske Bank kan mina föräldrar öppna ett konto och till det kopplat bankkort, som per default är upplåst för näthandel, ja. Jag kan inte öppna ett konto utan att mina föräldrar vet om det, men så länge de gör det så fungerar det så, ja. Givetvis har jag ingen fullmakt för mitt kontoutdrag, men det är väl i många fall föräldrarna inte känner något behov av att snoka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter en tids utredning fastslår nu Belgien att vissa mikrotransaktioner i spel bör klassas som hasardspel och förbjudas. Detta dels då de kan vara skadliga för barns mentala hälsa.

Läs hela artikeln här

@anon38900 : Det vore trevligt om ni kunde lägga till en definition på vad som menas med lootlåda så att vi lite äldre läsare slipper känna oss som fossiler. Från texten tolkar jag det som att man köper en digital lotterilott där man har en chans att få föremål/fördelar i spelet men också en risk att inte få något alls.
Är detta korrekt tolkat?

Om sådant är fallet håller jag med om att det bör regleras på samma vis som andra lotterier, i.e. skall det av regleras bör alla lotterier avregleras på motsvarande vis.
Men om det handlar om microtransaktion i allmänhet för att förvärva avtalad tjänst eller spelföremål så är jag inte för regulation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Från texten tolkar jag det som att man köper en digital lotterilott där man har en chans att få föremål/fördelar i spelet men också en risk att inte få något alls.
Är detta korrekt tolkat?

Varje lott ger vinst, och vinsten sträcker sig mellan 0,03€ till uppåt 25000€. Du kan nog gissa var snittet ligger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man måste ha bankkort.

Snor ens 13åring ens bankkort som farsa / morsa så har man större problem.

Vilken åldersgräns är det på bankkort? Vilken åldersgräns är det på BankID? Men åldern är väl inte så viktig bara man kan daytrada lite.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

För att du är intelligent nog att förstå hur dessa system fungerar och vem de lever på.

Att sälja faktiska tjänster eller varor går inte jämföra med att sälja pixlar för att tjäna pengar på folk utan självkontroll. Om du sålde knark på swec sida då skulle det vara lika oetiskt för att du utnyttjar andras brist på självkontroll för din egen vinning.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Varje lott ger vinst, och vinsten sträcker sig mellan 0,03€ till uppåt 25000€. Du kan nog gissa var snittet ligger.

Ger de en vinst i pengar eller produkter av motsvarande värde? Är det t.o.m. pengar det handlar om så är det ju rent av trisslotter online.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ger de en vinst i pengar eller produkter av motsvarande värde? Är det t.o.m. pengar det handlar om så är det ju rent av trisslotter online.

Det senare. Detta gör det också lurigt då inte t.ex Valve (CS:GO) inte själva bestämt priserna, utan att priserna styrs av communityn på marknaden enligt tillgång/efterfrågan. Valve har länge själva sagt att det bestämt inte är gambling då vinsterna inte har något pengavärde, och det kan de ju gott säga då det ju faktiskt inte är de som ligger bakom prissättningen, men jag vill minnas att de ändrat sin ståndpunkt sedan de stängde ner hemsidor där man kunde "betta" med vinsterna (alltså bokstavligen gambling, ex. jackpotter, roulette) och att de sedan dess erkänt deras monetära värde.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Casper:

På Danske Bank kan mina föräldrar öppna ett konto och till det kopplat bankkort, som per default är upplåst för näthandel, ja. Jag kan inte öppna ett konto utan att mina föräldrar vet om det, men så länge de gör det så fungerar det så, ja. Givetvis har jag ingen fullmakt för mitt kontoutdrag, men det är väl i många fall föräldrarna inte känner något behov av att snoka.

Exakt förädlarna punkt det enda jag behövde veta.
Förädlarna har ansvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Såklart måste föräldern godkänna konto, kort, säkerhets id, swish och sånt. Men efter det kan barnet swisha som den vill.
Tror man kan vara yngre än 13 år också, i alla fall på sparbanken. Men inte helt säker.

Sen på tal om aktier. I nuvarande form borde aktiehandel förbjudas då det är gambling och manipulation av högre grad.
Borde, tycker jag, vara enkelt att göra det till vad det egentligen ska vara, investera i ett företag. Borde väl bara vara att ha 1 vecka eller något i väntetid på typ sälj av aktie.
Har man stora belopp att röra sig med kan man påverka kurser och "lura" folk på pengar. Olagligt men förekommer ändå väldigt ofta i mindre skala.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 7 8700F▐ ASUS Radeon RX 9070 XT Prime OC▐
▐ Asus TUF Gaming B650M-Plus▐ Patriot Viper Elite RGB DDR5 RAM 32GB 6000MT/s CL30▐
▐ WD Green SN3000 2TB▐ 2,5" SSD 1TB▐ Thermaltake Toughpower GT 850W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inför åldersgräns på köp i spel som lotteri, ha höga krav på de som säljer där de lätt kan tvingas återbetala tillbaka.
Sedan handlar det självklart om att få in pengar, men många som mig har väldigt ont om tid och vi betalar gärna 500kr extra för att lägga flera timmar på onödigt farming eller liknande.
Tid är precis som pengar en kostnadsfråga, där vissa har mer än andra. För många av oss lite äldre så är 20h farming extremt kostsamt,skulle vi istället jobba övertid denna tid så skulle vi blir det många tusenlappar att köpa ingame-saker för.
Att folk säger att de har offrat tid på ett spel, ja alla har inte råd med detta.

Det är ju exakt detta de vill göra. Ha regler, åldersgränser osv.

Sedan är pay-to-win i multiplayer spel aldrig något "bra". Det skapar obalans och får folk att känna att de ligger efter om de inte betalar oavsett hur man ser på det. I free-to-play spel kanske man kan argumentera för det då dessa spel egentligen är i det närmaste "ospelbara" om man aldrig slänger in några pengar då det är så utvecklarna överlever. Och i single player spel kan man som sagt lika gärna lägga in fuskkoder gratis. Så även om man känne folk som "gärna betalar 500kr extra" så hade de säkert hellre valt att betala 0kr och google upp fuskkoden för att få mer liv eller mer xp.

Att som utvecklare låsa någonting som är helt virtuellt bakom grind eller onormal tidåtgång och sedan ge spelare möjlighet att betala (utöver det fullpris för spelet de redan betalat) är inget nobelt. Om något så är det ett system som i allra högsta grad kan missbrukas av utvecklare och sakta flytta fram gränsen för hur mycket folk orkar grinda för att få in mer pengar. Shadow of War är ett perfekt exempel där end game låses bakom en osalig grind och man sedan erbjuds köpa sig till att klara spelet snabbare. Vad sägs om att istället balansera sitt spel bättre och om det absolut inte går (av någon oförklarlig anledning) så erbjud cheat codes för spelare som vill spela som någon odödlig bad-ass. Inte några j*vla random crates som folk skall betala pengar för...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det ges ut i in-game föremål. Föremål som du på minuter kan sälja för vanliga valutor i spel som t.ex. CS:GO. Så det är lite som ett lotteri fast med aktier istället för pengar exklusive aktieutdelning.

I spel utan byteshandel utav varor så är det svårare att växla ut det till cash.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ponera följande:

• Matte 17 säljer sitt grafikkort han köpte 2 år sedan för typ 50% för att få tillbaka lite pengar, låter ganska etiskt.

• Matte 17 säljer sitt grafikkort han fick i födelsedagspresent för att få ut mer pengar än vad kortet kostade, funkar oftast bara på någon som inte vet bättre och kan då räknas som oetiskt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Såklart måste föräldern godkänna konto, kort, säkerhets id, swish och sånt. Men efter det kan barnet swisha som den vill.
Tror man kan vara yngre än 13 år också, i alla fall på sparbanken. Men inte helt säker.

Sen på tal om aktier. I nuvarande form borde aktiehandel förbjudas då det är gambling och manipulation av högre grad.
Borde, tycker jag, vara enkelt att göra det till vad det egentligen ska vara, investera i ett företag. Borde väl bara vara att ha 1 vecka eller något i väntetid på typ sälj av aktie.
Har man stora belopp att röra sig med kan man påverka kurser och "lura" folk på pengar. Olagligt men förekommer ändå väldigt ofta i mindre skala.

Detta är varför det finns regler kring aktiehandel och den typen av beteende kan leda till bestraffning, även om det ibland verkar slå lite hårt: https://www.di.se/nyheter/patrik-kravs-pa-120000-for-vinst-pa...
Sedan kan jag tycka att aktiemarknaden hade kunnat handla mer om långsiktiga investeringar. Men oreglerat är det iaf inte.

Så gällande gambling i spel så handlar det återigen inte om att förbjuda spelutvecklare fån att ha gambling i sina spel. Det handlar om att de, om de väljer att implementera detta, har tydliga lagar och regler de måste följa för att konsumenten skall ha full kännedom om sina odds, att manipulation inte kan ske osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förädlarna har ansvar.

Det är väl irrelevant vem ansvaret ligger på? Pengar försvinner ändå. Problemet är att systemet möjliggör för en minderåring att spela bort pengar, något som tidigare varit oåtkomligt för dem. Om andra nätcasinon kräver ex. bankID för legitimation, varför ska ett spel på Steam inte följa samma lagar?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wowsers:

Ponera följande:

• Matte 17 säljer sitt grafikkort han köpte 2 år sedan för typ 50% för att få tillbaka lite pengar, låter ganska etiskt.

• Matte 17 säljer sitt grafikkort han fick i födelsedagspresent för att få ut mer pengar än vad kortet kostade, funkar oftast bara på någon som inte vet bättre och kan då räknas som oetiskt.

Skulle aldrig köpa något utan veta varför den säljer det och personen är rimlig ålder.
Och jag skulle aldrig köpa något sånt bara för det är billigt och sen sälja vidare.

Om 17 åringen får en GPU och sen säljer den direkt så har man större problem hemma.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Casper:

Det är väl irrelevant vem ansvaret ligger på? Pengar försvinner ändå. Problemet är att systemet möjliggör för en minderåring att spela bort pengar, något som tidigare varit oåtkomligt för dem. Om andra nätcasinon kräver ex. bankID för legitimation, varför ska ett spel på Steam inte följa samma lagar?

"Problemet är att systemet möjliggör för en minderåring att spela bort pengar"
Nej förädlarna gör det, därav har man andra problem man ger sin unge en jävla massa pengar att kunna spela bort.

Det är samma skit om ungen går köper sprit för sina pengar du har samma problem det är inte CS:GO skinsen i detta sammanhang som är problemet det är något helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Förädlarna har ansvar.

Skulle det var föräldrarnas ansvar om jag hade lurat av deras unge hans/hennes pengar? Här är en tråd som lyfter fram sidor hos vissa personer. Man kan ju hoppas att regleringar kommer och, om de inte efterföljs, resulterar i kraftiga böter för företagen i fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej förädlarna gör det, därav har man andra problem man ger sin unge en jävla massa pengar att kunna spela bort.

Det är samma skit om ungen går köper sprit för sina pengar du har samma problem det är inte CS:GO skinsen i detta sammanhang som är problemet det är något helt annat.

Skillnaden är dock att det finns regler kring sprit och annonsering av sprit där denna inte få rikta sig till underåriga. De som säljer får inte heller sälja till underåriga. Samma sak bör gälla här där spel med gamblingelement inte bör få marknadsföras till minderåriga och de som säljer spelen (eller de som tar betalt för lootboxes osv) bör vara skylldiga att försäkra sig om att de inte säljer till minderåriga.

Detta handlar inte om förbud, det handlar om regler och kontroll. Dessa två saker finns i tusentals branscher utan att de gått under för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Not really, alla föräldrar som ger sina barn ett bankkort i ett kontantlöst samhälle står alltså enligt dig bakom hasardspel bland barn?

Skrivet av tvelander:

Det är samma skit om ungen går köper sprit för sina pengar

Eh? Skulle nog allt säga att sitta i datorstolen och knappa in kortnumret är lättare än att gå genom processen för att hitta en langare för många trettonåringar. Detta är en helt annan diskussion och verkligen inte samma skit.

Visa signatur