Brygga signal ut till separat hus på fastigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Är egentligen lite både och...
Måste ha wifi till alla mobila enheter och router för att få till Nas, Dator och nätverksskrivare.

Ubiquiti edgerouter + en accesspunkt är helt klart mest bang for the buck....

Iofs behöver du en switch också, men det är ju inte många kronor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kanske en sådan här länk från Mikrotik kan vara ett alternativ? Jag vet inget om dem dock.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ubiquiti edgerouter + en accesspunkt är helt klart mest bang for the buck....

Iofs behöver du en switch också, men det är ju inte många kronor...

Ja tack för dina tips.
Första anblick verkade technicolor avancerad router, men ser att BBB strippat den på funktioner och vill helst inte reflasha deras grejor heller.

Den ursprungliga techni ska tom klara ftp server mm.
Men bbb variant klarar bara enkel nätverksdelning av extern hårddisk.

Men switch varför behöver jag det?
Är det inte bara köpa ubi router som man kopplar direkt i bredbandsuttag och från nya routern koppla kabel till accesspunkt?

Sedan strunta fullständigt i technicolor routern....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ja tack för dina tips.
Första anblick verkade technicolor avancerad router, men ser att BBB strippat den på funktioner och vill helst inte reflasha deras grejor heller.

Är det inte bara köpa ubi router som man kopplar direkt i bredbandsuttag och från nya routern koppla kabel till accesspunkt?

Edgerouter Lite har bara tre nätverksuttag, och den kan i teorin switcha trafik mellan dem, men det är ingen bra lösning.... Ett uttag in, och ett vidare till en switch, där du också kopplar in accesspunkten...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ja tack för dina tips.

Jag tror du blandar ihop begreppen en aning. Det du kallar för "router" är inte en router utan en RGW https://en.wikipedia.org/wiki/Residential_gateway Alltså en alltiettburk som egentligen inte är bra på något. En router har man för att routa trafiken in och ut. Behöver du fler än en RJ45 nätverksport måste du ha en switch. Visst ubi har några portar, men den jobbar inte något vidare som switch. Behöver man wifi drar man en kabel till lämplig plats och sätter upp en AP.

Det är så här nätverk byggs upp, så är det bara!

Själv kör jag med en technicolor med wifi avslaget och har dragit en kabel över vinden och satt upp en Unify AP centralt i huset, har täckning och bra fart överallt! Skall dock snart uppgradera till en med AC... Technicolorn för övrigt routar trafiken utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Jag tror du blandar ihop begreppen en aning. Det du kallar för "router" är inte en router utan en RGW https://en.wikipedia.org/wiki/Residential_gateway Alltså en alltiettburk som egentligen inte är bra på något. En router har man för att routa trafiken in och ut. Behöver du fler än en RJ45 nätverksport måste du ha en switch. Visst ubi har några portar, men den jobbar inte något vidare som switch. Behöver man wifi drar man en kabel till lämplig plats och sätter upp en AP.

Det är så här nätverk byggs upp, så är det bara!

Själv kör jag med en technicolor med wifi avslaget och har dragit en kabel över vinden och satt upp en Unify AP centralt i huset, har täckning och bra fart överallt! Skall dock snart uppgradera till en med AC... Technicolorn för övrigt routar trafiken utmärkt!

Ok själv gjorde jag liknande fast jag satte Technicolorn mitt i huset.
Fick det fungera ganska ok på det viset, den var ju helt felplacerat från början.
Nätverk över kabel fungerar ju utmärkt genom Technicolorn.

Däremot är jag inte alls beroende av BBB gejor då jag varken har IP telefoni eller IP tv, mer än att jag kollar på tv kanalers egna playtjänster som ju går på vanlig internet.
Kommer även i framtiden köra bara internettjänsten då jag tycker hemtelefoni är onödigt när man har mobil man ringer fritt alla samtal och parabol som har betydligt bättre kanalutbud än nån legal ip tv tjänst har....

Dessutom kommer jag inte ha BBB om ett år såvida dom inte har nåt supererbjudande för att hålla mig kvar.
Därav är jag ju lite sugen köpa egna saker också.
Sen vill jag ju inte att min ISP ska kunna komma o pilla på mina inställningar osv, som jag antar dom kan göra när det är deras saker.