Intel 540s M.2 SSD fungerar inte?

Permalänk
Medlem

Intel 540s M.2 SSD fungerar inte?

Hej,

Har ett problem jag inte riktigt hittar l'o'sningen pa, moderkortet ar ett Asus PRIME Z370-A med 2 slots f'o'r M.2 SSD.
Har en intel 540s M.2 SSD 240GB ( SSDSCKKW240H6X1 ) som moderkortet inte vill hitta och vagrar att dyka upp i BIOS, varf'o'r?

Kompabiliteten borde v'a'l anda inte vara ett problem med sa pass nytt moderkort och SSD? Detta 'a'r dessutom en helt ny enhet som 'a'r och ska vara fungerande da jag fick den direkt fran intel efter en RMA pa en annan.

Har senaste bios installerat.

Men foerstar inte om de kanske 'a'r nagon biosinstallning som g'o'r att jag inte hittar den?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Testat båda M.2-platserna? På mitt moderkort så har dessa olika kompabilitet, där ena m.2 har stöd för både SATA och NVMe, medans den andra endast har stöd för NVMe. Kanske är så att porten du stoppat in din ssd i inte har stöd för SATA?

*Tillägg
Efter lite googlande så har jag konstaterat att min teori är korrekt

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A/specificati...

1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*1
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE mode only)*2

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Testat båda M.2-platserna? På mitt moderkort så har dessa olika kompabilitet, där ena m.2 har stöd för både SATA och NVMe, medans den andra endast har stöd för NVMe. Kanske är så att porten du stoppat in din ssd i inte har stöd för SATA?

*Tillägg

1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*1
1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE mode only)*2

Man tycker ju att tillverkaren borde sätta olika "keys" på dessa, så SATA inte kan sättas i den med endast PCI-E.

Dock måste jag säga att... Intel 540 är verkligen gammal SSD, varför man inte sätter denna som en SATA SSD med 2,5" förstår jag inte. Den kan ju knappt ens mätta SATA3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

*Tillägg

Tusen tack!!

Man kanner sig helt borta med att hitta all info om vad som ar kompatibelt eller icke nu for tiden!

Forsokte kolla pa forpackningen osv hur man vet vilket som stodjer vad och vad som ar vad osv... men blev helt lost!

Visst funkade det bra att stoppa den i andra platsen!

Bockar och bugar!

Skrivet av Paddanx:

Man tycker ju att tillverkaren borde sätta olika "keys" på dessa, så SATA inte kan sättas i den med endast PCI-E.

Dock måste jag säga att... Intel 540 är verkligen gammal SSD, varför man inte sätter denna som en SATA SSD med 2,5" förstår jag inte. Den kan ju knappt ens mätta SATA3.

Ja, helt klart! Aldrig varit med om nagot liknande nar det galler hardvara, antingen sa passar det och da ska det fungera (med storsta sannolikhet) eller sa passar det inte sa att saga men nagon som vaeldat i kontakten eller dylikt...

Hehe... Jag har ingen aning du! Fattar inte heller ibland hur vissa tillverkare har tankt till osv... Men kan det kanske vara sa att den ar tillampad en laptop annars? Aer val den enda vettiga forklaringen jag kan tanka mig! (den var gratis foer mig, sa jag gnaller inte)

Ca 500 duger gott, men ar ju inget jamfort med 960'n.... :]

Tusen tack ska ni ha grabbar, guld vart att ha er har!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Ja, helt klart! Aldrig varit med om nagot liknande nar det galler hardvara, antingen sa passar det och da ska det fungera (med storsta sannolikhet) eller sa passar det inte sa att saga men nagon som vaeldat i kontakten eller dylikt...

M.2 har varit väldigt..... komplicerat från dag 1, tyvärr.

Skrivet av Skillz:

Hehe... Jag har ingen aning du! Fattar inte heller ibland hur vissa tillverkare har tankt till osv... Men kan det kanske vara sa att den ar tillampad en laptop annars? Aer val den enda vettiga forklaringen jag kan tanka mig! (den var gratis foer mig, sa jag gnaller inte)

Ca 500 duger gott, men ar ju inget jamfort med 960'n.... :]

Tusen tack ska ni ha grabbar, guld vart att ha er har!

Gratis kan man inte klaga på... eller ja.. gratis som fungerar iaf

Kul att det var så enkelt fel iaf.