Permalänk
Medlem

Mäta uptime mot ISP?

Jag upplever mitt nätverk som tidvis rätt svajigt.
Kan flera gånger i veckan se att jag haft kortare avbrott. Ibland när jag använder nätet och ibland något jag sett i efterhand. Då och då blir det också långa svarstider och låg bandbredd. Sistnämnda sitter ofta i någon dag när det händer.

Finns det något verktyg jag kan använda som kontinuerligt loggar min förbindelse (Linux eller windows)? Känns inte meningsfullt att kontakta min ISP innan jag har ordentliga siffror. Att bara höra av sig och säga att ibland är det kass kommer man nog inte långt med.

Permalänk
Medlem

smokeping? pingplotter kanske?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Medlem

Kan vara trevligt att kombinera lokala verktyg med en extern tjänst som pingdom.
Var gratis för en url senast jag prövade.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Är ju bara att köra någonting som Pinglogger:http://pinglogger.co.uk/ Mot din ISPs DNs eller liknande.

Du utesluter dock inte din egen router i detta fall, då det kan vara den som spökar, så inte helt perfekt som bevis. Du skulle simultant kunna logga ping mot din egen default gateway också för att se om routern har hängt sig eller liknande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör mtr mot en pingserver, förslagsvis ping.sunet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Jag upplever mitt nätverk som tidvis rätt svajigt.
Kan flera gånger i veckan se att jag haft kortare avbrott. Ibland när jag använder nätet och ibland något jag sett i efterhand. Då och då blir det också långa svarstider och låg bandbredd. Sistnämnda sitter ofta i någon dag när det händer.

Finns det något verktyg jag kan använda som kontinuerligt loggar min förbindelse (Linux eller windows)? Känns inte meningsfullt att kontakta min ISP innan jag har ordentliga siffror. Att bara höra av sig och säga att ibland är det kass kommer man nog inte långt med.

Jag kör smokeping på en raspberry.
Kör mot ett tiotal hosts, från närmsta hopp till en server i USA

Permalänk
Medlem

@Nizztos: Körde SmokePing förut, men har börjat köra RIPE Atlas istället, tycker det är simplare och framförallt enklare då det bara är att koppla in sin Probe och tuta och köra.

https://atlas.ripe.net/probes/32268/
https://atlas.ripe.net/probes/32033/

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen!

Betallösningar är inte intressant. För jobbigt att slå av på abonnemang när jag känner att jag behöver det och då blir det att jag inte kör alls.
Provar just nu pinglogger ihop med winmtr. Insåg att jag inte kan köra på Linux för den maskinen är inte alltid igång.

Brister lite mot det jag verkligen vill ha.
winmtr visar bara statistik och pinglogger verkar jag inte kunna få en log som sträcker sig typ över en vecka (vill ju kunna visa både att linan är dålig vilket syns tydligt i både winmtr och pinglogger men även när jag har avbrott och det syns ju inte på dessa om man inte råkar logga precis vid avbrottet.

Dock troligtvis något jag kan leva med. Om jag kan visa hur dålig min förbindelse är så kanske även avbrotten försvinner om de nu får för sig att verkligen fixa mina problem.

Typ så här från winmtr och det tycker jag, som är amatör på området, inte ser bra ut (tittar då på loss %).
Iofs upplevar jag just nu att det fungerar rätt bra så kanske inte skall stirra mig blind på Loss %? Graferna i pinglogger visar ungefär samma sak (både mot sunet och google) att jag har typiskt ping kring 12 resp 20 men ofta timeout (värre på sunet än google).
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - Loss % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|-----------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| router.asus.com - 0 | 2439 | 2439 | 0 | 0 | 15 | 0 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 1 | 2425 | 2421 | 1 | 1 | 17 | 1 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 6 | 2032 | 1926 | 1 | 6 | 510 | 1 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 42 | 924 | 540 | 1 | 1 | 10 | 2 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 37 | 991 | 625 | 1 | 7 | 690 | 1 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 7 | 1940 | 1812 | 1 | 1 | 22 | 2 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 39 | 966 | 593 | 11 | 11 | 15 | 11 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 6 | 2018 | 1909 | 11 | 11 | 20 | 11 |
| xxx.xxx.xxx.xxx - 39 | 971 | 600 | 11 | 11 | 19 | 11 |
| ping.sunet.se - 37 | 994 | 628 | 11 | 11 | 35 | 12 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider