Permalänk
Medlem

funderingar kring sony XE9305 input lag

Hejsan, köpte en C7 oled under black friday på elgiganten, men då jag är extremt nojjig över inbränning så har jag bestämt mig att utnyttja deras 30 dagars öppet köp och byta till nånting annat istället.

tvn kommer till 90-95% användas för spelande så input lag får inte vara för högt, har kikat en hel del på alternativ och som rubriken säger så ser sonys XE9305 intressant ut.

Det största orosmomentet är input lag med icke 4k signal som då tydligen ligger på 40-55ms. Det första jag funderar på är hur pass mycket man känner av sådan input lag vid konsoll spelande? (vet att det är individuellt men generellt sett menar jag)

Då det bara är ps4 pro konsollen som ger 4k signal tänker jag hur det blir med wii eller ps3 spelande på den.

En annan fundering, om man har en 4k reciever som skalar upp signalen, kan man då lura tvn och få lägre input lag iaf om man kör dom gamla konsollerna genom en sådan? Eller "säger" recievern till tvn att det fortfarande handlar om en lägre signal som bara är uppskalad?

edit: trevligt om någon som faktiskt äger en sådan kan prata sina erfarenheter med denna tv.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Generellt svar är svårt att ge eftersom det är just individuellt. 40 ms är lite mer än en 1 bildruta vid 30 fps och det har spelats en hel del på PS3:or och liknande utan klagomål med latenser på de här nivåerna rätt länge. Det är först nu seanste två-tre åren TV-apparaterna börjar krypa ned mot 20 ms.

Du kan alltid testa att spela på din C7 utanför spelläget och stänga av TruMotion. Då ska latensen vara kring 60 ms. Känn efter hur mycket det märks av.

Du kan skala via receivern, men tänk på att den i sin tur kan tillföra latens i och med skalningen.

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

Hejsan, köpte en C7 oled under black friday på elgiganten, men då jag är extremt nojjig över inbränning så har jag bestämt mig att utnyttja deras 30 dagars öppet köp och byta till nånting annat istället.

tvn kommer till 90-95% användas för spelande så input lag får inte vara för högt, har kikat en hel del på alternativ och som rubriken säger så ser sonys XE9305 intressant ut.

Det största orosmomentet är input lag med icke 4k signal som då tydligen ligger på 40-55ms. Det första jag funderar på är hur pass mycket man känner av sådan input lag vid konsoll spelande? (vet att det är individuellt men generellt sett menar jag)

Då det bara är ps4 pro konsollen som ger 4k signal tänker jag hur det blir med wii eller ps3 spelande på den.

En annan fundering, om man har en 4k reciever som skalar upp signalen, kan man då lura tvn och få lägre input lag iaf om man kör dom gamla konsollerna genom en sådan? Eller "säger" recievern till tvn att det fortfarande handlar om en lägre signal som bara är uppskalad?

edit: trevligt om någon som faktiskt äger en sådan kan prata sina erfarenheter med denna tv.

Är just på väg arr köpa en b7 oled. Är det verkligen vanligt att man får permanenta inbränningar ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johansson83: Nej, men skräcken för permanenta inbränningar är enorm. Särskilt som tillfällig retention (ljusare skuggor) ofta misstolkas som permanenta skador (mörkare skuggor) och diskuteras flitigt på forum.

Här finns ett test med syfte att skapa permanenta skador (och hur de ser ut)

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Johansson83: Nej, men skräcken för permanenta inbränningar är enorm. Särskilt som tillfällig retention (ljusare skuggor) ofta misstolkas som permanenta skador (mörkare skuggor) och diskuteras flitigt på forum.

Här finns ett test med syfte att skapa permanenta skador (och hur de ser ut)

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Verkar ju ändå gått relativt snabbt att få inbränningar på lg oleden i testet. Oroar ju en del då bla. karta och ammo visas konstant på tvn i gta. Inget jag vill stänga av heller.

Permalänk
Medlem

en annan sak man ska känna till om testet Rtings gör, dom skriver att dom kör oled light som motsvarar 175nits vilket är oled light inställt på 25 ungefär.
Om man kör 100 på oled light som rekommenderas att man ska ha för hdr tittande/spelande går det ännu snabbare att få inbränning då pixlarna slits fortare ju mer ljus dom behöver ge.

därav skräcken för inbränning från min sida och därför jag tänker byta till en lcd då jag inte heller vill sitta och oroa mig konstant för inbrännings risk.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Det blir snabbt väldigt komplext att tala om ljusstyrka på en OLED på grund av ABL. Rtings ställer in 175 nits på B6:n med vanligt checkerboard som har 50% APL-nivå. Deras eget test ger en peak på 221 nits vid 50% APL, så 175 nits av 221 möjliga skulle betyda att OLED-ljus-reglaget är nära läge 80 av 100 ifall vi forutsätter ett linjärt reglage. Så ganska högt inställt med andra ord.

Fast testbilden Rtings använder är på 28% APL och vid 25% APL är det en peak brightness på 405 nits (enligt deras eget test). Så ifall reglaget är på 80 av 100 (och reglaget skalar linjärt) lyser deras test-B6:a med cirka 325 nits på testbilden.

Det skulle alltså betyda att jämförelsen är ganska snedvriden då en LCD ställd till att lysa 175 nits lyser 175 nits oavsett APL så länge som local dimming är avslagen. Det vill säga att OLED:n inbränningstestet körs förhållandevist hårt. Mer i stil med att spela mitt på dagen i ljust rum.

För att nå 175 nits vid 25% APL behöver man ställa en LG OLED någonstans runt 50 på OLED-ljus-reglaget

25 på OLED-ljusreglaget ger runt 100 nits vid 25% APL och vid kalibrering mot 120 nits brukar reglaget landa runt 30-nivån, dvs samma som "Expert Mörkt rum" står på från fabrik om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ah, ok, tänkte inte på ABL och tänker inte argumentera mot dig Thomas då du kan MYCKET mer om skärmar än vad jag vet

Kanske inte är så farligt, men som jag skrev i början är jag väldigt nojjig över detta och går hellre ner i bildkvalitet bara jag slipper detta oros moment varje gång jag använder tvn

läst en del också om att xe93 lider av blooming pga att den är edge lit, det jag inte förstår är varför den billigare xe90 är FALD men inte XE93

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Det blir alltid komplext när man diskuterar ljusstyrka på OLED.

Vet inte huruvida Sony XE90-serien verkligen är Egde eller FALD. Det förekommer ofta blandad info om sådant eftersom tillverkarna är så usla på att tala klartext på vad som finns i maskinerna. Det kan också skilja sig mellan serier i olika världsdelar.

Permalänk
Medlem

Blev till slut en XE9305 och input lag med gamla ps3an fungerar hur bra som helst och bilden är kanon vid hdr spelande på ps4 pro, visst finns lite blooming i riktigt mörka partier men inte farligt alls, jag är då riktigt nöjd och så underbart att slippa oron över inbränning numer

rekommenderar denna tv för folk som vill ha en fin HDR tv, dock kostar den en hel del