Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Ryzen/Vega Build

Hej alla clockers!

Tar gärna emot synpunkter och kritik på följande bygge:

Monitor:
AOC 31,5" LED FreeSync Q3279VWF
2560x1440, 5ms, 75 Hz.
1999 kr.

Moderkort:
ASUS ROG Strix B350-F Gaming AM4.
899 kr.

CPU:
AMD Ryzen 5 1600.
1890 kr.

GPU:
Sapphire RX Vega 56.
4329 kr.

SSD:
Kingston A400 480GB 2.5" SSD.
1199 kr.

Nu till ett problem... minnet!

I dagens galna prisläge har jag lyckats hitta två uppsättningar.
Antingen 2x4 Gb Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000 Mhz CL 15 (799 kr) eller 4x4 Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 2666 Mhz CL 16 (1189 kr).

Vet att Ryzen är heta på snabbt minne men allt över 2666 Mhz verkar enligt tester inte ge massiva ökningar i prestanda, vad tycker ni?
Sen är ju frågan också om det verkligen krävs 16 Gb i dagsläget och de närmsta åren.

Ni observanta clockare har märkt att komponenter saknas i bygget.
Jag kommer att återanvända PSU:n från nuvarande datorn (Cooler Master Silent Pro Gold 700W), CPU-kylaren (Corsair H50) och en SSD samt HDD.
Dessa är sex år gamla men datorn har använts sparsamt.

Mycket tacksam för inputs och köpråd!

Med vänliga hälsningar,
SWETroopeR

Permalänk
Avstängd

@SWETroopeR: 8GB räcker väl, allt beror på budget. Men eftersom det är en Ryzen plattform lär du inte komma mycket högre än 2933MHz på minnena. Att återanvända ditt gamla nätaggregat för ett strömtörstigt AMD kort är inte att rekommendera dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@SWETroopeR: 8GB räcker väl, allt beror på budget. Men eftersom det är en Ryzen plattform lär du inte komma mycket högre än 2933MHz på minnena. Att återanvända ditt gamla nätaggregat för ett strömtörstigt AMD kort är inte att rekommendera dock.

700W lär väl räcka för ett Vega 56 och den CPU'n

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Jag tror det är kvaliteten som ifrågasätts, då det är ett sex år gammalt nätagg, om än guld. Ett nätaggregat är mer än watt och effektivitet dock

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

700W lär väl räcka för ett Vega 56 och den CPU'n

Så länge nätaggregatet är relativt nytt eller av bra kvalité räcker det, men ett 6år gammalt nätaggregat är rena lotteriet. Nätaggregat kan tappa effekt med tiden.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk

Tack för alla inputs gällande PSU:n!

Vad tycker ni om övriga setupen? Måste i princip bestämma mig om RAM-minnena till imorgon.

Permalänk
Avstängd

@SWETroopeR: Kör på dom minnena du känner för, som sagt du kommer inte över 2933MHz med något utav minnena.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@SWETroopeR: Kör på dom minnena du känner för, som sagt du kommer inte över 2933MHz med något utav minnena.

Prestandatappet? Kommer jag känna av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

5ms och 75hz, är inget jag hade rekommenderat.
Läser du lite om skärmen så verkar eftersläpp vara ett problem också.

En billigare skärm blir lätt en buzzkill för en helt ny build. Jag hade nog kostat på mig någon tusenlapp till på den.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@SWETroopeR: jag tycker

8GB är lite. jag brukar ha många program och webflikar uppe samtidigt och ibland kunde jag då nå "taket" så jag uppgraderade
det går ju att köpa 8gb och sen uppgradera men då måste man ju köpa 2 alt 1 sticka och man vill ju fylla alla minnesplatser
sen så börjar ju 16gb bli mer eller mindre standard.

Permalänk
Medlem

Mycket skitsnack och spekulationer, finns 2 alternativ, du kommer över 2933MHz med slöa timings och tjänar lite på det eller så har du tur med minnet och kan dra upp hastigheten med låga latenser = stor prestandavinst.

Är du orolig över detta så bör du försöka hitta något med B-die chip, vilket jag vet att tillverkarna nu har börjat handplocka till utvalda kits för premiumpris, alternativt så tar du något med låg latens upp till 2666MHz för garanterad hastighet.

Kolla tillverkarens hemsida för QVL för att se vilka chip har testats med vad osv, alltså moderkortets.

Permalänk
Avstängd

Vart finns det så billiga vega-kort?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Mycket skitsnack och spekulationer, finns 2 alternativ, du kommer över 2933MHz med slöa timings och tjänar lite på det eller så har du tur med minnet och kan dra upp hastigheten med låga latenser = stor prestandavinst.

Är du orolig över detta så bör du försöka hitta något med B-die chip, vilket jag vet att tillverkarna nu har börjat handplocka till utvalda kits för premiumpris, alternativt så tar du något med låg latens upp till 2666MHz för garanterad hastighet.

Kolla tillverkarens hemsida för QVL för att se vilka chip har testats med vad osv, alltså moderkortets.

Grymt svar, tack!

Vad tycker du om övriga riggen?

Hur ställer du dig i "återanvända PSU"-frågan? No BS, give it to me raw...

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Vart finns det så billiga vega-kort?

Komplett på Black Friday (lev. 22/12 som det ser ut nu), inget nedsatt BF-pris men det känns som en bra deal med tanke på vad som hänt veckorna efter fredagen... Hade gärna haft Sapphires nya kort men jag är inte galen nog för att spendera 2200 kr extra för ett eftermarknadskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWETroopeR:

Grymt svar, tack!

Vad tycker du om övriga riggen?

Hur ställer du dig i "återanvända PSU"-frågan? No BS, give it to me raw...

Ptja, det är ett 700W Gold-certifierat, räcker gott och väl till vad du kan göra med den riggen.

Sen kan jag hålla med vissa andra om att 8GB är på gränsen men det är dyrt med ram idag så vettefan, ditt Vega 56 verkar ju vara ett fynd just nu i alla fall, speciellt när det inte längre kommer nya referenskort utan bara kort med eftermarknadskylare vilket lär hålla priset högt.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Ptja, det är ett 700W Gold-certifierat, räcker gott och väl till vad du kan göra med den riggen.

Sen kan jag hålla med vissa andra om att 8GB är på gränsen men det är dyrt med ram idag så vettefan, ditt Vega 56 verkar ju vara ett fynd just nu i alla fall, speciellt när det inte längre kommer nya referenskort utan bara kort med eftermarknadskylare vilket lär hålla priset högt.

Har kört överclockade 5870 i CF i några månader nu utan så mycket som ett pip från nätagget men åldern gör mig lite osäker. Men kommer köra på, mindre belastning med nya bygget.

Kommer köra på 16 Gb, långsammare minnen men nämns i QVL för moderkortet.
Och till det priset i dagsläget så blir det svårt att motivera nästan 1000 kr för att gå upp i frekvens.

Är Vegat för högljutt så blir det antingen Kraken eller Morpheus men ska testa det först, är ju van nu med dubbla "monster" nu som... låtit en del

Permalänk
Skrivet av hakd:

5ms och 75hz, är inget jag hade rekommenderat.
Läser du lite om skärmen så verkar eftersläpp vara ett problem också.

En billigare skärm blir lätt en buzzkill för en helt ny build. Jag hade nog kostat på mig någon tusenlapp till på den.

Vilken skärm rekommenderar du?