Brorsdotter 14 år, blev blåst på internet.

Permalänk
Medlem

banken kommer göra absolut noll saker. De har ingen möjlighet att häva en banköverföring på det sättet. Står säkert till och med i någon banklag kan jag tänka mig. På samma sätt som om man swishar till fel person: banken skickar inte tillbaka swishet, utan man får vända sig till personen som tog emot betalning, och om den vägrar: polisen (och då finns det mer underlag eftersom det finns ett verifierat namn och telefonnummer till personen till skillnad från sådana här bedrägerier). Tänk på att banken också har banksekretess så de får inte ge ut kontoinformation hur som helst, men polisen kan begära ut vid brottsutredningar.

edit: yep, Lag (2010:751) om betaltjänster 5 kap. Genomförande av betaltjänster 13§ Återkallelse av betalningsorder: När en betalningstransaktion initieras av betalaren, får denne inte återkalla en betalningsorder efter det att den har tagits emot av betalarens betaltjänstleverantör. 15 § Efter de tidpunkter som anges i 13 och 14 §§ får betalningsordern återkallas endast om detta har avtalats mellan betaltjänstanvändaren och dennes betaltjänstleverantör. För att återkallelse efter de tidpunkter som anges i 14 § första och andra styckena ska få ske, krävs även att betalningsmottagaren godkänner återkallelsen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

/edit

Den här vägen får ni gå:

1. Gör polisanmälan.
2. Gör skadeståndsanspråk
3. Hoppas någon utreder
4. Hoppas någon blir dömd
5. Hoppas den som blir dömd kan betala skadeståndet

förmodligen kommer ingen polis utreda, de har för mycket på sitt bord redan.
förmodligen kommer det inte gå till rättegång
om någon mot förmodan kommer bli dömd har hen förmodlen hundratals andra att betala skadestånd till, så några pengar lär ni inte se röken av.

tyvärr är det så det ser ut med bedrägerier. Endast ett fåtal döms, och av de som döms är det endast ett fåtal som har möjlighet att betala skadestånd.

Lätt att vara efterklok, men i framtiden: Betala med kreditkort/kontokort eller faktura, då är det mycket lättare att få tillbaka pengarna om ni inte varit grovt oaktsamma

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort grundlösa spekulationer samt meningslösa inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Är det en butik, vilket det ju är, så kontakta ARN (allmänna reklamationsnämnden).
Beställer man en vara, och det visar sig inte överensstämma med vad som beställts, så är nedan de steg man ska gå:
1. Kontakta butiken
2. ARN, konsumentjurister, ev advokat
3. Kronofogden

Polisen har inte med det att göra i fösta stegen, vilket de kommer hävda. Har du beställt kontaktar man alltid ARN eller kronofogden först, sedan får de besluta om att driva det vidare och av då bli polisen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Jag får väl säga, att ser priser för bra ut för att vara sant, så är det nog inget man ska "köpa". Ta lärdom av detta istället, och köp från sidor man känner till i framtiden, eller googla sidan på nätet, för att se om det verkar vara scam eller inte.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Sidan ser ju efter 10 sekunder ut som ett skämt, inte ens nån kontaktinfo? bara ett formulär att fylla in, jo tjena seriös sida.. tråkigt att bli blåst men det här kunde ju ha undvikits

klickar man på en random jacka så har dom 6316 stk. på lager jo det låter ju normalt va? suck....

hur kan såna här skitsidor som bara är ute efter att blåsa en få finnas, nog kunde man väl anmäla den för bedrägeri men var?

jag undrar vad north face tycker att deras varumärke uttnyttjas på detta sätt och köparna får en sketen kina jacka för 50spänn hem??!

Permalänk
Medlem

Väldigt många varningstecken här:
* Sidan ser ut som ett 5-minuters hobbyhack
* Horribla procentuella rabatter
* Okänt företag
* Vill att man ska betala till ett kontonummer (Vilket sätter mina två tips nedan ur spel)

Köper man med kort så har man betydligt bättre skydd, se t ex infot här:
https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/rekl...

Paypal har vad jag sett och läst varit väldigt hjälpsamma, nuförtiden när jag beställer från lite halvskumma kina-leverantörer kör jag faktiskt alltid med dom:
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/buyer-protection

Permalänk
Medlem

https://www.scamadviser.com/check-website/wyatt-mitchell.com

Skriv gärna en kommentar på scamadviser om siten!

Permalänk
Medlem

Tråkigt,men uppenbart Scam, rejält oseriös sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om de själva blev förvånade att de lyckats blåsa någon på pengar med tanke på hur den sidan ser ut..

Tråkigt men brorsdotter och mamman får sig en dyr läxa helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det borde helt klart informeras och varnas mer om scamsidor på nätet. Dom brukar ploppa upp lagom till BF och Jul/mellandagsrea.

Hoppas ni lyckas lösa det men skulle inte ha några större förhoppningar tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ge henne och hennes morsa en kurs i nätsäkerhet i julklapp.
Okunnigt folk som dem lär säkert gå på phishing-mail också.

Permalänk
Medlem

Begär först retur enligt deras returpolicy och krånglar säljaren så kan du hänvisa till Svensk lag, vilket är något de måste följa om de säljer till Sverige(tvivelaktigt att de bryr sig iom de steg de har tagit för att vara anonym). Nekar de återbetalning så polisanmäl. Banken kommer troligen inte att göra någonting då du som kund i slutändan har ansvaret. Du kan ringa och kolla med dem ändå för att få mer information men förvänta er dock inte att få några pengar tillbaka via denna vägen.

Polisen kommer högst troligen inte att göra någonting heller då de inte vill/kan och har ej resurser till detta. Även om flera tusen Svenskar blev påverkade så är det tvivelaktigt att detta leder någonstans annat än att sidan åker ner.

Domain Name: WYATT-MITCHELL.COM
Registry Domain ID: 2151693375_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.publicdomainregistry.com
Registrar URL: www.publicdomainregistry.com
Updated Date: 2017-10-09T02:20:21Z
Creation Date: 2017-08-09T15:35:52Z
Registrar Registration Expiration Date: 2018-08-09T15:35:52Z
Registrar: PDR Ltd. d/b/a PublicDomainRegistry.com
Registrar IANA ID: 303
Domain Status: clientTransferProhibited https://icann.org/epp#clientTransferProhibited
Registry Registrant ID: Not Available From Registry
Registrant Name: Domain Admin
Registrant Organization: Privacy Protect, LLC (PrivacyProtect.org)
Registrant Street: 10 Corporate Drive
Registrant City: Burlington
Registrant State/Province: MA
Registrant Postal Code: 01803
Registrant Country: US
Registrant Phone: +1.8022274003
Registrant Phone Ext:
Registrant Fax:
Registrant Fax Ext:
Registrant Email: contact@privacyprotect.org
Registry Admin ID: Not Available From Registry
Admin Name: Domain Admin
Admin Organization: Privacy Protect, LLC (PrivacyProtect.org)
Admin Street: 10 Corporate Drive
Admin City: Burlington
Admin State/Province: MA
Admin Postal Code: 01803
Admin Country: US
Admin Phone: +1.8022274003
Admin Phone Ext:
Admin Fax:
Admin Fax Ext:
Admin Email: contact@privacyprotect.org
Registry Tech ID: Not Available From Registry
Tech Name: Domain Admin
Tech Organization: Privacy Protect, LLC (PrivacyProtect.org)
Tech Street: 10 Corporate Drive
Tech City: Burlington
Tech State/Province: MA
Tech Postal Code: 01803
Tech Country: US
Tech Phone: +1.8022274003
Tech Phone Ext:
Tech Fax:
Tech Fax Ext:
Tech Email: contact@privacyprotect.org
Name Server: ns6.dnsdun.com
Name Server: ns6.dnsdun.net
DNSSEC: Unsigned
Registrar Abuse Contact Email: abuse-contact@publicdomainregistry.com
Registrar Abuse Contact Phone: +1.2013775952
URL of the ICANN WHOIS Data Problem Reporting System: http://wdprs.internic.net/
>>> Last update of WHOIS database: 2017-12-22T12:32:55Z <<<

Dold text

Ägaren av denna sida gömmer sig bakom detta bolag genom att använda deras tjänst.

Du bör pröva med att kontakta PrivacyProtect för att få ut ev. personuppgifter om denna person.

Utöver detta så är det varningsflaggor över hela sidan. Första jag ser är en osäker anslutning till sidan, vilket inget seriöst bolag kör med. Sedan har de ingen "om oss", vilket är det lättaste sätten för en vanlig användare att få en indikation om ett företag är seriöst eller inte.

Sedan är sidan på Engelska och menyerna på Norska. Det finns heller inga alternativ om att byta språk och trots det så kan man ändra valutan på sidan. Engelskan på vissa delar av sidan är också udda skrivet, typ deras policy... vilket inte precis är något som skriker seriositet.

Deras "private policy" motsäger sig själv om man vet vad man skall kolla. Verkar mer eller mindre vara skriven för att ge en falsk känsla av säkerhet.

Citat:

We takes seriously of customers' privacy security! Thus here we promise to provide a safe online experience for all our users.

Citat:

Security

Our website is committed to protecting the privacy of your personal information. State-of-the-art technology protects your data from unauthorized third parties. Our website uses Secure Socket Layer (SSL) software to protect your data and secure your transactions. SSL encrypts all your personal information, including your credit card number, name and address during transactions. This provides a safe, secure shopping environment. Only parties responsible for processing your order have access to your credit card and bank information. In addition, our website ensures added security by providing increased encryption on all our servers to prevent data mining and server attacks.

Mer erfarna användare kan se ganska snabbt att de inte kör SSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det borde helt klart informeras och varnas mer om scamsidor på nätet. Dom brukar ploppa upp lagom till BF och Jul/mellandagsrea.

Hoppas ni lyckas lösa det men skulle inte ha några större förhoppningar tyvärr.

De värsta är de som gör reklam på Facebook att man kan köpa en vara för 49kr som egentligen kostar 499kr, sedan när man ska pröjsa för det står det väldigt kort i ett litet hörn att man binder sig till någon typ av abonnemang och att man får hem en faktura på 2000kr. Har hänvisat till mina föräldrar att alltid ta kontakt med mig först innan de "köper" något från nätet. Varför jag tog upp det är att Luxstyle.se är en sån typ av företag som använder sig mycket av Facebook, tur som frågade morsan om den var legit att köpa från dem. Visade sig att det inte var det.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

De värsta är de som gör reklam på Facebook att man kan köpa en vara för 49kr som egentligen kostar 499kr, sedan när man ska pröjsa för det står det väldigt kort i ett litet hörn att man binder sig till någon typ av abonnemang och att man får hem en faktura på 2000kr. Har hänvisat till mina föräldrar att alltid ta kontakt med mig först innan de "köper" något från nätet. Varför jag tog upp det är att Luxstyle.se är en sån typ av företag som använder sig mycket av Facebook, tur som frågade morsan om den var legit att köpa från dem. Visade sig att det inte var det.

Väldigt trist. Man tycker facebook borde vara hårda mot vilseledande reklam (ban for life) men antar att dom får en bra slant och kanske ser mellan fingrarna. Det är iaf så man börjar se på saker ock ting när det är så mycket fuffens. Man börjar misstro det mesta.
Förstår inte hur t.ex. telefonförsäljning ens kan löna sig längre när det är så många som håller på att försöka luras.
Dom få samtal jag råkat svara på av misstag har bara varit försök att luras.
Tycker synd om gamla människor som har svårare att värja sig mot sådant.

Permalänk
Medlem

Först måste jag säga att det är jäkligt jobbigt det som hänt din brorsdotter. Inte alls kul upplevelse och det kan ta många år innan man vill släppa tanken "vad hände egentligen". Fick en gång en cykel av mina föräldrar, istället för att gå 4 km varje dag kunde jag nu cykla till skolan, 2 veckor senare var den stulen. Så varje gång jag såg en cykel som liknade min gick jag för att kolla ramnumret. Man vill liksom inte släppa taget.

Tycker det finns bra förslag men ett är osagt. Kanske istället för att returnera jackan kan du börja med att fråga bolaget vad de har för organisationsnummer, telefonnummer etc, för att se hur seriösa de är. Vill de inte ge ut den informationen skulle jag inte skicka tillbaka jackan. Svarar dom så har du mer att gå på.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Du bör pröva med att kontakta PrivacyProtect för att få ut ev. personuppgifter om denna person.

Att hänvisa till en polisanmälan kanske hjälper till lite för att få ut vem som står bakom sidan. Givetvis bör ordningsgngen vara att försöka reklamera till säljaren först, sen polisanmäla och sedan försöka få ut vem som står bakom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr kommer detta bli en dyr läropeng, och förhoppningsvis lär sig mamman och dottern något om att handla på internet.

Permalänk

Historik av domänens pekning

Permalänk

eventuellt gör en abuse anmälan till MULTACOM CORPORATION.
Brukar vara en abuse@ mejl som man skickar till.

Beskriv vad som har hänt - och hur ni vill gå vidare med detta som hänt.

Permalänk

@Magicfow: jätte tråkigt när det drabbar barn. men borde inte vuxna ha förmågan att kunna se om en sida är skum eller inte.. ?
har morsan nu hjälpt henne så borde väl också hon stå för pengarna?

på slutet av 90talet var det ju vanligt att man fick ta Datorkörkort. det kanske är dags igen men denna gång *hur köper jag saker säkert på nätet*

som det vanliga svaret från rättskaffens SJW så går det ju inte att fråga obekväma frågor eller kritisera vuxna, eller ?
hur ska man lära sig vad som är rätt eller fel om det är för känsligt? om 2500kr är borta okej din svågers Datorkörkort kostade 2500kr

detta är inte menat mot dig TS. eftersom det inte var du som blev blåst, inte heller mot din brorsdotter eftersom hon inte är myndig & troligen inte har den livserfarenheten att veta vad man ska leta efter.

Dold text
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644