SweClockers vinterdatorer 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Inte alls. 1600X har bättre singeltrådsprestanda och överklockningspotential, vilket fortfarande är mycket viktigt och AMDs största svaghet. Har man pengarna är 1600X ett bättre köp.

Skickades från m.sweclockers.com

marginellt om man ska var ärlig. en hel del 1600 klara också att komma upp i 4 GHz eller i alla fall 3.8 eller 3.9. det som är viktigare i så fall är att man har ett moderkort med vrm kylning.
min tankegång var hur man skulle kunna förbättra sweclockers lista och nytta dem sparade pengarna jämfört med intel systemet bättre. jag utgick också ifrån att genomsnitts Svensson inte skulle överklocka men ändå vill har ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av peterkurten:

Borde inte ditt missnöje riktas mot parterna som inte riktigt är ärliga?

Kommer du från en trollfabrik i Ryssland eller vad håller du på med?

Tror redan att min åsikt om att de har gjort ett bra jobb är självklar till skillnad från dig som bara klagar.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är två bra datorer utan några uppenbara nackdelar, förutom att jag personligen skulle ha skippat hårddisken. Den är dock fullt rimlig i en generell allrounddator. Skulle även behålla Pure Rock från förr om jag skulle bygga Intel-alternativet (utan att ha någon erfarenhet av Freezer 33).

Hade jag byggt en ny dator åt mig själv idag hade det blivit Mini ITX, vilket jag skulle rekommendera till och endast till den som vill bygga en smidigare dator, är beredd att välja komponenter med stor omsorg och kan tänka sig att lägga en extra slant på sådant som inte påverkar prestandan. För den vanlige användaren är det fortsatt minst mATX som gäller.

Bra jobbat, gubbar!

Samma här vad gäller mini ITX... var med i kickstartern för Dancase i år så kommer få ett Dancase V2 i januari, längtar

Har idag ett Raijintek Metis men med Dancase blir den en smidig dator att ta med i ryggsäcken till polaren för mini-LAN Blir snygg på skrivbordet med

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

marginellt om man ska var ärlig. en hel del 1600 klara också att komma upp i 4 GHz eller i alla fall 3.8 eller 3.9. det som är viktigare i så fall är att man har ett moderkort med vrm kylning.
min tankegång var hur man skulle kunna förbättra sweclockers lista och nytta dem sparade pengarna jämfört med intel systemet bättre. jag utgick också ifrån att genomsnitts Svensson inte skulle överklocka men ändå vill har ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Jag smiskade min 1600X i 4.3GHz på alla kärnor, rullade på fint.

Permalänk
Medlem

På nätaggsfronten så slår jag ett slag för Seasonic 650W Focus Plus, det är aningen billigare, nyare & kortare (djup) än Corsairs RM650x. Sen finns EVGA SuperNova G2, också aningen lägre pris.. bara att det är lite längre på 165mm djup.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tycker det var trevliga allround prestanda-byggen och bra video där ni förklarar alla valen där ni klart och tydligt också förklarar att man kan prioritera andra delar om man är ute efter specifikt användningsområde.

Är man bara intresserad av max fps i spel och inte intresserad av t.ex. bra ljud eller lagringsutrymme/hårddisk kan man såklart lägga det på ett 1080 istället. Dock har en dator potential till så mycket mer kreativt som t.ex. musikskapande, videoredigering (tar mycket hårddiskutrymme) osv. så personligen förstår jag komponentvalen ni gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Sedan tycker jag det är märkligt att det inte är med windows i priset då det "krävs" för att kunna använda datorn.

"Krävs"? Haha, nej knappast, men det är väl tyvärr den illusionen de flesta lever i.

Förövrigt borde du väl kunna bestämma dig för ett operativsystem utan att SweC ska behöva välja det åt dig? Eller ska du låta SweC bestämma vilken bakgrundsbild du ska ha på ditt skrivbord också?

Skrivet av Sweclockers:

Prissättningen för flashbaserad lagring har gått lite upp och ned de senaste åren, men har på senare tid minskat sakta men säkert.

Köpte samma SSD förra sommaren och då var den 300kr billigare, så njaaaaaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vilket arrangemang på chassifläktar har du?

Har tre extra fläktar i datorn och det är dom som jag tror låter lite extra för när jag trycker på höger sida (sett framifrån) på chassit så slutar det låta. Har en tråd om det i forumet men inte hunnit kolla vilken fläkt det är som låter än: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501308-ny-dator-later...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hjälpsam

Man hamnar inte fel med vinterdatorn, sedan går det givetvis att byta ut delar i sitt hopplock, efter tycke och smak, det är ju en stor fördel med egna byggen.
Se det som ett vettigt förslag, inget hindrar dig givetvis från att skräddarsy bygget till just det du vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har tre extra fläktar i datorn och det är dom som jag tror låter lite extra för när jag trycker på höger sida (sett framifrån) på chassit så slutar det låta. Har en tråd om det i forumet men inte hunnit kolla vilken fläkt det är som låter än: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501308-ny-dator-later...

Det är förmodligen resonans. Om det är fläkten i sidoplåten som låter kan du sätta dit gummibussningar alternativt fästa dämpmatrial (anpassat till sidopanel/tunn plåt) som både dämpar resonans och ljud. Man brukar kunna köpa ett kit som har typ 3 olika slags dämpmatrial.

Permalänk

Öppnad tråd: #17175768

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

På nätaggsfronten så slår jag ett slag för Seasonic 650W Focus Plus, det är aningen billigare, nyare & kortare (djup) än Corsairs RM650x. Sen finns EVGA SuperNova G2, också aningen lägre pris.. bara att det är lite längre på 165mm djup.

Gjorde jag också, men kolla längre bak i tråden så ser du Jonas svar på mitt gehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag trodde ärligt att Sweclockers skulle välja på Intel-sidan, 8400 för att hålla priset som förr på 10 000 Kr?

Det kanske är mera omöjligt idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag trodde ärligt att Sweclockers skulle välja på Intel-sidan, 8400 för att hålla priset som förr på 10 000 Kr?

Det kanske är mera omöjligt idag.

De får köra sweclockers scrapyard vinterdator med beg delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi valde inte det aktuella moderkortet för sitt SLI/CF-stöd, utan för finesserna det erbjöd. Bland våra önskemål syns bland annat en vass ljudkrets med hörlursförstärkare, bra nätverkskrets och åtminstone en USB 3.1 Gen2-port. De Z370-kort som har dessa anslutningar/funktioner hamnar nästan alltid i segmentet där även SLI/CF-stöd finns, så det är bara en bieffekt i slutändan.

Det fina med att bygga sin egen dator är just möjligheten att kunna välja ut varje enskild komponent själv efter behov och budget. Vissa kanske känner att de vill prioritera grafikkortet över lagringsutrymme och högklassigt nätaggregat medan andra inte bryr sig alls om de integrerade finesserna på moderkortet och istället lägger pengarna på någon annan del.

Med de båda vinterdatorerna har vi satsat på en jämnhög nivå över hela brädet, vilket innebär att vi egentligen inte tummar på någon enskild komponent nämnvärt. Vi värdesätter inte bara höga prestandasiffror, utan även långtida stabilitet, driftsäkerhet och erkänt kvalitativa delar som vi verkligen kan stå bakom. Alla är dock givetvis fria att använda systemen som bas och sedan skala uppåt eller nedåt efter eget bevåg.

Som en sista grej är det värt att nämna att vinterdatorerna inte är menade som flest fps-per-krona-byggen, utan snarare balanserade burkar som ska kunna leva länge för ett flertal olika ändamål. Vi har lite uppslag för framtiden som eventuellt kan intressera de prismedvetna prestandajägarna, men det får vi återkomma om nästa år.

Jo självklart förstår jag att ni försöker skapa ett balanserat bygge men eftersom jag sett ett flertal Svennsons/avg joe personer i min omgivning välja en sweclockers vinter/sommardator framför märkesdatorer så blir det ändå lite fel då de får komponenter som de eg inte alls behöver eller drar nytta av när de bara spelar och surfar. Ett moderkort för 1k kommer prestera minst lika bra som ett dyrt i detta avseende och de kommer knappast märka skillnaden mellan ett intel/realtek nic eller en billigare ljudkrets, om mobot inte har någon designmiss då.

Idag, spec när det gäller intel så har jag inte råkat ut för några kvalitets/driftsäkerhets problem även om moderkorten tillhörde rena rama budget segmentet. Faktum är att jag har haft mycket mer problem med de dyrare komponenter än just de billigare. Det gäller både nätdelar och moderkort. Vet inte om det har med turen att göra eller om företagen avser mer tid till utveckling av de billigare prylarna då de säljs i större kvantiteter än de dyrare alternativen.

Jag förstår att ni försöker tänka på ert rykte när ni rekommenderar produkter men det gäller oss individer oxå när vi hjälper våra nära och kära och än så länge verkar ingen av dessa ha några klagomål eller långtida stabilitetsproblem om/när jag valt ett mobo för 1k istället för 1.6k till dem.

Det är ju inte till för oss entusiaster som ni vispar ihop dessa guider/vinter-sommardatorer utan för dem som inte är så insatta, dvs Svennsons/avg Joes och mycket av det som ni rekommenderar verkar helt enkelt OP för deras bruk. Ett mer budgetvänligt alternativ med liknande prestanda hade inte skadat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett Fractal Define C eller ett Fractal Meshify C. De föredrog Define eftersom det är tystare men har ett sämre luftflöde. Skulle Define vara störande varm hade de ju inte valt det antar jag? Men samtidigt undrar jag ju hur högljutt Meshify är eftersom det verkar som om det var det största problemet. En andra fråga jag har är om ni tror det hade räckt med ett EVGA SuperNOVA 550 G3, 550W för detta bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade jag byggt en ny dator åt mig själv idag hade det blivit Mini ITX, vilket jag skulle rekommendera till och endast till den som vill bygga en smidigare dator, är beredd att välja komponenter med stor omsorg och kan tänka sig att lägga en extra slant på sådant som inte påverkar prestandan. För den vanlige användaren är det fortsatt minst mATX som gäller.

Bra jobbat, gubbar!

Sitter i precis de tankarna. För att få in allt i ett FD Node 304. Vilket mobo hade du rekommenderat? Har hittat ett asrock bara https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505314.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hariet:

Sitter i precis de tankarna. För att få in allt i ett FD Node 304. Vilket mobo hade du rekommenderat? Har hittat ett asrock bara https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505314.

Har just ett Node 304 till min server, men hade inte byggt en maindator/LAN‑PC i det, på grund av dess otympliga format och höga vikt. Beror förvisso på hur man använder datorn och så, men jag måste åtminstone föreslå Dan Cases A4, Louqe Ghost S1, Lian Li PC‑TU100 eller Node 202.

Moderkort finns ju en handfull i skrivande stund, och finge jag välja helt fritt hade jag tagit Asus ROG Strix Z370‑I Gaming. Men de andra alternativen är säkert också bra; jag är iallafall nöjd med mitt MSI Z170I Gaming Pro AC och mitt Gigabyte GA-Z170N-WIFI (som alltså båda är äldre Z170-brädor).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Byggde ihop min AMD vinterdator idag från Webhallens paket. Skönt att uppgradera från Sweclockers sommardator från 2011 :). Måste dock säga att jag störde mig på cpu-kylaren. Kylpastan som följde med var i en osmidig liten påse och det var snålt tilltaget så det var på håret att det räckte. Fanns ingen instruktionsbok till den något krångliga monteringen. På manualen online stämde inte bilderna på hur metallbyglarna ska sitta som håller fast fläkten.

Det känns omodernt att det inte följer med en "kloss" att montera kablarna till powerswitch, led etc. Som man sedan trycker på moderkortet utan att man ska pilla dit varje enskild kabel.

Lite osmidig att man måste plocka bort hela frontpanelen på chassit för att rengöra fläktgallret fram.

Är det bara jag som inte fick något klistermärke med grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem

galet vad gpu priser gått upp, själv köpte man ett 1070 strix i somras för 3333kr på elgiganten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

2014 var dollarn väldigt billig med vilket påverkar

Japp, dollarn ca 33% dyrarare nu!

Permalänk
Medlem

Varför har ni bild på Norrköping och säger att ni är i Örebro?
Näver majnd.
Ni glömde twitterlänk... jag fick den här på mobilens e-post. Och kryssa i google translate på youtube filmen så de i Kanada kan förstå vad ni säger. (De får leva med kinaöversättningarna)
Jag tar hellre swec hoody'n än intel datorn

Subtitles and Twitter
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 1guy:

galet vad gpu priser gått upp, själv köpte man ett 1070 strix i somras för 3333kr på elgiganten

Skickades från m.sweclockers.com

Där gjorde du ett fynd, 3333 kr har aldrig varit normalpris för ett 1070.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har några funderingar, fungerar cpu vattenkylning i detta chassi?
Eller finns det för få fläktplatser?

Varför en vanlig 2.5" ssd disk istället för m2?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Jag har några funderingar, fungerar cpu vattenkylning i detta chassi?
Eller finns det för få fläktplatser?

Varför en vanlig 2.5" ssd disk istället för m2?

Vart för dyrt förklarar dom i videon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: måste haft flyt.

var en kampanj på elgiganten, bodde i irland när den skedde men beställde ändå så tänkte jag att jag plockar det när man är i sverige.

verkade som det blev fel på kampanjen så den fortsatt ligga uppe hela dagen även efter de sålt slut på lagret på vad som var en "sämre" modell av 1070. i typ 2-3 månader fick man mail om att det blir försenat och att man kan avbryta beställningen, då jag ändå var utomlands spelade det mig ingen roll.

slutade med att dom skickade ut ett 1070 strix istället, så blev verkligen en superdeal för mig

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för årets vinterdator. Finns en del komponenter som är lite billigare under mellandagsrean, åtminstone grafikkortet https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3718475 och chassit https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984728.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk

Hej Sweclockers!

Tack för en bra artikel och en trevlig video.

Jag har aldrig byggt en egen dator förut, så är ganska oerfaren gällande att bygga en dator. Men i höstas så hjälpte jag dock till lite när min vän byggde ihop sin första dator. Då byggde vi i ett Phanteks P400 som jag tyckte kändes stabilt och därför slog jag till när jag hittade ett likadant under mellandagsrean. Jag har haft samma dator sedan 2011 och det är en dator som har hållit bra, men den börjar bli allt för seg känner jag.

Under mellandagsrean så har jag letat frekvent efter vad jag tror kan vara bra och billiga komponenter för mig. Jag är ute efter en stabil och snabb dator som håller länge och där jag bara eventuellt kan byta ut grafikkortet om det blir så att jag börjar spela mer igen. Har en del andra intressen så jag har egentligen inte tid att spela lika mycket som jag gjorde förr i tiden. Men jag vill ha möjligheten att spela lite om det släpps något spännande spel. Högsta inställningarna behöver jag inte ha, bara det flyter på hyfsat så är jag nöjd.

Jag hoppas att ni kan ge mig lite respons på om ni tror att mitt bygge kommer att bli bra eller mindre bra. Särskilt vad gäller moderkort så känner jag att jag har dålig koll. Jag har handlat med öppet köp så om jag har köpt något helt galet så kan jag alltid byta ut det mot något annat.

Här är komponenterna som jag har köpt för att bygga min dator:

- Chassi: Phanteks Eclipse P400 Win - Satin Black
- Moderkort: ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
- Processor: Intel Core i5-8600K, Hexa-core, 3,6 - 4,3 GHz
- Kylare till processor: NZXT Kraken X62 280mm
- Grafikkort: ASUS Dual GeForce GTX 1060 OC 3gb
- RAM-Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
- Hårddisk: Samsung 850 EVO 1TB 2.5" SSD
- Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
- Windows 10

Alla komponenter inklusive Windows 10 kostade ca 13500kr.

Jag är lite sugen på att i framtiden kunna överklocka processorn och vad jag har läst så ska i5-8600K vara kapabel att överklockas ganska mycket. Det största frågetecknet för mig är om moderkortet som jag valde "klarar av" detta?

Ni valde ju ASUS Prime Z370-A och jag valde ASUS Prime Z370-P. Tror ni att även mitt moderkort klarar av att överklocka processorn? Finns det några uppenbara nackdelar med moderkortet som jag valde jämfört med det som ni valde? Har försökt att läsa mig till detta men det är inte direkt mitt område om man säger så.

Jag tar mer än gärna emot hjälp gällande de komponenter som jag har valt! Tror ni att detta bygge kommer funka bra?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har just ett Node 304 till min server, men hade inte byggt en maindator/LAN‑PC i det, på grund av dess otympliga format och höga vikt. Beror förvisso på hur man använder datorn och så, men jag måste åtminstone föreslå Dan Cases A4, Louqe Ghost S1, Lian Li PC‑TU100 eller Node 202.

såja. det vänder snabbt i datorsvängen.
Vinterdatorn gjorde mig sugen på nytt bygge. Men kanske en lite mindre, typ Node 304.
Helt plötsligt -tack vara Alling här- har man backat LOUQE, beställt en celsius S24 på REA och bara sitter o väntar tills det blir april så man kan börja bygga.

Gott Nytt År!

Visa signatur

* Snart ett GhostS1 med i5 8600 & GTX970 * NAS DS918+ *

Permalänk

@rajrajraj: prime -A vs prime -P
du kan överklocka med ditt mobo oxå. skillnaden är mer vilken nivå lulllull som finns. du tappar usb typ c. 4 sata vs 6. sämre ljud kretsar och ingen hörlursförstärkare. sämre nätverkskretsar. 1 färre fläkt kontakt.

4 sata borde räcka rätt långt för "normalt" bruk. usb c kan vara livsviktigt eller helt onödigt beroende på vad du vill ansluta till din burk...
bryr du dig mycket om ljudkvalitet...? hörlurar mår väldigt bra av en liten förstärkare medans aktiva högtalare inte bryr sig så mycket...

Så lite beroende på så är det dyra klart värt pengarna eller totalt bortkastade pengar.... jag gissar att om man inte vet varför det dyra är ett bra val så duger troligen det billiga....

Visa signatur

// i5 3570k @ 4,4GHz // Asus P8Z77-V LX2 // 8GB Corsair vengance//Asus GTX 670 2GB DCUII //
// Fractal Define R4 // Corsair CX 750M // Corsair hydro H90 //