pFsense + wifi samtal

Permalänk

pFsense + wifi samtal

Hej, nu när några operatörer i Sverige stöder denna funktion tänkte jag kolla om någon har lyckats få det att funka med pFsense? Jag har själv labbat en del och inte fått det att funka..
På jobbet sitter en telia cisco modem/router och där är det inga problem..

Enligt tre.se är det port 500 & 4500 UDP som behövs öppnas men något mer måste göras då det inte funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Hej, nu när några operatörer i Sverige stöder denna funktion tänkte jag kolla om någon har lyckats få det att funka med pFsense? Jag har själv labbat en del och inte fått det att funka..
På jobbet sitter en telia cisco modem/router och där är det inga problem..

Enligt tre.se är det port 500 & 4500 UDP som behövs öppnas men något mer måste göras då det inte funkar för mig.

Hur ser din setup ut? Vilka konfigurationer har du testat? Har du kikat nåt på utgående NAT?

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Hittade denna informationen i pfsense dokumentation
https://doc.pfsense.org/index.php/VoIP_Configuration

Dels kan du prova sätta "Firewall Optimization Options to Conservative" om inte det hjälper installera Siproxd paketet

Permalänk

Efter en riktigt långkörare har jag kommit på vad "felet" var.
Jag har installerat om pfsense, bytt från pfsense som VM till att köras på egen hårdvara.
Testat en massa konfigurationer.
Det visade sig att vara att min iPhone hade för bra täckning här hemma, när jag satte min telefon i flygläge med wifi igång så hoppa den direkt till wifi samtal 😂

Så en slutsats är, iPhone med bra täckning använder sitt vanliga radio nät och när täckning är lite sämre så går den över på wifi samtal.

Skickades från m.sweclockers.com