Julklapp till lillebror (som bör klara av dota2) laggar och är seg med allt, hjälp snälla!

Permalänk

Som dom andra säger så är det största problemet minnet. Försök göra som den här killen säger:
https://www.youtube.com/watch?v=4HbNiCeTU8s

För att komma in i bios så får man trycka många gånger DEL knappen efter att man startar datorn (räcker faktiskt med en gång men det är svårt att veta när man ska trycka).

Hmm.. det står "VGA MAX SHARE MEMORY (MB) 512" på hemsidan för MB så det borde inte kunna ta mer än 512 så det kanske inte är det som är felet.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk

Den här killen hade liknande problem med samma MB (han fixade det genom att trycka lite på minnet):
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=170039.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som om processorn har ett inbyggt grafikkort så det bör inte fungera att sätta in på fel uttag och få bild.

Om du är beredd att lägga några kronor till på datorn så skulle jag starkt rekommendera att du kopplar ur HDn och installerar windows på en ny SSD. Dom kostar inte så mycket om du bara ska köra windows och nått enstaka spel på.

Jag har en i7-930 och jag har inte riktigt vågat ta steget till windows 10 på min speldator än (mest för besväret att installera om datorn) men också för att det är en gammal arkitektur.

Du kanske skulle kunna hålla dig kvar vid windows 7?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

@Tea42BBS: Hej! Tack för svar! Okej, nu har jag dock tyvärr råkad förstöra allt genom att försöka följa tipsen här, skulle ta bort partition och sen ominstallera windows 10, nu får jag svart skärm där det står Boot MGR missing :/ Och innan det i bios kunde jag inte hitta nån reset för nånting, fanns inte så mycket att kunna ändra på eller vad man ska säga

Permalänk

@FX9: Ja jag funderar på om inte det är bättre.. Men problemet är att det inte går att nedgradera till windows 7 nu av vad jag kan se, det ska gå att göra det inom 30 dagar efter att man uppgraderat till win10 men jag kan inte välja att nedgradera, och om jag ska installera win7 från grund måste jag ha produktnyckel och det har jag inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

@Tea42BBS: Hej! Tack för svar! Okej, nu har jag dock tyvärr råkad förstöra allt genom att försöka följa tipsen här, skulle ta bort partition och sen ominstallera windows 10, nu får jag svart skärm där det står Boot MGR missing :/ Och innan det i bios kunde jag inte hitta nån reset för nånting, fanns inte så mycket att kunna ändra på eller vad man ska säga

Ställ om boot-ordningen i bios, så att den bootar från skivan eller USB-pinnen (eller vad du nu hade) först.
Då borde du kunna jobba vidare från installationsprogrammet och skapa en ny partition.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kan vara bäst att en fabriks inställning av bio (CMOS clear) först. Finns lite olika sätt att göra det på:

https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det ser inte ut som om processorn har ett inbyggt grafikkort så det bör inte fungera att sätta in på fel uttag och få bild.

Du har förstås helt rätt. Jag missade det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Kan vara bäst att en fabriks inställning av bio (CMOS clear) först. Finns lite olika sätt att göra det på:

https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545

Kan inte reseta nånting :s alternativet reset finns inte någonstans, kan se bios och cmos och allt det där men det går inte att reseta nånting :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

@Hurtigbullen: Okej! jag har gjort rent burken så gott det går, ram minnen är Corsair och verkar vara av kvalité, skiner nästan om dom ^^ men förstår inte varför bara en går att använda :/

Ehm, jag skulle nog varit lite tydligare, med "blåsa om" menade jag att du skulle installera om Windows från grunden, dvs ta bort partitionerna på hårddisken och sen installera om Windows. Anledningen till det är mest för att man ska börja felsöka från ett känt tillstånd.

Skrivet av varberges:

Men det där med att avaktivera inbyggt grafikkort, det är ju en dator som han själv har byggt, så jag tror inte den har ett inbyggt, men nu är jag inte proffs heller Men ska kolla det! Tack för hjälpen!

Problemet med minnet är ni ju har 4GB minne, men bara knappt 2GB som är användbart. En möjlig anledning till det är att det finns ett inbyggt grafikkort i CPU/moderkort som reserverar minne. Om man då har ett extern grafikkort så kan man prova att avaktivera det interna grafikkortet och se om mer minne blir tillgängligt för Windows.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Ehm, jag skulle nog varit lite tydligare, med "blåsa om" menade jag att du skulle installera om Windows från grunden, dvs ta bort partitionerna på hårddisken och sen installera om Windows. Anledningen till det är mest för att man ska börja felsöka från ett känt tillstånd.

Problemet med minnet är ni ju har 4GB minne, men bara knappt 2GB som är användbart. En möjlig anledning till det är att det finns ett inbyggt grafikkort i CPU/moderkort som reserverar minne. Om man då har ett extern grafikkort så kan man prova att avaktivera det interna grafikkortet och se om mer minne blir tillgängligt för Windows.

Vi har redan rett ut att hans CPU inte har inbyggd GFX:
"Skrivet av FX9:

Gå till inlägget
Du har förstås helt rätt. Jag missade det."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Haha misstänkte att du menade något annat än att damma av burken men var osäker ^^. Ja alltså jag kan inte hitta någonstans att den har ett internt grafikkort, varken på enhetshanteraren eller speccy eller i bios :/ försöker nu att installera windows från grund men det funkar inte, råkade sabba datorn när jag radera partition och sedan skulle installera win10 på nytt.. nu står det bara boot gmr missing -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Kan inte reseta nånting :s alternativet reset finns inte någonstans, kan se bios och cmos och allt det där men det går inte att reseta nånting :/

Manualen till moderkortet finns här: http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7636v1.0.zip
I avsnitt 3-4 - 3-6 står det om Load Fail-Safe Defaults och Load Optimized Defaults. Det är någon av dessa som du vill utföra när du ska rensa CMOS.

I avsnitt 3-8 - 3-9 står det om VGA Share Memory och DVMT. Det är här du kan avaktivera ett ev. internt grafikkort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Jo jag är medveten om det. Jag förklarade bara mitt tidigare inlägg som TS uppenbarligen hade missförstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Haha misstänkte att du menade något annat än att damma av burken men var osäker ^^. Ja alltså jag kan inte hitta någonstans att den har ett internt grafikkort, varken på enhetshanteraren eller speccy eller i bios :/ försöker nu att installera windows från grund men det funkar inte, råkade sabba datorn när jag radera partition och sedan skulle installera win10 på nytt.. nu står det bara boot gmr missing -.-

Det låter som att den försöker boota från den hårddisken som du tog bort partitionen på.
Det du behöver är nåt bootbart media (t.ex. en USB sticka) med Windows installationsfiler på och sen behöver du boota från det.

Om du har en bootbar USB sticka och datorn ändå vill boota från hårddisken så kan du behöva ändra boot ordning så att den bootar från USB stickan. Det kan du ändra i BIOS, se avsnitt 3-8 i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Manualen till moderkortet finns här: http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7636v1.0.zip
I avsnitt 3-4 - 3-6 står det om Load Fail-Safe Defaults och Load Optimized Defaults. Det är någon av dessa som du vill utföra när du ska rensa CMOS.

I avsnitt 3-8 - 3-9 står det om VGA Share Memory och DVMT. Det är här du kan avaktivera ett ev. internt grafikkort.

Tänkte precis skriva samma sak. Till TS:
Går även att reseta bios genom att stänga av datorn och flytta en bygel mer än 5 sek och sedan flytta tillbaka den enligt manualen:
sida 2-18 och sida 2-2 för att hitta JBAT (ner till höger på MB)

Annars går det lika bra att ta bort batteriet en stund. Ser ut som en enkrona i mitten på MB.

Gå sedan in i bios och ta Load Optimized Defaults som @Hurtigbullen skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Montera tillbaka fläkten, bättre att åtgärda oljudet sedan. Vi/du vet inte om den krävs för tillräcklig kylning eller om den är överflödig. Ditt fel beror på att den bara vill jobba med 2GB minne. Idag vill man ha minst 8GB. 4GB duger till enklare spel och single-tasking.

För att installera om Windows10 från grunden i det sits du sitter i nu behöver du följande verktyg samt ett USB-minne på 4GB. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 Med verktyget gör du ett minne som kan installera Windows 10. Om din dator sedan väljer att starta med bootmgr missing felet ändå, får du in i bios och göra en boot-override och tvinga den boota från USB-minnet.

Stressa inte upp dig, ta det lugnt. Kolla på någon youtube video där de installerar Windows 10 så blir du lite mer varm i kläderna

Permalänk
Inaktiv

Har en gammal Dell med 16gb ram och en I7 som är någon modell senare än den du har. Kan ge bort det om du hämtar söder om Stockholm.

Osäker på om den tar grafikkortet eller om moderkortet fungerar i din, då de brukar fiffla med nätaggen.

Kanske fungerar med grafikkortet från din. Eller så kan du få ramminnet mot att du slänger resten åt mig.

Permalänk

@Hurtigbullen: aa ska göra det har fixat ett större usb nu och håller på och sätter in verktyget sedan ska jag försöka installera om! Tack för hjälpen!

Permalänk

@kdk_warhead: aa testade med att ta ut batteriet sedan välja default settings men boot problemet är kvar! Ska installera om windows 10! Tack för hjälpen Warhead!

Permalänk

@jocke92: Aa förstår, när jag fått igång allt och märker att den fungerar som den ska då kan jag börja uppgradera den lite smått! Ja precis hade inte ett tillräckligt stort usb tidigare idag men nu har jag det och ska försöka göra så! Ska även koppla fläkten igen och se om det blir någon skillnad sedan byta ut den när jag har fått hem en bättre fläkt som inte låter som en dammsugare!

Haha jadå, kan va lugn i och med att det är så många som hjälper till! Tack för hjälpen och god fortsättning!

Permalänk

@anon291473: Vad snällt tack men bor tyvärr ganska långt från stockholm och har ingen bil för tillfället Men tack!

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Hej! Jag har inte alternativet vga share memory så jag antar att jag inte har ett internt grafikkort? Och på primary graphics adapter har jag ställt in pci express

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Har nu gjort så att det bara är en hårddisk och installerat om win10 på den! Nu återstår bara ram problemet.. Verkar inte ha nått internt grafikkort att avaktivera

Permalänk
Medlem

@varberges: Hur funkar Windows nu då, är det lika slött? Ock vad säger Windows om minnet? Är det fortfarande 4GB och enbart 2GB (1.96) "usable"?

Förresten, är det 64-bitar Windows du installerat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Off-topic men vill tipsa @varberges om "citera flera" för att undvika att göra en massa posts (tryck på citera flera på alla du vill citera utom en och på den sista trycker du citera så hamnar alla i samma).

God jul!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@varberges: Hur funkar Windows nu då, är det lika slött? Ock vad säger Windows om minnet? Är det fortfarande 4GB och enbart 2GB (1.96) "usable"?

Förresten, är det 64-bitar Windows du installerat?

Det är likadant, ram minnet är fortfarande 4 (1.96 användbart) har prövat allt jag kan hitta, följt videos som haft samma problem, inget har funkat, kan det vara så att ena ram minnet är trasigt? Men om så är fallet varför står det inte 2gb användbart eller 2048 användbart? :s

Skrivet av Pelegrino:

Off-topic men vill tipsa @varberges om "citera flera" för att undvika att göra en massa posts (tryck på citera flera på alla du vill citera utom en och på den sista trycker du citera så hamnar alla i samma).

God jul!

Haha har använt "svara" knappen, tyckte också att det vart för många inlägg, testade att citera flera nu hoppas jag gjorde rätt ^^ God jul!

Permalänk
Medlem

@varberges: Prova detta när Windows har startat:

• Win+X (Windowsknappen + X)

• Välj Kör (eller Run)

• Skriv msconfig och tryck Enter.

• Klicka på fliken Systemstart (eller Boot nånting).

• Klicka på knappen Avancerade alternativ (eller Advanced)

Nu ska det på högersidan finnas en kryssruta för "Högsta mängd minne" (eller Maximum memory).

• Om den kryssrutan är ikryssad, prova att kryssa ur den, spara inställningarna (Ok, Apply, etc) och starta sen om datorn.

• Om kryssrutan inte är ikryssad, prova att kryssa i den och ställ in mängden minne till 4096, spara sen inställningarna och starta om datorn.

Obs, ovanstående kan kanske få Windows att spåra ur, men det värsta som händer är att du får installera om igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@varberges: Prova detta när Windows har startat:

• Win+X (Windowsknappen + X)

• Välj Kör (eller Run)

• Skriv msconfig och tryck Enter.

• Klicka på fliken Systemstart (eller Boot nånting).

• Klicka på knappen Avancerade alternativ (eller Advanced)

Nu ska det på högersidan finnas en kryssruta för "Högsta mängd minne" (eller Maximum memory).

• Om den kryssrutan är ikryssad, prova att kryssa ur den, spara inställningarna (Ok, Apply, etc) och starta sen om datorn.

• Om kryssrutan inte är ikryssad, prova att kryssa i den och ställ in mängden minne till 4096, spara sen inställningarna och starta om datorn.

Obs, ovanstående kan kanske få Windows att spåra ur, men det värsta som händer är att du får installera om igen.

Har testat båda redan :/ hittade det på youtube där det hade hjälpt någon, men det hjälpte inte i det här fallet..

Permalänk
Medlem

@varberges: Har du provat att ta ur minneskapslarna och sen sätta i dom igen? Sitter dom i rätt sockel, funkar dom var för sig?

Edit:
Sitter minnet som det är beskrivet i avsnitt 2-7 (alt. 1; DIMM1 & DIMM3)?
Stäng av Quick boot i BIOS (avsnitt 3-9). När datorn bootar, räknar den då upp till 4096MB minne?

Visa signatur