Permalänk

Datorn fryser

Hej!

Min dator fryser sen några dagar tillbaka. Misstänker att det har att göra med senaste windows uppdatering.
Jag kör en AMD-FX- 8350 processor om det skulle kunna vara till hjälp, windows 10 körs även.

Datorn är ca 15 månader gamla, relativt nya komponenter alltså.
Skulle verkligen uppskatta vad ni tror de kan vara för fel? Funderar på att återställa datorn till tidspunkten före problem började uppstå, men lär väl få samma problem igen vid en ny uppdatering tänker jag.

Skulle verkligen uppskatta vad ni tror de kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Du får ledtrådar i loggboken.

Eventuellt kan det vara så att du har ett lite allvarligare problem om precis allt tokfryser, men börja med att kontrollera vad som händer sekunderna innan datorn stannar, enligt loggboken.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hej, har kollat loggen. Står inte nått särskillt där, bara att två program kraschat. Har formaterat datorn nu och datorn fryser fortfarande. Det hela börja för en vecka sedan när nya windows uppdatering instalerades.

Tror ni de är fel på ån komponent eller kan det vara så att moderkortet inte klarar nya uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DjungleGreen: Många saker det kan bero på. Gör backup på de grejer du vill ha kvar och installera om Windows.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Inaktiv

Ge den en filt? Jag har också upplevt frysningar i veckan med min 8350, vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjungleGreen:

Hej, har kollat loggen. Står inte nått särskillt där, bara att två program kraschat. Har formaterat datorn nu och datorn fryser fortfarande. Det hela börja för en vecka sedan när nya windows uppdatering instalerades.

Tror ni de är fel på ån komponent eller kan det vara så att moderkortet inte klarar nya uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Enda gångerna du inte får upp något där är när det är hårdvarurelaterat. Det dör alltså innan windows hinner registrera något. Har du inte ens en förvarning i loggboken, då kan du sluta leta i operativet.

För säkerhets skull, läs igenom i både program och system-loggarna, leta efter varningar och röda stop/crit.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

hej.
Har med börjat får "frysningar" precis efter det att man loggat in. Hinner med ca 30 sekunder felsökning sen hänger den sig och man måste dra strömmen, inte ens reset knappen funkar. Det jag gjort är en Windows uppdatering samt uppdatering av drivrutiner till grafikkortet nu i veckan. Det roliga är att om jag startar datorn utan nätverkskabel i försvinner problemet. Och kan sedan sätta i kabeln och köra på som vanligt...

hittade även ett program akamai net session på datorn som jag inte installerat. tog bort detta men, net session ligger fortfarande kvar i autostart men finns inte på datorn....

Kör med
CPU : i7 4770k
GPU : Asus gtx 780
motherboard: asus tuf z87
minne : 16 gb corsair 1866 mhz
ssd: corsair 120g + corsair 250gb
system : windows 10 64bit

Permalänk

Jag hade liknande problem, fick dock bsod pga Logitech-drivisar. Fick starta i felsäkert läge och avaktivera logitech virtual bus enumerator i enhetshanteraren. Detta fungerar ju såklart bara om ni har /haft Logitech-grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Tos:

hej.
Har med börjat får "frysningar" precis efter det att man loggat in. Hinner med ca 30 sekunder felsökning sen hänger den sig och man måste dra strömmen, inte ens reset knappen funkar. Det jag gjort är en Windows uppdatering samt uppdatering av drivrutiner till grafikkortet nu i veckan. Det roliga är att om jag startar datorn utan nätverkskabel i försvinner problemet. Och kan sedan sätta i kabeln och köra på som vanligt...

hittade även ett program akamai net session på datorn som jag inte installerat. tog bort detta men, net session ligger fortfarande kvar i autostart men finns inte på datorn....

Kör med
CPU : i7 4770k
GPU : Asus gtx 780
motherboard: asus tuf z87
minne : 16 gb corsair 1866 mhz
ssd: corsair 120g + corsair 250gb
system : windows 10 64bit

Jag tror du har krångel med nätverkskortet, eller kabeln. Du får en loop/fel spänning och hela datorn stannar.
Något som datorn gör när den väl är igång förhindrar felet när du sedan sätter i kabeln. Ingen aning om vad det kan vara men här någonstans har du ett allvarligare fel. Att inte ens reset fungerar är ju varningsflagg, det går till brytare på två pinnar på moderkortet... att hela moderkortet är satt ur spel så inte ens den funktionen finns skvallrar om nivån.

Skrivet av Knightogus:

Jag hade liknande problem, fick dock bsod pga Logitech-drivisar. Fick starta i felsäkert läge och avaktivera logitech virtual bus enumerator i enhetshanteraren. Detta fungerar ju såklart bara om ni har /haft Logitech-grejer

Skickades från m.sweclockers.com

BSOD är ju tack och lov felsökningsbart till skillnad från när det bara stannar helt omotiverat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hej gurk.
Skall kolla på detta i mellandagarna. Tur jag har ett reservmoderkort liggandes.
Men är ju ändå konstigt att helt plötsligt gått sönder.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Har läst lite, googlat massa och felsökt och hittade en intressant artikel. https://appuals.com/computer-hangslags-when-downloading-from-...

kan ju va nått med nätverkskortet som du sa. men när felsökt lite till har jag upptäckt att om jag har stängt av Steam men har nätverkskabel i funkar datorn. och där ligger ju lite nedladdningar på gång. visserligen har jag även märkt att när jag laddar ner från andra ställen hänger sig datorn. så nått med nedladdning/nätverkskortet är det nog. frågan är om man vågar göra vad som föreslås i artikel.

Permalänk
Skrivet av Sir_Tos:

Hej igen.
Har läst lite, googlat massa och felsökt och hittade en intressant artikel. https://appuals.com/computer-hangslags-when-downloading-from-...

kan ju va nått med nätverkskortet som du sa. men när felsökt lite till har jag upptäckt att om jag har stängt av Steam men har nätverkskabel i funkar datorn. och där ligger ju lite nedladdningar på gång. visserligen har jag även märkt att när jag laddar ner från andra ställen hänger sig datorn. så nått med nedladdning/nätverkskortet är det nog. frågan är om man vågar göra vad som föreslås i artikel.

Det verkar som att det stänger av något som kallas HPET enligt denna tråd: https://forum.sector3studios.com/index.php?threads/increasing...
Enligt tråden är det bara att slå på igen ifall det skulle göra så att något beter sig underligt

Permalänk

Kapar lite tråd här, hoppas det är okej.

Jag har liknande problem med min dator, den fryser i typ 30-45 sekunder, dock kan jag då fortfarande flytta muspekaren, jag kan växla fönster, men ingenting händer i fönstren och jag kan inte klicka på "status bar" eller vad listen längst ner på skärmen heter.

Trycker jag ctrl + alt + del, så tar det ca 5 sekunder innan det händer något, sen kommer menyerna fram och det går oftast direkt att klicka på aktivitetshanteraren så får man vänta några sekunder till innan den kommer fram, men när den kommer fram så kan jag köra vidare med det jag höll på med.

Nån gång ibland kan det hända att datorn fryser helt och en omstart krävs, men det kanske är 1 gång på 30 det händer vid en frysning.

Ibland kan datorn frysa/låsa sig direkt man startat upp och skrivbordet visas och man klickar på någon ikon.

Ibland kan man köra ett bra tag innan den fryser till första gången.

Fryser sällan i spel.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna mig veterligen
Processor: AMD FX 9590 OctaCore
Processorkylare: Coolermaster Hyper 212 EVO
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P rev 2.1
Minne: 4x4gb Transcend 1333mhz
Grafikkort: Radeon R9 390X
Hårddisk: Kingston SVP200+ 120gb (SSD)
Nätaggregat: Coolermaster 500w (Mitt MS-Tech MS-N850-VAL Rev.B pajjade förra veckan, nytt är beställt.
Övrig kylning: 2x 120mm front in, 1x120mm sida ut
Övriga komponenter: ASUS DVD-läsare, dock urkopplad för att minska felorsaker.
Chassi: Aerocool X1 XPredator
Temperaturer: 67 grader CPU och 59 grader GPU (Spelet frös precis)
75-80 grader CPU och 68 grader GPU nu när fryset har släppt och jag spelat en stund.

Jag kan inte frammana problemet själv utan det sker när jag minst anar det.

Har någon nåt tips?

Saker jag redan testat:
Plockat ur ramminnena och testat ett och ett i olika slots, hjälper inte.
Installerat om windows, hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

testade med detta https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-syste...
och nu funkar det att ladda ner från steam och andra ställen... hoppas det kommer hålla.

visserligen hittade datorn inga fel och har inte åtgärdat nått enligt cmd.
så kan ju ha varit vad fasen som helst som strulat...

undrar om denna tråd kommer hjälpa någon?

Permalänk

Testade, men den hittade inget fel..... får se om det fungerar annorlunda nu iaf

Permalänk

Nehepp, hjälpte inte....... det är något annat :/

Permalänk

Jahapp, har laddat hem program från alla hårddisktillverkare jag har i datorn (Kingston, Sandisk och Western Digital)
alla 3 diskarna är okej enligt programmen.

Däremot märkte jag av en slump att det verkade hänga ihop med webbläsarna jag kör med.
Körde Opera och Chrome.

Så testade att stänga ner chrome, körde film plus hade några flikar uppe i opera och datorn frös 3 ggr på 5 minuter och totalt 5 ggr under 30 minuter. Jag spelade samtidigt.

Stängde ner opera och öppnade samma flikar i chrome, film, forum, mm och spelade samma spel igen, och nä, ingenting strulade under den tiden, ca 30 minuter.

Nu är opera avinstallerat, och nu avvaktar jag och ser vad som händer.

Permalänk

Bättre, men inte bra.

Inte lika ofta, men nu har det hänt två gånger på lite mer än en timme.
Har nu bara suttit och slösurfat facebook och jula.se

Det som händer är att sidan slutar laddas, så det nya man bläddrar ner på sidan visas inga bilder, jag kunde växla fönster till aktivitetshanteraren, men det stod (Svarar ej)

Tycker jag känner igen fenomenet sen långt tillbaka, typ 98/xp, där man kunde få att "explorer.exe har utfört en förbjuden åtgärd och stängts" eller vad det nu stod, fast här ser man inte att den kraschar eller så, man kan typ inte göra något på 30-45 sekunder bara, sen är allt som vanligt igen......

Permalänk

Nu tror jag att jag har löst problemet. De var egentligen mkt enkelt egentligen. Mitt problem började uppstå efter windows creator update. Vad jag gjorde var att ladda ner senaste bios, så om ni känner igen er så är de iaf värt ett försök med senaste bios. Verkar funka för mig