Permalänk
Medlem

RX Vega's flopp

Efter att RX Vega släpptes i augusti så har de första tredjeparts korten inte kommit ut på marknaden ännu. Som grädde på moset ligger referens korten på 1000-2000kr över rekommenderat återförsäljnings pris. Jag hade personligen velat ha en ersättare från AMD för mitt GTX1060 så att jag kan spara några tusenlappar på en 2K Freesync skärm istället, men det verkar inte vara möjligt.

Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?

Permalänk
Medlem

"Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?" AMD konkurrerar med både Intel och NVidia som båda har mer pengar och personal. Visst är det väldigt tråkigt att de inte har något kort som konkurrerar med 1080ti eller titan v. Vi kan ju hoppas de kan lägga mer resurser på GPU delen nu när de fått ut processorer som kan konkurrera med intel.
Men bortsett från hög tdp och höga priser är det inget fel på Vega. Jag har själv ett vattenkylt och är nöjd. Vega refresh eller navi är förhoppningsvis inte lika "framstressade" som vega verkar vara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men bortsett från hög tdp och höga priser är det inget fel på Vega.

Vad exakt är det som det inte är nåt fel på, när just dessa två är åt helvete?

Permalänk

Att skriva något AMD-relaterat och "flopp" i samma mening är farligt på detta forum.

Visst. Det hade varit fett om AMD kunde konkurrera mot Nvidia i toppsegmenten, kolla bara vad som hände med Intel när Ryzen släpptes. Hade själv velat se Vega prestera bättre till en billigare peng för att slippa köpa Gsync nästa gång jag ska uppgradera men är rätt nöjd med mitt GTX 680 så väntar nog ännu lite till innan jag uppgraderar. Samtidigt får man inte glömma att folk att oerhört höga förväntningar på AMD. Trots att många förväntar sig det går det inte att få ett grafikkort med 1080ti-prestanda som kostar som ett 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad exakt är det som det inte är nåt fel på, när just dessa två är åt helvete?

Hög TDP är ju tråkigt men absolut inget problem så länge du inte kör Mitx. Priset är ett problem men det gör inte kortet i sig dåligt eller? Det gör på sin höjd kortet till ett dåligt köp. Men kort som presterar som 1080 och 1070 är inte dåliga kort i sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ytterliggare ett onödigt inlägg.

Kan alla förstå att det är INTE AMD som styr priserna?? Det är återförsäljarna, AMD får ALDRIG gå in och styra vilka priser som varorna ska säljas för utan endast ge en REKOMMENDATION (MSRP).

Att ett Vega kort kostar mer än vad de annonserats för får du skylla på marknaden. Folk är villiga till att betala mer då kommer priserna stiga så enkelt är det.

Permalänk
Avstängd

@howgii: men varför köpte du inte ett då när priset var på MSRP ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Den är definitivt under förväntningarna för gaming om man inleder med "poor volta" när man egentligen menar "poor marketing".

Sedan så kan man se från flera synvinklar. Den nya iMac pro använder Vega exklusivt (som förmodligen kommer sälja en hel del och är möjligtvis en delförklaring till varför så få vega finns på marknaden) och miners verkar vara nöjda med kortet. Således säljer AMD Vega korten ändå, dock inte så många till folk som spelar.

Om vi ser på det billigaste kortet i lager för de olika Vega korten:
6895 kr för Vega 56
7690 kr för Vega 64
Vilket är priser som jag inte tror någon som gamer skulle vilja betala för det (givet antagandet att det har sålts kort upp till det priset eller åtminstone nära det priset).

Så jag vet inte om AMD tycker det är en flopp då den uppenbarligen säljs. Men som gamer kan man givetvis tycka att det är en flopp. För dyrt, för hög effektförbrukning med basinställningar och överklockat, för låg prestanda.

Kan det bli bättre sen (inte zen) för gaming? Möjligtvis, men ta inte mitt ord för det. I det mest optimistiska scenariot hände/händer följande:
I stort sett alla Vega kort som tillverkats har gått till iMac Pros och det är därför det finns ett så dåligt utbud (och så höga priser) och flera aktörer (t.ex SK Hynix) levererar HBM2 till AMD, då efterfrågan gått upp (både Intel och Nvidia behöver HBM2 för sina produkter) så finns mer konkurrens och således sjunker priserna (dock kommer de aldrig sjunka under ursprungliga MSRP). Dessutom har en stor del av driverteamet optimerat drivers för iMac Pro program med OpenCL och Metal 2 och har på så sätt inte haft tid att fixa generella primitive shaders. Så de implementerar det och Vega56 får prestanda som GTX 1080 medan Vega64 får prestanda närmare 1080TI. Med FP16 så kan den få en hel del bättre prestanda än så och Vega64 kan då gå om 1080ti i vissa fall , t.ex Wolfenstein 2.

I det mest pessimistiska scenariot händer följande:
Det kommer vara som det är nu. Utöver det så finns det konstruktionsmissar i Vega som gör DSBR värdelös för de flesta spel och primitive shaders var fake news. Miners och Apple tar alla kort som tillverkas.

Förmodligen blir det någon sorts mellanting av de två scenarierna. Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli värre än vad det är just nu, men man kan alltid ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av howgii:

Efter att RX Vega släpptes i augusti så har de första tredjeparts korten inte kommit ut på marknaden ännu. Som grädde på moset ligger referens korten på 1000-2000kr över rekommenderat återförsäljnings pris. Jag hade personligen velat ha en ersättare från AMD för mitt GTX1060 så att jag kan spara några tusenlappar på en 2K Freesync skärm istället, men det verkar inte vara möjligt.

Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?

Finns en orsak till varför Raja fick sparken.
Yield problem kvarstår med HBM och substrat.
HBM produktionen dålig.
korten mer lagd till professionella marknaden
HBM var en felsatsning med facit i hand med tanke på alla produktions problem.
Lär väl bli bättre senare.

AMD var tvungna att överklocka korten för att gå lika med Nvidias vilket förstörde alla chanser till ett vettigt alternativ för spelare.
syrrans grabb köpte 1080 och jag hade inga argument för att rekommendera amd.
Nvidia, tystare, billigare, bättre prestanda i 99% av spel du spelar med en 2 år gammal teknik

så ja, vega är ett misslyckande för dig som spelar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

så ja, vega är ett misslyckande för dig som spelar.

Eftersom spelen är ospelbara med Vega?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Priserna bestämmer återförsäljare efter importen av varor.
Sen att dom har haft problem med leveranstider är bara föra att dom stressade ut korten.

Nvidia fick ut 3e parts kylare direkt när dom släppte 1070 TI, där drog dom det långa strået.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nvidia fick ut 3e parts kylare direkt när dom släppte 1070 TI, där drog dom det långa strået.

Fick ut? Dom fanns redan skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det går ju bra använda en freesynk skärm på Nvidia kort också. men själv velat ha ett amd kort men får nog inse att jag få vänta till nästa generation eller köpa ett 1080ti.

hade hoppas på ett vega med bra kylare och till bra pris men bara inse det kommer nog aldrig hända.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?" AMD konkurrerar med både Intel och NVidia som båda har mer pengar och personal. Visst är det väldigt tråkigt att de inte har något kort som konkurrerar med 1080ti eller titan v. Vi kan ju hoppas de kan lägga mer resurser på GPU delen nu när de fått ut processorer som kan konkurrera med intel.
Men bortsett från hög tdp och höga priser är det inget fel på Vega. Jag har själv ett vattenkylt och är nöjd. Vega refresh eller navi är förhoppningsvis inte lika "framstressade" som vega verkar vara.

Fast hög TDP och extremt dålig tillgång är ju ett resultat av att hela arkitekturen är efter. De har satsat massor av strömhungriga transistorer på teknik som skulle öka prestandan, men som inte gjorde det. Det går inte bara att lösa dåliga beslut med mer R&D. Både nVidia och Intel har gjort liknande misstag historiskt. AMD tycks dock ha en grej för att pröva på just de idéer som deras konkurrenter av förklarliga skäl övergett.

Skrivet av Teicaus:

Ytterliggare ett onödigt inlägg.

Kan alla förstå att det är INTE AMD som styr priserna?? Det är återförsäljarna, AMD får ALDRIG gå in och styra vilka priser som varorna ska säljas för utan endast ge en REKOMMENDATION (MSRP).

Att ett Vega kort kostar mer än vad de annonserats för får du skylla på marknaden. Folk är villiga till att betala mer då kommer priserna stiga så enkelt är det.

Sätter AMD priset till återförsäljare på, eller nästan på MSRP så kommer ingen butik kunna hålla MSRP. Det sägs att AMD försöker pressa kortens priser genom att sätta lägre MSRP i förhållande till priset till återförsäljare, att de helt enkelt begär att butikerna ska pressa sina marginaler hårdare för att hålla orealistiskt låga priser. De vill sälja billigare än nVidia, men de vill fortfarande få in vinsten. Samtidigt så sätts rekommendationer och betyg i recensioner mycket efter MSRP, inte faktiskt pris i butik. Inte så länge man kan skylla den låga tillgången på t.ex. miners.
Och just det, miners, hur går det till exakt när miners köper upp korten i sådan takt att ASUS, Gigabyte och Powercolor med flera inte får några GPUs till att tillverka egna grafikkort? Den förklaringen fungerar helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Priserna bestämmer återförsäljare efter importen av varor.
Sen att dom har haft problem med leveranstider är bara föra att dom stressade ut korten.

Nvidia fick ut 3e parts kylare direkt när dom släppte 1070 TI, där drog dom det långa strået.

dem återanvänder ju samma kylaren som hos 1070 och 1080. så det är inte direkt nåt värt att nämna.

men håller med dig och @teicaus

kan inte förstå hur dum folk är här på forumet att dem inte fatta eller vill fatta att det är inte AMD som styr priset. men finns känns det bättre för dem att gnälla på AMD och sen köpa sig ett Nvidia kort än att man måste erkänna att svenska ÅF är boven i det hela.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Eftersom spelen är ospelbara med Vega?

Jag håller med Flopper här. Jag delar hans syn angående RX Vega serien. Jag valde helt enkelt att sitta kvar med mitt GTX 1060 istället för att investera i ett RX Vega och en bättre skärm med FreeSync.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av howgii:

Efter att RX Vega släpptes i augusti så har de första tredjeparts korten inte kommit ut på marknaden ännu. Som grädde på moset ligger referens korten på 1000-2000kr över rekommenderat återförsäljnings pris. Jag hade personligen velat ha en ersättare från AMD för mitt GTX1060 så att jag kan spara några tusenlappar på en 2K Freesync skärm istället, men det verkar inte vara möjligt.

Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?

Komplett fick in Asus tredjepartskort för över 2 veckor sedan, inga många kort men de som de fick in såldes slut på en gång. Gigabyes version finns att köpa både på overclockers.co.uk och Caseking.de. För de som verkligen vill ha ett så går det att få tag på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Komplett fick in Asus tredjepartskort för över 2 veckor sedan, inga många kort men de som de fick in såldes slut på en gång. Gigabyes version finns att köpa både på overclockers.co.uk och Caseking.de. För de osm verkligen vill ha ett så går det att få tag på.

Ja, vill man verkligen ha ett sånt kort så går de ju. Personligen har jag så otroligt svårt å motivera ett inköp pga priset.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

dem återanvänder ju samma kylaren som hos 1070 och 1080. så det är inte direkt nåt värt att nämna.

men håller med dig och @teicaus

kan inte förstå hur dum folk är här på forumet att dem inte fatta eller vill fatta att det är inte AMD som styr priset. men finns känns det bättre för dem att gnälla på AMD och sen köpa sig ett Nvidia kort än att man måste erkänna att svenska ÅF är boven i det hela.

Klart det är AMD som sätter priserna. Jäkla massa snack på Sweclockers att AMD är oskyldiga när det gäller prissättningen på Vega-korten.

Priskedjan ser ut så här, väldigt enkelt: AMD->Tillverkare->Distributör->ÅF. Om AMD vill få ÅF att hålla ett speciellt utpris som var tanken så får de tänka igenom kedjan och vilka marginaler de måste ha och därefter prissätta sina kort/kretsar utefter det. Detta har AMD uppenbarligen fullständigt misslyckats med.

Ingen ÅF vill sälja kort med förlust bara för att AMD tycker det.

PS! Kan tillägga (efter 15 år i branschen) att en ÅF har runt 8% marginal på grafikkort. För Er som inte kan räkna så innebär det att ett kort som kostar 6 495:- inkl. moms i butik ger återförsäljaren strax över 400:- i vinst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Master of Overkill

Köpte inte 4x VEGA PGA av priset och dålig Vattenblock tillgänglighet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ja, vill man verkligen ha ett sånt kort så går de ju. Personligen har jag så otroligt svårt å motivera ett inköp pga priset.

Det är priset som är problemet inte prestandan?

Varför köper du inte ett 1070Ti/1080 kort plus en G-sync skärm av god kvalité?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Det är priset som är problemet inte prestandan?

Varför köper du inte ett 1070Ti/1080 kort plus en G-sync skärm av god kvalité?

Då kan jag typ lika gärna köpa ett RX Vega kort. G-Sync skärmarna är ju överprisade dom också. Precis som RX Vega är. Så de jag sparar på att välja ett GTX 1070-1080 kort äts ju upp av skärmen istället.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vega är definitivt en flopp. Hade gärna köpt Vega om det legat i närheten av Nvidias kort i prestanda per krona. Nu kändes avståndet för stort så det blev 1060 6gb på black friday. Vägrar (än så länge) Gsync för det känns som för mycket prispåslag vs freesync + ogillar att låsa in mig på Nvidia.

Avhåller mig från att klaga på AMD angående priset - det finns ju knappt några kort på marknaden ändå. Så länge situationen ser ut som idag kommer priset fortsätta vara högt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Då kan jag typ lika gärna köpa ett RX Vega kort. G-Sync skärmarna är ju överprisade dom också. Precis som RX Vega är. Så de jag sparar på att välja ett GTX 1070-1080 kort äts ju upp av skärmen istället.

Men då kommer frågan varför bara inte behålla din nuvarande skärm & köpa ett 1070/1080 kort & sälja av 1060 kortet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Men då kommer frågan varför bara inte behålla din nuvarande skärm & köpa ett 1070/1080 kort & sälja av 1060 kortet?

Jag vill egentligen byta båda. Är väldigt sugen på att kliva upp till 27" eller större. Men som de är nu så har jag valt att vänta med en uppgradering istället. De är inte så att jag "bara måste" ha nya grejer heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hög TDP är ju tråkigt men absolut inget problem så länge du inte kör Mitx. Priset är ett problem men det gör inte kortet i sig dåligt eller? Det gör på sin höjd kortet till ett dåligt köp. Men kort som presterar som 1080 och 1070 är inte dåliga kort i sig.

Hög TDP vill jag mena är ett problem 2017 när Nvidia har satt ribban så högt som de gjorde med Pascal. Om du t.ex. väljer mellan två TV-apparater med OLED där den ena har energicertifiering A+ och den andra har D, skulle du då inte börja fundera på vilken uråldrig teknik TV'n med D-certifiering använder sig av? Självklart är jämförelsen inte identiskt jämförbar, men någon form av relevans finns det.

Skrivet av Teicaus:

Ytterliggare ett onödigt inlägg.

Kan alla förstå att det är INTE AMD som styr priserna?? Det är återförsäljarna, AMD får ALDRIG gå in och styra vilka priser som varorna ska säljas för utan endast ge en REKOMMENDATION (MSRP).

Att ett Vega kort kostar mer än vad de annonserats för får du skylla på marknaden. Folk är villiga till att betala mer då kommer priserna stiga så enkelt är det.

Har du inte lyssnat på Sweclockers långa utlägg kring AMD's kassa hantering av priserna till media?
EDIT: Hur kan du mena att "folk är villiga att betala mer"? Om folk hade varit villiga så hade Vega sålt betydligt bättre än vad det gör, men eftersom Pascal är ett både billigare och bättre val i de flesta fall så vill man väl inte betala för AMD?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Klart det är AMD som sätter priserna. Jäkla massa snack på Sweclockers att AMD är oskyldiga när det gäller prissättningen på Vega-korten.

Priskedjan ser ut så här, väldigt enkelt: AMD->Tillverkare->Distributör->ÅF. Om AMD vill få ÅF att hålla ett speciellt utpris som var tanken så får de tänka igenom kedjan och vilka marginaler de måste ha och därefter prissätta sina kort/kretsar utefter det. Detta har AMD uppenbarligen fullständigt misslyckats med.

Ingen ÅF vill sälja kort med förlust bara för att AMD tycker det.

PS! Kan tillägga (efter 15 år i branschen) att en ÅF har runt 8% marginal på grafikkort. För Er som inte kan räkna så innebär det att ett kort som kostar 6 495:- inkl. moms i butik ger återförsäljaren strax över 400:- i vinst.

Jaha vem är det då som höjer priserna? AMD? Har du några bevis på det? Nån måste det ju vara som tar ut sig en slant när korten ska kosta runt 5k för 64 och priset ligger nånstans vid 7k eller mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Man måste alltid tillgodose sitt materiella habegär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

@HC-8315: Man måste alltid tillgodose sitt materiella habegär!

Nja, ibland iaf. Den stora vinsten av att jag inte uppgraderade gjorde min yngsta dotter som nu fick sin första dator i Julklapp. De va jäkligt skoj om inge annat och lära henne hur man bygger en dator också

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jaha vem är det då som höjer priserna? AMD? Har du några bevis på det? Nån måste det ju vara som tar ut sig en slant när korten ska kosta runt 5k för 64 och priset ligger nånstans vid 7k eller mer.

Ett ickeargument från din sida. Det spelar ingen roll vad jag skriver för svar då du redan bestämt dig för att AMD inte har någon skuld till de höga priserna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO