Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja för oss gamers är det onekligen dåligt, troligen också dåligt för AMD på sikt.
Trodde att kryptovalutorna skulle krascha för åratal sedan, fattar inte att de kunnat hänga med så länge.
Nu ser vi att pyramidspel har kommit in i bilden, folk köper valuta i tron att den kommer att öka i värde, vilket den då gör, då köper folk, ännu mer, ända tills tillräcklig många börjar sälja.

Med de fluktuationer som Bitcoin har nu, borde den valutan dyka snart, då skall jag öppna en flaska Champagne.
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=XBT&view=1M

Den kommer att "krascha" många gånger, vilket den redan gjort. Krypto är mycket mer känsliga än vanliga valutor eftersom volymen är så mycket mindre, men det är därför som fler och fler trade:ar. För att det betyder på samma gång att det finns större chans att tjäna/förlora pengar. Och valutorna går ständigt uppåt, även om de dyker ibland när några stora aktörer cash:ar ut en del och andras stoplosses kickar in.

De kommer inte försvinna. Nästan lika lite som spel kommer att försvinna så att alla gamers kommer sälja sina kort :).

Vega 64 är en fetflopp rent spelmässigt. Vega, rent allmänt, är dåligt balanserade. Polaris var mycket bättre. Denna generationen av AMD har varit piss. Hade polaris, sålde till en minder, köpte ett 1070. Och då ville jag VERKLIGEN ha ett AMD-kort denna generationen. 1070 var bäst prestanda/krona i slutändan för mig (4100kr). Var sugen på ett Vega 56, men vågade inte köpa p.g.a att jag uppfattade demsom en ofärdig produkt. AMD behöver verkligen få till dynamisk överklock + undervolt, så som Nvidia har. Och göra en arkitektur som favoriserar gamers och en som favoriserar beräkningskort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar "AMD behöver verkligen få till dynamisk överklock + undervolt, så som Nvidia har." De har väl det bara att de inte skriver ut Base och boost utan de skriver endast "boost" siffran? Undervolt är inga problem att göra på AMD kort eller är det något nVidia gör från fabrik?

Skrivet av rSon:

Kortsiktigt ja. På längre sikt blir det problem för AMD om det bara är miners som köper deras kort.

För det första så är det inte så kul om värdet för kryptovalutorna skulle krascha. Om de tjänar mer på att sälja av hårdvaran än att fortsätta mina så kommer andrahandsmarknaden att svämma över och AMD kommer få det svårt att sälja nya kort. Eller om marknaden helt skulle dö ut för att alla inser hur dålig idén med kryptovalutor är...

Förhoppningsvis kraschar det och beg marknaden blir full av AMD grafikkort som säljs billigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om Vega säljer som fan till miners, är det ingen flopp vare sig för miners eller för AMD.

Håller med. Om alla kort säljs så kan det knappast vara en flopp.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

@HC-8315: Man måste alltid tillgodose sitt materiella habegär!

Jag hade samma känsla när jag var yngre, för typ 15-20 är sen, men det är bara att fatta att det är en hägring i öknen.
Det är så sant som man säger att 'Less is more'..
Ju tidigare man inser detta dess bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Ytterliggare ett onödigt inlägg.

Kan alla förstå att det är INTE AMD som styr priserna?? Det är återförsäljarna, AMD får ALDRIG gå in och styra vilka priser som varorna ska säljas för utan endast ge en REKOMMENDATION (MSRP).

Nja, du har rätt i sak, men OM amd sätter ett inköpspris som inte lämnar någon marginal mot "rekommenderat" utsalgspris för handlare så blir det i praktiken omöjligt för dom att sälja för rekommenderat pris.
Det får amd att framstå i bättre dagar och handlarna som giriga svin.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Finns en orsak till varför Raja fick sparken.

Det fick han väl inte? Han meddelade AMD att han ville vara ledig, och under sin ledighet sa han upp sig. Antagligen mycket för att Intel erbjudit något han ville ha... Högre lön, förmåner, ny arbetsplats, vad fan vet jag...

Skrivet av Aleshi:

Och just det, miners, hur går det till exakt när miners köper upp korten i sådan takt att ASUS, Gigabyte och Powercolor med flera inte får några GPUs till att tillverka egna grafikkort? Den förklaringen fungerar helt enkelt inte.

I det närmaste självklart hur det fungerar. Man kan ju ha åsikter om det, men AMD säljer så klart hellre färdiga grafikkort till höga priser, än lösa GPU'er i bulk, så så länge deras grafikkort säljer slut nästan innan de når handlarna, finns det ingen anledning att sälja lösa GPU'er i volym.

Skrivet av YamahaDGX630:

Hög TDP vill jag mena är ett problem 2017 när Nvidia har satt ribban så högt som de gjorde med Pascal.

Personligen går jag väldigt mycket på pris / prestanda, och i priset får man vara så vänlig att räkna in en del från vad det kommer att kosta och driva grejerna. Jag är löjligt sugen på ett 1080Ti, men har inte riktigt tyckt att jag har råd...

Skrivet av Bascule666:

Ett liten tanke är att ÅF mer eller mindre rutinmässigt ser till att de har 8% marginal på priset från distributör på grafikkort och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i Vega-fallet. Men fortsätt du slipa på din konspirationsteori.

Jag har ingen aning om vem det är som skor sig på GPU priserna, men att återförsäljare skulle vara idioter och per stencil lägga på 8% utan att tänka på alla grafikkort, tror jag inte på för en sekund. Det är bara att snegla på prisutvecklingen på SNES classic för att få ganska tydliga bevis på att handlarna är mer än villiga att anpassa priset efter försäljningen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Vi kommer att se en polaris 12nm refresh samt vega 12nm och ryzen. Med förmodligen bättre yeilds och bättre prestanda. Men vi kommer även att få see i slutet av året 7nm navi eller vega och ryzen 2 på 7nm.

Om 7nm blir produktions redo runt september.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Det är helt och hållet AMDs fel att man väljer att sälja alla sina kretsar med usla kylare när det finns bättre lösningar hos tredje part som borde funnits att köpa sedan dag ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag hade samma känsla när jag var yngre, för typ 15-20 är sen, men det är bara att fatta att det är en hägring i öknen.
Det är så sant som man säger att 'Less is more'..
Ju tidigare man inser detta dess bättre.

Förlåt skrev fel, man måste alltid försöka tillgodose sitt materiella habegär.

Jag blir 54 nästa år.

Men visst det får falla inom vad som är rimligt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kryptovalutorna riskerar att dö ut när kvantdatorerna tagit över. Allt däremellan blir rena spekulationer

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Fast det är en sanning med modifikation. AMD kan absolut säga att produkterna ska säljas för priset XXXX. Det går utmärkt om du frågar t.ex. Apple och Google när de säljer sina telefoner, datorer och surfplattor. Att det ska skilja 2000 kr från MSRP är bedrövligt ur branding synpunkt eftersom att AMD står och lovar prestanda per krona i presskonferenser och sedan höjs priset markant. Det skadar AMDs varumärke något enormt och det är man förmodligen medvetna om.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@Teicaus: Fast det är en sanning med modifikation. AMD kan absolut säga att produkterna ska säljas för priset XXXX. Det går utmärkt om du frågar t.ex. Apple och Google när de säljer sina telefoner, datorer och surfplattor. Att det ska skilja 2000 kr från MSRP är bedrövligt ur branding synpunkt eftersom att AMD står och lovar prestanda per krona i presskonferenser och sedan höjs priset markant. Det skadar AMDs varumärke något enormt och det är man förmodligen medvetna om.

problemet är att företagen du nämna har båda två en extreme starkt position på marknaden. och egentligen är det förbjuden för tillverkarna att bestämma ett pris som säljarna måste hålla sig till. men både Apple och Google kan avsluta samarbete med säljaren om dem vill. AMD befinner sig inte i den situationen att dem kan göra det. däremot skulle någ Nvidia kunna göra det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@kelthar "AMD behöver verkligen få till dynamisk överklock + undervolt, så som Nvidia har." De har väl det bara att de inte skriver ut Base och boost utan de skriver endast "boost" siffran? Undervolt är inga problem att göra på AMD kort eller är det något nVidia gör från fabrik?
Förhoppningsvis kraschar det och beg marknaden blir full av AMD grafikkort som säljs billigt.

Fast det kommer inte att hända ... snarare om nästa generation är så pass mycket bättre på mining att det blir vettigt att sälja de äldre korten. Men antagligen så händer inte det heller! De korten kommer sitta i minerkällare för all framtid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

AMD->Tillverkare->Distributör->ÅF

Jag tänker mig att alla vill ha sin del av kakan och tyvärr så blir det ÅF som står för kostnaden av hela kalaset. AMD gav väl ut från första början ett dåligt estimerat MSRP som inte alls har hållit. Yielden var väl inte lika hög som AMD hoppats på. AMD höjer då priset för att täcka sina marginaler, sen är det tillverkarnas tur att ta en del av kakan och lägger på ytterligare kostnader. När ÅF sen ska sälja korten så har priset redan trissats upp, men ÅF måste likaså få ut sin del av det hela också.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast det kommer inte att hända ... snarare om nästa generation är så pass mycket bättre på mining att det blir vettigt att sälja de äldre korten. Men antagligen så händer inte det heller! De korten kommer sitta i minerkällare för all framtid.

Jo kanske. Vi får se. Men vad menade du med dynamisk frekvens och undervoltning?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@MexxII: fast det där gå inte ihop. med nuvarande prissättning så tar ju varje led ut 50 $ extra. vilket låter galen. MSRP ska redan täcka alla kostnader förutom eventuella skatter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Situationen för Amd på gpu sidan skiljer sig inte direkt nämnvärt om man ser till hur det sett ut på cpu sidan de senaste åren.
Prestandan finns där, men man får vara beredd på att offra allt vad energi-effektivitet heter för att man ska kunna mäta sig med Nvidia, I dom flesta fallen
Nej, sätt er ner och börja om på nytt....completly from scratch. Klarade cpu avdelningen av det klarar dom definitivt det också. Jag vill ha konkurrens i prestanda-segmentet på allvar nu, fler därtill vill säkerligen samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: ja, då får man kolla vad alla ÅF har gemensamt, AMD. Om AMD kan ju ta vilket pris som de känner för? Det kan däremot inte Tillverkarna, Distributörerna eller ÅF.

Apple som tidigare nämnts här i tråden har ett lysande exempel på detta: iPhone X kostar $999 hos Apple. Medan kostnaden att tillverka den sägs ligga runt $357.

Vega säljs trots de hutlösa priser som är på dessa, varför skulle inte AMD passa på att gå med större vinstmarginal?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@MexxII: snälla tar av foljhatten. AMD har inget att vinna på att sätta ett MSRP och sen sälja kortet till nästa i leden för över det i leden. enda det skulle gör är kortsiktig vinst men fördärvad rykte hos slutanvändaren. eller ja....det är ju hur en hel del titta på det här. fast det är ju mellanhänderna som håller på driva upp priserna pga dålig tillgänglighet och stor efterfråga. inget AMD kan göra mot det. vad ska dem göra? inte sälja sina kort?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Problemet är att efterfrågan på AMD kort + det ökade priset på Minne har drivit upp priserna med mellan 500-2000kr kombinera det med att HBM2 produktionen inte kom igång i tid har gjort att tillgång är mycket under efterfrågan och Det slår hårdast emot konsumenterna i nu och i längden då AMD tappar både på gaming sidan och på mining sidan för att det inte finns nog med kort på marknaden för okej priser, den enda vinnaren är Nvidia som med betydligt billigare tillverkning har högre marginal och endast behöver höja priserna till samma nivå som AMD för att dra in ännu mer pengar.

Problemet är att folk köper mer av Nvidia och därför så ökar inte AMD produktionen bara Nvidia vinner på det här.

Även Ryzen har förlorat lite på att minnes priser har gått upp då snabbare minnen gör betydande skillnad i prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo kanske. Vi får se. Men vad menade du med dynamisk frekvens och undervoltning?

Nvidia kan undervolta / övervolta sina kort för att pressa ur max prestanda.

Dynamisk frekvens, då menar jag deras boost clock. Det har AMD redan, vad jag vet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tycker hela diskussionen om Vega har floppat eller ej är fullständigt ointressant.

Nvidia har en utvecklingsbudget som är runt 50% större än hela AMD:s, Intel har en utvecklingsbudget som är nästan 13 ggr så stor som AMD:s (Nu gör Intel en mängder andra saker också).

Det är inte särskilt sannolikt att AMD kommer inte komma ut med en riktig Intel-"dödare" eller Nvidia-"dödare", det behövs mer tid och mer pengar för utveckling.

Men det flesta här kommer inte att börja köpa AMD så länge det inte händer, utan de verkar mer vilja att AMD hotar Intel eller Nvidia så att priserna går ner när de köper processorer från Intel och grafikkort med Nvidia-kretsar...

Alltså är det ointressant om Vega är tillräckligt nära 1070/1080 eller att AMD inte har något i närheten av ett 1080Ti eller Titan-kort.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt besviken på att Vega56 är 1% långsammare än 1080ti i wolfenstein the new colossus i 1080p och Vega64 är enbart 14% snabbare. Den har floppat så mycket att den har många fler FP16 TFLOP. (observera att den har lägre antal rasterenheter och således kommer tappa prestanda ju högre upplösning man kör. Därav 1% långsammare vid 4k och 6% snabbare vid 1440p).

Skämt åsido, det känns inte så realistiskt att AMD måste gå in i alla fall (läs som 100%) och implementera rapid packed math, men de kan sannolikt göra det till några av de stora spelen.

Skrivet av GilbertG:

I stort sett rätt alltihopa, förutom biten att dagens Vega kommer lyfta efterhand. Vega idag är vad det är idag. Jag tror inte det kommer fixas med drivrutiner, speciellt inte om vi ska tro detta (vilket jag antar du syftar på i ditt pessimistiska scenario) https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre... (inläggen av _mockingbird, finns dock mer kul i tråden)

Jag sa inte att allting behövde vara rätt i något av fallen då det enbart är spekulationer. Men ja, jag åsyftade den tråden när jag sa att primitive shaders kunde vara fake news , men jag lägger inte alltför mycket vikt på det (för det är en snubbe på Internet som säger någonting som inte kan bekräftas och kan lika gärna vara ute efter uppmärksamhet... speciellt när man skriver en blankrad efter varje mening).

Vad jag fått höra idag är att de faktiskt arbetar med den på Linux drivers.
" I saw the Linux drivers source on GitHub and yes they are indeed still working on PS as a universal feature instead of app-specific whitelist. Also working on DSBR with deferred rasterization (efficient pixels). "
Sedan så har vi AMD som säger att det finns tillgängligt på Metal2. Känns lite riskabelt att marknadsföra den så om de aldrig kommer att leverera, speciellt när AMD är typen som brukar skriva en 40 sidor lång disclaimer som säger exakt vad de menar.

Så jag har inte dömt ut den än, då jag inte sett något konkreta bevis på att så är fallet. Uppenbarligen så arbetar de med det, och om de tror att det är omöjligt att lösa (hårdvarufel) så skulle de sannolikt inte arbeta med det med sina begränsade resurser.

Men om du har något bevis på motsatsen så är jag beredd att ändra mig varje dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Tycker hela diskussionen om Vega har floppat eller ej är fullständigt ointressant.

Nvidia har en utvecklingsbudget som är runt 50% större än hela AMD:s, Intel har en utvecklingsbudget som är nästan 13 ggr så stor som AMD:s (Nu gör Intel en mängder andra saker också).

Det är inte särskilt sannolikt att AMD kommer inte komma ut med en riktig Intel-"dödare" eller Nvidia-"dödare", det behövs mer tid och mer pengar för utveckling.

Men det flesta här kommer inte att börja köpa AMD så länge det inte händer, utan de verkar mer vilja att AMD hotar Intel eller Nvidia så att priserna går ner när de köper processorer från Intel och grafikkort med Nvidia-kretsar...

Alltså är det ointressant om Vega är tillräckligt nära 1070/1080 eller att AMD inte har något i närheten av ett 1080Ti eller Titan-kort.

Nej Skulden Ligger mest på Intel och deras miljard mutor. Att AMD inte gick samman med Nvidia 2006 var dumt av AMD, men hade ATI radeon enns överlevt då vet vi inte kunde lika bra ha varit Intel/ATI och Nvidia/AMD just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nej Skulden Ligger mest på Intel och deras miljard mutor. Att AMD inte gick samman med Nvidia 2006 var dumt av AMD, men hade ATI radeon enns överlevt då vet vi inte kunde lika bra ha varit Intel/ATI och Nvidia/AMD just nu.

Skuld? Det är inget jag tog upp eller tänker ta upp, bryr mig endast om situationen nu. Att X gjorde Y eller att A missade att göra B är av ointresse om det inte skulle förändra det nuvarande läget nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Skuld? Det är inget jag tog upp eller tänker ta upp, bryr mig endast om situationen nu. Att X gjorde Y eller att A missade att göra B är av ointresse om det inte skulle förändra det nuvarande läget nu.

Så ett årtionde av mutor ifrån Intel har inte alls haft någon inverkan på mängden pengar varje företag har att röra sig med? Pengar till R&D = bättre produkter och AMD saknar just investerings förmåga i R&D på grund av att intel Riggade marknaden emot dem i ett årtionde.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag hade samma känsla när jag var yngre, för typ 15-20 år sen, men det är bara att fatta att det är en hägring i öknen.
Det är så sant som man säger att 'Less is more'..
Ju tidigare man inser detta dess bättre.

Du! Du må ju förstå att ha high/top-end är hur kul som helst i 30 dagar! Tills det blir standard
Nej det har man lärt sig. Dock har jag alltid kört mid-end och OC tidigare. Givetvis är AMD i dag ett ypperligt val som CPU, men på GPU fronten är de ju totalt värdelös. Finns inget incitament att köpa en AMD GPU. Trodde Vega 56 skulle landa på 4000~ blank så jag äntligen kunde få en vettig GPU, så var inte fallet.

Har haft så mycket strul med GTX 970 att NVIDIA kan ta sig i arslet, microstutter i oändlighet. Mitt 7850 sparkar fortfarande SKITEN ur mitt GTX 970 i CS:GO. Skamligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så ett årtionde av mutor ifrån Intel har inte alls haft någon inverkan på mängden pengar varje företag har att röra sig med? Pengar till R&D = bättre produkter och AMD saknar just investerings förmåga i R&D på grund av att intel Riggade marknaden emot dem i ett årtionde.

Hävdar inte att det inte har påverkat AMD:s läge, men jag fokuserar på vad läget är nu, inte vad som ligger bakom att det ser ut som det gör nu.

Kommer AMD få något av Intel pga av detta? Ordentligt med pengar, viktiga patent, delar av Intel:s R&D etc? Nej, alltså är det inget som kan förbättra läget för AMD eller skapa några större möjligheter för AMD att verkligen komma ikapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Hävdar inte att det inte har påverkat AMD:s läge, men jag fokuserar på vad läget är nu, inte vad som ligger bakom att det ser ut som det gör nu.

Kommer AMD få något av Intel pga av detta? Ordentligt med pengar, viktiga patent, delar av Intel:s R&D etc? Nej, alltså är det inget som kan förbättra läget för AMD eller skapa några större möjligheter för AMD att verkligen komma ikapp.

Det finns en enkel lösning på problemet, ANTI-TRUST-LAWS. Detta skulle ha gått i kraft när Intel dömdes för att ha manipulerat marknaden, företagen skulle ha styckats upp i flera mindre företag med delade patent i ett par år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Full:

Att argumentera handlar i princip aldrig om att få den andra personen på din sida, det handlar om att få den breda massan (läsarna) på din sida.

Kollar du på en debatt mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven så försöker inte Jimmie få Stefan att bli sverigedemokrat, han försöker få tittarna att bli sverigedemokrater.

Det klarar Stefan så bra själv utan hjälp av Jimmy.