Vinn nätagg från Seasonic

En av två stationära datorer kopplar inte upp på nätet

Permalänk

En av två stationära datorer kopplar inte upp på nätet

Hej!

Har ett problem.

Har följande lösning hemma:
Medieomvandlare ---> Telia router

I teliaroutern har jag även en nätverkssladd till min trådlösa Asus router som mitt trådlösa nätverk går på medan Telia routern ansvarar för TV-paketet.

I medieomvandaren har jag även två nätverkssladdar kopplade till varsin stationär dator.

Mitt problem är att ibland så fungerar inte internet på den ena stationära dator och felmeddelandet blir "Cannot find valid IP adress".

Vad beror detta problem på? Ska jag göra som så att jag kopplar nätverkssladdarna från datorn direkt till Telia routern istället för att ha dessa direkt i medieomvandlaren eller hur löser jag detta problem? Jag har testat det där med ipconig release, renew, flushdns resetip och allt vad det heter men det biter inte. Ibland kan jag vänta 1-2 dagar och så har problemet försvunnit av sig självt men så vill jag ju inte ha det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad beror detta problem på? Ska jag göra som så att jag kopplar nätverkssladdarna från datorn direkt till Telia routern istället för att ha dessa direkt i medieomvandlaren eller hur löser jag detta problem?

Troligtvis beror det på att du bara får visst antal IP adresser tilldelat.
Så ja, koppla till routern, istället för mediaomavandlaren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte ha 2 routrar i lanet.
Du måste lösa de problem du ha med adrtesseringen och endera bryggar su smarten eller så konfigurerar du om din egen burk till accesspunkt men att ha 2 dhcpservrar och utföra nat på 2 ställen ger oftast problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är att Telia bara delar ut 1st IP adress för internet.
Sätt din router i porten för internet, och ja, bara en router inkopplad.
Eller en bryggad smartenhet och sen din egen router.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Problemet är att Telia bara delar ut 1st IP adress för internet.
Sätt din router i porten för internet, och ja, bara en router inkopplad.
Eller en bryggad smartenhet och sen din egen router.

I det här fallet så har antalet publika ip inget med problemen att göra utan det beror troligen på adressproblem i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

I det här fallet så har antalet publika ip inget med problemen att göra utan det beror troligen på adressproblem i lanet.

Hur löser man adressproblem i lanet? Grejen är att det fungerar för det mesta! Kanske är en gång i månaden det krånglar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Hur löser man adressproblem i lanet? Grejen är att det fungerar för det mesta! Kanske är en gång i månaden det krånglar...

Principen för hur du gör har jag redan skrivit (inte dubbla dhcpservrar och inte dubbel NAT/PAT i lanet), det viktiga är att komma ihåg att du inte bara kan koppla in 2 hemmaroutrar för då kan flera klienter få samma ip och funktionen kan bli slumpmässig, ibland tappar man bara fart och det märker man kanske inte, ibland så stoppar däremot lanet helt och ibland kan det fungera. Lanet brukar också bli känsligt för i vilken ordning man slår på delarna, funktionen blir "allmänt slumpmässig"
För att förbättra wifitäckningen så ska man använda accesspunkter och behöver man fler portar för kabel så tar man en switch, många (men inte alla) hemmaroutrar går att konfigurera om så att de uppträder som ap eller switch och man behöver göra det för att lanet ska bli stabilt, man kan ha flera dhcpservrar i samm lan men det kräver då att det konfas rätt så att man undviker adressproblem så det enklaste är att bara ha en.
Teliasmarten går att brygga och din Asus går att konfa om så den bara uppträder som switch och ap, för detaljer om hur du ska göra så kolla i manualen.
När det är ordnat så funkar lanet förhoppningsvis men det är hursomhelst meningslöst att felsöka nått annat innan de potentiella adresseringsproblem är fixade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Principen för hur du gör har jag redan skrivit (inte dubbla dhcpservrar och inte dubbel NAT/PAT i lanet), det viktiga är att komma ihåg att du inte bara kan koppla in 2 hemmaroutrar för då kan flera klienter få samma ip och funktionen kan bli slumpmässig, ibland tappar man bara fart och det märker man kanske inte, ibland så stoppar däremot lanet helt och ibland kan det fungera. Lanet brukar också bli känsligt för i vilken ordning man slår på delarna, funktionen blir "allmänt slumpmässig"
För att förbättra wifitäckningen så ska man använda accesspunkter och behöver man fler portar för kabel så tar man en switch, många (men inte alla) hemmaroutrar går att konfigurera om så att de uppträder som ap eller switch och man behöver göra det för att lanet ska bli stabilt, man kan ha flera dhcpservrar i samm lan men det kräver då att det konfas rätt så att man undviker adressproblem så det enklaste är att bara ha en.
Teliasmarten går att brygga och din Asus går att konfa om så den bara uppträder som switch och ap, för detaljer om hur du ska göra så kolla i manualen.
När det är ordnat så funkar lanet förhoppningsvis men det är hursomhelst meningslöst att felsöka nått annat innan de potentiella adresseringsproblem är fixade.

Skulle vara toppen om du ville beskriva steg gör steg, dvs ”for dummies”... Jag är helt efter när det gäller sånt här!

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle vara toppen om du ville beskriva steg gör steg, dvs ”for dummies”... Jag är helt efter när det gäller sånt här!

Börja med att kolla om den hårdvara du har har något färdigt förval för att agera ap/switch för det är i så fall det allra enklaste att bara använda det i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det man "som dummies" skall göra är att köra med ISPs medsända router (RGW). Allt kräver konfiguration och att man går in i pryttlarna och ställer in massa parametrar. Finns liksom ingen plug-n-play i "nätverksvärlden".

Kunskap finns lättförståeligt här tex https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Det man "som dummies" skall göra är att köra med ISPs medsända router (RGW). Allt kräver konfiguration och att man går in i pryttlarna och ställer in massa parametrar. Finns liksom ingen plug-n-play i "nätverksvärlden".

Kunskap finns lättförståeligt här tex https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Är det så pass lätt att jag endast kan gå in på egenskaper i nätverket, egenskaper i IP4 och sedan trycka manuell IP istället för automatisk IP och sedan ange Ip nummer manuellt så funkar det? Eller är det mer komplicerat än så?

Permalänk
Medlem

Är det så pass lätt att jag endast kan gå in på egenskaper i nätverket, egenskaper i IP4 och sedan trycka manuell IP istället för automatisk IP och sedan ange Ip nummer manuellt så funkar det? Eller är det mer komplicerat än så?

Du måste logga in i routerns webinterface och konfigurera!

Permalänk

@Gaist:

Alltså att jag skriver typ https://asus.router.com och sedan konfigurerar i dessa inställningar? Vet du vilka inställningar i routern jag går in på?

Permalänk
Rekordmedlem

@Gaist:

Alltså att jag skriver typ https://asus.router.com och sedan konfigurerar i dessa inställningar? Vet du vilka inställningar i routern jag går in på?

Har du kollat om din egen router har ett förval som gör att den bara uppträder som ap och switch ?

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe:

Har inte kollat det men har en väldigt nyköpt Acer router för cirka 1200 kr så den borde ha det mesta.

Nu så fungerar dock internet på de båda stationära datorerna, vilket det gör för det mesta så det kanske bara är att "acceptera" att det ngn gång per månad är 1-2 dagar då ena datorn är utslagen...

Permalänk
Medlem

ASUS routrar har alltid(?) en inställning för att ställa om den till accesspunkt. Bara att logga in på routern och ändra. Dvs då behöver inte bry dig om mer detaljerade inställningar rörande DHCP etc.

Och jag är rätt säker på att dina problem beror på dubbla routrar i samma nät. Så efter att du ändrat kommer det nog fungera bra.

Permalänk
Skrivet av teejee:

ASUS routrar har alltid(?) en inställning för att ställa om den till accesspunkt. Bara att logga in på routern och ändra. Dvs då behöver inte bry dig om mer detaljerade inställningar rörande DHCP etc.

Och jag är rätt säker på att dina problem beror på dubbla routrar i samma nät. Så efter att du ändrat kommer det nog fungera bra.

Fråga i så fall: om jag ställer om den till accespunkt - kan jag då ansluta till den som trådlös router med mina bärbara datorer, mobiltelefon, ipads etc?

Just nu fungerar iaf nätet på båda datorerna.

Jag har ju kopplat det så här:

Medieomvandlare --> stationär dator 1 + stationär dator 2
Medieomvandlare --> Telia router (Det enda som går på Telia routern är TV boxen - finns även en repeater som jag köpt från Telia som jag kör trådlös TV med)
Medieomvandlare --> Trådlös router (ASUS)

Permalänk
Rekordmedlem

Fråga i så fall: om jag ställer om den till accespunkt - kan jag då ansluta till den som trådlös router med mina bärbara datorer, mobiltelefon, ipads etc?

Just nu fungerar iaf nätet på båda datorerna.

Jag har ju kopplat det så här:

Medieomvandlare --> stationär dator 1 + stationär dator 2
Medieomvandlare --> Telia router (Det enda som går på Telia routern är TV boxen - finns även en repeater som jag köpt från Telia som jag kör trådlös TV med)
Medieomvandlare --> Trådlös router (ASUS)

En ap är en ap och då ska allt som har med routing att göra vara avstängd, du vill normalt sett undvika att ha dubbla routrar i ett hemmalan då det oftast bara skapar adresseringsproblem, att slippa det är vitsen med att kunna välja ett läge där den uppträder som ap.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe:

Har löst detta hur lätt som helst med ett steg!

Den datorn där internet inte fungerade - jag drog ut nätverkssladden i medieomvandlaren och satte istället in den i Telia routern. Då fungerade internet plötsligt på båda datorerna...