Tyst, men effektiv kylare? - Köpråd
Hej på er!
Ska börja med att be om ursäkt fall i fall jag skapat denna tråden under fel "sub-forum" :). En moderator får i så fall gärna flytta den till dit han/hon tycker att den hör hemma.
Jag funderar på att bygga mig en ny dator.. men jag har lite svårt för att bestämma mig för hur jag ska göra med kylningen av CPUn..
Vattenkylning? Luft? och i så fall vilken?
Mitt mål med bygget är att få något som är tyst då jag spenderar mycket tid framför datorn (med främst spelutveckling, systemutveckling och spelande), men givetvis vill jag även ha något som håller nere värmen såpass väl att det även finns möjlighet att klocka något om det skulle behövas.
Jag har tänkt mig att införskaffa en 8700K och vad det gäller grafikkort så blir det ett Asus 1080GTX Strix (OC).
Som sagt har jag lite svårt för att avgöra om jag ska köra luft, eller vattenkylt..
Vad det gäller luft så har jag kollat på Noctua D15, och vad det gäller vatten så är det i så fall ett slutet-system som gäller för min del.. och har då bland annat kollat på NZXT Kraken x62, men även lite olika Corsair (men andra tips är mer än välkomna!).
Det som får mig att fundera lite extra vad det gäller Kraken är att alla mina komponenter kommer få "bo" inne i ett Fractal Design Define R6 utan fönster, vilket då innebär att man kommer ändå inte se några fräsigt lysnade delar osv.. så att betala extra för att kylare eller fläktar lyser känns totalt ointressant att slänga extra pengar på. Men givetvis, om det skulle visas sig att en kylare som råkar lysa med mera kyler bästa av alla och är knäpptyst så kanske jag köper den ändå..
Men ut efter mina tankar och önskemål, vad hade ni kastat era pengar på?