PS4 kontroler kan inte laddas överallt, varför?

Permalänk
Medlem

PS4 kontroler kan inte laddas överallt, varför?

Jag har ett PS4 och har tidigare märkt att jag inte kan ladda mina kontroller överallt. Det funkar alltid i PS4:ans USB-portar så klart, men inte på diverse mobilladdare osv.

Nu fick jag i julklapp PS4 VR och till den fick jag 2st PS4 Move kontroller samt ett gevär.

Ingen av dessa 3 går att ladda med olika mobilladdare av någon anledning. Detta är ett problem eftersom PS4:an bara har 2st USB-portar och den ena används till extern HDD och den andra går till VR enheten. Jag måste alltså koppla bort båda dessa om jag vill ladda t.ex. båda Move kontrollerna samtidigt.

Varför är det så? Jag har en Xbox 360 kontroller so går att ladda överallt. Alla mina mobilen går att ladda överallt och i princip alla dra batteridrivna enheter går att ladda överallt. Endast PS4:ans diverse kontroller verkar kräva att laddas i bar PS4an av någon anledning.

Undantaget är de vanliga kontrollerna som visserligen även de inte går att ladda överallt, me går i alla fall att ladda i ett eluttag jag har under vardagsrumsbordet där det även finns USB-uttag för laddning. Dock funkar inte de andra kontrollerna att ladda på samma USB-uttag.

Vad vill Sony få ut av detta? Att vara typ den enda tillverkaren av laddningsbara produkter som inte går att ladda överallt?

Kan tillägga att min fru har e Sony Xperia mobil och hon har liknande problem med den. Hon kan inte ladda mobilen i vår bils USB-uttag men jag kan ladda min samsung mobil och typ alla andra USB-produkter vi har.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har ett PS4 och har tidigare märkt att jag inte kan ladda mina kontroller överallt. Det funkar alltid i PS4:ans USB-portar så klart, men inte på diverse mobilladdare osv.

Nu fick jag i julklapp PS4 VR och till den fick jag 2st PS4 Move kontroller samt ett gevär.

Ingen av dessa 3 går att ladda med olika mobilladdare av någon anledning. Detta är ett problem eftersom PS4:an bara har 2st USB-portar och den ena används till extern HDD och den andra går till VR enheten. Jag måste alltså koppla bort båda dessa om jag vill ladda t.ex. båda Move kontrollerna samtidigt.

Varför är det så? Jag har en Xbox 360 kontroller so går att ladda överallt. Alla mina mobilen går att ladda överallt och i princip alla dra batteridrivna enheter går att ladda överallt. Endast PS4:ans diverse kontroller verkar kräva att laddas i bar PS4an av någon anledning.

Undantaget är de vanliga kontrollerna som visserligen även de inte går att ladda överallt, me går i alla fall att ladda i ett eluttag jag har under vardagsrumsbordet där det även finns USB-uttag för laddning. Dock funkar inte de andra kontrollerna att ladda på samma USB-uttag.

Vad vill Sony få ut av detta? Att vara typ den enda tillverkaren av laddningsbara produkter som inte går att ladda överallt?

Kan tillägga att min fru har e Sony Xperia mobil och hon har liknande problem med den. Hon kan inte ladda mobilen i vår bils USB-uttag men jag kan ladda min samsung mobil och typ alla andra USB-produkter vi har.

Det beror på hur kinkig omvandlaren är. Det fungerar ibland och ibland inte, så är det bara.

Oftast för att laddaren har för dåligt med kräm och kontrollen förväntar sig mer.

edit: Läser nu på batterierna i just kontrollerna och det verkar vara ett ganska klent på 2000mAh. I så fall är de nog bara kinkiga med hur de laddas.

Permalänk
Medlem

Kolla hur många milliampere (mA) laddarna är specifierade för på output (5V). Är det billigare lågkvalitésladdare är inte värdet nödvändigtvis att lita på. Jag kan ladda alla mina PS4-kontrollrar (både första och andra versionen som kom med PS4 Pro) utan problem med min Nokia-laddare (5V/1200mA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kolla hur många milliampere (mA) laddarna är specifierade för på output (5V). Är det billigare lågkvalitésladdare är inte värdet nödvändigtvis att lita på. Jag kan ladda alla mina PS4-kontrollrar (både första och andra versionen som kom med PS4 Pro) utan problem med min Nokia-laddare (5V/1200mA).

Jadu, det är inga småladdare direkt. Jag har testat laddare till Xperia XZ, Samsung Galaxy S7, Samsung Galaxy S8 samt ett eluttag med USB-kontakt som levererar mycket ström och laddar telefoner snabbt. Ingen av dessa funkar.

Och som jag sa, Sonys mobiler har samma problem, de kan t.ex. inte laddas i vår moderna bil med USB-uttag trots att både Samsung och Apple mobilen kan laddas där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag hatade min sony ericsson neo för att den vägrade hittas av datorn när jag skulle föra över filer. Jag behövde just den sladden som följde med telefonen. Alla andra sladdar jag hade dög inte.

Men den laddades alltid, vilken sladd jag än använde. Så ditt problem låter ännu dummare.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Det är väl tämligen bra om handkontrollernas batteriers inbyggda skydd mot att slitas ut i förtid p.g.a. för stark laddström löser ut? Ibland brukar även mina handkontroller tycka att det är för tidigt för att påbörja en återuppladdning av batteristyrkan ännu om de är för nära fullt. 🤗

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Det är väl tämligen bra om handkontrollernas batteriers inbyggda skydd mot att slitas ut i förtid p.g.a. för stark laddström löser ut? Ibland brukar även mina handkontroller tycka att det är för tidigt för att påbörja en återuppladdning av batteristyrkan ännu om de är för nära fullt. 🤗

Mvh r3mpuh

Fast en modern enhet ar ju inte mer ström än den behöver. Spear ju inge roll om laddaren kan ge 10ggr mer ström en än vill ha så tar de inte mer än en behöver ändå.

Men ditt resonemang faller också eftersom samma problem gäller laddning i min bil som ger ganska lite ström. T.ex. mobilen, om jag kör GPS samtidigt ger ungefär lika mycket laddning som mobile med aktiv skärm och aktiv GPS drar. Ändå funkar inte sony produkter att ladda på sådana "snåla" laddare, inte heller på väldigt starka laddare.

Märkte dock nyss att det funkar att ladda i PCn... så det känns som att deras produkter vägrar att ladda om det inte finns någon "data-anslutning", antingen till ps4an eller datorn, allt annat skiter den i.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Det är väl tämligen bra om handkontrollernas batteriers inbyggda skydd mot att slitas ut i förtid p.g.a. för stark laddström löser ut? Ibland brukar även mina handkontroller tycka att det är för tidigt för att påbörja en återuppladdning av batteristyrkan ännu om de är för nära fullt. 🤗

Mvh r3mpuh

Det är inte laddaren i sig som avgör hur mycket ström batteriet laddas med.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats ladda vår PS4 kontroller i samtliga laddare hemma. Det som däremot skapat problem är vissa sladdar. Kontrollen är jättekänslig för spänningsfall verkar det som. Jag skaffade därför en 30 cm USB A till microUSB sladd, och den fungerar finfint i allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag har lyckats ladda vår PS4 kontroller i samtliga laddare hemma. Det som däremot skapat problem är vissa sladdar. Kontrollen är jättekänslig för spänningsfall verkar det som. Jag skaffade därför en 30 cm USB A till microUSB sladd, och den fungerar finfint i allt.

Originalkontrollerna funkar lite bättre än de andra. De funkar att ladda i en laddare jag har vid vardagsrumsbordet. Det är jag glad över. Men Sonys PS move controller och deras "gevär" för VR funkar inte att ladda någonstans än i PS4, inte ens med de medföljande USB-kablarna, så det har knappast med kablarna att göra utan var de laddas är grejen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Originalkontrollerna funkar lite bättre än de andra. De funkar att ladda i en laddare jag har vid vardagsrumsbordet. Det är jag glad över. Men Sonys PS move controller och deras "gevär" för VR funkar inte att ladda någonstans än i PS4, inte ens med de medföljande USB-kablarna, så det har knappast med kablarna att göra utan var de laddas är grejen.

Aha! Den biten måste jag ha missat!

Det låter lite som med PS3-kontrollerna. De går också enbart att ladda i PS3:an, från vår erfarenhet här hemma. Suger

Permalänk
Medlem

Min bror har förstört båda PS4 original-kontrollerna genom att ladda med diverse olika mobilladdare. De går inte att ladda längre p g a det, så man måste ha dom anslutna till PS4 hela tiden när man spelar.

Jag tycker att du endast skall ladda dina kontrollers med ditt PS4.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Internet säger att den klarar av 5 watt ur usb portarna, så det är 1 ampere.
Men sedan ska tydligen standard kablarna vara ratade för 5 ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Ja jag har sett något liknande på wish.com och har faktiskt funderat på att köpa, men jag behöver minimum att två av portarna är USB3 eftersom jag har en USB3 disk inkopplad som jag har spel på samt Playstation VR på den andra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Move kontrollerna kräver data-usb portar. Ladda dem i dator /laptop/ps4 så funkar det. Suger, ja. Funkar, ja.
Edit: en sån här funkar också om man hellre vill ha en dedikerad laddare. https://www.amazon.com/gp/aw/d/B001KYV9AK/ref=mp_s_a_1_3?ie=U...

size=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.