Permalänk
Medlem

Första Datorbygge

Hej!
Jag är till och bygga min första hembyggda dator så jag är inte så erfaren där...
jag är lite osäker på hur komponenterna jag valt fungerar med varandra/ vad som behövs.
Här är min inköpslista Inköpslista på Komplett och jag skulle bli jättaglad om någon skulle kunna kolla på den och ge en kommentar. Min prisklass ligger mellan 6.000 - 7.000 ungefär.

Tack på förhand!

konstig ordning på texten
Permalänk
Skrivet av Zabom:

Hej!
Jag är till och bygga min första hembyggda dator så jag är inte så erfaren där...
jag är lite osäker på hur komponenterna jag valt fungerar med varandra/ vad som behövs.
Här är min inköpslista Inköpslista på Komplett och jag skulle bli jättaglad om någon skulle kunna kolla på den och ge en kommentar. Min prisklass ligger mellan 6.000 - 7.000 ungefär.

Tack på förhand!

Wtf har du för sammansattning av delarxD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zabom:

Hej!
Jag är till och bygga min första hembyggda dator så jag är inte så erfaren där...
jag är lite osäker på hur komponenterna jag valt fungerar med varandra/ vad som behövs.
Här är min inköpslista Inköpslista på Komplett och jag skulle bli jättaglad om någon skulle kunna kolla på den och ge en kommentar. Min prisklass ligger mellan 6.000 - 7.000 ungefär.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är det lägsta ja skulle gå om ja vore du, har du inte råd med det så kan du köpa en begagnad dator på blocket för 5-7 tusen som klarar cs pug o då mycket bättre än det du länkade.

Permalänk
Medlem

@Zabom:

Här är det bästa du kan få för pengarna, men jag tror ärligt talat att du borde försöka hitta en dator beggad.

Det är inga dåliga delar här, även om det är mycket billigt och bland det "sämsta" i denna generation. Den här builden kommer klara alla spel idag, även om du får köra med låga grafikinställningar.
Den kommer även vara uppgraderbar med att enkelt stoppa i en bättre processor från samma serie (i3/i5/i7-8xxx) och att uppgradera grafikkort. PSU stödjer grafikkort upp till GTX 1070 och till och med starkare, så länge som den klara sig på ett 550w nätagg.
Tog en liten SSD som du kanske kan ha något spel på, men framförallt för att Windows ska vara rappt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11240104/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

https://komponentkoll.se/bild/zLGsn.png

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är det lägsta ja skulle gå om ja vore du, har du inte råd med det så kan du köpa en begagnad dator på blocket för 5-7 tusen som klarar cs pug o då mycket bättre än det du länkade.

Du glömde inkludera chassi, CPU kylare och Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Du glömde inkludera chassi, CPU kylare och Windows.

????? Chassi kan han ta vilken skit som helst, kvittar, windows 10 kostar 30-40 kr på ebay och vad ska han ja en cpu fläkt till? Ska han sätta den på den som ingår eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

????? Chassi kan han ta vilken skit som helst, kvittar, windows 10 kostar 30-40 kr på ebay och vad ska han ja en cpu fläkt till? Ska han sätta den på den som ingår eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt OP är nybörjare på datorbygge. Därför tänkte jag att det blir enklare om man inkluderar allt. Standard CPU kylare är aldrig bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Men de kunskaper TS visat genom sina val av "delar", så skulle jag i TS sits spendera flera dagar på att kolla Youtube-videor och läsa mycket om datorbygge innan jag ens plockat ur en datorkomponent från kartongen. (För ja, datorkomponenter kan skadas bara av själva pillandet (genom ESD).

Vill han inte göra det, så löser flertalet butiker byggandet åt en för knappa tusenlappen. Hoppas jag inte lät arrogant, men ska man lägga en förmögenhet på komponenter och tro att det är lego så tror man fel.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11241176/