Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Uppgradering, kan jag fila ner priset?

Permalänk
Medlem

Uppgradering, kan jag fila ner priset?

Hej, jag behöver uppgradera min trotjänare. Chassi, hårddiskar och nätagg har jag och jag antar att de ska kunna behållas utan problem. Chassit är väl det jag tvekar över, har moderkort blivit större? Det var rätt länge sen jag byggde datorn och det var första gången jag gjorde det. Har en 128 gb ssd och 2 tb hdd, jag antar att ett större ssd är väl det som rekommenderas, men tror jag hoppar det denna gången. En ny skärm behövs också, nuvarande vill gärna ge mig black screen ibland, har väl med grafikkortets livsgnista göra, men köper jag ett maffigt grafikkkort antar jag att mkt går till spillo med en 5-6 år gammal skärm.

Detta är vad jag kommit fram till, men skulle vilja dra ner priset ett par tusen om det är möjligt. Spontant tänker jag på om jag behöver 16 gb ram och om ett 3 gb grafikkort är snarlikt det jag valt. Och om något av valen är tokfel får man gärna hojta till också

Mina krav är att jag skulle vilja kunna köra de tyngsta modpacken till minecraft och även gta v och kanske ark. Har spontant inget intresse av att överklocka.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kör man högre änn 1920x1080 är nog mer änn 3 GB grafikminne rekommenderat, jag kör bara 1080 så jag kör på 3GB vilket kanske är i gränslandet i vissa nya spel. 16 gb är bra val, tex pubg tar lätt 8gb och minnes anv ökar i spel. Alternativet är ju börja med 1 8Gb sticka och sen köpa när man går en slant över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av odietamo:

Hej, jag behöver uppgradera min trotjänare. Chassi, hårddiskar och nätagg har jag och jag antar att de ska kunna behållas utan problem. Chassit är väl det jag tvekar över, har moderkort blivit större? Det var rätt länge sen jag byggde datorn och det var första gången jag gjorde det. Har en 128 gb ssd och 2 tb hdd, jag antar att ett större ssd är väl det som rekommenderas, men tror jag hoppar det denna gången. En ny skärm behövs också, nuvarande vill gärna ge mig black screen ibland, har väl med grafikkortets livsgnista göra, men köper jag ett maffigt grafikkkort antar jag att mkt går till spillo med en 5-6 år gammal skärm.

https://komponentkoll.se/bild/hvMBJ.png

Detta är vad jag kommit fram till, men skulle vilja dra ner priset ett par tusen om det är möjligt. Spontant tänker jag på om jag behöver 16 gb ram och om ett 3 gb grafikkort är snarlikt det jag valt. Och om något av valen är tokfel får man gärna hojta till också

Mina krav är att jag skulle vilja kunna köra de tyngsta modpacken till minecraft och även gta v och kanske ark. Har spontant inget intresse av att överklocka.

Tack på förhand

Begangnad dator isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Kör man högre änn 1920x1080 är nog mer änn 3 GB grafikminne rekommenderat, jag kör bara 1080 så jag kör på 3GB vilket kanske är i gränslandet i vissa nya spel. 16 gb är bra val, tex pubg tar lätt 8gb och minnes anv ökar i spel. Alternativet är ju börja med 1 8Gb sticka och sen köpa när man går en slant över.

Tar PUBG >8bg minne när du kör?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tar PUBG >8bg minne när du kör?

Njae men runt 4Gb tar pubg och har haft minnesläckage problem vissa patcher så då upp mot 6gb. Men annat igång bli 8gb inte tillräcklig.

Begagnat är bra ide, efter jul bör kunna hitta hyffsat grafikkort/ CPU på tradera/blocket.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Skärmen du har valt stödjer freesync och det kommer inte fungera med nVidia-grafik. Bara för att påpeka, det kan vara nåt att tänka på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skärmen du har valt stödjer freesync och det kommer inte fungera med nVidia-grafik. Bara för att påpeka, det kan vara nåt att tänka på.

Är det något viktigt? Har du någon annan rekommendera istället?

Permalänk
Medlem

@odietamo:

G-sync skärmar är dyra så jag tycker inte du ska ta en sån med din budget.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av odietamo:

Är det något viktigt? Har du någon annan rekommendera istället?

Hur viktigt det är måste man avgöra själv. Att läsa på om funktionen för att se om det är något du vill ha kan ju vara en bra idé. Saken är att nVidias motsvarande teknik är dyrare i skärmar och det kan därför vara värt att överväga om du ska köpa ett AMD-kort istället, eller helt enkelt strunta i det för nu och använda skärmen utan freesync. Alternativ se om det går att spara en slant på en skärm utan adaptiv sync.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather