Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

och en kilobyte är inte alltid 1000 för det mesta 1024.
även om någon börjat med KiB = 1000 istället för KB = 1024.
nä ska sluta röra till det

Nej en kilobyte är alltid 1000.
En kibibyte är 1024.
Detta är SI och binära enheterna och folk bara accepterar att man skriver fel, vilket är korkat.

De kommer av att kilo, Mega, Giga osv är 10 potenser. 10^3, 10^6, 10^9 osv. Varje ökning blir då 1000.
Kibi, Mebi, Gibi är dock byggt på 2 potenser, 2^10, 2^20, 2^30 osv. Varje ökning blir då 1024.

Inget konstigt, inget udda, inget att diskutera. Detta är hur matten och SI enheterna fungerar.

Det som gör folk förvirrade är, tillverkare och OS kodare "fuskar" eller gör fel.

HDD/SSD tillverkere anger 10-potenser.
Internetleverantörer räknar i 10-potenser.
Datorn räknar i 2-potenser.

Windows är en sabla idiot, för den räknar i 2-potenser, men visar sedan 10-potensens Prefix, vilket är varför folk blir så sabla förvirrade. Så vill ni skylla på någon, skyll på Microsoft som fan inte kan SI/Binära enheter, och grundläggande matte. Så allt du ser i Windows, dvs diskens utrymme, och även internet bandbredd, är i 2-potenser, även om där står 10-potenser.

Mao... ca 120GB SSD, visar Windows som 111GB, men är egentligen 111GiB, de bara skriver det fel.

Linux kan både räkna och skriva på båda sätten, och du väljer vilket du vill använda.

I TS fall ovan är det onödigt att göra det mer komplext, så även om det kanske tekniskt sett inte blir korrekt, är 200 000 enklast att skriva, även om det kanske inte är korrekt tänkt för "slutvärdet".

Permalänk
Medlem

VM i dåliga förklaringar. *Tar fram popcorn*

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Drickz:

Sen när anger man hastighet i bytes per sekund?

Har aldrig varit med om det när man fixar med nätverk eller andra metoder för dataöverföring.

Skrivet av Beta:

@Drickz: Är du på riktigt? Sen när confar man hastighet i nätverksutrustning i KB?

Skrivet av madtop:

Nej det är du som har fel. Det finns ingen som helt anledning att blanda in enheten byte.
Frågeställningen var hur många kilobit det går på en megabit.

TS: Lyssna inte på Drickz...

I TS blandas små och stora bokstäver hejvilt. Titeln på tråden Lyder "Hur många kilobit per sekund går det på en millibit?" Sedan frågar han hur många kilob?t det går på en megabit. TS har aldrig specificerat om han vill ha byte eller bit.
https://en.wikipedia.org/wiki/KBPS

TS är hemma. Den mjukvaran jag använt i min hemutrustning har använt sig av kilobyte.

@Jink: Rösta på mig!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

@Paddanx:
Det här med kibi och mebi eller vad det heter är ett ganska nytt påfund. Då jag liten hette det aldrig så.
Min C64 hade 64 kilobyte ram, riktiga fulla kilobytar.
Faktiskt någon gång på 2000 talet som man hörde talas om kebi och mebi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mao... ca 120GB SSD, visar Windows som 111GB, men är egentligen 111GiB, de bara skriver det fel.

Som folk brukar förklara med att filsystemet gör att det blir mindre utrymme

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

I TS blandas små och stora bokstäver hejvilt. Titeln på tråden Lyder "Hur många kilobit per sekund går det på en millibit?" Sedan frågar han hur många kilob?t det går på en megabit. TS har aldrig specificerat om han vill ha byte eller bit.
https://en.wikipedia.org/wiki/KBPS

TS är hemma. Den mjukvaran jag använt i min hemutrustning har använt sig av kilobyte.

@Jink: Rösta på mig!

Om man ska vara petig på riktigt, lyder rubriken hur många Kelvinbit/s går det på en millibit? =Syntax error.

kBps=kilobytes/s
MBps=Megabytes/s

kbps=kilobit/s
Mbps=Megabit/s

273,15 K = 0°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Paddanx:
Det här med kibi och mebi eller vad det heter är ett ganska nytt påfund. Då jag liten hette det aldrig så.
Min C64 hade 64 kilobyte ram, riktiga fulla kilobytar.
Faktiskt någon gång på 2000 talet som man hörde talas om kebi och mebi.

Hört talas om, ja..
Men du har alltid räknat 2^10 i en dator, så inget nytt där.

Att man ful-sagt det på 80-90 talet var för precis som du säger... 64kiloByte... det skiljde sig mellan 64000 och 65536, och alla som höll på med datorer på nördiga tiden, förstod och kunde tom rabbla 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768, 65536 och 131072 iaf. Man hade bara inget snyggt namn för det, men man visste skillnaden.

RAM är konstigt nog den enda idag jag vet som fortfarande säger fel, i fysisk produkt. Dvs de menar 16GiB, men säger 16GB och du får 16GiB utrymme. Allt annat har pga denna förvirring valt att "fuska", genom att säga 1000, så oväntade nya ägare blir "lurade".

1998 gjordes därför denna nya Prefix som skulle lösa problemet av IEC (källa). Och 20 år inom datorer är rätt lång tid, så varför det inte gjorts rätt än 2018, förstår jag inte.

Vi har gått från floppys till SSDer, från en-kärniga Mhz till över 100-kärniga Ghz processorer. Från kiB/MiB lagring till TiB/PiB lagring och från MegaFlops till TeraFlops beräknaden grafikkort. Men vi klarar inte av att räkna grundläggande matte korrekt, nu när där finns standarder.

Skulle jag gissa så tror jag det har med att göra att alla datorkunniga vet om dessa saker, och enda gången folk blir förvirrade är när okunniga försöker få ihop "matten", som ju då inte stämmer. Så boven är de som är kunniga, som gör fel, och lär andra fel, som sedan gör att hela allt blir en röra.

Så bästa du kan göra, som "old-school" datoranvändare... "Gör om, gör rätt"

Skrivet av Json_81:

Som folk brukar förklara med att filsystemet gör att det blir mindre utrymme

Ja den var en bra ursäkt för lata som inte orkar förklara.
Hade bara Windows rättat till sitt fel, så hade det varit så mycket enklare att göra det rätt från början.

Permalänk
Medlem

Tips till TS: Googla på "200 Mbps in kbps" så får du svaret direkt och slipper alla försök till förklaringar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

... och helt väck på morfin ...

Du har sannerligen valt rätt tillfälle för att sätta upp ett VLAN.

Permalänk
Medlem

Shit... Den här tråden spårar ur. TS du har fått massa korrekta svar, ganska enkel googling också.
200 Mbps = 200 000 Kbps

Vad du än gör så lyssna INTE på @Drickz han är en tölp och har fel.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

TS är hemma. Den mjukvaran jag använt i min hemutrustning har använt sig av kilobyte.

Så du begränsar inte på hastighet utan på datamängd? TS ville som jag förstod det begränsa på hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

k = kilo = 1x10E3 (1.000)
M = mega = 1x10E6 (1.000.000)

1*10E3 och 1*10E6 (eller varför inte 1*1*1*10E3*1 när vi ändå är igång) blir vanligtvis 10 000 respektive 10 000 000 och är således väldigt olämpligt att använda som definition för kilo och mega. Jag föreslår de mer standardiserade:
kilo = 10³
mega = 10⁶

Skrivet av Drickz:

@Calby: Alla andra har fel. Lyssna på mig.

Stabil start, men gör dig själv en tjänst och sätt ribban lägre nästa gång.

Citat:

Matten stämmer, och stämmer ganska bra på vad man brukar få ut på en 100/100 uppkoppling, d.v.s. 12'500 kbps.

Om vi antar att hastigheten 100/100 är i Mbit/s (vilket är standard) motsvarar detta givetvis 100 000/100 000 kbit/s. Du är alltså ute och cyklar redan efter första påståendet.

Citat:

1 Byte= 8 Bits

1 Megabyte= 1/8Megabit

Här helgarderar vi ser jag. En byte är knappast 8 bit och 1/8 bit samtidigt. Välj en definition nästa gång så finns det åtminstone en chans att du har rätt.

Citat:

1 Mbyte=1000 Kbyte

Nej, litet k för kilo. Stort K är enheten kelvin.

Citat:

200 Mbit/8=25 Mbyte

Denna gång gäller alltså att 1 bit motsvarar 1 byte. Försöker du ens?

Citat:

200'000/8=25'000

Korrekt! (så när som på tusentalsavgränsaren)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

1*10E3 och 1*10E6 (eller varför inte 1*1*1*10E3*1 när vi ändå är igång) blir vanligtvis 10 000 respektive 10 000 000 och är således väldigt olämpligt att använda som definition för kilo och mega. Jag föreslår de mer standardiserade:
kilo = 10³
mega = 10⁶

Stabil start, men gör dig själv en tjänst och sätt ribban lägre nästa gång.

Om vi antar att hastigheten 100/100 är i Mbit/s (vilket är standard) motsvarar detta givetvis 100 000/100 000 kbit/s. Du är alltså ute och cyklar redan efter första påståendet.

Här helgarderar vi ser jag. En byte är knappast 8 bit och 1/8 bit samtidigt. Välj en definition nästa gång så finns det åtminstone en chans att du har rätt.

Nej, litet k för kilo. Stort K är enheten kelvin.

Denna gång gäller alltså att 1 bit motsvarar 1 byte. Försöker du ens?

Korrekt! (så när som på tusentalsavgränsaren)

Haha här fick jag mig ett gott skratt. När man först höjer sig själv till skyarna blir fallet till marken väldigt långt när man inte ens klarar att följa sin definition!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av madtop:

Om jag ska vara lite elak så jämför du äpplen och päron.
Den ena enheten är kilobit per sekund och den andra är megabit (utan per sekund).
Den ena enheten är antal och den andra är antal per sekund.

This! Att kalla enheter av olika dimensioner för samma sak försvårar matematiska uträkningar inom många områden helt i onödan. Om man förstår enheter och använder dem korrekt blir det mycket enklare att komma ihåg samband som s = vt eller E = Pt, eftersom enheterna då automatiskt "tar ut varandra" när och endast när sambandet är korrekt memorerat.

Skrivet av scienta:

Du menar: https://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte ?

Kan ju vara bra att blanda in.

Nej, det menar han inte, för det har ingenting att göra med att 1 byte = 8 bitar.

Det har heller ingenting att göra med nätverkshastigheter, för de binära prefixen (Ki, Mi, …) uppstår inte naturligt där. 1 Gbit/s är ju 109 bitar per sekund och inget annat.

Skrivet av Karaff:

@scienta:

Nä, det var inget jag hade i åtanke. Tycker det är lite störande för i en dator är 1k alltid 1024 då det binära systemet fungerar så. De som gjort fel är lagringstillverkarna som blandat in 1000 för att få "större" diskar.

Du överförenklar. Både de binära prefixen och de decimala uppstår naturligt i olika datorrelaterade sammanhang.

Storleken på minneskretsar är alltid en potens av 2, så Ki, Mi, … är naturliga att använda där, till skillnad från k, M, …. Ett exakt 8 GiB stort minne är 8,589 934 592 GB, så det är uppenbart varför man använder binära prefix.

Men för bandbredd är de decimala prefixen naturliga och de binära onaturliga. Ta som exempel 512 GB/s på VRAM. Det är exakt 512 000 000 000 B/s, en fin och naturlig siffra. Anger man istället hastigheten med binärt prefix blir den 476,837 158 203 GiB/s, en synbarligen helt slumpmässig siffra.

Så man kan inte alltid bara tänka att "1k är alltid 1024 då det binära systemet fungerar så"; man behöver välja rätt prefixuppsättning för rätt sammanhang och (IMO) gärna skilja dem åt genom att använda olika beteckningar för de binära och de decimala prefixen.

typo
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Drickz:

@Calby: Alla andra har fel. Lyssna på mig.

Du har fel. Man bör inte lyssna på dig.

@LemonIllusion har redan svarat, men ditt inlägg innehåller så många fel att de tål att uppmärksammas flera gånger.

Citat:

Matten stämmer, och stämmer ganska bra på vad man brukar få ut på en 100/100 uppkoppling, d.v.s. 12'500 kbps.

12 500 kbps är 12 500 kbit/s, vilket inte är lika med 100 Mbit/s.

Citat:

1 Byte= 8 Bits

1 Megabyte= 1/8Megabit

1 megabyte är 8 megabit, inte en åttondels megabit.

Citat:

200 Mbit/8=25 Mbyte

200 Mbit / 8 är 25 Mbit, vilket inte är lika med 25 Mbyte.

200 Mbit (delat med 1) är lika med 25 Mbyte (om ingen 8b/10b-kodning eller dylikt föreligger).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Beta:
@joakim99:
@Alling:

Bra jobbat! 100 Guldstjänor!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Measure of file size: KBps
File size i.e. how big the file or how much space a file occupies in the hard disk measured in terms of KiloBytes (KB upper case “K” and upper case “B”). In computing terms the upper case “K” stands for 1024. 1024 is computed from 210. (2 power 10). 2 denote the number of characters in the binary system which is used to store data in the disc (ones and zeroes).
Other abbreviations like mega, giga and terra also use the base as 1024,

1KB (KiloByte) = 1024 Bytes (approximately 1000 Bytes)
1MB (MegaByte) = 1024 KB (approximately 1000 KiloBytes or 1 million Bytes)
1GB (GigaByte) = 1024 MB (approximately 1000 MegaBytes or 1 billion Bytes)
1TB (TerraByte) = 1024 GB (approximately 1000 GigaBytes or 1 trillion Bytes)

Measure of data transfer speeds: kbps
Data transfer speed over the networks (including the internet) is calculated in terms of bits per second: kilobits (kb small case “k” and small case “b”). The higher the kbps i.e. more the bits transferred per second, more the speed, faster the network/connection. Here k stands for 1000 (103 )

1 kbps (kilo bits per second) = 1000 bits per second
1 Mbps (mega bits per second) = 1000 kilo bits per second.
1 Gbps (giga bits per second) = 1,000 mega bits per second.

Permalänk
Medlem

@Drickz: Tack, det värmer.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Du har sannerligen valt rätt tillfälle för att sätta upp ett VLAN.

Gick som förväntat med helt åt skogen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag är helt lost, ny opererad precis kommit hem och helt väck på morfin men jag får inte ihop det.

Min switch ska spärra ett VLAN att det endast får nyttja 200Mbit/s upp och det skall skrivas i kbps.
Så om någon har lust att svara på vad jag sksa skriva där så skulle jag bli super glad. tack på förhand.

Jag vet inte om du har fått svar på din fråga, för jag hadde själv inte orkat läsa allt larv i den här tråden.

bps (bit per second) är bara ett annat sätt att skriva bit/s
(Som jämförelse skrivs ibland km/h som kmph)

1 Mbps = 1 000 kbps
200 Mbps = 200 000 kbps

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag vet inte om du har fått svar på din fråga, för jag hadde själv inte orkat läsa allt larv i den här tråden.

bps (bit per second) är bara ett annat sätt att skriva bit/s
(Som jämförelse skrivs ibland km/h som kmph)

1 Mbps = 1 000 kbps
200 Mbps = 200 000 kbps

Det står i tredje inlägget, dvs långt innan larvet började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

This! Att kalla enheter av olika dimensioner för samma sak försvårar matematiska uträkningar inom många områden helt i onödan. Om man förstår enheter och använder dem korrekt blir det mycket enklare att komma ihåg samband som s = vt eller E = Pt, eftersom enheterna då automatiskt "tar ut varandra" när och endast när sambandet är korrekt memorerat.

Nej, det menar han inte, för det har ingenting att göra med att 1 byte = 8 bitar.

Det har heller ingenting att göra med nätverkshastigheter, för de binära prefixen (Ki, Mi, …) uppstår inte naturligt där. 1 Gbit/s är ju 109 bitar per sekund och inget annat.

Det har du ju såklart helt rätt i, men då kanske du kan förklara vad han menade när han sa att en byte inte alltid är 8 bitar?

EDIT: Såg det efterföljande svaret och det var såklart lite fel ute.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag har googlat men jag kan inte hitta hur många kbps en Mbit är?

Det beror på hur lång tid det tar att överföra en Mbit.
Det är lite som att fråga hur många km/h det går på 100 mil.

1 Mbit = 1000000 bitar
1 kbps = 1000 bitar per sekund

Om vi antar att du har 1 kbps överföringshastighet så tar det 1000 sekunder att överföra 1 Mbit.
Har du 1 Mbit/s så tar det 1 sekund.
1 Mbit/s = 1000 kbps

Permalänk
Medlem

En annan fråga
Hur lång är 1 Kbit?
Den borde vara lika lång som 1 Mbit?
I kilometer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur många meter är 1 Kbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hur många meter är 1 Kbit

Tre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Paddanx:
Det här med kibi och mebi eller vad det heter är ett ganska nytt påfund. Då jag liten hette det aldrig så.
Min C64 hade 64 kilobyte ram, riktiga fulla kilobytar.
Faktiskt någon gång på 2000 talet som man hörde talas om kebi och mebi.

Kibi och Mebi är i mitt tycke dumma påhitt, det ska vara 1024 och inte 1000, fast även HDD inte använde 1024, men det visste man ändå, typ undantaget.

Dom nya påhitten gör bara mig förvirrat

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag tror att 1 Kbit är 300 000 km men 1 Mbit är också 300 000 km

Permalänk

Det brukar gå bra att skriva ett m framför eller bakom siffrorna på alla märken jag confat även om det inte står i helpen.
Det är vanligt att ange hastighetsgränser i bit eller kbit på switchar/routrar av högre rang. T.ex. Cisco, Juniper och Alcatel.