Nvidia Geforce GTX 1050 och GTX 1050 Ti i Max-Q Design får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1050 och GTX 1050 Ti i Max-Q Design får specifikationer

Ytterligare uppgifter talar nu för en kommande lansering av Geforce GTX 1050 och GTX 1050 Ti i Max-Q Design-utförande, som bland annat kommer med sänkt strömförbrukning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vi som spelar med våra grafikkort får vara glada om vi får tag på ett GTX1050Ti ..korten i övre klasserna sliter som djur i gruvorna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst att man själv kör på 960m. Visserligen duglig men 1050 eller bättre vore ju inte fel. Dock kanske man införskaffar en stationär istället. Synd att man inte kan konfigurera bärbart till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Helt värdelöst att man själv kör på 960m. Visserligen duglig men 1050 eller bättre vore ju inte fel. Dock kanske man införskaffar en stationär istället. Synd att man inte kan konfigurera bärbart till ett vettigt pris.

Ja. Det är dags det kommer bärbara för spel där man skiter i batteritid osv.
Prestanda och inte brinner upp av värme och jag är nöjd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då väntar vi på 1020GTX. GTX for the... what? GTX samt TI? GTX och TI. Måste vara snabbt. Snart heter det GTS och g92.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/951258/gaming/gaming-pc/barba...

Kul att Nvidia påstår att de kommer en 1050TI med Max Q... Finns ju redan på marknaden och jag fick min för 3 dagar sedan

http://psref.lenovo.com/Product/Lenovo_Laptops/ideapad_720S_1...

Visa signatur

s939 3800+@4200+ | 2x1024 OCZ @ 517 | HIS X800XL@440/1040 | 320 Seagate SATA II | WD Raptor 36GB | nForce 4 chipset |

Permalänk
Medlem

Hmm undrar hur många kossor har mist livet hos NVIDIA?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazman86:

https://www.komplett.se/product/951258/gaming/gaming-pc/barba...

Kul att Nvidia påstår att de kommer en 1050TI med Max Q... Finns ju redan på marknaden och jag fick min för 3 dagar sedan

http://psref.lenovo.com/Product/Lenovo_Laptops/ideapad_720S_1...

Står dock inget om Max Q på datorn från komplett vad jag kan se?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Helt värdelöst att man själv kör på 960m. Visserligen duglig men 1050 eller bättre vore ju inte fel. Dock kanske man införskaffar en stationär istället. Synd att man inte kan konfigurera bärbart till ett vettigt pris.

Måste bara flika in här ang. att 960m är "duglig".. Har en bärbar med i5 6400, 16gb ram och 960m 4gb. Och jag måste säga att jag är grymt besviken på detta grafikkort. Även med vetskapen innan köpet att detta är en svagare variant av vanliga 960 så tycker jag endå att detta kort bokstavligt talat suger svanpung.
Exempel; PUBG, alla inställningar på absolut lägsta, 720p. Snittar 50-60fps med drops ner till 30-35. Jösses, ett GTX 460 hade nästan gjort bättre ifrån sig..
DOOM är ett annat exempel, även fast jag kör i det effektivare VULCAN-läget så får jag lov att sänka grafikinställningarna rejält samt köra i 900p för att det ska vara spelbart. Kanske inte skulle förväntat mig mer iofs..
Skulle väntat på Pascal-infrastrukturen med tyvärr lider jag av vill-ha-nu syndromet så får väll stå mitt kasst.. Men skulle inte rekommendera en bärbar med 960m som speldator till, well, någon alls..

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Står dock inget om Max Q på datorn från komplett vad jag kan se?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla psref från Lenovo länken och dimension.

Visa signatur

s939 3800+@4200+ | 2x1024 OCZ @ 517 | HIS X800XL@440/1040 | 320 Seagate SATA II | WD Raptor 36GB | nForce 4 chipset |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FloRic:

Måste bara flika in här ang. att 960m är "duglig".. Har en bärbar med i5 6400, 16gb ram och 960m 4gb. Och jag måste säga att jag är grymt besviken på detta grafikkort. Även med vetskapen innan köpet att detta är en svagare variant av vanliga 960 så tycker jag endå att detta kort bokstavligt talat suger svanpung.
Exempel; PUBG, alla inställningar på absolut lägsta, 720p. Snittar 50-60fps med drops ner till 30-35. Jösses, ett GTX 460 hade nästan gjort bättre ifrån sig..
DOOM är ett annat exempel, även fast jag kör i det effektivare VULCAN-läget så får jag lov att sänka grafikinställningarna rejält samt köra i 900p för att det ska vara spelbart. Kanske inte skulle förväntat mig mer iofs..
Skulle väntat på Pascal-infrastrukturen med tyvärr lider jag av vill-ha-nu syndromet så får väll stå mitt kasst.. Men skulle inte rekommendera en bärbar med 960m som speldator till, well, någon alls..

Samtidigt är det ju en gammal grafikkrets med. Kepler var en rätt dålig arkitektur i mitt tycke, Pascal hör nog till det bättre sedan 8800-eran.

Liknande erfarenheter här men med ett betydligt slöare 950m 4GB. Väldigt olika hur spel rullar, GTA V fungerar över förväntan medans Witcher 3 och till och med gamla Black Flag är ospelbara oavsett vad jag offrar. Witcher 3 är ett tubgt spel så det var väntat men ville gärna få den att fungera. DOOM är ospelbar här, mycket imponerande att spelet rullar på bättre på Switch än denna dator.

Gillar datorn för vad den är, 2016 bästa fynd för mig (4400kr eller så not runt 8000kr den kostade vid tidpunkten) men har letat nytt länge. Inväntar nya grafikkretsar och bättre priser. Helst Ryzen + Vega eller något från Nvidia (Pascal är för gammal nen känns som det är långt kvar tills något nyare dyker upp, speciellt i en passande formfaktor).

Jag har ingen större brådska men nog kliar det i köpfingret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite spekulationer här:
Att Nvidia introducerar Max-Q på det lägre segmentet är väl att Nvidia försöker visa upp sina styrkor på den mer slimade bärbara marknaden.

Både Intel och AMD gör mer väsen kring "starkare" s.k. entry-level grafik på den bärbara marknaden. Jag misstänker att nvidia vill ligga på sin sweet spot, vilket brukar innebära: att stå överst i fps-staplarna men att de också ta betalt därefter. Jag tänker att Nvidia borde vilja framstå som bättre, vilket brukar innebära hög prestanda med rimlig värmeutveckling (knappt sant i högre segmentet av Max-Q), fast för en anmärkningsvärd dyr slant. Diskreta grafikkretsar i bärbara format tar ju som bekant både plats och alstrar mycket värme.

Ställ Nvidia mot Intel och AMD som försöker bygga in mer grafik i sina processorer och som inte kan ta för mycket för dessa combinations cpu & gpu (C+G-pu).

Det borde ligga i Nvidias bästa intresse att kunna fortsätta marknadsföra sig som snabbast, dvs. ett par fps högre mot de andra parternas C+G-pu.

Jag tänker att 1050 + 1050ti är svar mot de andra parternas combinationsalster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av awe m:

Lite spekulationer här:
Att Nvidia introducerar Max-Q på det lägre segmentet är väl att Nvidia försöker visa upp sina styrkor på den mer slimade bärbara marknaden.

Både Intel och AMD gör mer väsen kring "starkare" s.k. entry-level grafik på den bärbara marknaden. Jag misstänker att nvidia vill ligga på sin sweet spot, vilket brukar innebära: att stå överst i fps-staplarna men att de också ta betalt därefter. Jag tänker att Nvidia borde vilja framstå som bättre, vilket brukar innebära hög prestanda med rimlig värmeutveckling (knappt sant i högre segmentet av Max-Q), fast för en anmärkningsvärd dyr slant. Diskreta grafikkretsar i bärbara format tar ju som bekant både plats och alstrar mycket värme.

Ställ Nvidia mot Intel och AMD som försöker bygga in mer grafik i sina processorer och som inte kan ta för mycket för dessa combinations cpu & gpu (C+G-pu).

Det borde ligga i Nvidias bästa intresse att kunna fortsätta marknadsföra sig som snabbast, dvs. ett par fps högre mot de andra parternas C+G-pu.

Jag tänker att 1050 + 1050ti är svar mot de andra parternas combinationsalster.

Skickades från m.sweclockers.com

Just detta du skriver, dessa produkter till för lite men är ju ett försök att konkurrera med AMD och Intel. Nvidia är bara relevant med diskreta kretsar, avsaknaden av (vettig) CPU gör det mycket svårare.

När AMD och Intel går ihop och lanserar en kombinerad produkt så ger det kraftiga signaler och kan säkert ses som en krigsförklaring från Nvidias sida.

Väldigt intressant att se utvecklingen här framöver. Samt att Intel kan bli en tredje seriös grafikaktör. Personligen hade jag hellre sett något annat företag (återuppståndet 3Dfx! Men mer troligt Samsung) men att få mer än AMD och Nvidia att välja på är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte, jag har 1050 ti och det drar ju redan hyffsat lite med ström då det inte kräver en extern strömadapter? Vad är det för vits att sänka ytterligare vad tjänar dom på det?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FloRic:

Måste bara flika in här ang. att 960m är "duglig".. Har en bärbar med i5 6400, 16gb ram och 960m 4gb. Och jag måste säga att jag är grymt besviken på detta grafikkort. Även med vetskapen innan köpet att detta är en svagare variant av vanliga 960 så tycker jag endå att detta kort bokstavligt talat suger svanpung.
Exempel; PUBG, alla inställningar på absolut lägsta, 720p. Snittar 50-60fps med drops ner till 30-35. Jösses, ett GTX 460 hade nästan gjort bättre ifrån sig..
DOOM är ett annat exempel, även fast jag kör i det effektivare VULCAN-läget så får jag lov att sänka grafikinställningarna rejält samt köra i 900p för att det ska vara spelbart. Kanske inte skulle förväntat mig mer iofs..
Skulle väntat på Pascal-infrastrukturen med tyvärr lider jag av vill-ha-nu syndromet så får väll stå mitt kasst.. Men skulle inte rekommendera en bärbar med 960m som speldator till, well, någon alls..

Prestandan hos ett 960M ligger närmare GTX 570/660 än 960 på stationära sidan, tyvärr
Dock när jag hade en min Lenovo Y700 så tyckte jag det dög, spelade en hel del WoW och Destiny 2 på den - Flöt på som smör!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazman86:

Kolla psref från Lenovo länken och dimension.

Inte riktigt samma modell. Kommer säkert i flera utförande vilket inte är ovanligt. Den TS har köpt verkar inte ha MAX Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Måste bara flika in här ang. att 960m är "duglig".. Har en bärbar med i5 6400, 16gb ram och 960m 4gb. Och jag måste säga att jag är grymt besviken på detta grafikkort. Även med vetskapen innan köpet att detta är en svagare variant av vanliga 960 så tycker jag endå att detta kort bokstavligt talat suger svanpung.
Exempel; PUBG, alla inställningar på absolut lägsta, 720p. Snittar 50-60fps med drops ner till 30-35. Jösses, ett GTX 460 hade nästan gjort bättre ifrån sig..
DOOM är ett annat exempel, även fast jag kör i det effektivare VULCAN-läget så får jag lov att sänka grafikinställningarna rejält samt köra i 900p för att det ska vara spelbart. Kanske inte skulle förväntat mig mer iofs..
Skulle väntat på Pascal-infrastrukturen med tyvärr lider jag av vill-ha-nu syndromet så får väll stå mitt kasst.. Men skulle inte rekommendera en bärbar med 960m som speldator till, well, någon alls..

PUBG i regel kräver en del. Spelar t.ex Battlefield 1 med medelinställningar utan några som helst problem, inga märkbara drops.

För att nämna mina egna inställningar i PUBG så kör jag själv med en extern 21:9 skärm på 2560x1080 och nästan alla andra inställningar på lägsta och får aldrig så låga framedrops som du efter dom uppdaterade för bara ett litet tag sedan. Du tror inte att cpu kan spela roll här? Har själv en i7 6700HQ. Man tänker kanske att ett 960m borde vara flaskhalsen men open-world kräver ju lite. Aja, inte för att det spelet är speciellt väloptimerat.

960m är ju det man fick ta innan 10-serien kom om man inte ville lägga sisådär 15k på en dator för ett 970m. Spelar främst Dota 2 så tänkte mig att jag kan leva med att köra på lite lägre inställningar i andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Prestandan hos ett 960M ligger närmare GTX 570/660 än 960 på stationära sidan, tyvärr
Dock när jag hade en min Lenovo Y700 så tyckte jag det dög, spelade en hel del WoW och Destiny 2 på den - Flöt på som smör!

Stämmer det verkligen? En av småbröderna kör på en gammal speldator med 660, och polarens förra dator hade också 660 och mitt 960m presterar klart bättre än vad dom gör.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nätälskare:

Stämmer det verkligen? En av småbröderna kör på en gammal speldator med 660, och polarens förra dator hade också 660 och mitt 960m presterar klart bättre än vad dom gör.

Kan ha o göra med CPU, RAM och SSD i ditt fall.

Men en gammal dator jag hade förut med en i7 970@3.6Ghz + ett GTX 670 presterade bättre än vad laptopen jag hade gjorde.
Testerna gjordes i 1080p med allt på max framförallt i BF4, BF1, Battlefront 2, WoW och Overwatch. När 670 datorn precis näppt klarade 60fps så dippade laptopen ner i lägre 50 eller höga 40's.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Prestandan hos ett 960M ligger närmare GTX 570/660 än 960 på stationära sidan, tyvärr
Dock när jag hade en min Lenovo Y700 så tyckte jag det dög, spelade en hel del WoW och Destiny 2 på den - Flöt på som smör!

Är just en Lenovo Y700 jag har. Var i valet att ta en med 960m 2GB VRAM men en skylake i7a, eller den jag valde med i5a och 4gb VRAM, ångar mig att jag inte tog den med i7a istället. Men överlag måste jag säga att datorn är jäkligt välbyggd och kvalitets-känslan är superb, så inget att klaga på där.

Skrivet av Nätälskare:

PUBG i regel kräver en del. Spelar t.ex Battlefield 1 med medelinställningar utan några som helst problem, inga märkbara drops.

För att nämna mina egna inställningar i PUBG så kör jag själv med en extern 21:9 skärm på 2560x1080 och nästan alla andra inställningar på lägsta och får aldrig så låga framedrops som du efter dom uppdaterade för bara ett litet tag sedan. Du tror inte att cpu kan spela roll här? Har själv en i7 6700HQ. Man tänker kanske att ett 960m borde vara flaskhalsen men open-world kräver ju lite. Aja, inte för att det spelet är speciellt väloptimerat.

960m är ju det man fick ta innan 10-serien kom om man inte ville lägga sisådär 15k på en dator för ett 970m. Spelar främst Dota 2 så tänkte mig att jag kan leva med att köra på lite lägre inställningar i andra spel.

Stämmer nog mycket väl att processorn är en flaskhals. Hade högre förväntningar på processorn också, och som ovan nämnt bör jag valt en i7a istället. Nåja, live and learn.
Jo för spel som WoW, LOL, CSGO fungerar den här datorn helt ok beroende på vilka krav man har på fps såklart..

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FloRic:

Är just en Lenovo Y700 jag har. Var i valet att ta en med 960m 2GB VRAM men en skylake i7a, eller den jag valde med i5a och 4gb VRAM, ångar mig att jag inte tog den med i7a istället. Men överlag måste jag säga att datorn är jäkligt välbyggd och kvalitets-känslan är superb, så inget att klaga på där.

Stämmer nog mycket väl att processorn är en flaskhals. Hade högre förväntningar på processorn också, och som ovan nämnt bör jag valt en i7a istället. Nåja, live and learn.
Jo för spel som WoW, LOL, CSGO fungerar den här datorn helt ok beroende på vilka krav man har på fps såklart..

Tyckte väldigt mycket om maskinen det året jag hade den under studier, sålde den nu dock för någon månad sedan då den bara blev liggandes. Som du säger så kan nog den mobila i5.an varit en flaskhals, men rent GPU mässigt sett så når inte riktigt 960M upp till 670 prestanda (därav jag skulle säga runt 660, kanske t.o.m. 660Ti).

Men igen som du säger, för spel som WoW, LoL och Overwatch är det inga problem. Och det gick utan problem att spela nyare spel så som Destiny 2 eller BF1 om man skruvade ner till 720p och medium/high. Så du behöver inte känna någon ångest över att välja i5 modellen över i7 modellen i mitt tycke

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >