Samsung 860 Evo får specifikationer och hittar ut på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vadå...jag gav 999kr för en 250GB SSD på netonnet för lite över fyra år sedan så det går väl åt rätt håll?

Och jag köpte en 500gb 850 EVO för 1490kr ordinariepris 2015, nu kostar den 1450kr. Inte direkt en wow sänkning på 2 år

Tror aldrig man kommer kunna göra sig av med HDD Vill ha iaf 8 TB i min burk, resten kan jag ha på nas lr whatever.
Så 2x 4TB SSD med humant pris är något man drömmer om. Men lär väl inte hända innan man dör.
Får köra vidare på mina 3x 850 500gb EVO

Permalänk
Medlem

@Traumklang @Nivity

För några år sedan kunde jag ganska enkelt bygga ihop okej speldatorer för 4-5000 kr. Idag är det helt omöjligt. Alla komponenter har dragit iväg i pris och det är säkert beroende på den negativa trenden att det sålts färre PC under senare år som gjort att man inte investerat tillräckligt i fabriker. När nu efterfrågan ökat så kan dom helt enkelt inte möta efterfrågan.

Tråkig utveckling för det har nog gjort att man inte tröttnat på hobbyn, att man hela tiden kan uppgradera till bättre hårdvara. När det nu stannar av så blir det inte lika spännande...

Permalänk
Medlem

One does not simply köper hårdvara in swerge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

@Ozzed: Mjo, tyckte det räckte med att uppgradera till 1TB SSD. Inget billigt köp direkt. Men tröttnade på att behöva installera en massa på ena hårddisken också. Vore skönt om man kunde börja med SSD för lagring också.

Haha, det uttrycket har jag inte hört innan

I början var det järnoxid på plattorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Få ner kostnaden istället, enda jag bryr mig om men det har stått stilla på den biten flera år nu.

Beror på att alla andra tillverkare skjutit sig i foten och inte kunnat leverera.

Samsung har varit en av de få som kunnat leverera prisvärt NAND, så att de ens kan sälja enheter. Detta har gjort att marknaden gått i taket på priset, då det fortfarande är bra enheter.

Diskar som kommer/har kommit är bla Crucial MX500, Intel 545s, WD/Sandisk 3D SSD och där lär komma ny Trion disk. Först när alla dessa börjar konkurrera, går priset ner. Problemet är dock att för 2-3 år sedan, snålade alla. Ingen ville ha större SSDer utan köpte 120-250GB. Nu vill alla ha 1TB, och 120GB+ i sin sabla telefon.

Så... om priset styrs av marknaden, och tillgång och efterfrågan, är det rätt enkelt att räkna ut att priserna kommer vara höga, tills dess marknaden är "mättad" igen (tyvärr).

Skrivet av MatsSvensson:

Ooooh, 550 MB/s !!!
*golfapplåder*

Det är ju nästan lika snabbt som förrförra SSDn jag köpte, för... vad var det 5? år sedan.

Kan man åtminstone räkna med att den kostar en bråkdel så mycket?

...nähä.

Sata protokollet lär inte bli snabbare. 850 EVO maxade det när den kom.

Men internt är NANDet faktiskt snabbare, har bättre P/E och lägre spänning (mer energieffektivt). Tror det pratas om ca 30-35% högre prestanda i skrivning, vilket ändå kan göra mindre enheter snabbare. Tex 250GB 850 EVO maxar på ca 300MB/s i TLC läge, och kommer nu klara ca 400MB/s istället om den är samma konstruktion.

Eller så kan de göra billigare enhet med 2x större kapslar och du får 250GB med ca 200MB/s men lägre pris, vilket är troligen vad som sker.

Förra ändringen av NAND skedde i det tysta, då inget egentligen ändrades. Man gick från 32-lager till 48-lager, som var lite snabbare, men bara nån % i bästa fall, och kapslarna förblev samma storlek, så de var bara att "plugga in", och kunden fick inga nackdelar öht.

Nu pga de fått upp prestandan, och är uppe i 64-lager, har de valt att lansera om disken istället, troligen med ny design internt.

Skrivet av Traumklang:

Ärligt talat tror jag att dom har hittat billigare sätt att tillverka V-Nand.
Men det är ett bra läge att mjölka marknaden med höga priser.
Sen flod- och brand katastrofen hände i Asien, har priserna på all slags lagringsmedia varit skyhöga.
Tror mer på kartellbildning än höga produktionskostnader och andra faktorer.

Mjo, det har troligen blivit lite billigare med 64-lager. Tror deras design av "trappan" mot anslutningarna har gett mest vinst dock. För fler lager är dyrare att tillverka, samt mer komplext. Men genom att byta isoleringen mot en annan typ kunde man sänka spänningen och pga det få bättre livslängd av cellerna (som om 2000-7000 P/E inte var bra nog).

När det gäller NAND så är det dock inte kartell... utan Samsung tillverkar allt de kan, och säljer så mycket de bara kan. Det är andra tillverkare som helt enkelt inte kan producera något som kan konkurrera... Så Samsung SSDer blir som Intel CPUer... de kan sätta priset, och alla andra försöker hänga med.

Vissa är än på gammal 2D teknik. Intel 750 tex är 20nm MLC... dyrt som F. Sandisk/Toshiba kör än 15nm TLC i en del saker, och även säljer vidare. Intel 1:a gen 3D NAND blev... typ skräp. 600p och MX300 är de diskar som initialt gjordes på detta. Toshiba/Sandisk är ju inne på 3:e gen av sitt 3D NAND, och först nu har de en användbar nivå. Gen 1-2 har varit för långsamma/dyra att sälja som SSD.

Istället har dessa sämre hamnat i telefoner, där lägre prestanda är okej och folk ändå betala premium pris för det. Och på tal om telefoner, så har du nästa bov där. Dessa har gått från 8-32-GB lagring, till 64-128+GB, och folk köper nya var-varannat år. Tro tusan inte det tär på NAND marknadens priser. Alla 3:e part tillverkare som Kingston, Adata, Corsair osv kan inte göra ett skit. Finns inget prisvärt NAND på öppna marknaden som de kan göra en SSD av.

Men, detta verka ändras lite. Samsung har ju storsatsar på ny fabrik för primärt NAND tillverkning, som ska vara klar 2021 om jag minns rätt. Toshiba och WD har slutat bråka, och investerar nu vidare i ny fabrik och tillverkning. Intel/Micron har visserligen sagt att deras samarbete ska upphöra med 3D NAND, men deras gen 2 64-lager är prisvärt och snabbt nog för att göra bra SSDer (och jag tror deras samarbete ska vara kvar till gen 3 iaf).

Blir intressant och se 970/980 dock... för dessa är inte flaskade av SATA. Ja... det är benchmark siffror. Ja de är totalt meningslösa för de flesta av oss. Men de sätter ändå "nivån" alla andra vill nå.