M.2 SSD hittas inte i BIOS eller Windows installation?

Permalänk
Medlem

M.2 SSD hittas inte i BIOS eller Windows installation?

Hej, hoppas jag lägger denna tråd rätt!

Fråga #1: Är mitt moderkort verkligen kompatibelt med denna M.2 SSD?
Min första tanke är att jag har lyckats köpa mig en M.2 SSD som mitt moderkort inte skulle klara av men av vad jag kan läsa och förstå av specifikationen så ska dessa vara kompatibla utan problem...

Moderkort: Asus Maximus Ranger VII (Länk)
M.2 SSD: Corsair Force MP500 120GB M.2 PCIe SSD (Länk)

Den hittas inte I BIOS eller i Windows installationen som titel säger.

Fråga #2: Hur kan jag hitta M.2 SSD i moderkortets BIOS eller i Windows installationen?
Detta har jag gjort/testat: (Jag har en USB med Windows 10 som jag gjorde själv för 1 år sedan kanske. Jag har använt den tidigare idag för att kontrollera installationen från USB till en av mina SSD diskar och det funkade utan problem.)
Jag har ändrat CSM i BIOS till Auto, Enabled, Disabled utan någon skillnad.
Jag har ändrat Advanced->Onboard Devices Configuration->PCI Express X4_3 Slot (Black) Bandwidth [Auto Mode]-> M.2 Mode och alla andra alternativ utan skillnad.
Jag har pluggat ur alla andra SSD diskar i datorn.
Följt denna guide HÄR utan resultat.

Fråga #3 (Bonus): Kan jag, i från porten på moderkortet, flytta M.2 Disken till en ex. PCI-E adapter ("Kylare") utan att behöva installera om Windows?

Nollställt allt och provat allt jag kan tänka mig vara felet men nu söker jag eran hjälp!
(Jag sitter just nu med telefonen i handen och skriver så allt är till hjälp!)

BILD: https://i.gyazo.com/dbdbd63127f3bd4f9dccdd4f1abae934.jpg

Vid frågor eller oklarheter ta gärna och fråga direkt. Jag ser hellre att en fråga svaras två gånger eller mer än inga alls.

Cheers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:

Hej, hoppas jag lägger denna tråd rätt!

Fråga #1: Är mitt moderkort verkligen kompatibelt med denna M.2 SSD?
Min första tanke är att jag har lyckats köpa mig en M.2 SSD som mitt moderkort inte skulle klara av men av vad jag kan läsa och förstå av specifikationen så ska dessa vara kompatibla utan problem...

Moderkort: Asus Maximus Ranger VII (Länk)
M.2 SSD: Corsair Force MP500 120GB M.2 PCIe SSD (Länk)

Den hittas inte I BIOS eller i Windows installationen som titel säger.

Fråga #2: Hur kan jag hitta M.2 SSD i moderkortets BIOS eller i Windows installationen?
Detta har jag gjort/testat: (Jag har en USB med Windows 10 som jag gjorde själv för 1 år sedan kanske. Jag har använt den tidigare idag för att kontrollera installationen från USB till en av mina SSD diskar och det funkade utan problem.)
Jag har ändrat CSM i BIOS till Auto, Enabled, Disabled utan någon skillnad.
Jag har ändrat Advanced->Onboard Devices Configuration->PCI Express X4_3 Slot (Black) Bandwidth [Auto Mode]-> M.2 Mode och alla andra alternativ utan skillnad.
Jag har pluggat ur alla andra SSD diskar i datorn.
Följt denna guide HÄR utan resultat.

Fråga #3 (Bonus): Kan jag, i från porten på moderkortet, flytta M.2 Disken till en ex. PCI-E adapter ("Kylare") utan att behöva installera om Windows?

Nollställt allt och provat allt jag kan tänka mig vara felet men nu söker jag eran hjälp!
(Jag sitter just nu med telefonen i handen och skriver så allt är till hjälp!)

BILD: https://i.gyazo.com/dbdbd63127f3bd4f9dccdd4f1abae934.jpg

Vid frågor eller oklarheter ta gärna och fråga direkt. Jag ser hellre att en fråga svaras två gånger eller mer än inga alls.

Cheers!

1) Det ser på pappret ut som att det inte borde vara några större konstigheter:

Att ta i beaktan:

1a)
"The PCIe 2.0 x 16 slot (PCIEX4_3) shares bandwith with PCIe 2.0 x1 and M.2 slot. The default setting is Auto Mode, which automatically optimizes the system bandwidth. If you install a PCIe 2.0 x4 device, the system will automatically detect and disable PCIe 2.0 x1 and M.2 slot."
(från https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/speci... )

Dvs, du får inte använda PCIEX4_3-kortplatsen samtidigt, den delar PCIe-banor med M.2-kortplatsen.

1b)
"Version 2601:
...
3. Support NVMe"
(från https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_RANGER/HelpD... )

Dvs implikationen är att äldre UEFI/BIOS-versioner än 2601 ej har stöd för NVMe.

1c) Mer en parentes, men ändå: M.2-kortplatsen är PCIE v2. Påverkar inte kompatibiliteten men begränsar hastigheten (främst då sekventiell åtkomst, vilket inte nödvändigtvis är så avgörande).

2) Borde "bara fungera" om du kör ett modernt OS, tex Windows 10. Skulle rekommendera "CSM: Disabled" om du ska göra en ny installation.

3) Det skulle jag tro, även om det inte är så självklart att det är meningsfullt.

Edit: fixade länk som växt ihop med annat

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Vilken port är PCIEX4_3? Översta x16 PCI-E porten?

Detta antar jag är BIOS relaterat?
1b)
"Version 2601:
...
3. Support NVMe"

Jag uppdaterade mitt BIOS nästan ett år sedan men jag upptäckte nu att det var inte ens denna dator!
BIOS: Version 1104 | 2014/08/15

Jag ska genast uppgradera till nyaste versionen(Version 3003 2015/11/23) och prova igen!

Uppskattar verkligen ditt svar! Tack, jag återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:

Jag tycker det ser ut på bilden som att man kan skymta namnen tryckta på moderkortet direkt under kortplatserna? (Men att det där fotot är taget ur en vinkel som inte är sådär jättebra för att se den texten.)
Annars så lär det ju åtminstone stå i manualen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker det ser ut på bilden som att man kan skymta namnen tryckta på moderkortet direkt under kortplatserna? (Men att det där fotot är taget ur en vinkel som inte är sådär jättebra för att se den texten.)

Där står:
PCIEX1_1
PCIE_X16/X8_1
PCIEX1_2
PCIE_X8_2
PCIEX1_3
PCIEX4_3

Då detta är logiska kopplingen av portarna.
Z97 har 16 anslutningar till CPUn i 3.0, och resten är 2.0 via moderkortet (finns undantag, men de är få).
Så den nedre svarta är x4_3 porten.

De i fetstil ovan är PCI-E 3.0 (röda på bilden), resten är 2.0.
För maximal prestanda på Z97 behöver @N0tiCa sätta expansionskort i nedre röda kontakten, som tvingas dela PCI-E bandbredd (16X -> 8X till GPU och 8X till expansionskortet, som bara kan använda 4X till en M.2). Mao, ska du köra expansionskort här, titta på en med två platser och 8X design, så du kan använda all bandbredd iaf.

Nedre platsen är bara 4x 2.0, vilket kommer ge ett tak på ca 400MB/s *4 = 1600MB/s (kanske lite mer), till M2 SSDn. Det räcker dock fullgott, då det är en lösning. Här behövs inget kort med dubbla M.2, då där bara finns 4X. Men han måste stänga av de andra PCI-E portarna när han gör det, inkl M2 platsen på moderkortet, men detta bör gå bra.

Att sätta den i M.2 platsen på kortet är rätt dumt, då den är 10Gbit... dvs 2x 2.0 PCI-E... dvs 1/4 av maximal prestanda. Är "nästan" som SATA nivå på SSDn... ca 800MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hittade allt jag behövde i manualen jag rotade fram. Efter uppdateringen av BIOS hittar jag nu M.2 SSD.. Ett rejält slarvfel!
Windows Installerat och allt verkar funka! Uppskattar din tid, Tack!

Skrivet av Paddanx:

Där står:
PCIEX1_1
PCIE_X16/X8_1
PCIEX1_2
PCIE_X8_2
PCIEX1_3
PCIEX4_3

Då detta är logiska kopplingen av portarna.
Z97 har 16 anslutningar till CPUn i 3.0, och resten är 2.0 via moderkortet (finns undantag, men de är få).
Så den nedre svarta är x4_3 porten.

De i fetstil ovan är PCI-E 3.0 (röda på bilden), resten är 2.0.
För maximal prestanda på Z97 behöver @N0tiCa sätta expansionskort i nedre röda kontakten, som tvingas dela PCI-E bandbredd (16X -> 8X till GPU och 8X till expansionskortet, som bara kan använda 4X till en M.2). Mao, ska du köra expansionskort här, titta på en med två platser och 8X design, så du kan använda all bandbredd iaf.

Nedre platsen är bara 4x 2.0, vilket kommer ge ett tak på ca 400MB/s *4 = 1600MB/s (kanske lite mer), till M2 SSDn. Det räcker dock fullgott, då det är en lösning. Här behövs inget kort med dubbla M.2, då där bara finns 4X. Men han måste stänga av de andra PCI-E portarna när han gör det, inkl M2 platsen på moderkortet, men detta bör gå bra.

Att sätta den i M.2 platsen på kortet är rätt dumt, då den är 10Gbit... dvs 2x 2.0 PCI-E... dvs 1/4 av maximal prestanda. Är "nästan" som SATA nivå på SSDn... ca 800MB/s.

Allt du säger verkar stämma med vad jag nu sitter med.
Jag blev faktiskt, efter att allt nu har startat och fungerar, ganska missnöjd med prestandan på M.2 SSDn då den läser 783.15 MB/s och skriver 612.32MB/s enligt AS SSD Benchmark.
Datorn startar ca 2-4(MAX) sekunder snabbare (In till Windows 10 Pro med och allt laddat och klart) än innan och det är inte en godkänd uppgradering enligt mig.

Just nu sitter den i porten PCIex 2 på moderkortet (10GB) (2x 2.0 PCI-E... dvs 1/4 av maximal prestanda)..

Jag fick idag hem adapter/kylning och har då planerat att göra ett byte av port.
Av vad jag förstår av dina rek så ska jag nu alltså montera M.2 SSD i adapter/kylning och sedan montera adapter/kylning i PCIE_X8_2 vilket är den lediga PCIe (Undre röda) porten för få maximal prestanda MEN kan använda mig utav PCIEX4_3 för att i alla fall nå ca 1600MB/s? Genom att i stället använda 4X och inte 2x.

Jag undrar dock om jag nu skulle sätta in den i PCIE_X8_2 (Den lediga röda PCIe porten) kommer mitt graffikkort att påverkas av minskad hastighet? (16x -> 8x)
Och kommer jag kunna boota utan att behöva ominstallera windows?

Aqua Computer kryo M.2 PCIe 3.0 adapter
ROG STRIX GTX1060 6GB GAMING

Tack för din tid!

Omformulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tiCa:

Jag fick idag hem adapter/kylning och har då planerat att göra ett byte av port.
Av vad jag förstår av dina rek så ska jag nu alltså montera M.2 SSD i adapter/kylning och sedan montera adapter/kylning i PCIE_X8_2 vilket är den lediga PCIe (Undre röda) porten för få maximal prestanda MEN kan använda mig utav PCIEX4_3 för att i alla fall nå ca 1600MB/s? Genom att i stället använda 4X och inte 2x.

Korrekt. Du får då 4x 2.0, istället för som nu, 2x.

Notera också, Windows startar inte per automatik snabbare för mer sekventiell bandbredd. Men ska man köra M.2, så självklart vill kan kunna använda iaf typ 2-3x SATA prestanda, vilket du bör med 4X porten.

Skrivet av N0tiCa:

Jag undrar dock om jag nu skulle sätta in den i PCIE_X8_2 (Den lediga röda PCIe porten) kommer mitt graffikkort att påverkas av minskad hastighet? (16x -> 8x)
Och kommer jag kunna boota utan att behöva ominstallera windows?

Aqua Computer kryo M.2 PCIe 3.0 adapter
ROG STRIX GTX1060 6GB GAMING

Tack för din tid!

Personligen hade jag nog nöjt mig med 4x 2.0 porten. Du får trots allt NVMe latens prestanda. Du får 1,5GB/s iaf, sekventiellt (och kan maxa IO prestandan).

Men du kan sätta den i 8X_2 porten och då kommer GPUn gå ner från 16x ill 8x. Av tester som finns på nätet så ska detta gå bra också. Du kan ev tappa någon FPS, men inget större märkbart, så länge du har ett vettigt kort iaf. Har du tex ett kort med väldigt lite VRAM (typ 1060 3GB) så kan det påverka mer, då detta använder RAM som cache rätt mycket.

Men poängen är... du vinner väldigt lite på att köra snabbare port, då den disken knappt kommer upp i den hastigheten ändå. 120GB = få NAND paket = låg skrivprestanda.

Tom 480GB av din disk, med benchmark, kommer inte över 1400MB/s... så du lär troligen knappt ens vinna något med snabbare än 2.0 4x. Läs prestandan kan ev vara snabbare, men 1,5GB/s räcker långt

Du bör dock kunna bara skifta port utan att behöva oroa dig för ominstall. Enda du kan behöva göra är att i BIOS välja om boot disken (då ordningen kan ändras), men tekniskt sett, är det enda du gör, är att skifta vilka PCI-E lanes du använder. Så precis som att byta SATA port inte behöver installera om heller mao.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Otroligt utförligt! Tack, så många svar på ett så bra sätt! Tackar ödmjukast för förklaringen Då kör vi 4x