M.2 SSD hittas inte i BIOS eller Windows installation?
Hej, hoppas jag lägger denna tråd rätt!
Fråga #1: Är mitt moderkort verkligen kompatibelt med denna M.2 SSD?
Min första tanke är att jag har lyckats köpa mig en M.2 SSD som mitt moderkort inte skulle klara av men av vad jag kan läsa och förstå av specifikationen så ska dessa vara kompatibla utan problem...
Moderkort: Asus Maximus Ranger VII (Länk)
M.2 SSD: Corsair Force MP500 120GB M.2 PCIe SSD (Länk)
Den hittas inte I BIOS eller i Windows installationen som titel säger.
Fråga #2: Hur kan jag hitta M.2 SSD i moderkortets BIOS eller i Windows installationen?
Detta har jag gjort/testat: (Jag har en USB med Windows 10 som jag gjorde själv för 1 år sedan kanske. Jag har använt den tidigare idag för att kontrollera installationen från USB till en av mina SSD diskar och det funkade utan problem.)
Jag har ändrat CSM i BIOS till Auto, Enabled, Disabled utan någon skillnad.
Jag har ändrat Advanced->Onboard Devices Configuration->PCI Express X4_3 Slot (Black) Bandwidth [Auto Mode]-> M.2 Mode och alla andra alternativ utan skillnad.
Jag har pluggat ur alla andra SSD diskar i datorn.
Följt denna guide HÄR utan resultat.
Fråga #3 (Bonus): Kan jag, i från porten på moderkortet, flytta M.2 Disken till en ex. PCI-E adapter ("Kylare") utan att behöva installera om Windows?
Nollställt allt och provat allt jag kan tänka mig vara felet men nu söker jag eran hjälp!
(Jag sitter just nu med telefonen i handen och skriver så allt är till hjälp!)
BILD: https://i.gyazo.com/dbdbd63127f3bd4f9dccdd4f1abae934.jpg
Vid frågor eller oklarheter ta gärna och fråga direkt. Jag ser hellre att en fråga svaras två gånger eller mer än inga alls.
Cheers!