Frågor om ljudkort för gaming/musik/videos (GSP 300 - ASUS B150M-PLUS)

Permalänk

Frågor om ljudkort för gaming/musik/videos (GSP 300 - ASUS B150M-PLUS)

Hejsan! Jag har några frågor kring ljudkort och sånt då jag inte är någon ljudexpert!

Jag har tänkt köpa ett internt ljudkort till min dator, men jag är inte helt säker om det är det bästa valet eller om jag ens behöver en.
Min budget är typ 500kr, och det jag kollat mest på är "Creative Sound Blaster Audigy Fx" just nu.

En av orsakerna till att jag letar efter ett ljudkort är att min mikrofons volym är ganska låg och det finns ingenstans jag kan öka den, förutom att använda mikrofonförstärkning som leder till en massa brus i bakgrunden.

Mitt moderkort i min dator: https://www.asus.com/se/Motherboards/B150M-PLUS/

Headset: Sennheiser GSP 300

Behöver jag ens ett nytt ljudkort, och skulle ett ljudkort förbättra mitt headsets ljud och mikrofonprestanda?
vad är bäst, externt eller internt ljudkort?

All hjälp är välkommen!

Visa signatur

Ryzen 7 2700, EVGA GTX 1080, ASUS ROG B450-F, 32GB ram, NZXT H500i

Permalänk

Hej.
Ja, ett ljudkort skulle göra volymen på både mick och hörlurar bättre. Jag skulle dock föreslå att du köper en extern amplifier, eftersom de ger mycket bättre kvalité för ungefär samma pris. Det beror också på vad du ska göra och hur viktig ljudkvalitén är för dig. Har du höjt ljudet in-game?

Permalänk

@TrickyHunter:

Tjenare!
Främst är ljudet till för gaming och sånt, men bra ljudkvalite är skönt att ha till youtube, spotify osv.
Jag har gjort lite mer research också, och det ser ut som att en extern amp/ljudkort är nog bättre, som du säger.
Dessa är exempel på vad jag kollat på nyligen. (viktigt att den har mikrofon uttag)

Creative Sound Blaster Play! 3
Roccat Juke 7.1
StarTech ICUSBAUDIO2D
Asus Xonar U3
Creative Sound Blaster E1
Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro
Asus Xonar U5
Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1

Är det sådana liknande jag ska sikta på?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av TrickyHunter:

Okay, tack för din hjälp!
Jag kommer nog spana runt lite till, och sedan slå till när ett bra pris kommer upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur