Burger King förklarar nätneutralitet med hamburgaren Whopper

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vilket beror på att städerna har gett monopol till leverantörerna från början, d.v.s., de enbart tillät en viss IPS gräva kablar till en stor del av befolkningen i staden. Byråkraterna skapar ett problem och inför sedan en reglering för att "lösa" problemet och alla är jätteglada. Den uppenbara lösningen är inte att staten ger statligt godkända monpol till företag utan låter företag konkurrera fritt. I Sverige är inte detta ett stort problem eftersom vi inte har gett statligt godkända monopol.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Vilket beror på att städerna har gett monopol till leverantörerna från början, d.v.s., de enbart tillät en viss IPS gräva kablar till en stor del av befolkningen i staden. Byråkraterna skapar ett problem och inför sedan en reglering för att "lösa" problemet och alla är jätteglada. Den uppenbara lösningen är att staten ger statligt godkända monpol till företag utan låta företag konkurrera fritt. I Sverige är inte detta ett stort problem eftersom vi inte har gett statligt godkända monopol.

Har du källa på det påståendet? Det låter nästan för dumt för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Då skulle jag rösta med mina pengar och inte hämta ut via Ica i framtiden, alternativt betala för hemleverans. Helt enkelt byta leverantör av tjänsten jag söker.

Att "rösta med sina pengar" fungerar dåligt i praktiken. Det förutsätter att det finns flera val som annars är likvärdiga enligt de kritierier man har.

När det gäller fraktsätt så har nätbutiker man beställer från ofta ett begränsat val av att välja emellan, eller inga alls.
För mig har det varit mer regel än undantag att Postnord och andra fraktföretag helt stuntat i att leverera hem till mig trots att jag betalt för det, så att jag behövt hämta ut paketet på ett hämtställe i alla fall.

T.ex. i går satt jag hemma större delen av dagen och väntade på ett paket från UPS. Butiken använde inget annat än UPS och den vara jag ville ha gick bara att köpa från den butiken.
... Men UPS-bilen kom aldrig utan istället fick jag ett mail om att gå till ett uthämtningställe.
Hade jag fått välja hade jag valt billigare frakt via vanlig post så att det dimpt ner i min brevlåda istället någon dag senare -- vilket inte bara hade varit bekvämare utan även ofta är snabbare i praktiken eftersom man inte alltid har tid att åka iväg till utlämningsställen som bara har öppet under kontorstid.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Har du källa på det påståendet? Det låter nästan för dumt för att vara sant.

Det kommer från denna lag. M.h.a. den kan du hitta mer intressant att läsa om

Skrivet av Findecanor:

Att "rösta med sina pengar" fungerar dåligt i praktiken. Det förutsätter att det finns flera val som annars är likvärdiga enligt de kritierier man har.

När det gäller fraktsätt så har nätbutiker man beställer från ofta ett begränsat val av att välja emellan, eller inga alls.
För mig har det varit mer regel än undantag att Postnord och andra fraktföretag helt stuntat i att leverera hem till mig trots att jag betalt för det, så att jag behövt hämta ut paketet på ett hämtställe i alla fall.

T.ex. i går satt jag hemma större delen av dagen och väntade på ett paket från UPS. Butiken använde inget annat än UPS och den vara jag ville ha gick bara att köpa från den butiken.
... Men UPS-bilen kom aldrig utan istället fick jag ett mail om att gå till ett uthämtningställe.
Hade jag fått välja hade jag valt billigare frakt via vanlig post så att det dimpt ner i min brevlåda istället någon dag senare -- vilket inte bara hade varit bekvämare utan även ofta är snabbare i praktiken eftersom man inte alltid har tid att åka iväg till utlämningsställen som bara har öppet under kontorstid.

Rösta med pengar är det effektivaste som finns förutsatt att det finns en fri marknad. När du dock vill ha något väldigt specifikt som i ditt fall enbart fanns hos en enda säljare så finns det inte mycket val för den varan, nej. I framtiden kommer du troligtvis inte använda UPS eller det företaget just för att det fungerade dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

en bättre jämförelse vore att Postnord tar betalt av webbutiken för att skicka paket, men sedan tar dom extra betalt för att inte butikens alla paket lämnas liggande i ett hörn i ett dygn innan dom behandlas. Sedan tar dom betalt av kunden som skall få paketet också, och lägger på extra avgifter om paketet är express, eller om det är stort. Men innan kunden får paketet så öppnar dom paketet och kollar vad kunden har skickat efter för varor, och kanske passar på att lägga dit några reklamblad.

I vilket fall som helst så är det en dåligt jämförelse då paket är en engångskostnad per paket. Internet är en service där man betalar för bandbredd.

Håller fullt med. Ville bara få diskutera en tanke jag hade. Respons fick jag och fick nya tankar och idéer. Tack för alla som har svarat.

Permalänk
Medlem

Vadå?, mer pengar ger bättre service? Har jag missförstått något? Har jag pengar vill jag åka i snabbfilen, är det något konstigt? Concorde någon?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Bästa jag sett på länge! Älskar när folk och speciellt större företag/organisationer visar intresse och kämpar för saker. Människor som kämpar för vad som är rätt överlag tycker jag är helt fantastiskt. Önskar att man själv som den nobody man är hade makten att förändra. Bra jobbat BK. Proud of you <3

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vadå?, mer pengar ger bättre service? Har jag missförstått något? Har jag pengar vill jag åka i snabbfilen, är det något konstigt? Concorde någon?

Inte riktigt. Tänk om en sjukvårdsupplysnings sida tar 20 min att ladda för att sjukvården betalat mindre än en porrsida som laddas på 2 sekunder.

Permalänk
Sötast

Kommer aldrig se likadant på "Mpbs" igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Vilket beror på att städerna har gett monopol till leverantörerna från början, d.v.s., de enbart tillät en viss IPS gräva kablar till en stor del av befolkningen i staden. Byråkraterna skapar ett problem och inför sedan en reglering för att "lösa" problemet och alla är jätteglada. Den uppenbara lösningen är att staten ger statligt godkända monpol till företag utan låta företag konkurrera fritt. I Sverige är inte detta ett stort problem eftersom vi inte har gett statligt godkända monopol.

Lösningen är inte tillåta ett företag både gräva kablar OCH var den enda tillåtna ISP:n. Att sedan många av dessa företag ingår i mediakonglomerat är ju ytterligare ett problem, då tex Netflix konkurrerar med deras TV-tjänster osv.

Att bara tillåta ett företag att gräva kablar är inte ett problem i sig så länge det finns en fungerande konkurrens gällande de som erbjuder tjänster i dessa och fungerande regler gällande nätägarens ansvar och dylikt.

Lika lite som jag behöver 10 olika vägar från mitt hem till mitt jobb behöver jag 10 fibernät dragna från mitt hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Lösningen är inte tillåta ett företag både gräva kablar OCH var den enda tillåtna ISP:n. Att sedan många av dessa företag ingår i mediakonglomerat är ju ytterligare ett problem, då tex Netflix konkurrerar med deras TV-tjänster osv.

Att bara tillåta ett företag att gräva kablar är inte ett problem i sig så länge det finns en fungerande konkurrens gällande de som erbjuder tjänster i dessa och fungerande regler gällande nätägarens ansvar och dylikt.

Lika lite som jag behöver 10 olika vägar från mitt hem till mitt jobb behöver jag 10 fibernät dragna från mitt hem...

Lösningen är att människor aktivt kan välja det företag som bäst passar deras efterfrågan av tjänsteutbud och prispunkt.

Ingen människa vill ha eller kommer efterfråga 10 fibernät eller vägar till sitt hem, vare sig idag eller i ett fritt samhälle. Jag vet inte var du har dragit dessa siffror från.

Permalänk
Medlem

Det är väl förvisso bra att Burger King gör vad de kan för att upplysa människor om nätneutralitet men borde inte såna här kampanjer ha börjat redan innan första instansen har beslutat att upphäva nämnda nätneutralitet?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Inaktiv

När man inte ens kan gå in på sweclockers utan att bli bombarderad med "falska nyheter" och "alternativa fakta" då vet man att det är dött lopp. Skriver av mig lite ändå.
För det första så kunde ISPer redan innan särbehandla data.
För det andra, om man nu tror att lagen var till för att skydda nätneutraliteten, hur och varför menar ni att densamme skulle vara hotad för att Netflix, HBO och YouTube får betala för sin egen bandbredd?
Ni förstår att det är så man gjort så länge internet funnits? Behövdes inte denna lag på 90-talet behövs den ej heller idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis!

En bättre jämförelse vore ju ifall dem slöade ner produktionen av burgare dem har mindre vinst på.

Köper man en whooper (surfar på youtube) så får man den direkt, men tar man en billig kycklingburgare så får man KANSKE vänta i 40 minuter. I värsta fall skulle man även kunna tänka sig att det kan bli timeout då och då så att man inte får kycklingburgaren överhuvudtaget. Eller åtminstone så att bandbredden inte räcker för att man ska kunna streama t.ex en video trots att båda parter på var sin sida sitter med en 100mbit uppkoppling och därmed har betalat fullt pris för sin burgare, dock har någon däremellan prioriterat annorlunda, vare sig det är för deras egna ekonomisk vinning eller pga. politiska åsikter.

Fast det var just det de gjorde, det var bara Whoppern som hade olika hastigheter, och gästerna frågades om de vill ha ett alternativ som BK ville premiera (missade om det var bättre vinst eller nån annan orsak).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

När man inte ens kan gå in på sweclockers utan att bli bombarderad med "falska nyheter" och "alternativa fakta" då vet man att det är dött lopp. Skriver av mig lite ändå.
För det andra, om man nu tror att lagen var till för att skydda nätneutraliteten, hur och varför menar ni att densamme skulle vara hotad för att Netflix, HBO och YouTube får betala för sin egen bandbredd?
Ni förstår att det är så man gjort så länge internet funnits? Behövdes inte denna lag på 90-talet behövs den ej heller idag.

Sa personen som lever i kanske det bästa landet för internetanvändning. Men så länge det inte gäller dig eller hur?

Bara för att du kallar det för alternativ fakta så betyder det inte att det per automatik blir det.

Dessutom att dessa lagar inte behövs är rent struntprat. När ISPs kan sitta och bestämma vilka tjänster som ska ingå i vilka paket så är det åt helvete fel. Fritt internet är bättre för alla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Haha! SOM jag garvade åt dom scenerna av SP.... =D =D =D

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Om du nu ska dra det gamla helt oanvändbara "jämföra IT med bilar" och köra en posten-variant av detta så får du nog jämföra paket mot paket. Idag så har du express-paket på exempelvis realtidskommunikation som VoIP, (tänk A-post...),. IT-världens expresspaket är QOS och liknande tekniker.

Permalänk
Medlem

@anon59807:
För måste Netflix, Youtube, Prime, Hulu m.m. Betala mera för att inte vara i den långsamma filen,
så kommer vi konsumenterna att få betala mellan skillnaden. De som får betala för denna extra kostnad är troligtvis inte enbart Amerikanska konsumenter, jag är ganska så övertygad om att den kommer att delas mellan alla konsumenter. Alltså du, jag och alla andra.

För vem är det som finanserar t.ex. Netflix?
Svar de som prenumerera på denn tjänsten. Utan efterfrågan så skulle inte netflix finnas..

Ps. Om du skulle lägga bort Fakenews kortet...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det är väl förvisso bra att Burger King gör vad de kan för att upplysa människor om nätneutralitet men borde inte såna här kampanjer ha börjat redan innan första instansen har beslutat att upphäva nämnda nätneutralitet?

Då borde kampanjen ha börjat innan valet 2016...

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Njae, första omröstningen var väl nu i slutet av december, då FCC genom omröstning beslutade att ta bort nätneutraliteten?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Gropenator: Njae, första omröstningen var väl nu i slutet av december, då FCC genom omröstning beslutade att ta bort nätneutraliteten?

FCCs ledamöter tillsätts politiskt, de är fem stycken varav tre stödjer det parti som presidenten tillhör. Så var man insatt i frågan så visste man redan då vad som skulle hända med tanke på vilket parti som vann. Det är ju inte precis så att repulikanerna och demokraternas åsikter i frågan på någotvis var oklar, räcker bara att se på stödet för detta i kongressen och hur kongressen valde att rösta när det gällande att ISP:er skulle få rätten att sälja information om sina kunder. Även om de förvånade några mindre insatta sweclockare som gillar Trump...

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Internet var fritt redan innan den lagen, internet kommer vara fritt igen utan den lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

@Xinpei: Internet var fritt redan innan den lagen, internet kommer vara fritt igen utan den lagen.

Jo. Eller hur?

Så det faktum att Netflix och Youtube (bland annat) har fått sina service enormt throttlad av både Verizon och Comcast har alltså inte hänt?

https://arstechnica.com/information-technology/2017/07/verizo...

https://consumerist.com/2014/02/23/netflix-agrees-to-pay-comc...

https://www.theverge.com/2017/7/21/16010766/verizon-netflix-t...

http://appleinsider.com/articles/17/07/21/verizon-wireless-co...

http://nordic.businessinsider.com/verizon-netflix-youtube-thr...

Faktum är att dessa företag försökt med detta vid flera tillfällen även med den gällande lagen men har blivit påkomna och bötfällda. Så att påstå att Internet är fritt i USA är bara ren och skär okunnighet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Netflix, HBO, Google, etc har rätt så feta linor till sina servar som de redan betalar för. Eller tror du att det är gratis?
Konsumenter i USA betalar för sina internetabonnemang, beroende på den hastighet de vill ha. Eller skulle det vara gratis?
Varför skall Netflix, HBO, eller Google betala en gång till? Som sagt, de betalar i ena ändan och deras kunder betalar i den andra.

Varför det behövs idag när det inte behövdes på 90-talet?
För att TV och film på nätet nu har slagit igenom ordentligt och det direkt konkurrerar med tjänster som många mediakonglomerat som även äger ISP:er erbjuder själva.
För att fem bolag nu kontrollerar 90% av amerikansk media, 1983 var de 50 bolag som kontrollerade 90%. (Och 2011 var de sex.) Lägg till det att AT&T och TimeWarner will gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

A-post och B-post finns ju. men principen är detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Kruxet med nätneutralitet är större än vad burger king poängterar med reklamfilmen. Om man tar exemplet av posten skulle det vara som att postnord skulle ta längre tid på sig att leverera paket ifrån webhallen än ifrån media markt. Det skulle också kunna innebära att ifall du skickar ett vykort går det långsammare än om du skickar ett brev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Att betala mer för expressfrakt är som att betala mer för 1 Gb/s istället för 10 Mb/s Internet

Det skulle mer vara som att Postnord levererade paket från t.ex. Inet snabbare än från Komplett trots samma fraktpris.

Så sjukt huvudet på spiken att den gick genom plankan!

Hoppas folk läser det där och slutar tjata om PostNord nu i samband med nätneutralitet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

@Kamraten:
För måste Netflix, Youtube, Prime, Hulu m.m. Betala mera för att inte vara i den långsamma filen,
så kommer vi konsumenterna att få betala mellan skillnaden. De som får betala för denna extra kostnad är troligtvis inte enbart Amerikanska konsumenter, jag är ganska så övertygad om att den kommer att delas mellan alla konsumenter. Alltså du, jag och alla andra.

För vem är det som finanserar t.ex. Netflix?
Svar de som prenumerera på denn tjänsten. Utan efterfrågan så skulle inte netflix finnas..

Ps. Om du skulle lägga bort Fakenews kortet...

Internet har en idag färre regleringar än det hade tidigare. Internet idag är per definition friare.
Och att den som konsumerar kommer få betala är inget dåligt. Det är bra att den som konsumerar även får finansiera sin konsumption själv.

Permalänk
Medlem

Är det inte så nu med slopad nätneutralitet så kan det bli:
1. Du betalar för 100 Mb/s
2. Du kollar på Youtube och får "tillgång" till hela bandbredden på 100 Mb/s
3. Du kollar på Netflix och får "tillgång" till 10 Mb/s
Detta beror på att Youtube betalar för att få sin trafik prioriterad medans Netflix inte betalar.
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Är det inte så nu med slopad nätneutralitet så kan det bli:
1. Du betalar för 100 Mb/s
2. Du kollar på Youtube och får "tillgång" till hela bandbredden på 100 Mb/s
3. Du kollar på Netflix och får "tillgång" till 10 Mb/s
Detta beror på att Youtube betalar för att få sin trafik prioriterad medans Netflix inte betalar.
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Påminner mig om för något år sen när jag inte kunde kolla på youtube för att telia och google var i dispyt. Stor del av min bandbredd går åt till youtube och jag betalar telia för 250mbit. Lustigt nog så var inte telia intresserade av att leverera de hastigeterna när jag kollade på youtube. Jag kan inte heller välja en annan leverantör eftersom hela samhället jag bor i är kopplat till telias nät och ingen annan operatör kan slå sig in på marknaden efter att politikerna valt att sälja vår själ till telia. (Som i sin tur säljer vår data till diverse företag och diktaturer, hej VPN)

Hur var det nu sist det här var på tapeten, hur mycket betalar egentligen netflix för sina servrar som står innanför ispernas gateways?

Debatten låter lika här i sverige varje gång, alla verkar lita till fullo på att staten ska in och reglera internet. Samma stat som tar varenda chans de kan att sälja ut oss stackars arbetare för att fylla på sina egna fickor. Spionerar skiten ur oss och skrattar hela vägen till nsa-banken. Men alternativet är väl att sälja sin själ till telia...frågan är vilket som ger mest makt, en röst var fjärde år på nån tomte som skiter i dig eller att börja köpa på sig aktier i en aktör på marknaden. Jag chansar på att vi är lika körda ändå.
Behövde bara skriva av mig, inte ens riktat till dig Danne.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Internet har en idag färre regleringar än det hade tidigare. Internet idag är per definition friare.
Och att den som konsumerar kommer få betala är inget dåligt. Det är bra att den som konsumerar även får finansiera sin konsumption själv.

Så man skall inte bara betala mer för ett abonnemang för högre kapacitet utan man skall även betala när man sedan använder sig av den kapacitet man betalat för?

Rolig kommentar, kan inte minnas att jag någonsin har sett någon på sweclockers argumentera att vi skall gå tillbaka till mätade internetanslutningar... (så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg vad de egentligen kallas på ren svenska...)