Permalänk
Medlem

Tips på liten, bra dator

Hej

Har nu haft en bärbar dator i några år och den klarar verkligen inte dagens spel. Jag är förvisso ingen stor gamer som lirar massor av spel, men jag vill gärna ha möjligheten att köra t.ex. senaste FIFA utan att datorn ska tvärvägra. Dessutom finns det några lite "äldre" spel som kunde flyta på lite bättre. Ser även väldigt mycket på film och serier, samt använder Photoshop ibland.

Därför funderar jag lite på att skaffa en ny dator.

Den här gången är jag mer inne på en stationär dator, men den ska vara liten till formatet. De tidigare stationära jag haft har varit stora och otympliga, vilket har varit irriterande de gånger de ska fraktas.

Vad jag är ute efter:

1. En liten dator som är lätt att ta med.
2. Kostar ca. 8-10k. (Skulle ett lite högre pris göra en enorm skillnad så kan det vara okej)
3. Ingen monsterdator, men klarar dagens spel utan större besvär.
4. Går att uppgradera i framtiden. Skulle föredra att bara behöva byta någon komponent då och då istället för att köpa en helt ny dator.

Tyvärr saknar jag både skärm och operativsystem, så det måste ingå.

Jag har byggt datorer förr, men det var längesen, så om det finns en färdigbyggd dator ni kan tipsa om så vore det kanon, men kan jag få en bättre för lägre pris genom att bygga själv så klarar jag kanske det också.

Hoppas att jag fått med allt det viktigaste.

Tack på förhand.

Permalänk

Tipsar om chassit Ghost S1 mk II, en kickstarter som verkar väldigt bra. Däremot får du nog vänta länge på chassit! Jag skulle nog satsa på att bygga en mini-itx dator i till exempel chassit fractal mode 304 om du inte vill vänta.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White | 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Jonsbo N3 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 | LSI 9341-8i |

Permalänk
Medlem

Intel i5 och ett GTX 1070 grafikkort klarar biffen med de flesta spel.
Utgår från liten dator betyder att TS satsar på m-ITX moderkort.

Raijintek tillverkar ett litet och lätt chassi raijintek Metis.
Men som ändå rymmer stora grafikkort och standard ATX-nätagg och 3,5" hårddiskar och SSD platser.
Metis stora problem är alla små skruvar som måste skruvas i och ur för att öppna chassit (garanterat leder till borttappade skruvar och skadade gängor efter en tid).

Värme, fläktljud och kabeldragning är utmaningar man får av att ha en speldator i ett litet chassi.
Det går lätt att borra hål i topplåten på chassit för fästa bärhandtag.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på dessa (och olika versioner av dem).

MSI Trident 3
Asus ROG
MSI Aegis 3

Är någon av dem värd att titta extra på? Vill helst kunna spela spel som kommer om typ ett år. Och går någon av dessa att uppgradera när spelen börjar kräva mer?
Eller finns det någon annan dator i ungefär samma stil/storlek som ni rekommenderar?