iphone touch funkar inte, vad kan man göra?

Permalänk

iphone touch funkar inte, vad kan man göra?

Har en iPhone 7 plus som jag haft i snart 14 månader.

Igår när jag skulle skriva in min pinkod så slutade skärmen funka helt random. Den registrerade inte mina tryck. Jag har varken tappat telefonen eller något liknande på senaste tiden och jag ser det som väldigt konstigt att den helt plötsligt slutat funka. Har testat att göra fabriksåterställning och allt sånt. Problemet kvarstår vilket betyder att det är 99% något problem med hårdvara problem.

Jag har kontaktat comviq där telfonen är köpt och dem vill att jag ska skicka in telefonen så ska de titta på den, men jag vet själv att de kommer skicka tillbaks telefonen med en räkning på flera tusen pga att garantin hos Apple på 1 år nyligen gått ut. Jag har ingen lust att betala en sådan räkning när problemet inte beror på något jag gjort.

Vad kan jag göra? Ska man skicka in den till Apple och låta de fixa den för ett extremt överpris eller?

Permalänk
Medlem

@Fantgrenen: Testat en force restart för att se om det fixar problemet?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Om du inte har tummen mitt i handen så kan du skruva bort de två skruvarna i nederkant, använda en sugplopp för att lyfta av skärmen och sen koppla bort och tillbaka kablarna som ansluter den till moderkortet. Med lite tur satt en av dem löst.

Annars är det nog att lämna in den på service som gäller, alternativt byta själv.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Har en iPhone 7 plus som jag haft i snart 14 månader.

Igår när jag skulle skriva in min pinkod så slutade skärmen funka helt random. Den registrerade inte mina tryck. Jag har varken tappat telefonen eller något liknande på senaste tiden och jag ser det som väldigt konstigt att den helt plötsligt slutat funka. Har testat att göra fabriksåterställning och allt sånt. Problemet kvarstår vilket betyder att det är 99% något problem med hårdvara problem.

Jag har kontaktat comviq där telfonen är köpt och dem vill att jag ska skicka in telefonen så ska de titta på den, men jag vet själv att de kommer skicka tillbaks telefonen med en räkning på flera tusen pga att garantin hos Apple på 1 år nyligen gått ut. Jag har ingen lust att betala en sådan räkning när problemet inte beror på något jag gjort.

Vad kan jag göra? Ska man skicka in den till Apple och låta de fixa den för ett extremt överpris eller?

Konsumentskyddslagen är 3 år i Sverige. Har problemet uppkommit utav sig själv så är det upp till tillverkaren att bevisa att ni har orsakat felet. Lämna in den till Applecare så tar det ca en vecka att få den fixad, allt utan kostnad om det är som du påstår, helt av sig själv.

Mvh

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fantgrenen:

Även om Apple har en historik av att gladeligen ignorera konsumentlagstiftning till förmån för deras egna garantipåhitt har du tre års reklamationsrätt i Sverige. Denna täcker ursprungsfel som exempelvis tillverkningsdefekter och dåliga materialval. Svårigheten här ligger naturligtvis i att veta om du själv orsakat felet genom exempelvis en fuktskada, tappat telefonen etc. eller om felet faller under reklamationsrätten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxed:

Konsumentskyddslagen är 3 år i Sverige. Har problemet uppkommit utav sig själv så är det upp till tillverkaren att bevisa att ni har orsakat felet. Lämna in den till Applecare så tar det ca en vecka att få den fixad, allt utan kostnad om det är som du påstår, helt av sig själv.

Mvh

Det är inte så konsumentskyddslagen fungerar. Felet måste uppstå inom 6mån för att du skall kunna åberopa konsumentskyddslagen för att dom skall äga bevisbördan.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Coca:

Det är inte så konsumentskyddslagen fungerar. Felet måste uppstå inom 6mån för att du skall kunna åberopa konsumentskyddslagen.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Det finns ingenting som heter "konsumentskyddslag". Det du menar är Konsumentköplagen (KKöpL) och du kan läsa en sammanfattning/förenkling här. Felet behöver inte på något sätt uppstå inom sex månader för att reklamationsrätten skall gälla, utan det är tre år som gäller. Texten du citerar säger att fel som uppstår inom de första sex månaderna av dessa tre år per automatik räknas som ursprungligt om inte återförsäljaren kan visa att så inte är fallet. Efter sex månader ligger bevisbördan på konsumenten. Kan tillägga att bevisbördan på konsumenten är väldigt låg, det räcker generellt att kunna visa att produkten är oskadd och har använts i enlighet med bruksanvisning för att bevisbördan skall anses uppfylld.

Visa signatur