Broadcom fortsatt intresserade av förvärv av Qualcomm

Permalänk
Melding Plague

Broadcom fortsatt intresserade av förvärv av Qualcomm

Broadcom uppges fortfarande vara intresserade av Qualcomms verksamhet, och väntas komma med ett ännu högre bud inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett riskabelt köp, men antar att de ser en ljusare framtid för Qualcomm än jag gör. Samtidigt har väl Qualcomm massor av fina patent som de lever av. Qualcomms patent + Avagos och Broadcoms patent blir väl ett patentmonster inom chipindustrin.

Från Wikipedia

Citat:

Broadcom Corp. will strengthen Avago Technologies' patent position significantly in sectors such as mobile, the data center and the Internet of Things and would make the company the ninth largest holder of patents among the top semiconductor vendors, according to an analysis by technology consulting firm LexInnova

Citat:

Qualcomm derives most of its revenue from chipmaking and the bulk of its profit from patent licensing businesses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tycker det är ett riskabelt köp, men antar att de ser en ljusare framtid för Qualcomm än jag gör.

Ok... kan någon förklara för mig varför folk här på forumet ser så pessimistiskt på Qualcomm? De har i princip monopol på Android-marknaden om man bortser från Samsung som, fram tills nu i alla fall, endast har tillverkat SOCs för sina egna telefoner. Vad är det för moln ni ser på horisonten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse Laserman:

Ok... kan någon förklara för mig varför folk här på forumet ser så pessimistiskt på Qualcomm? De har i princip monopol på Android-marknaden om man bortser från Samsung som, fram tills nu i alla fall, endast har tillverkat SOCs för sina egna telefoner. Vad är det för moln ni ser på horisonten?

Det har väll med allt skit dom håller på med som kommer ut i media.
Sedan lär dom ju får mer konkurans nu.
Apple kommer sluta använda dom helt vilket är en stor del av marknaden.

Det är väll allt jag kan tänka på just nu

Det finns en väldigt bra anledning för att Broadcom vill köpa dom just nu btw tänk på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Ok... kan någon förklara för mig varför folk här på forumet ser så pessimistiskt på Qualcomm? De har i princip monopol på Android-marknaden om man bortser från Samsung som, fram tills nu i alla fall, endast har tillverkat SOCs för sina egna telefoner. Vad är det för moln ni ser på horisonten?

Det är väl det att Samsung börjar göra mer egna ARM kretsar, de stora kiniska tillverkarna har också börjat med egna kretsar. Google har ryktats planera för en egen krets, men det är längre fram. Har inte kollat hur stor del av Qualcomms inkomster är från egna kretstillverkningen, men det kan hända att den är mindre än jag tror och däremed påverkar det inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Ok... kan någon förklara för mig varför folk här på forumet ser så pessimistiskt på Qualcomm? De har i princip monopol på Android-marknaden om man bortser från Samsung som, fram tills nu i alla fall, endast har tillverkat SOCs för sina egna telefoner. Vad är det för moln ni ser på horisonten?

1. Dom verkar ju ha svårt att ta fram en riktigt bra egen core. Kryo hade stor potential men det har ju inte fallit så väl ut.
2. Dom är inte så innovativa längre. Försöker sälja samma sak i ny förpackning eller köper ett mindre företag för att "innovera".
3. Dom har några APIer som är riktigt riktigt kassa. De värsta komponenterna har 3 olika APIer som inte kan samköras och inget av dom har alla features implementerat.

Dock ska dom ha en stor eloge för dokumentationen och dokumenthanteringssystemet. Varje feature och komponent är väl dokumenterat med guider, datablad och ritningar.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

1. Dom verkar ju ha svårt att ta fram en riktigt bra egen core. Kryo hade stor potential men det har ju inte fallit så väl ut.
2. Dom är inte så innovativa längre. Försöker sälja samma sak i ny förpackning eller köper ett mindre företag för att "innovera".
3. Dom har några APIer som är riktigt riktigt kassa. De värsta komponenterna har 3 olika APIer som inte kan samköras och inget av dom har alla features implementerat.

Dock ska dom ha en stor eloge för dokumentationen och dokumenthanteringssystemet. Varje feature och komponent är väl dokumenterat med guider, datablad och ritningar.

/Knight

Synd bara att de är inte lika duktiga på att updateringar till sina SoCs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Det har väll med allt skit dom håller på med som kommer ut i media.
Sedan lär dom ju får mer konkurans nu.
Apple kommer sluta använda dom helt vilket är en stor del av marknaden.

Det är väll allt jag kan tänka på just nu

Det finns en väldigt bra anledning för att Broadcom vill köpa dom just nu btw tänk på det

"ligger en hund begraven".
Tror inte Broadcom vill köpa upp Qualcomm, om det verkligen stämmer att Apple kommer köra med endast Intel modem. Finns en som vinner mycket på att Qualcomm blir uppköpt. Gissa vem?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|