Liberalerna föreslår mobilförbud i svenska skolor

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kan du?
För där säger du att du rent faktiskt inte har problematiska elever utan sådana som snällt gör vad de blir tillsagda.

Genom att utöva våra befogenheter FÅR vi beslagta föremål och avvisa elever tillfälligt.

Bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Kommer ju inte ändras ett skit, barn kommer använda dem ändå.

Inte om det blir ett förbud att barn under 18 år får ha smartphones inom skolans gräns.
Då kan dom alltså inte ta med dom överhuvudtaget, ska dom lägga den på backen innan dom går in?

Om dom ertappas med att ha den i skolan så kontaktas föräldrarna.

Jag tror helt ärligt inte alla är införstådda hur galet mycket en smartphone stör ett barn i skolan.
Dom måste kunna totalt koppla bort den under skoltid. Dom ska inte kunna längta till rasten utan får snällt vänta tills dom kommer hem.
Vi slipper en massa inspelade filmer hit och dit, mindre risk för mobbning. Barnen tvingas integrera sig med sina klasskamrater fysiskt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Tycker förövrigt varje skola skall ha rätt att besluta om detta själva, förutsatt att skolplikten avskaffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Nu när eleverna gör så bra ifrån sig och har topppresterat i bla. PISA år efter år så tycker jag nog att de är värda en mobil på lektionen.

Tänk själv vad bra på en tråkig lektion, bara att ta fram mobilen och surfa en timme.

För om en elev misslyckas så är det förstås samhällets fel.

Skrivet av M1NT:

Na, tycker nog det är elevens fel om den misslyckas, alternativt läraren om h*n missköter sitt jobb.

Jag anar dock en viss ironi i Multithreads svar

Permalänk
Musikälskare

Det är stökigt nog i skolorna, fokusera på något annat som är realistiskt, detta skapar bara mer problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Tycker förövrigt varje skola skall ha rätt att besluta om detta själva, förutsatt att skolplikten avskaffas.

Det finns hjälp att få, om du vill..

https://www.svd.se/beroendeterapeuten-att-lata-ditt-barn-ha-e...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Jag anar dock en viss ironi i Multithreads svar

No shit. Är under uppfattningen att hen tycker förslaget om förbud är bra, jag håller inte med.

Permalänk
Avstängd

@DaBone: Det där vore jättebra om finansieringen till rehabiliteringen skedde på annat vis en tvångsskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hal9000i:

Jag jobbar som lärare på en gymnasieskola och har aldrig haft problem med mobiltelefoner på mina lektioner. De är ett utmärkt verktyg i klassrummet om man som lärare är någorlunda uppdaterad när det gäller de teknologiska framsteg som finns. Förbud mot telefoner skulle vara ännu ett teknofobiskt och bakåttänkande tecken på att våra politiker fattar nada när det gäller teknologiska framsteg (kassettavgift anyone?!). Vissa stofiler hävdar dock att telefonen är detrimental för dagens ungdom men det grundar sig i ignorans och okunskap inom området.

Det ser dock inte likadant ut överallt hoppas jag du är medveten om. Det kanske fungerar där du är lärare, men det finns skolor som har problem med detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@DaBone: Det där vore jättebra om finansieringen till rehabiliteringen skedde på annat vis en tvångsskatt.

? Så det är bättre att strunta i alla som vill må bättre, än att utnyttja vården vi har i Sverige?
Vet inte hur du lyckades komma in på detta, men hälso och sjukvården i Sverige är finansierad både genom skatter, privat betalning och sjukförsäkringar. Detta då det även finns privata kliniker.. Så om det känns bättre, så kan du ju söka dig dit..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Förslaget är väl inte dåligt i sig men jag tror faktiskt inte ett dugg på att det kommer förbättra resultaten. För att förbättra elevers resultat så krävs det att man är intresserad, att elever bryr sig om sin prestation. Det är där vi skall fokusera. Var inte länge sedan jag gick ut skolan och med färskt minne (och med tanke på att jag gått i skolan nu i smartphone-åldern) så är det inte telefonerna som är boven, haft flera lärare som förbjudit telefoner och det har inte hjälpt ett skvatt. Tittas det inte i telefonen så gör man annat, halvsover, snackar med mera. Lyssna och lär är ju knappast det man gör i alla fall.

Det bästa man kan göra är att ha bra lärare som kan fånga elevers intresse och respekt, har haft lärare som varit grymma på att hålla klasser, medan andra varit helt värdelösa och beteendet från klasskamraterna var som natt och dag mellan dessa. Därför tycker jag man borde satsa rejält på att läraryrket skall bli mer attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Inte om det blir ett förbud att barn under 18 år får ha smartphones inom skolans gräns.
Då kan dom alltså inte ta med dom överhuvudtaget, ska dom lägga den på backen innan dom går in?

Om dom ertappas med att ha den i skolan så kontaktas föräldrarna.

Jag tror helt ärligt inte alla är införstådda hur galet mycket en smartphone stör ett barn i skolan.
Dom måste kunna totalt koppla bort den under skoltid. Dom ska inte kunna längta till rasten utan får snällt vänta tills dom kommer hem.
Vi slipper en massa inspelade filmer hit och dit, mindre risk för mobbning. Barnen tvingas integrera sig med sina klasskamrater fysiskt.

Jag håller med samt att vi slipper mobbning för att föräldrarna inte har råd att köpa en ny iphone eller samsung av toppmodell till sina barn.

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

För att?

Inte ett dugg konstigt eftersom de är konservativ liberalism.

Ok, begreppsförvirring:

  • Regeln minskar frihet => ej liberalt.

  • Folkpartiet kommer konstant med nya förslag om lagar som detaljstyr folks liv, totalitärt - motsatsen till liberalt.

  • Konservativt = Anti-progressivt.

  • Folkpartiet är ett progressivt parti fast rotat i feminism och postmodernism, likt resten av sossarna.

Att kalla sig något är inte att vara detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Ok, begreppsförvirring:

  • Regeln minskar frihet => ej liberalt.

  • Folkpartiet kommer konstant med nya förslag om lagar som detaljstyr folks liv, totalitärt - motsatsen till liberalt.

  • Konservativt = Anti-progressivt.

  • Folkpartiet är ett progressivt parti fast rotat i feminism och postmodernism, likt resten av sossarna.

Att kalla sig något är inte att vara detsamma.

Det har ingenting med att vara liberal i den mening du vill få det till.

Skrivet av Napster91:

Alla "mogna" vuxna vill inte se mobil i skolan. Själv ser jag lika gärna ett förbud på jobb. Och nej, det finns inget som heter "dötid", vart eller vad man än jobbar med. Finns ALLTID något att göra.

Vi har förbud på jobbet att använda mobilen på arbetstid, inte enligt lag, men regel från arbetsgivaren (jag jobbar i offentliga sektorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ett utmärkt förslag. Enligt en undersökning från London School of Economics visade resultaten en positiv förändring.

  • Testresultaten förbättrades med 6,41 procent i skolor som infört mobilförbud.

  • Lågpresterande elever förbättrade sina resultat med 14,23 procent. Högpresterande elever påverkades i stort sett inte alls.

Källa: http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1350.pdf

Det verkar ju gett positiva resultat där, så det bör ju även fungera här. Mobiltelefoner eller smartphones kan givetvis vara ett hjälpmedel i skolan, det finns nog inga tvivel på det. Men med tanke på hur stökigt det redan är på många ställen, och med tanke på att mobilerna kan användas till andra kontraproduktiva aktiviteter (från skolans perspektiv givetvis) så bör ju något göras, även om förbud kanske inte är det bästa åtgärden. Dock så är jag osäker på om det ger så många fördelar att kunna ha mobiler i klassrummen. Det enda jag spontant kan tänka mig är att eleverna kan lära sig hur man söker på ett effektivt sätt, alternativt om det finns bra appar för inlärning av diverse ämnen, vilket det säkert gör. I övrigt tror jag dom flesta ungar/elever som har mobiler har rätt bra koll på hur dom fungerar.

En annan negativ aspekt som jag kan tänka mig finns är att det kan vara lite av en status pryl, vilket inte är speciellt passande. Det där med att kunna ha med sig men vara tvungen att lämna in/hämta ut telefoner innan och efter klasserna "tror" jag skulle bli alldeles för krångligt, men jag vet naturligtvis inte säkert. Det kanske finns skolor som redan har det så och att det fungerar bra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Rekordmedlem

Otroligt bra början men hoppas att riksdagen förkastar det och i stället inför en lag om att skolan är tvungen att beslagta telefonerna, naturligtvis ska de vara förverkade och inte lämnas tillbaka utan låt skolan sälja dem och behålla pengarna för alla telefoner de lycka plocka så att de får bra incitament att hålla efter elevernas telefoner.
Telefoner har inget i skolan att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är för mycket daltande med dagens bortskämda ungjävlar... rent ut sagt.

Tyvärr är ju det största felet/problemet inkompetenta föräldrar som lägger över ansvaret till skolan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detras:

Lite ironiskt att det är just Liberalerna (frihet är i deras namn) som vill införa ett förbud

Handlar enbart om röstfiske (sunt förnuft). Det är min fulla övertygelse. Folkpartiet/Liberalerna har saboterat skolan tillräckligt och därmed berövat folket makt.
Kunskap är makt. Maktens största fiende är kunskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

? Så det är bättre att strunta i alla som vill må bättre, än att utnyttja vården vi har i Sverige?
Vet inte hur du lyckades komma in på detta, men hälso och sjukvården i Sverige är finansierad både genom skatter, privat betalning och sjukförsäkringar. Detta då det även finns privata kliniker.. Så om det känns bättre, så kan du ju söka dig dit..

Vi skall självfallet utnyttja välfärden så länge den existerar. Personligen anser jag inte att Sverige skall ha ett välfärdssystem under en stat som våldför sig på sina medborgare. De åsikter jag har är liberalt betingade, till skillnad från Liberalerna - vilka för en mer socialdemokratisk politik.

Permalänk

@mrqaffe: tycker lite samma, dock är ju telefonerna idag en av de stora lösningarna till allt. kalkylator, stavning, uppslagsverk etc. dock är det la dålig med själv kontroll på eleverna. börja med att införa förbud mot lägre årsklasser och sedan införa mobiler med vett och etikett. när jag var 12 var ju mobiler inte allt för nytt men få ägde en mobil. så vi körde detta mot datorer istället. och det funka ganska bra tycke jag. dock så slapp man ju video och foto inspelning på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Handlar enbart om röstfiske (sunt förnuft). Det är min fulla övertygelse. Folkpartiet/Liberalerna har saboterat skolan tillräckligt och därmed berövat folket makt.
Kunskap är makt. Maktens största fiende är kunskap.

Så att ge eleverna möjlighet att kunna koncentrera sig på lektionerna för att kunna lära sig något, är att sabotera?
Dagens ungdomar kan ju knappt stava, vet inte vad meningsuppbyggnad är för något och är allmänt dåliga på att kommunicera normalt.
Själv fick jag en etta i svenska (sämsta betyget pga. olika orsaker) men är rent vettskrämd av hur de ungdomar i min närhet skriver.. man funderar helt klart på vart världen är på väg.

Skrivet av M1NT:

Vi skall självfallet utnyttja välfärden så länge den existerar. Personligen anser jag inte att Sverige skall ha ett välfärdssystem under en stat som våldför sig på sina medborgare. De åsikter jag har är liberalt betingade, till skillnad från Liberalerna - vilka för en mer socialdemokratisk politik.

Vet inte ens om jag orkar bemöta inlägget... men det känns ju lite konstigt. Ska vi ha ett välfärdssystem under en stat som inte våldför sig på sina medborgare? Vad menas med våldför sig? Att inte få ha mobiltelefoner i skolan?
Tycker det är bättre att söka hjälp för beroendet, än att skrika som en bäbis..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elcentralen:

@mrqaffe: tycker lite samma, dock är ju telefonerna idag en av de stora lösningarna till allt. kalkylator, stavning, uppslagsverk etc. dock är det la dålig med själv kontroll på eleverna. börja med att införa förbud mot lägre årsklasser och sedan införa mobiler med vett och etikett. när jag var 12 var ju mobiler inte allt för nytt men få ägde en mobil. så vi körde detta mot datorer istället. och det funka ganska bra tycke jag. dock så slapp man ju video och foto inspelning på den tiden.

Jo det var bättre förr, tänk när vitsorden/betygen hade dessa ämnen då skulle betygen i vänsterkantren bli usla om det fanns mobiler i skolan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, lite intressant att se hur de skulle implementera detta.
Om man, som nämnt tidigare i tråden, förbjuder mobiler på skolans område så kommer föräldrar att gå i taket, deras barn måste ju kunna meddela om något händer samt gå att nås. Under lektionstid går väl detta att lösa via receptionen men under raster när det är betydligt svårare att veta var en elev är så blir det värre.
Det bästa alternativet är väl att eleverna då helt enkelt inför varje lektion lämnar in sina mobil till läraren och sen får tillbaks den under rasten. Självklart kommer eleverna då att fuska och säga att de har den i skåpet osv men så länge de inte använder den under lektionen blir resultatet detsamma. Och detta system är inte något nytt utan används av väldigt många skolor idag.
Så istället för ett rent förbud så borde lärare och personal ges alternativ för hur de ska hantera en elev som vägrar ge ifrån sig sin mobil då att avvisa eleven från klassrummet knappast löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Förslaget är väl inte dåligt i sig men jag tror faktiskt inte ett dugg på att det kommer förbättra resultaten. För att förbättra elevers resultat så krävs det att man är intresserad, att elever bryr sig om sin prestation. Det är där vi skall fokusera. Var inte länge sedan jag gick ut skolan och med färskt minne (och med tanke på att jag gått i skolan nu i smartphone-åldern) så är det inte telefonerna som är boven, haft flera lärare som förbjudit telefoner och det har inte hjälpt ett skvatt. Tittas det inte i telefonen så gör man annat, halvsover, snackar med mera. Lyssna och lär är ju knappast det man gör i alla fall.

Det bästa man kan göra är att ha bra lärare som kan fånga elevers intresse och respekt, har haft lärare som varit grymma på att hålla klasser, medan andra varit helt värdelösa och beteendet från klasskamraterna var som natt och dag mellan dessa. Därför tycker jag man borde satsa rejält på att läraryrket skall bli mer attraktivt.

Läste du något om den där undersökningen som gjordes i Storbritanien som någon länkade till?

Håller med om det där med att fånga elevers intresse. Lärare kräver rätt mycket idag. Man måste naturligtvis vara rätt kunnig på det man lär ut, man måste definitivt vara pedagogisk, vilket långt ifrån alla lärare är, och sedan måste vara rätt socialt begåvad (i brist på ett bättre ord). Sen är det det där med respekt, i vissa områden och i vissa klasser så krävs förutom det ovan nämnda att man som lärare har en viss pondus. Har man inte det spelar det ingen roll hur bra du är på det andra, för det är inte säkert att någon kommer lyssna på dig ändå. Pondus är något som "jag" egentligen inte tycker skall behövas. Tyvärr gör det dock det på vissa håll på grund av diverse omständigheter, varav en skulle kunna vara brist på uppfostran.

Sedan att lärarna egentligen inte har så mycket att säga till om längre, och kan bli av med sitt jobb om dom (gud förbjude) tar tag i en elevs arm eller liknande (känner en som vikarierade på sjumilaskolan i Göteborg och blev det), så ser det ju ut som det gör på många håll också. Men det är i och för sig en helt annan diskussion.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Sas:

Okej, lite intressant att se hur de skulle implementera detta.
Om man, som nämnt tidigare i tråden, förbjuder mobiler på skolans område så kommer föräldrar att gå i taket, deras barn måste ju kunna meddela om något händer samt gå att nås.

Samtidigt så fungerade ju detta rätt bra även när jag gick i skolan, dvs innan mobiltelefoner fanns. Med det sagt så menar jag inte på något sätt att det är den enda eller den bästa lösningen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Sas:

Okej, lite intressant att se hur de skulle implementera detta.
Om man, som nämnt tidigare i tråden, förbjuder mobiler på skolans område så kommer föräldrar att gå i taket, deras barn måste ju kunna meddela om något händer samt gå att nås. Under lektionstid går väl detta att lösa via receptionen men under raster när det är betydligt svårare att veta var en elev är så blir det värre.

Uhm? Varför skulle jag behöva få omedelbar kontakt med mina döttrar på skoltid? Jag har aldrig känt behovet, så jag har lite svårt att föreställa mig. Om det handlar om ”kan du plocka upp två liter mjölk på vägen hem” så måste ju det vägas mot den distraktion vi VET att mobiltelefonerna utgör i skolan. Ganska glasklart vad som är prioriterat.
Viktiga saker som ”Farmor har dött.” kanske med fördel sparas tills man träffas fysiskt.
Så som förälder med barn i skolan begriper jag inte riktigt vad de behöver mobil till där. Inte för att kommunicera med mig i alla fall. Försöker tänka på vad det skulle innebära med missbrukarföräldrar t.ex. men kan inte se annat än att det skulle vara en fördel för de ungdomarna att ha en fristad i skolan.

Citat:

Det bästa alternativet är väl att eleverna då helt enkelt inför varje lektion lämnar in sina mobil till läraren och sen får tillbaks den under rasten. Självklart kommer eleverna då att fuska och säga att de har den i skåpet osv men så länge de inte använder den under lektionen blir resultatet detsamma. Och detta system är inte något nytt utan används av väldigt många skolor idag.

Då skall man helst ha små låsbara skåp i varje lektionssal. Det är en hyfsad lösning, om man menar att rastanvändande är en nödvändighet. Tar tid för trettio personer att köa för att få plats att låsa in, respektive ta ut sina mobiler _vid varje lektion_. Slösar mycket tid på en skolvecka, lätt lika mycket som 100p kurs.

Citat:

Så istället för ett rent förbud så borde lärare och personal ges alternativ för hur de ska hantera en elev som vägrar ge ifrån sig sin mobil då att avvisa eleven från klassrummet knappast löser problemet.

Finns ingen metod att avvisa en elev som inte vill gå heller. Som sagt de elever som är så snälla att de gör vad läraren ber dem beskriver inte hela populationen. Fast deras största problem kanske i ärlighetens namn inte heller är mobilerna.
Problemet med mobilernas distraktion är mycket bredare än de mest problematiska procenten.
Både det enklaste och effektivaste sättet att bli av med distraktionen är att helt enkelt inte ha telefoner i skolan. Och så får eleverna be om undantag i någon specifik situation som deras föräldrar tycker kräver mobil.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Na, tycker nog det är elevens fel om den misslyckas, alternativt läraren om h*n missköter sitt jobb.

ooooch, du spädde på trollet

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Samtidigt så fungerade ju detta rätt bra även när jag gick i skolan, dvs innan mobiltelefoner fanns. Med det sagt så menar jag inte på något sätt att det är den enda eller den bästa lösningen.

Håller med om att det fungerade bra när jag själv växte upp och det inte fanns mobiler i början i samma utsträckning som idag. Jag växte upp och hade mobil från 13-14 års åldern kanske. Men de användes inte under lektionstid, för det fanns inte så mycket att göra på dom som idag.

Jobbar själv i skolan men nu mera som IT ansvarig, Detta är på en F-3 skola så vi kanske inte har lika stora problem som skolor med äldre barn. Men det börjar att krypa sig ner i åldrarna med nätmobbing och användande när man inte får. Förbud kan ju vara en lösning men kanske inte den mest optimala i långa loppet. Det finns både för och nackdelar med att göra ett förbud. Som andra har skrivit som också är lärare är det ju ett bra verktyg om eleven kan hålla fingrarna i styr när läraren ber om detta. Men det är ju inte alltid så som det är fallet på vissa skolor.

Föräldrar är ett stort problem idag, föräldrar ser bara att skolan har skyldigheter och att det är just deras barn som står i centrum. Man skiter i ifall andra barn i klassen blir lidandes bara lilla Emil eller Ida har det bra. Exempel på det är bland annat att en familj kanske åker på en resa i 2-3 månader men barnet kanske behöver gå i skolan för att de inte ligger i fas. Då kräver föräldrarna att det ska göras läxor till just deras barn, i och med det så går det åt tid för lärarens planeringstid till de lektioner som ska vara för alla andra barnen i klassen. För i slutändan är det lärarens jobb att alla barn ska gå i mål.
Då kommer man till mobil användandet också där föräldrar anser att det är barnets rättighet att ha med sin mobil och skiter i ifall man säger till att eleven inte kan hantera att ha med den. Då är det istället skolans skyldighet att hitta en lösning för att mobilerna ska vara i skolan. Som att de ska lämnas in men då påverkas fritids verksamheten med allt spring efter mobiler som ska med när barnen går hem ( detta i f-3 skola). Det har förekommit att mobiler har saboterats i denna ålder också där av inlämning också.

Det skulle nog behövas en tänkare innan det kan bli något bra av det och inte bara röst fiske. Kanske som någon nämner att det ska vara upp till skolan att bestämma ifall det behövs eller inte.

Sorry för wall of text och möjliga stavfel. Nu är det tid för säng och sova!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

Människor måste sätta lite pli på sina ungar, vi kan inte reglera bort dålig disciplin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vet inte ens om jag orkar bemöta inlägget... men det känns ju lite konstigt. Ska vi ha ett välfärdssystem under en stat som inte våldför sig på sina medborgare? Vad menas med våldför sig? Att inte få ha mobiltelefoner i skolan?
Tycker det är bättre att söka hjälp för beroendet, än att skrika som en bäbis..

Då välfärd bygger på just tvångsinrättade skatteintäkter, vilket genuina liberaler anser vara stöld av egendom med dubbel bestraffning som konsekvens till följd av vägran att betala skatt, ser i varje fall inte jag hur välfärd skulle vara ett alternativt i ett riktigt liberalt samhälle.