Senaste i raden websidor som straffar för adblocker

Permalänk
Avstängd

Senaste i raden websidor som straffar för adblocker

Eftersom min gamla tråd tydligen inte fick vara vid liv så får jag väl starta en ny då!

Senaste i raden websidor som straffar läsaren för att man kör adblocker är *drumroll* Tradera. Som om den sidan och det företaget inte är skitigt nog innan, så får man nu endast se en (1) bild på säljobjektet, förminskad och ej klickbar. Att man är aktiv säljare och köpare där (köpt och sålt där för hundratusentals kronor, nu senast igår för 2500) i över 15 år spelar ingen roll, du skall fan inte köra adblocker här för då straffar vi dig!!!1q

Att bilderna redan från början är begränsade till 1024*768 och 3MB, vilket är löjligt litet med dagens mått mätt, gör INGEN som helst skillnad för internet-trafiken, bilderna är så små att skillnaden är försumbar, begränsningen är därför BARA till för att sabba och förstöra för användaren.

*Edit1* Dessutom kan man inte lägga till objekt i minneslistan!
*Edit2* Tydligen ett test av Tradera (mitt i natten då så få människor som möjligt använder sidan) för nu fungerar allt som vanligt igen. Jag misstänker att detta kommer tillbaka i någon form eller annan i framtiden.
*Edit3* Det är inte min auktion på bilderna nedan!

Att Aftonbladet lade ner att blockera sportsidor med en pop-up talar sitt tydliga språk; folk accepterar inte att det ställs ultimatum på sina internet-vanor, att göra så här gör bara folk förbannade och istället för att stänga av sin adblocker, blir folk ännu mer irriterade och står på sig ännu mer. Jag tänker då fan inte stänga av min adblocker på Tradera, inte en jävla chans.

Med adblocker

Utan adblocker

Permalänk
Medlem

Det går inte heller lägga till annonser i minneslistan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av direktiv:

Det går inte heller lägga till annonser i minneslistan.

Nej, det har du rätt i. Vad faan!

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det är bättre än att inte kunna använda sidan alls.
Sen blir det väl lite av traderas problem när det kommer en massa onöjda kunder pg av att skador inte går att se på de mindre bilderna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Six:

Tycker ändå det är bättre än att inte kunna använda sidan alls.

Varför skulle man inte kunna använda sidan alls? Jag antar att det är bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk.

Permalänk
Medlem

Menar som aftonbladet försökte göra och stoppa folk med adblock från att läsa deras artiklar.

Permalänk

Jag har över huvud taget svårt att förstå varför Tradera har annonser till att börja med - vill de locka bort sina egna kunder?
Hade det varit någon gratissida så hade det varit en sak, men Tradera tar ju rejält betalt för sin tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Att Aftonbladet lade ner att blockera sportsidor med en pop-up talar sitt tydliga språk; folk accepterar inte att det ställs ultimatum på sina internet-vanor, att göra så här gör bara folk förbannade och istället för att stänga av sin adblocker, blir folk ännu mer irriterade och står på sig ännu mer.

Stämmer väl inte? Jag kan inte läsa något på Aftonbladet utan att popupen om Adblock kommer! (?) Filmklipp går bra, även om jag skyr dem som pesten men testat ett par gånger.

Sportsidor, nyheter och ledare mm så är popupen där. Försidan går bra.

Aftonbladet utan Adblocker = hoho. Visst, reklam kan jag ta men när den dominerar såpass och vill inte riskera "skitreklam" som kan innehålla "presenter".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Stämmer väl inte? Jag kan inte läsa något på Aftonbladet utan att popupen om Adblock kommer!

Jahop. Jag testade lite igår utan att den kom upp, men om den är kvar, så...

Permalänk
Medlem

Tror ni missar poängen med reklamen.. Den är där och genererar inkomst till sidan ni besöker.
Sweclockers tex är väl till stor del reklamfinansierat och ni som då kör adblocker stöttar inte swec ekonomiskt men ni vill gärna använda forumet.
Men visst kan ni inte läsa selektivt och hoppa över annonser så.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

På aftonbladet är bästa lösningen att disabla javascript, sidan blir mycket snabbare och bättre.
(vissa saker som inte fungerar dock)

Tradera, måste väl vara en bugg på deras sida som orsakar detta?
Kontaktat dem?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Tror ni missar poängen med reklamen.

Nej. Nej.

Skrivet av Ronnie60:

Sweclockers tex är väl till stor del reklamfinansierat och ni som då kör adblocker stöttar inte swec ekonomiskt men ni vill gärna använda forumet.

Men Traderas huvudsakliga inkomst ligger inte i annonsering utan i provision på sålda objekt och auktionstillägg. Så har det varit i snart 20 år och ingenting har ändrats på den biten, förutom nu, då man medvetet saboterar för sina kunder. Och precis som någon nämde här ovan, varför har man reklam på sin websida överhuvudtaget. Det är ju som Mediamarkt skulle ha reklam på sin sida om billiga prylar på Elgiganten.

Skrivet av Ronnie60:

Men visst kan ni inte läsa selektivt och hoppa över annonser så.

Näh, jag kan inte läsa "selektivt", m-hm, såäre!

Permalänk
Medlem

Tycker att Tradera som tar betalt för sina tjänster kanske inte borde behöva ha reklam öht.

Men tycker det är ett jävla gnäll från en del Adblock-användare. Det är ju ingen rättighet att kunna använda Adblock med bibehållen funktionalitet överallt. Det som däremot är en rättighet vi har är att sluta använda Tradera för att man inte gillar att dom har reklam.

Man kan ju även försöka utveckla något själv som lyckas ta bort reklamen utan att bli begränsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tror ni missar poängen med reklamen.. Den är där och genererar inkomst till sidan ni besöker.
Sweclockers tex är väl till stor del reklamfinansierat och ni som då kör adblocker stöttar inte swec ekonomiskt men ni vill gärna använda forumet.
Men visst kan ni inte läsa selektivt och hoppa över annonser så.

Hade föredragit att sidor minear bitcoin istället, iaf på PCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Menar som aftonbladet försökte göra och stoppa folk med adblock från att läsa deras artiklar.

Fast jag ser hellre på reklam än läser deras artiklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verdurakh:

Tradera, måste väl vara en bugg på deras sida som orsakar detta?
Kontaktat dem?

Jag upptäckte detta inatt och det är nytt sedan i måndags då jag vet om att detta inte fanns då. Att det är så specifika saker som inte fungerar medans andra gör det, så som att bilden är förminskad och att lägga till på minneslistan inte fungerar tyder på att detta är medvetet och stänger man alltså av adblocker fungerar sidan som vanligt igen.

Den som drabbas mest är ju dessutom den som lagt ut auktionen då denna inte har någon som helst kontroll över om presumtiva budgivare kör med adblocker eller inte och istället för att visa fem bilder bara visar en, i sämre kvalitet och inte ens går att förstora. Jag som säljer en del på Tradera kommer att drabbas av detta oavsett om jag kör med adblocker eller inte.

Dessutom kommer detta medföra problem med den legala biten då bilder som säljare lägger upp är del av objektbeskrivningen och därmed påverkar köp och-säljskyddet Paypal och Klarna tillhandahåller, och om bilder på eventuella defekter inte kan ses trots att säljaren lagt upp bilder på dom kan ju inte heller dessa avtal längre gälla.

Detta är riktig skit på riktigt.

Permalänk
Medlem

Med Aftonbladet har jag märkt att om jag öppnar det i en incognitoflik istället så fungerar allt, men jag får ändå ingen reklam utöver deras jävla videoartiklar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Men tycker det är ett jävla gnäll från en del Adblock-användare. Det är ju ingen rättighet att kunna använda Adblock med bibehållen funktionalitet överallt.

Det är väl ingen rättighet att ha reklam heller, så det tar nog ut varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag upptäckte detta inatt och det är nytt sedan i måndags då jag vet om att detta inte fanns då. Att det är så specifika saker som inte fungerar medans andra gör det, så som att bilden är förminskad och att lägga till på minneslistan inte fungerar tyder på att detta är medvetet och stänger man alltså av adblocker fungerar sidan som vanligt igen.

Den det drabbas mest är ju dessutom den som lagt ut auktionen då denna inte har någon som helst kontroll över om presumtiva budgivare kör med adblocker eller inte och istället för att visa fem bilder bara visar en, i sämre kvalitet och inte ens går att förstora. Jag som säljer en del på Tradera kommer att drabbas av detta oavsett om jag kör med adblocker eller inte.

Dessutom kommer detta medföra problem med den legala biten då bilder som säljare lägger upp är del av objektbeskrivningen och därmed påverkar köp och-säljskyddet Paypal och Klarna tillhandahåller, och om bilder på eventuella defekter inte kan ses kan ju inte heller dessa avtal längre gälla.

Detta är riktig skit på riktigt.

Fast skulle det vara medvetet så borde dem ju upplysa deras besökare om det annars känns det rätt meningslöst då jag tror att majoriteten av användarna inte tänker på att titta med och utan adblock.

När jag tittar på koden så ser det ut som ett javascriptfel som förhindrar de script som ska ladda resten av bilderna från att köras då.
Detta är troligen en konsekvens av att något saknas som adblock har blockerat, hade det vart medvetet har jag svårt att se att dem skulle låta det bli ett fel på sidan så som det blir så jag tror nog ändå att det är en bugg.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är med vilje från Tradera. Tryck F12 och kolla hur många fel det är på sidan, antar att det är adblockern som blockerar ett script som gör att saker och ting inte laddas in rätt på sidan.

Detta problem hade jag tidigare, då var det en proxy på jobb som blockerade innehåll från en cross-origin-källa på Traderas sida.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Märkligt. Jag kör adblocker på Tradera och drabbas inte av det här.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Föredetting
Skrivet av VresiBerba:

Det är väl ingen rättighet att ha reklam heller, så det tar nog ut varandra.

Lustigt nog får man posta precis vad man vill i enighet med svensk lag på sin svenska hemsida. Det är däremot ingen som är skyldig att se till att du kan använda sagda hemsida, speciellt om du väljer att modifiera vad du laddar från den.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Märkligt. Jag kör adblocker på Tradera och drabbas inte av det här.

Samma här. Provade med adblock plus igång i både Firefox och Chromium. Inga problem med bilderna. Det som däremot skapade problem var javascript blocker i Firefox. Men med den avstängd var det inga problem att se och förstora bilderna i annonsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Samma här. Provade med adblock plus igång i både Firefox och Chromium. Inga problem med bilderna.

Jag har testat med adblock plus, ublock origin och nano adblocker på Firefox och ublock origin och adblock plus på Chrome. Samtliga adblockers försätter sidan i detta läge och när samtliga stängs av fungerar sidan som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag har testat med adblock plus, ublock origin och nano adblocker på Firefox och ublock origin och adblock plus på Chrome. Samtliga adblockers försätter sidan i detta läge och när samtliga stängs av fungerar sidan som vanligt.

Då blockar du uppenbarligen något som jag inte blockar. Jag kör standardinställningar och det funkar precis som förväntat på Tradera. Reklamen försvinner men allt annat verkar vara kvar och fungera som tänkt.

Permalänk
Avstängd

Det här måste varit något dom testade inatt, för nu fungerar allt precis som vanligt igen, och jag har inte gjort en, enda ändring någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är väl ingen rättighet att ha reklam heller, så det tar nog ut varandra.

Du besöker deras webplats. Ta den som den är eller leave it?
Ingen tvingar in dig på Tradera, aftonbladet mm eller hur? Du kan ju öppna ett textdokument och skriva själv? Då får du ingen reklam:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Du besöker deras webplats. Ta den som den är eller leave it?

Eller blockera reklamen. Jag kör på det, du

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Jag kör uBlock origin och jag kan se din annons och bilderna som du ser dom utan adblocker samt att jag kunde lägga med den i minneslistan..

Permalänk
Avstängd

Vi betalar TV-licens för att slippa reklam men så fort vi går in på datorn eller ändrar kanal till annat än SVT 1 och 2 så är man överöst av skiten.
Klickar väldigt sällan på ett filmklipp på Aftonbladet då det först ska vara 25 sekunder reklam och sen ska man titta på ett gäng fjantar i en "nyhetsstudio" som ska rapportera om det man ville se som mer eller mindre alltid bara är dynga.
Om man nu klagar på att de inte tjänar tillräckligt med pengar så är det väldigt dumt att lägga ner ett par miljoner extra på dessa personer som sitter och fjantar i en studio.

Förr i tiden blev man arg när det var ett flygplan som flög runt på hemsidan för att det gjorde sidan seg och tog 20 sekunder extra att ladda. Idag får man vara glad om det inte är fem stycken videosnuttar och 200 st reklampopup som ska laddas in istället.

Tänk vad snabbt internet hade varit utan all reklam, vilken dröm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10