Senaste i raden websidor som straffar för adblocker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

@VresiBerba: Jag kör uBlock origin och jag kan se din annons och bilderna som du ser dom utan adblocker samt att jag kunde lägga med den i minneslistan..

Ja, nu funkar det igen. Tradera gjorde ett natt-test och jag förväntar mig att detta kommer att dyka upp igen i någon form i framtiden.

****OBS****
Och ett förtydligande; det är inte min auktion i OP, bara ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Att man är aktiv säljare och köpare där (köpt och sålt där för hundratusentals kronor, nu senast igår för 2500) i över 15 år spelar ingen roll, du skall fan inte köra adblocker här för då straffar vi dig!!!1q

1. Varför ska du har rättigheten att nyttja deras produkt ifall du inte nyttjar den på deras villkor?
2. Tror du att de skulle göra en hemsida som fungerar på olika sätt beroende på hur mycket man har handlat genom deras hemsida?
3. Vad är det största straffet, att du som kund får lite reklam i periferin eller att deras företag tappar en utav sina inkomster?

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Klaga inte när sidan inte fungerar till 100% då. Det är ju ditt egna val:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det mest tröttsamma problemet är att många sidor slutar fungera när man kör med adblock, eftersom att alla 300 länkade javascript som ska läsas in inte gör så och då fallerar hela skiten.

Jag skulle säga att personligen ser jag det som extremt dålig design av en sida i dagsläget om den INTE fungerar med dom vanligaste adblockers, hade jag suttit som "produktägare" hade jag aldrig godkänt en sida som failar ur om kunden/besökaren har en adblock.

Herregud vad mkt tid jag lagt på sån skit, senast var jag nästan på väg att felanmäla en sida där jag inte lyckades logga in.
Efter att ha plockat bort adbockern så började helt magiskt fler element på sidan dyka upp.
Ledsen att säga det, men adblockers är så vanligt idag att det är något man MÅSTE ta hänsyn till när man haxxar sin k0d.

Grejen är ju att det är "webben" som satt sig i denna sits själva. Hade dom inte fått nån typ av hybris där dom både gått överstyr med reklamen, samtidigt som dom även har mängder av "tracking"-script, så hade adblockers inte behövts från första början.
Man ser ju på fullaste allvar sajter som har typ 3-4 gånger så många requests till diverse ads&tracking som requests för att faktiskt ladda sidan.

Edit: Kolla bara swec, ett axplock:
- minst 4 requests till facebook
- google analytics
- sifomedia.se
- prisjakt
- monster
- adtech.de
- ad-script

Edit2:
145 KB överfört, ~95 tillhör den faktiska sidan jag vill se.
Mao ~50 KB overhead för mig som användare.
50 / 145 ~= 35% av trafiken blir för mig overhead utan en adblocker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

@VresiBerba: Klaga inte när sidan inte fungerar till 100% då. Det är ju ditt egna val:)

Klagar gör jag hur mycket jag vill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

1. Varför ska du har rättigheten att nyttja deras produkt ifall du inte nyttjar den på deras villkor?

För att jag betalar PENGAR, riktiga sådana när jag "nyttjar" den sidan. Vi pratar inte om gratis tillhandahållen information här utan om faktiska affärstransaktioner som folk betalar pengar för. Varför skall jag tvingas se på reklam om "VARRNING VARNIGN DIN DATA APPARAT ÄR INTE SKYDAD!!!11" när jag skall gå in och köpa ett grafikkort av Webhallen? Har Inet reklam på sina sidor? Näh!

Skrivet av Full:

2. Tror du att de skulle göra en hemsida som fungerar på olika sätt beroende på hur mycket man har handlat genom deras hemsida?

Låt oss bara säga att jag är medveten om "trogen kund"-konceptet.

Skrivet av Full:

3. Vad är det största straffet, att du som kund får lite reklam i periferin eller att deras företag tappar en utav sina inkomster?

Jag har dragit in hundratusentals kronor till Tradera över dom 18 åren jag har sålt och köpt där och bara för någon dag sedan ytterligare 200 spänn så om du tror att jag på något sätt skulle känna mig som en snigel på ögat kan du dra det ur hågen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För att jag betalar PENGAR, riktiga sådana när jag "nyttjar" den sidan. Vi pratar inte om gratis tillhandahållen information här utan om faktiska affärstransaktioner som folk betalar pengar för. Varför skall jag tvingas se på reklam om "VARRNING VARNIGN DIN DATA APPARAT ÄR INTE SKYDAD!!!11" när jag skall gå in och köpa ett grafikkort av Webhallen? Har Inet reklam på sina sidor? Näh!

Bara för att du betalar pengar så betyder inte det att du har alla rättigheter i världen, deras hemsida, deras regler. Än hur mycket du säger att du betalat, så är det fortfarande Traderas hemsida med deras regler.

Observera även att både Inet och Webhallen gör reklam för produkter på sina hemsidor.

Skrivet av VresiBerba:

Låt oss bara säga att jag är medveten om "trogen kund"-konceptet.

Bara för att du är en trogen kund åt ett företag så betyder inte det att de älskar dig så pass mycket att de ändrar sin hemsida för att du ska kunna använda adblocker utan problem.

Skrivet av VresiBerba:

Jag har dragit in hundratusentals kronor till Tradera över dom 18 åren jag har sålt och köpt där och bara för någon dag sedan ytterligare 200 spänn så om du tror att jag på något sätt skulle känna mig som en snigel på ögat kan du dra det ur hågen direkt.

Verkligen inget svar på frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Bara för att du betalar pengar så betyder inte det att du har alla rättigheter i världen

Det har jag väl inte sagt, heller.

Skrivet av Full:

Än hur mycket du säger att du betalat, så är det fortfarande Traderas hemsida med deras regler.

Jag är inte dummare än att jag begriper det där, men tack. Mina regler är dock att inte tillåta reklam på min dator och därför tar jag bort den; min dator, mina regler. Vad som händer bortom detta kan jag inte göra något åt, men en sak är säker, att om Tradera utför denna ändringen är det slutsålt där för min del då det kommer påverka MINA auktioner på grund utav vad ANDRA har för förhållande till reklam på Tradera och är således HELT utom min kontroll, oavsett om jag stänger av min adblocker eller låter den va på. Jag kan lägga upp tusen fina bilder på mina objekt men om folk som kör med adblocker inte kan se dom är det ju skit-samma, då kan jag ju lika gärna låta bli. Så Tradera bör nog tänka sig för en extra gång innan man inför det där, för det kan gå käpp-rätt åt helvete för dom.

Skrivet av Full:

Observera även att både Inet och Webhallen gör reklam för produkter på sina hemsidor.

Men inte för konkurrenter vilka samtliga outlets är för Tradera. Därav frågeställningen varför det finns reklam på Tradera överhuvudtaget.

Skrivet av Full:

Bara för att du är en trogen kund åt ett företag så betyder inte det att de älskar dig så pass mycket att de ändrar sin hemsida för att du ska kunna använda adblocker utan problem.

Det har jag inte heller sagt, jag uttryckte simpelt en åsikt i frågan.

Permalänk
Medlem

Om problemet uppstår igen, prova med att lägga till följande i din adblocker:

@@||aka-cdn.adtech.de/dt/common/DAC.js$script,domain=tradera.com

Inget optimalt filter då det vitlistar ett script från adtech. Höll på att leta efter en annan lösning då jag fick samma problem som TS när jag testade först. Men efter ett antal reloads så försvann adtech från sidans källkod. Förmodligen något de håller på och A/B-testar i nuläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förut kunde man se dplay utan reklam, detta får nu inte längre! har också märkt att svd.se har börjat kasta ur sig en "splash screen" om man inte får något svar ifrån reklam-leverantören.

Har märkt att det har blivit vanligare att kasta dessa "splash screens" så fort dns uppslaget till reklamleverantören inte ger ett förväntat svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassekongo83:

Om problemet uppstår igen, prova med att lägga till följande i din adblocker:

@@||aka-cdn.adtech.de/dt/common/DAC.js$script,domain=tradera.com

Inget optimalt filter då det vitlistar ett script från adtech. Höll på att leta efter en annan lösning då jag fick samma problem som TS när jag testade först. Men efter ett antal reloads så försvann adtech från sidans källkod. Förmodligen något de håller på och A/B-testar i nuläget.

Thank you very much, sir, you're a gentleman and a scholar!

Permalänk
Medlem

När vi ändå är i farten och diskuterar "nyhets"tidningar så kan man ju ha i bakhuvudet att vi redan betalat majoriteten av dessa via skatten.

Undrar hur många tidningar som skulle finnas kvar om man avvecklade presstödet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d

Permalänk
Medlem

Jag anser att sidor som använder reklam borde blockera samtliga användare med adblocker. Vi ska vara glada över att så mycket grejer är gratis på internet bara vi har lite reklam på sidorna. Blockera alla som inte ser reklamen så är problemet löst. Gillar du inte reklam så välj andra sidor utan reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag anser att sidor som använder reklam borde blockera samtliga användare med adblocker. Vi ska vara glada över att så mycket grejer är gratis på internet bara vi har lite reklam på sidorna. Blockera alla som inte ser reklamen så är problemet löst. Gillar du inte reklam så välj andra sidor utan reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Om reklamen stör innehållet så är ju något helt fel?

Har man en nyhetssida t.ex. så vill man väl att innehållet når läsaren? Jag har visserligen lättare koncentrationssvårigheter men Aftonbladet klarar jag inte ens av att läsa på, även om jag skulle vilja. Det är för mycket information att ta in helt enkelt. Då tycker jag att en enkel splash som sedan låter dig gå vidare är bättre. Eller som här på Sweclockers med några banners i header och på sidan.

Aftonbladet ser ut som en blinkande julgran med slideshows och allt möjligt blinkande mög. Det är som att försöka läsa tidningen framför 8 tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Om reklamen stör innehållet så är ju något helt fel?

Har man en nyhetssida t.ex. så vill man väl att innehållet når läsaren? Jag har visserligen lättare koncentrationssvårigheter men Aftonbladet klarar jag inte ens av att läsa på, även om jag skulle vilja. Det är för mycket information att ta in helt enkelt. Då tycker jag att en enkel splash som sedan låter dig gå vidare är bättre. Eller som här på Sweclockers med några banners i header och på sidan.

Aftonbladet ser ut som en blinkande julgran med slideshows och allt möjligt blinkande mög. Det är som att försöka läsa tidningen framför 8 tv-apparater.

så upplever inte jag aftonbladet nu när jag var inne. Vanlig reklam precis som på sweclockers, några skiftar mellan olika reklamer men definitivt inget blinkade. Jag anser ju fortfarande att vill man inte ha reklam så besöker man inte den sidan. Då väljer man andra sidor som kan leva utan inkomster eller andra reklamtyper. Typ betal nyhetssidor.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evirob:

När vi ändå är i farten och diskuterar "nyhets"tidningar så kan man ju ha i bakhuvudet att vi redan betalat majoriteten av dessa via skatten.

Undrar hur många tidningar som skulle finnas kvar om man avvecklade presstödet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d

Beror väl lite på vad man menar med "majoriteten".
Det är väl en rätt liten andel av svensk press omsättning som består av presstöd vad jag vet?

Här finns lite mer att grotta i för den som gillar att läsa mer i ämnet.
Sida 14 tar upp fördelning av intäkter viktat mot mängden presstöd om man inte vill läsa allt.
https://www.mprt.se/documents/publikationer/rapporter/de_2014...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck