Permalänk
Medlem

VPN och Bittorrent/utorrent

Tjena! när jag lägger in en torrent på bittorrent så står det bara "ansluter till klienter" och sedan är seeden antingen 0.00000... eller ett oändlighetstecken. Är det någon som vet vad problemet kan vara?

tack på förhand

Permalänk

@boomie: vilken vpn tjänst har du?
tillåter dom torrent trafik.

inte alla som gör det.

Permalänk
Medlem

Lite överraskande för mig att kanske VPN inte hjälper de som laddar ner lite fulstuff
Google vet din Mac-adress och var den finns om man använder samma router till sin mobil.

https://youtu.be/H234wK-3F_w

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om man kör VPN via sin router, då torde väl allt som kopplas upp mot routern gå via den VPN du valt? Förvisso bör man väl stängt av GPS innan man kopplar upp sig på sitt nätverk.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: fast läcker ens MAC-adress vid torrenting..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Inte datorns men routerns vad jag förstod

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:
Måste kolla vidar ei detta senare.. Så många projekt just nu.
Hade vart skönare att se någon riktigt kunnig kommentera detta.
Har ju varit rätt många trådar här i forumet senaste angående VPN privacy och det känns märkligt om man nu plötsligt måste tänka på en till aspekt i detta som aldrig tagits upp här innan..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Lite överraskande för mig att kanske VPN inte hjälper de som laddar ner lite fulstuff
Google vet din Mac-adress och var den finns om man använder samma router till sin mobil.

https://youtu.be/H234wK-3F_w

Jo, fast bara för att google/apple kan se det, betyder inte att din macadress skickas vidare till den som snoopar, när du torrentar. Eller att google/apple skulle ge vidare denna info ens om så vore fallet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Lite överraskande för mig att kanske VPN inte hjälper de som laddar ner lite fulstuff
Google vet din Mac-adress och var den finns om man använder samma router till sin mobil.

https://youtu.be/H234wK-3F_w

Äre väl såklart vpn skyddar dig? De som övervakar torrents plockar väl inte MAC addresser utan enbart IP-addresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Lite överraskande för mig att kanske VPN inte hjälper de som laddar ner lite fulstuff
Google vet din Mac-adress och var den finns om man använder samma router till sin mobil.

https://youtu.be/H234wK-3F_w

Det är inte alls vad de säger. De säger att även med VPN så går det att identifiera var en Wifi signal är. Det är allt, har ingenting att göra med vad du faktiskt gör med anslutningen eller något.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det har du nog rätt i när jag tänker efter riktigt grundligt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boomie:

Tjena! när jag lägger in en torrent på bittorrent så står det bara "ansluter till klienter" och sedan är seeden antingen 0.00000... eller ett oändlighetstecken. Är det någon som vet vad problemet kan vara?

tack på förhand

Har du öppnat porten hos din vpn leverantör och satt upp portforward i routern?

Permalänk
Medlem

Hejsan!
om jag vill vara "gömd" Skyddad privat, Hur går jag då tillväga?
någon som kan hjälpa mig med detta(:
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@kaoz7457:
Går inte om du kör med Windows 10

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@kaoz7457:
Går inte om du kör med Windows 10

https://youtu.be/XZiSiEwKSYc?t=6s

Det GÅR, men det är inte enkelt. Man måste stänga av och blockera hur mycket som helst - efter att ha ställt in lägsta möjliga spårningen i de vanliga inställningarna.

Några av tjänsterna som skickar telemetri är t.ex.: dmwappushservice, Connected User Experiences and Telemetry, Distributed Link Tracking Client, Geolocation service, HomeGroup. Det finns säkert fler jag missar nu.

Sedan måste man stänga av Windows Defender, SmartScreen och naturligtvis Cortana (vilket är svårt att bli av med helt, men det GÅR som sagt). Några till är Application Experience, Autochk, Customer Experience Improvement Program, DiskDiagnosticDataCollector... Sedan måste man ändra inställningar i grupprinciper och helst i registret också. Vidare så har Office och OneDrive egna telemetritjänster. Detsamma gäller vissa drivrutiner (hej, nVidida!).

En VPN-tjänst skyddar inte mot allt, men den gör det definitivt svårare att spåra dig. Lägg lager på lager av skydd för att vara säker och välj en tjänst du kan lita på. Jag kör själv F-Secure Freedome VPN och är nöjd med den, de lämnar inte över någon data vad jag vet. NordVPN ska också vara bra (belägen i Panama för att vara utanför EU/US). Du kan jämföra tjänster på t.ex. VPN-Sverige. Jag tror dock att PureVPN har lämnat över info till FBI tidigare, så kanske skippa dem?

Electronic Freedom Foundation har ett bra test där man kan se vad webbplatser kan se om dig/din webbläsare här: https://panopticlick.eff.org/ - För att minska spårningen kan man använda deras PrivacyBadger + HTTPS Everywhere, gärna tillsammans med en bra adblocker och NoScript.

Man kanske aldrig blir 100% säker, men det behöver ju inte vara ENKELT att bli spårad. Simma lugnt.

Permalänk
Medlem

@CorruptedLungs: mycket intressant och tack för att du tog dig tiden att beskriva så utförligt.
Nu är jag väldigt nyfiken på dina källor. Absolut inte för att jag ifrågasätter dom utan för att jag vill kunna läsa på och följa alla sorters förändringar för att kunna återställa blockeringar så fort något ändras. Även Kuna följa nya flöden av saker man kommer på, ny typ av telemetri osv..

Visa signatur

Citera för svar!