Huawei hamnade i holken – tips till torkning?

Permalänk
Medlem

Huawei hamnade i holken – tips till torkning?

Igår råkade frugan tappa sin huawei p9 i holken. Fiskade upp den snabbt och torkade av den. Lät den ligga en stund och hon uppger att den verkar fungera som den ska förutom att det kommit "imma" innanför kameralinserna så bilderna är numera suddiga.

Några tips på vad hon kan göra för att ordna problemet?

P9an har ju ett batteri som inte går att ta bort så att lägga den i ugnen på svag värma går bort. Lägga den i ris har jag hört ska vara meningslöst.

Och så tänker jag att eftersom det är vatten under kameralinsen så är det väl högst troligt vätska på fler ställen - mobilen kan kortsluta närsomhelst. Är ju inga jättesummor att ersätta en p9a idag så orkar inte bry mig om det.

Förtydligade rubriken från "Toa-telefon, tips?"/Thomas
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Rekordmedlem

Lägg den i en tät påse/burk tillsamman med Silica gel så kommer Silica gelen att absorbera fukten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@TotalF:

Pröva med ris.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

@TotalF:

Pröva med ris.

Jag håller med att prova med ris. Häll i ris i en påse (t.ex en fryspåse) och låt telefonen ligga i påsen med riset i minst 48 timmar och knyt igen påsen så ingen annan fukt letar sig in i påsen. Telefonen skall vara avstängd under tiden den ligger i påsen. Är det fortfarande problem så gör om proceduren igen. Ju längre telefonen ligger med riset ju bättre är det.
Om den är bortom räddning så kolla med hemförsäkringen. Min hemförsäkring täcker det mesta. Även om jag råkar tappa telefonen i havet. Har Folksam.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | NVME: WD SN730 512gb | SSD: Samsung 860EVO 500gb | HDD (Lagring): 3tb GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det här är tydligen ett väldigt vanligt öde för telefoner.
Jag har svårt att förstå hur man lyckas med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

*PISSNÖDIG* ställer sig som en cool kille lutad över toan, kommer på att man måste ringa polarn och berätta hur cool man är som står lutad o pissar. sätter telefonen mellan örat och axel. skryter en snabbis om att man står lutad och kissar. Avslutar samtalet genom en super cool DAB och plums telefonen simmar i gult vatten.

Annars har jag ingen aning om hur en kvinna kan tappa ner telefonen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

*PISSNÖDIG* ställer sig som en cool kille lutad över toan, kommer på att man måste ringa polarn och berätta hur cool man är som står lutad o pissar. sätter telefonen mellan örat och axel. skryter en snabbis om att man står lutad och kissar. Avslutar samtalet genom en super cool DAB och plums telefonen simmar i gult vatten.

Frågan är hur "frugan" gör... Skryter hur bra hon kan hålla den i ....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Min Note 3 hamnade i toan för en stund sedan. ett par dagar i en rispåse fick den att starta upp, men klarade inte visa något meningsfullt på skärmen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Frågan är hur "frugan" gör...

Det jag svara på en kille står lutade och pissar, en kvinna gör inte det i vanliga fall och måste därför ringa och skryta om det medans hon gör det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Frågan är hur "frugan" gör... Skryter hur bra hon kan hålla den i ....

Kan du inte gissa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kan du inte gissa det

Well.... Return to topic!
Ta isär den och torka torr den: https://www.ifixit.com/Teardown/Huawei+P9+Teardown/62348

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har man telefonen i en ficka när man sitter på toan så är det ju lätt att fickan "viker ihop sig", telefonen hamnar till stor del utanför vilket gör att den lätt ramlar ur.

Tänk då ifall man har den i bakfickan och reser sig upp lagom snabbt.

Och det är bara ett av sätten man kan tappa den i toan på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Min syster lyckades med samma grej, och vi hade en lång diskussion om det. Samtliga kvinnor närvarande var mycket förstående för hur det gått till, även innan hon berättade.
Situationen, visade det sig, var som sådan att hon hade telefonen i bakfickan. Tydligen är det mer eller mindre standard att kvinnor drar ner byxorna och sätter sig i en enda rörelse. Byxor ner i kombination med hukande rörelse = telefonen pressas ur fickan och faller ner i toaletten.

Mina utläggningar om att porslinstronen förtjänar att man först hälsar på den - likt gamla samurajer eller sumobrottare - innan den bestigs ljöd för döva öron.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kattsand kan ju funka också, om man har en sådan. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Ris hjälper inte. Bättre med typ torrbollen, silica gel eller blöja/binda. Är liknande ämne i dem som ska kunna absorbera mycket fukt. Om det hjälper mot kameralinsen vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Ja, jag har lite mer förståelse för hur en kille kan lyckas om man nu får för sig att man måste prata medans man står där.

Skrivet av Full:

Har man telefonen i en ficka när man sitter på toan så är det ju lätt att fickan "viker ihop sig", telefonen hamnar till stor del utanför vilket gör att den lätt ramlar ur.

Tänk då ifall man har den i bakfickan och reser sig upp lagom snabbt.

Och det är bara ett av sätten man kan tappa den i toan på

Skrivet av Gorian:

Min syster lyckades med samma grej, och vi hade en lång diskussion om det. Samtliga kvinnor närvarande var mycket förstående för hur det gått till, även innan hon berättade.
Situationen, visade det sig, var som sådan att hon hade telefonen i bakfickan. Tydligen är det mer eller mindre standard att kvinnor drar ner byxorna och sätter sig i en enda rörelse. Byxor ner i kombination med hukande rörelse = telefonen pressas ur fickan och faller ner i toaletten.

Mina utläggningar om att porslinstronen förtjänar att man först hälsar på den - likt gamla samurajer eller sumobrottare - innan den bestigs ljöd för döva öron.

Ha telefonen i bakfickan är bara fel, lärde sig folk inte det efter bendgate om inte annat?
Skulle den mot förmodan pressas ur sidofickan tycker jag den skulle hamna på golvet snarare än i toan? Det har jag lyckats med några gånger.

Håller helt med om att man hälsar på tronen först

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ris är meningslöst, att det har fungerat för vissa är bara ren slump.

Lägg den i ungen under 50c, ugnsluckan ska vara öppen på glänt så värmen med ångan kan smita ut.

Ta ut mobilbatteriet om det går.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Yatzy, exakt så gick det till 🖒🖒🖒

F.ö verkar problemet ha korrigerat sig självt nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Har lyckats tappa 2 tfn i vatten, var dock något äldre så man kunde iaf plocka bort lite plast o liknande.
Ställde dem i ett hörn och satte en hårtork på lägre värme att blåsa på dem över natten, levde vidare som att det aldrig hänt efter det.

Permalänk
Avstängd

Ovanpå elementgallret ett par dagar funkar oftast😊

Snyta sig och hiva telefonen istället för papperet har jag gjort själv och hört minst 2 andra som gjort.

Permalänk
Medlem

Jag trodde du behövde en telefon just för långa toalettbesök. Blev besviken när jag sen läste tråden...

Bra att det löste sig iallafall!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lägg den i en tät påse/burk tillsamman med Silica gel så kommer Silica gelen att absorbera fukten

Skrivet av Nightwing:

@TotalF:

Pröva med ris.

Skrivet av Hasseman84:

Jag håller med att prova med ris. Häll i ris i en påse (t.ex en fryspåse) och låt telefonen ligga i påsen med riset i minst 48 timmar och knyt igen påsen så ingen annan fukt letar sig in i påsen. Telefonen skall vara avstängd under tiden den ligger i påsen. Är det fortfarande problem så gör om proceduren igen. Ju längre telefonen ligger med riset ju bättre är det.
Om den är bortom räddning så kolla med hemförsäkringen. Min hemförsäkring täcker det mesta. Även om jag råkar tappa telefonen i havet. Har Folksam.

märkligt hur många det kan vara på ett teknikforum som tycker ris fungerar..? hur menar jag då öööh XxXgameingXxX stoppade telefonen i ris och efter det fungerade den.. = alltså fungerar det att fixa en vattenskadad telefon med ris..

vad är det vi missar? hur vet man att det funkar med ris? ja menar funkar det lika bra med element eller bara låta den ligga i en låda.
vattnet ska ju avdunsta inifrån telefonen för att sen absorberas av det "torra materialet på utsidan" och hur funkar det med avlagringar (dom små rester som finns i vatten speciellt toavatten.

vad är det man vill rädda ? telefonen okej YOLO kör på ris, silica, kattsand. skit samma..
ska man däremot rädda viktig information ex bilder,sms,info så kan det ju vara en ide att öppna telefonen?
Q:men jag vet inte hur man öppnar telefonen?
A: man får söka på den telefonen som man har, om man öppnar telefonen så kan man ju se hur skadat det är på kretskortet. lite ris tar inte bort vattenskada kretskort.

Q:jag öppnade min telefon flexkabeln är trasig och skärmen är spräckt! A:var försiktigare nästa gång..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Precis så är det. Ritsch säger det bara så åker dem av. Med klar nackdel om det sedan säger "plopp" för då vet man att något ramlat ned... Har tyvärr hänt många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Min Note 3 hamnade i toan för en stund sedan. ett par dagar i en rispåse fick den att starta upp, men klarade inte visa något meningsfullt på skärmen.

Du måste ha världens snabbaste kalender om du redan hunnit haft den i rispåse några dagar då du tappade för en liten stund sen (igår).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ha telefonen i bakfickan är bara fel, lärde sig folk inte det efter bendgate om inte annat?
Skulle den mot förmodan pressas ur sidofickan tycker jag den skulle hamna på golvet snarare än i toan? Det har jag lyckats med några gånger.

Problemet med kvinnojeans är att dom ofta inte har några fickor fram (även om estetiken tycks påstå det) och om dom nu har fickor är dom sällan större än att man får ner ett eller två bugg, men knappast någon modern mobiltelefon.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Blåsa med hårtork från ett säkert avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag trodde du behövde en telefon just för långa toalettbesök. Blev besviken när jag sen läste tråden...

Bra att det löste sig iallafall!

Jag gillar hur du är ihopskruvad i huvudet 😂

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@TotalF:

Kattsand är bra på att suga upp frukt har sätt på youtube när någon lägger det i en socka och sen lägger det i bilen för att undvika att försten dimma igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

@TotalF:

Kattsand är bra på att suga upp frukt har sätt på youtube när någon lägger det i en socka och sen lägger det i bilen för att undvika att försten dimma igen.

fast en telefon är förseglad vattnet är inuti telefonen + att det är inte vattnet som är problemet utan avlagringarna som blir kvar som skapar problem..

på ett sätt borde denna typ av frågor fungera bättre på något fysikforum eller prata med nån professor i luftfuktighet och elektronik.
för någon som har innekatt kan man ju testa avdunstar vatten i ett glas snabbare i ett rum med en kattlåda än ett rum utan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Så man stänger in det som är fuktigare än omgivningen i en påse och återförsluter ordentligt så att "ingen annan fukt tränger in", vilken fukt då, är inte telefonen fuktigare än omgivningen?

Dessutom ifrågasätter jag att ris på något magiskt sätt skulle dra åt sig fukt bättre än cirkulerande luft, min gissning här är att någon har fått höra att ris är bra att om man inte vill att salt ska klumpa ihop sig i ett saltkar och sedan extrapolerar det till "drar automagiskt åt sig all fukt".

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631