Permalänk
Medlem

Riktiga problem med min nya dator!

hade en gammal burk från 2013 som började med blåskärm osv. kostiga felkoder, köpte då ett nytt nätagg för att det var det enda som verkade trasigt, funkade ett tag men sen samma.

Ledsnade på att inte få den att funka, köpte nytt moderkort, grafikkort, minnen, processor, ssdx2.
installerade allt och datorn fungerade kanon tills efter ett par dagar.

då kom problemet tillbaka??!!
Får blåskärm 3-5 gånger och så startar man om ett par gånger sen funkar den som den ska?
kört så ett tag då jag verkligen inte fattar vad problemet är?

Nu helt plötsligt är det samma problem men även att discord och battle.net appen funkar inte som dom ska??

har uppdaterat bios på moderkort samt alla drivrutiner till allt.

Någon som har en aning vad som är fel?
Har tyvärr inte felkoderna i huvudet men det är olika hela tiden.

Permalänk
Medlem

@MackanS: Specs? Installerat nytt Windows efter uppgraderingarna?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Inaktiv

Samma uppsättning program på datorn? Du har ej installerat något crap som en gammal photshop på nya windows?

Jag skulle felsöka från grunden, börja med memtest, sedan något "burn" program på datorn där du belastar olika delar hårt. Om du har inbyggd gpu kan du testa och köra med denna för att utesluta enbart fel i gpun. (det skulle ju kunna vara 2 fel)

Permalänk
Medlem

@Arcec: Intel i5 8600k,
Corsair Vengeance RGB Black 16GB 3000MHz DDR4 CL16,
Asus geforce 1080,
Asus Rog strix Z370-H
2xSamsung 512gb ssd ALLT nytt.
Till och med köpt win 10 på usb. Nätagget är ca 6-8 mån gammalt.

Permalänk
Medlem

hade en "gammal" bios drivrutin på moderkortet, måste man installera om windows för det?

Och nej jag är inte så vass på detta:D

Permalänk
Medlem

@MackanS: Testa installera nya bios. Nej, behövs inte nytt Windows för det.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: jag har installerat nya bios igår, samma fel uppstod.
Går inte att installera nåt program längre heller haha, ska man testa ominstallera windows kanske?

Permalänk
Medlem

@MackanS: Har du kvar någon komponent från den gamla datorn, förutom nätagget? Någon gammal hårddisk t.ex.? Ryck ur dem i så fall, för krånglande hårddiskar kan orsaka alla möjliga konstiga problem. Det kan också vara t.ex. någon felande USB-enhet eller liknande.

Permalänk
Medlem

@perost: nej faktiskt inte, köpte allt nytt just för att vara säker, enda som jag har kvar är cd läsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

Går inte att installera nåt program längre heller haha, ska man testa ominstallera windows kanske?

Du har väl inte kvar samma windows installation som gamla datorn hoppas jag? Isåfall är det mer än dags att börja om helt från början!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@anon159643: ledsen såg inte ditt svar, Nej inga program då jag bara vill ha en "clean" datorn denna gång.
bara spela och surfa.

Permalänk
Medlem

@Roger W: hehe nej då, hade win 7 som var uppgraderat till 10 på förra datorn, så strulade den efter den uppgraderingen så körde på win 7.
Men det nya moderkortet tillåter inte win 7 så åkte och köpte win 10 på usb bara för att jag vill att saker ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

@perost: nej faktiskt inte, köpte allt nytt just för att vara säker, enda som jag har kvar är cd läsaren

Ok, samma gäller där, ryck den och testa om det hjälper. Felande SATA-kablar kan för övrigt också orsaka problem, så se till att du inte använder SATA-kablar från din gamla dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MackanS:

@Roger W: hehe nej då, hade win 7 som var uppgraderat till 10 på förra datorn, så strulade den efter den uppgraderingen så körde på win 7.
Men det nya moderkortet tillåter inte win 7 så åkte och köpte win 10 på usb bara för att jag vill att saker ska fungera.

Du har inte råkat köpa win10s som tillåter bara appar från deras marknad?

Låter väldigt skumt att inte kunna installera vanliga program på en vanlig version.

Permalänk
Medlem

@perost: nej dom gamla sata kablarna är borta

Permalänk
Medlem

@anon127948: nej va väldigt noga med att kolla så det blev rätt:D

Permalänk
Medlem

alla program verkar vara för 32 bitar fast jag har 64? någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

alla program verkar vara för 32 bitar fast jag har 64? någon?

Det är normalt, en del program finns bara som 32-bitars. 64-bitars är att föredra om programmet finns i båda varianterna, men att köra 32-bitars program på ett 64-bitars OS är i regel inget problem.

Permalänk
Medlem

@perost: hehe ok, som sagt hade jag varit vass hade jag inte ställt massa frågor här:)

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Jag hade liknande symptom för ett antal år sedan. De berodde på att jag hade flyttat över nätagget från min gamla dator och det orkade inte med att driva den nya datorn. Problemet med nätagget då var fördelningen mellan spänningsnivåerna (5V och 12V). Jag köpte ett nytt nätagg med samma totala watt och det har fungerat felfritt sedan dess. Men ditt nätagg var väl inte så gammalt så det kanske är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

Vad har du för nätagg?

Jag hade liknande symptom för ett antal år sedan. De berodde på att jag hade flyttat över nätagget från min gamla dator och det orkade inte med att driva den nya datorn. Problemet med nätagget då var fördelningen mellan spänningsnivåerna (5V och 12V). Jag köpte ett nytt nätagg med samma totala watt och det har fungerat felfritt sedan dess. Men ditt nätagg var väl inte så gammalt så det kanske är något annat.

Jag har ett evga 650 inte särskilt gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du samsung magican, från cd eller senaste ver från site. Testa stänga av rapid mode, se länk. 2år gammal tråd, nya sw borde väl löst detta, men testa.
https://community.spiceworks.com/topic/1194579-blue-screen-in...

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS så dina sata-portar körs i AHCI-mode. Kan behövas en nyinstallation av windows om du ändrar från IDE.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Ok ska testa, tack för alla tips förresten:)

Skickades från m.sweclockers.com