Permalänk
Medlem

En slags hylla till min TV-bänk

Jag har tänkt skaffa en slags hylla till min TV-bänk för att få upp min TV lite högre och för att kunna ha min center-högtalare under TVn på ett bättre sätt.
En hylla som ser ut typ så här:

Den skulle kunna vara uppemot 35cm hög men minst 25, och uppemot 150 cm lång men minst 75-100cm.
Och 35-40cm djup.

Någon som har några tips och förslag på en sån typ av hylla?

I typ svart färg!

Permalänk
Medlem

IKEAs Lackhylla?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

IKEAs Lackhylla?

Finns den med lämpliga ben?
Det har inte jag hittat...

Permalänk
Skrivet av b0bber:

IKEAs Lackhylla?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00105323/

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

15cm för djup och högtalaren får ändå inte plats under den eftersom öppningen bara är 15cm hög...

Permalänk
Medlem

Ikeas bestå utan ben borde ju vara hyggligt rätt i dimensionerna... en nackdel med just den här är ju iofs att du har två skåp så centerhögtalaren hamnar inte i mitten precis (utan hjälp av en såg)
https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80294503/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Ikeas bestå utan ben borde ju vara hyggligt rätt i dimensionerna... en nackdel med just den här är ju iofs att du har två skåp så centerhögtalaren hamnar inte i mitten precis (utan hjälp av en såg)
https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80294503/

Skulle kanske funka bättre trippeln då!
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60294504/#/702945...

Eller den här funkar ju också: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90144730/

Permalänk
Avstängd

Eller kapa två reglar som du lägger längs med så dem följer med på hela djupet, och åk till valfri säljare som säljer skivor/bänkskivor och dylikt, vad du kan tänka dig att vilja ha för material är högst personligt😜

Och du kan då välja mellan att köpa färg, eller kontaktplast, så kan du få det efter önskat utseende, och om du vill ha kantigt, samt stilrent, så är det bara att köra med spackel samt finkornigt sandpapper, och om du vill ha bästa resultat för spetsiga, 90-gradiga hörn, skulle jag rekommendera en träkub att ha sandpappret på

Sedan bara att smacka på om du exempelvis vill ha svart pianolacksimitation eller så, såvida du, som en annan gillar(älskar) att skapa och vara kreativ med händerna, då det är riktigt kul att skapa själv enligt min subjektiva åsikt

Än om jag vet att inte alla uppskattar att jobba praktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: Jag har tittat lite på det alternativet också, köpa ett par reglar och måla dom svarta och sen en svart skiva eller plankor på toppen bara som skruvas i reglarna. Och ett par svarta filtkuddar under reglarna. Mer avancerat hantverk än så pallar jag inte med, och jag har heller inte högre krav än så!

På t.ex. Byggmax, vilka reglar och vilka plankor eller skivor hade du tänkt dig blir lättast och bäst att jobba med för ett sånt basic projekt?

Permalänk
Avstängd

@Kilroy : Hade för mig det fanns upp till 250mm i bredd på träreglar, fanns bara upp till 9 tum(220mm/22cm), kollade även XL bygg, bauhaus, m fl, och det tog tydligen stop redan vid 22cm🙈

Länk träregel: bredaste jag hitta på byggmax.se: https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x220-regel-c24-p0814522...

Så jag vet inte om det alternativet per automatik går bort då, då det inte är några 25cm som det går att bygga på höjden,såvida man inte kompletterar med någonting på 3cm

Såga till till önskad längd bör de i alla fall ha personal till på plats, plus att de kanske har spillvirke i önskad längd, då de brukar kunna ha det, tänkte på 40cm långt virke som bygger 5cm på höjden, som du kan få lite billigare.

Som toppskiva skulle jag personligen ha valt MDF-skiva, och vid titt även satsat på att bygga hela konstruktionen kring MDF, då det inte behövs flera bitar för att komplettera höjden, och då det bör tåla en TVs vikt, utan att den för den skullen bli alltför svajig över tid.

Plus att det inte ger med sig lika lätt som en spånskiva, se bara till att förborra först även här.

39,5cm i bredd, om du kan avvara 0,5cm, och vill komma undan billigare, med 139 kronor: https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/hyllor-och-hyllplan/hyl...

59,5cm i bredd(239 kronor): https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/hyllor-och-hyllplan/hyl...

Vinkelbeslag, skulle kört på 4a,en i bakkant, samt en i framkant på vardera sida(den med bredd 90mm, höjd 40mm, längd 90mm, tjocklek 3mm, och det lär inte behövas extra förstärkt vinkelbeslag då vikten inte kommer att behöva vila på vinkelbeslaget på samma sätt) : https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/vinkelbeslag...

Samt kapat skivan så den ligger enda ut i kanterna, och får vila ovanpå sidorna, för stabilare konstruktion, hjälp med kapning bör du även i detta fallet kunna få på plats

Ursäkta f ö för sent svar, förstår om du vill hinna med att bygga konstruktionen redan under helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: En MDF-hylla låter som en rätt bra idé och knappt 40cm blir utmärkt.

Ska absolut ha det som alternativ men själva bygget kommer nog inte ske förrän framåt våren så att jag kan måla och fixa på balkongen.

Permalänk
Medlem

Har du inte möjligheten att hänga upp TVn på väggen istället?

Annars angående MDF hyllan som ni diskuterade ovan så skulle jag rekommendera att sätta en skiva i bakkant för att styva upp konstruktionen mer och gör skivan mindre benägen till att säcka ihop under TVn, samt att du även skulle kunna skippa vinkelbeslagen i så fall.
Men det beror ju på hur stor centerhögtalaren är.

Permalänk
Avstängd

@Kilroy
Det låter skoj, och det var kul att man kunde vara till hjälp i alla fall 👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Har du inte möjligheten att hänga upp TVn på väggen istället?

Annars angående MDF hyllan som ni diskuterade ovan så skulle jag rekommendera att sätta en skiva i bakkant för att styva upp konstruktionen mer och gör skivan mindre benägen till att säcka ihop under TVn, samt att du även skulle kunna skippa vinkelbeslagen i så fall.
Men det beror ju på hur stor centerhögtalaren är.

Det är sant, tänkte även på det ett några koppar kaffe, då det är som du skriver, att den har betydligt mindre (obefintlig) tendens att vilja böja sig då under tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: Skulle tro att enbart en MDF skiva med ca 1 meter mellan bärarna inte glad om man ställer en ca 20 kg TV mitt på den. Så någon form av uppstyvning är ju att föredra, antingen med en hel skiva i bakkant på hylla, en 2"x2" limmad och skruvad under hela skivan eller ett extra ben på mitten är ju alla enligt mig godtagbara lösningar.

Permalänk
Medlem

@loefet: Hyllan ska helst hålla för uppemot 30-40-50kg om en 75tums+ TV ska hamna på den eventuellt.
Den här väger ju rent av 55kg: https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/86-tum/26...
Extra ben på mitten funkar ju inte riktigt då högtalaren ska få plats, men att stadga upp med en 2x2 skulle ju gå att fixa, eller ha dubbla hyllplan, t.ex. ett i MDF och ett i furu?
https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/hyllor-och-hyllplan/hyl...

Men bland dom olika alternativ jag tittat på så verkar jag i dagsläget mest sugen på den här liggande:

som man har utan skivan i mitten och sen lådor i dom 2 öppningarna på sidorna:

Då blir öppningen i mitten 33cm hög och 65cm + bred.
Men det känns kanske lite klent för en tyngre TV...

Permalänk
Medlem

Skall du ha en sån stor TV så gäller det ju att stadga upp hyllan rejält. Kanske både 2"x2" och extra hylla uppe på MDFen, kan ju även vara värt att göra sidorna tjockare också för extra stabilitet.

Ikea varianten kan nog gå, även om det mest är bikakepapp i de tjockare sidorna i den hyllan. Visst inte det bästa materialet, men kan ett 2 meter brett bord av samma material och då ändå bara med ett ben i varje hörn hålla för mig (70 kg) stående i mitten samt crt, dator, mikro, m.m. så kan det nog gå bra även med en tyngre TV. Den modellen hade ju en bred och bra fot (ca 130 cm) som fördelar vikten på en stor yta så går det nog fint.

Som referens så brukar man säga att en bokhylla inte skall vara bredare än 80-90 cm om man bara har en skiva som hyllplan, och då fördelar ju böckerna vikten bättre samt väger mycket mindre än en 50 kilos TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@RazerBlader: Skulle tro att enbart en MDF skiva med ca 1 meter mellan bärarna inte glad om man ställer en ca 20 kg TV mitt på den. Så någon form av uppstyvning är ju att föredra, antingen med en hel skiva i bakkant på hylla, en 2"x2" limmad och skruvad under hela skivan eller ett extra ben på mitten är ju alla enligt mig godtagbara lösningar.

Är du ens vaken i hjärnkontoret?
är ju just det jag svarat på ovan när jag citerade dig, att det var klokare att ha en skiva i bakkant som du nämnde bl a, och att det var vad jag f ö också hade kommit på efter ett par koppar kaffe som skrivet👍👍😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: I bland så kan man undra, men kom ju även på andra lösningar hur man kunde styva upp ifall det behövdes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@RazerBlader: I bland så kan man undra, men kom ju även på andra lösningar hur man kunde styva upp ifall det behövdes.

Det är lugnt, känner igen mig f ö
Och jag tror dina lösningar med ytterligare förstärkningar är helt rätt tänk, då jag aldrig trodde att det skulle uppgå till så mycket tyngd i slutändan på konstruktionen 😱

Men att nästa gång ska jag även inleda med att fråga vad för vikt det ska kunna stå pall för.

F ö överlåter jag till dig och TS, då ni är på helt rätt spår, och tror inte att han kan gå fel med din hjälp👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: Ingen orsak, och tack själv!!
Jo får hoppas det, gäller ju att bygga något stabilt om man tänker ställa en sån tung och dyr pjäs ovanpå.