Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det borde vara ändrat. Gränsen på 400 är antagligen mackägarens, men med det nya systemet borde gränsen vara de 1500 för båda korten. Töm tanken och prova?

Tankade på ST1-stationen idag. Både vår bil och en bekants bil.

Frugan med sitt SEB-kort kunde bara tanka för 400 kr även denna gång. Så hon fick tanka i två omgångar.

Jag däremot tankade fullt direkt, 785 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Vänta bara tills något elektronikföretag reseverar det dubbla, när någon av er "upplysta ekononer/hemmaboende studenter med behörighet" (wow) beställt gpu "GTX360xXxUltra edition" för 8500;- men det reserveras 17779;- + pant 1500;-. Hoppas fan ingen av er skapar en klagotråd då. Vänta nu... Det har redan hänt, sök så finner ni.

Inte riktigt samma sak. När du köper en specifik vara, finns det ingen anledning att reservera något, och, om du inte kan betala, när pengarna ska dras, får du helt enkelt ingen vara. Jag har ingen aning om vad du menar redan har hänt, men helt klart är att just den situation vi har med bensinpumparna, helt enkelt inte kan hända med köp av grafikkort. Så har det reserverats pengar, och dubbelt upp, är det något helt annat, dock minst lika fel.

Skrivet av Exxovion:

Tankade på ST1-stationen idag. Både vår bil och en bekants bil.

Frugan med sitt SEB-kort kunde bara tanka för 400 kr även denna gång. Så hon fick tanka i två omgångar.

Jag däremot tankade fullt direkt, 785 kr.

Märkligt som fan. Jag hade tagit kontakt med ST1, och ifrågasatt det eftersom det verkar dumt att ha dubbla "skydd" mot samma sorts förlust. De borde utan vidare kunna ha samma 1500:- som gräns som alla andra i dagsläget. Fördelen med deras nuvarande borde ju vara att det mesta de kan reservera är de 400, så kaoset i den riktningen blir lite mindre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt som fan. Jag hade tagit kontakt med ST1, och ifrågasatt det eftersom det verkar dumt att ha dubbla "skydd" mot samma sorts förlust. De borde utan vidare kunna ha samma 1500:- som gräns som alla andra i dagsläget. Fördelen med deras nuvarande borde ju vara att det mesta de kan reservera är de 400, så kaoset i den riktningen blir lite mindre.

Det jag undrar är varför denna begränsning på 400 kr bara gäller för betalkortet via SEB och inte betalkortet via Swedbank.

Funderade på att kontakta ST1 och fråga om detta för längre sedan, kanske man skulle ta tag i saken imorgon.

Permalänk
Inaktiv

Kör med ett Maestro omni inet vill att det ska reserveras något, det går nämligen inte att reservera något belopp på ett Maestro, kör alltid med det då jag hyr bilar el ligger på Hotell........

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis som jag skrev: Utan extra kostnad heter det, ingenting är ju gratis.

Antingen så betalar vi för det direkt, i form av en så kallad kortavgift. Eller så betalar vi det via andra tjänster.

Beror helt på hur man använder det, jag har aldrig gett ett öre till banken som gett ut mitt kreditkort.

Finns t o m kort du kan gå plus på att använda, om du drar in bonus så att det överstiger ev avgifter.

Skrivet av Paddanx:

Men leta lite ska du ser att det finns en del udda kort hos butiker man kan få utan kostnad, med många gånger poäng och rabatter också.

Jag har letat. Alla som går att betala med utanför den utgivande butiken är antingen kreditkort eller så har de en avgift du inte kan undvika. Det fulaste exemplet jag sett var en avi-avgift som man tog ut även för elektroniska fakturor.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Nej de inte riktigt samma sak, dock så händer det många dagligen. Och det finns flera (gamla, nej orkar inte leta upp) trådar här och andra forum där X antal kronor reserverats när Y bör reserveras, även i denna tråd från någon "ica". Jodå man får varor lååååångt innan pengar dras idag, 2dagar max = varor hemma, pengarna dras upp till 2veckor efter.

Fullständig befrielse av intelligens att tycka det är OK mer pengar dras än man kommit överens om. Att det ens är lagligt. När man tankar är överenskommelsen betala det man tankar. Om reservationen är så bra varför stanna vid 1500;-? 10k minst, jag menar, man kan ju ha med sig ett flak med fet tank att pumpa full? En tank rymmer några tusen liter ifs... 100k på konto, annars ingen tankning med kort! Det kan ju inte vara orimligt? Varför isf? Jag vet mitt sista exempel är orealistiskt, dock så är principen samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är orsaken jag har det kort jag har, ica och andra normala butiker grå markeras oftast dessa köp i par dagar (hade jag haft deras andra kort, hade det inte dragits pengar på 1/2 bankdagar). Men då är det själva köpet som reserveras, inte extra utöver det (gäller mitt kort med, men pengarna dras direkt dock ligger dessa köp i "luften" också). Gillar mer när pengar dras direkt, inte sitta och räkna ihop summan som blir av alla grå markerade köp (min bank Nordea gjort om systemet så det dröjer 1/2 dagar varje köp det gjorde det inte förr). Har vägrat ta deras riktiga visa kort av denna orsak (Banken har försökt få mig välja deras vanliga Visakort), men sagt att jag vill pengarna dras direkt som mitt kort gör nu (om inte saknas mottagning till banken då, som varje köp pinsamt verkar sakna, för alla köp gråmarkeras i dagar).

Banken skyller på butikerna, men det är bara stor lögn.

Det är alla mackar, Q8 råkade jag ut för i somras låste 3.000 kr bara för pumpen/automaten strula. NU senast tanka jag på ingo/jet inne i stan och fick pengar låsta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Tankade idag igen för 100kr, bara den summan reserverad.
Måste vara något påhitt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Finns t o m kort du kan gå plus på att använda, om du drar in bonus så att det överstiger ev avgifter.Jag har letat. Alla som går att betala med utanför den utgivande butiken är antingen kreditkort eller så har de en avgift du inte kan undvika. Det fulaste exemplet jag sett var en avi-avgift som man tog ut även för elektroniska fakturor.

Mitt Forex är inget kredit. Det är Debit. Fram till den ändringen med Swish de införde så kostade det mig... 0kr.
Du sätter in pengar på ett konto, och sedan handlar.

Men jag ska titta efter alternativ nu i vår, och hittar jag något bra ska jag försöka tipsa dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är orsaken jag har det kort jag har, ica och andra normala butiker grå markeras oftast dessa köp i par dagar (hade jag haft deras andra kort, hade det inte dragits pengar på 1/2 bankdagar). Men då är det själva köpet som reserveras, inte extra utöver det (gäller mitt kort med, men pengarna dras direkt dock ligger dessa köp i "luften" också). Gillar mer när pengar dras direkt, inte sitta och räkna ihop summan som blir av alla grå markerade köp (min bank Nordea gjort om systemet så det dröjer 1/2 dagar varje köp det gjorde det inte förr). Har vägrat ta deras riktiga visa kort av denna orsak (Banken har försökt få mig välja deras vanliga Visakort), men sagt att jag vill pengarna dras direkt som mitt kort gör nu (om inte saknas mottagning till banken då, som varje köp pinsamt verkar sakna, för alla köp gråmarkeras i dagar).

Banken skyller på butikerna, men det är bara stor lögn.

Vi är väldigt bortskämda här i Sverige med att allt ska vara uppkopplat hela tiden, men kortsystemen är fortfarande utformade för att du ska kunna handla när det inte finns pålitlig internetuppkoppling eller telefonförbindelse. Kryssningsfartyg är ett klassiskt exempel.

Det ska även finnas möjlighet att korrigera felaktiga transaktioner och belopp innan pengarna lämnar ditt konto. Till exempel vid hotellvistelser eller bensintankningar, där den slutgiltiga summan inte är känd i förväg. Eller vid bedrägerier.

Därför görs alltid en reservation först och beloppet presenteras som ett köp först när handlaren kommit in med de slutgiltiga transaktionerna till banken. Det kan ske direkt eller som ofta i slutet av dagen när butiken stänger och personalen gör avslut på kortmaskinen. Om handlaren av någon anledning dröjer med detta blir reservationen liggande i max det antal dagar som är bankens övre gräns, innan beloppet släpps. Det hindrar dock inte att butiken skickar in transaktioner i efterhand, om de har skäl till det som banken godkänner.

Du kan säkert hitta en bank som döljer den här processen på ett sätt som du trivs med, men den kommer fortfarande finnas där.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det måste vara många bensinstationsägare här.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det måste vara många bensinstationsägare här.

Det tror jag inte, och varför skulle det vara det? Det här infördes som ett krav från VISA / Mastercards sida, så mackägarna är hyfsat oskyldiga i det läget. Sedan är det deras tekniska utrustning, men jag är rätt säker på att de inte får göra förändringar i utrustningen, även om de visste hur & vad som behövde göras, utan att både banker, och kedjan de är anslutna till, skulle få fullständigt frispel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Vi är väldigt bortskämda här i Sverige med att allt ska vara uppkopplat hela tiden, men kortsystemen är fortfarande utformade för att du ska kunna handla när det inte finns pålitlig internetuppkoppling eller telefonförbindelse. Kryssningsfartyg är ett klassiskt exempel.

Det ska även finnas möjlighet att korrigera felaktiga transaktioner och belopp innan pengarna lämnar ditt konto. Till exempel vid hotellvistelser eller bensintankningar, där den slutgiltiga summan inte är känd i förväg. Eller vid bedrägerier.

Därför görs alltid en reservation först och beloppet presenteras som ett köp först när handlaren kommit in med de slutgiltiga transaktionerna till banken. Det kan ske direkt eller som ofta i slutet av dagen när butiken stänger och personalen gör avslut på kortmaskinen. Om handlaren av någon anledning dröjer med detta blir reservationen liggande i max det antal dagar som är bankens övre gräns, innan beloppet släpps. Det hindrar dock inte att butiken skickar in transaktioner i efterhand, om de har skäl till det som banken godkänner.

Du kan säkert hitta en bank som döljer den här processen på ett sätt som du trivs med, men den kommer fortfarande finnas där.

Vi tar ett exempel, så du ser vart jag vill komma. Du köper mat/kläder för 300kr, en kompis vill sen äta ute och det kostar säg 200kr till (du hade bara råd att köpa för 300kr). Det är det som är fel med bankens riktiga visa kort (reserverad summa är okej, om banken även låser sumna på ditt konto). Det gör dom på sitt enklare visa kort, men aldrig på sitt dyrare VISA kort (summan låses dagar efter). Tekniskt kan dom låsa pengarna tills dragning sker eller pengarna kommer åter, men väljer att inte göra det på vanliga visa kortet.

Därför tycker jag har riktigt bra kort idag, dels reserveras summan direkt (så man inte använder pengar man inte har). Vist par dagar innan korrekt saldo visas låter inte som katastrof, men det sker löpande på vanliga visa kortet (så du kan ha flera 1000 kr släpande hela tiden om du är större barnfamilj). Jag själv skulle ha minst 500kr släpande minst, nu har jag som tur inte det sämre VISA kortet (utan kan kolla hur mycket jag har på saldot, utan behöva göra avdrag hit och dit).

Handlar du över dina tillgångar tar banken straffavgift, för dom får låna ut pengar till den man köpt varan/tjänsten. Är troligen det banken vill för att tjäna lite extra pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Beror helt på hur man använder det, jag har aldrig gett ett öre till banken som gett ut mitt kreditkort.

Tror du verkligen på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tror du verkligen på det?

Ekonomi kräver ingen religiositet, det räcker med att man kan räkna.

Visa signatur

Permalänk

Det verkar ju än så länge bara vara vissa stationer?

Tankar väldigt ofta på dinx och Ingo, väldigt sällan på Q8.

Bara beloppet jag tankar för blir reserverat för att försvinna någon dag senare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Ekonomi kräver ingen religiositet, det räcker med att man kan räkna.

Vet inte varför du drar upp religion, men nåja.

Ja att kunna räkna är en väldigt bra start iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Du skrev ju tidigare inlägg att du varken är för lr mot?

Knappast. Jag har alltid varit emot. Däremot är det inte alltid relevant vilken åsikt man har, och jag antar att du syftar på det här inlägget:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Killen frågade varför, jag svarade. Jag tillförde ingen som helst åsikt i om jag tyckte det var rätt, eller fel, i det inlägget. Helt avsiktligt, eftersom det inte var relevant.

Om det inte var vad du syftade på, är du välkommen att specificera.

Skrivet av Napster91:

Vi har ju tillslut kommit fram till att du antingen uttryckte dig så det var fritt att tolka

Vi? Du har kommit fram till, och ingen annan har uttryckt någon förståelse för din tolkning, medan ett par har uttryckt fullständigt oförstående för din tolkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Det verkar ju än så länge bara vara vissa stationer?

Tankar väldigt ofta på dinx och Ingo, väldigt sällan på Q8.

Bara beloppet jag tankar för blir reserverat för att försvinna någon dag senare

Det gäller samtliga mackar om du tankar med Visa eller Mastercard debit, men om allt funkar som det ska så är 1500kr reservationen borta så fort du avslutat din tankning och ersatts av den faktiska summan du tankat för så om du inte aktivt kollar ditt saldo medan du tankar så ska du om allt fungerar som det ska aldrig ens märka av reservationen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Medel- & höginkomsttagare ska vara glada över låginkomsttagare: det betyder att de inte lever på socialbidrag som medel- & höginkomsttagare då i princip hade behövt pröjsa för vilket vi alla redan vet hur de flesta känner inför just nu i Sverige.

Jag lider med er som tidigare student: stress över att prestera, att ligga efter i kurser och skit gjorde att ekonomin svajade på grund av impulsköp som skulle dämpa stressen men då kom den ekonomiska stressen istället, en ond cirkel för vissa.

Lägg sedan på CSN-lånet i efterhand till en utbildning som aldrig användes efteråt vid jobbsök (i mitt fall).

Har själv varken körkort eller bil, men vad vitt jag kan förstå så är det fanimig ett lyx att ha idag med tanke på bensinpriset och underhållskostnaderna även om det är ett måste för många som bor flertals km eller mil från närmsta nödvändigheter och jobb.

En gammal Volvo 240 kom man långt med, fönstervevar ingick i priset!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vet inte varför du drar upp religion, men nåja.

Gissar att det var pga "tror".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Medel- & höginkomsttagare ska vara glada över låginkomsttagare: det betyder att de inte lever på socialbidrag som medel- & höginkomsttagare då i princip hade behövt pröjsa för vilket vi alla redan vet hur de flesta känner inför just nu i Sverige.

Jag lider med er som tidigare student: stress över att prestera, att ligga efter i kurser och skit gjorde att ekonomin svajade på grund av impulsköp som skulle dämpa stressen men då kom den ekonomiska stressen istället, en ond cirkel för vissa.

Lägg sedan på CSN-lånet i efterhand till en utbildning som aldrig användes efteråt vid jobbsök (i mitt fall).

Har själv varken körkort eller bil, men vad vitt jag kan förstå så är det fanimig ett lyx att ha idag med tanke på bensinpriset och underhållskostnaderna även om det är ett måste för många som bor flertals km eller mil från närmsta nödvändigheter och jobb.

En gammal Volvo 240 kom man långt med, fönstervevar ingick i priset!

Problemet är väl när man har kass ekonomi samt måste ha en volvo v90.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det gäller samtliga mackar om du tankar med Visa eller Mastercard debit, men om allt funkar som det ska så är 1500kr reservationen borta så fort du avslutat din tankning och ersatts av den faktiska summan du tankat för så om du inte aktivt kollar ditt saldo medan du tankar så ska du om allt fungerar som det ska aldrig ens märka av reservationen.

Nej, men systemet är trasigt och en reservation kan ligga i värsta fall 5 dagar. Jag fick i sommras 3000 kr reservation (bara för automaten inte fungerade) och det skulle ta 4/5 dagar innan jag skulle få tillbaka det (bara för helg kom i mellan). Vet andra som reserverat hotelvistelse och det tog 5 arbetsdagar innan pengarna kom tillbaka.

Jag kommer inte bara klaga hos min bank när jag ligger ute med pengar, utan kommer kräva tillbaka dessa om dom ligger mer än 5 minuter. Hoppas fler visar missnöje.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, men systemet är trasigt och en reservation kan ligga i värsta fall 5 dagar. Jag fick i sommras 3000 kr reservation (bara för automaten inte fungerade) och det skulle ta 4/5 dagar innan jag skulle få tillbaka det (bara för helg kom i mellan). Vet andra som reserverat hotelvistelse och det tog 5 arbetsdagar innan pengarna kom tillbaka.

Jag kommer inte bara klaga hos min bank när jag ligger ute med pengar, utan kommer kräva tillbaka dessa om dom ligger mer än 5 minuter. Hoppas fler visar missnöje.

Skaffa dig ett liv istället, ett kreditkort och, om det behövs, ett medlemsskap i APM*

*Anonyma PengaMissbrukare För den som inte kan hantera ett kreditkort

Permalänk
Skrivet av videopac:

Skaffa dig ett liv istället, ett kreditkort och, om det behövs, ett medlemsskap i APM*

*Anonyma PengaMissbrukare För den som inte kan hantera ett kreditkort

Säger han som är för kreditkort. Jag skaffar inget jag behöver, men om man själv inte betalar det man övertrasserar direkt till banken straffar dom en. Är det tvärt om händer inget, bör vara straffavgift för varje dag jag ligger ute med pengar (inte inräknat dem pengarna som ska ligga flytande innan pengarna dras).

Vanligt Visa kort kan du handla över dina tillgångar enkelt, inte med deras enklare Visa kort. Dom hade kunnat köra liknande lösning på sitt vanliga visa kort, men det tjänar dom inga pengar på ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, jag vet? Som jag skrev "om det funkar som det ska".

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Säger han som är för kreditkort. Jag skaffar inget jag behöver, men om man själv inte betalar det man övertrasserar direkt till banken straffar dom en. Är det tvärt om händer inget, bör vara straffavgift för varje dag jag ligger ute med pengar (inte inräknat dem pengarna som ska ligga flytande innan pengarna dras).

Vanligt Visa kort kan du handla över dina tillgångar enkelt, inte med deras enklare Visa kort. Dom hade kunnat köra liknande lösning på sitt vanliga visa kort, men det tjänar dom inga pengar på ju.

Tydligen behöver du ju ett kreditkort! Och du ligger ju dessutom inte ute med några pengar ens på ditt debitkort (eller konto) då pengarna finns där, bara att du inte kan använda dem.

Som sagt, har man problem att hantera pengar kanske man skall göra något åt det istället för att klaga på allt runtomkring. Men återkom gärna i tråden och berätta (ärligt då, hoppas jag) vad din bank säger när du kräver ersättning för detta. Enda gången de kan lyssna är om man har mycket stora lån hos dem, annars är man bara en belastning som gärna får byta till en annan bank så att de kan öka sina vinster något till.

Skrivet av Napster91:

Det finns dom som låter något vara när dom ser att en annan försöker avsluta sin diskussion och lägga ner stridsyxan. Sedan finns videopac. Antagligen något jag bör träna på^^

Då kanske man inte skall avsluta med "personen i fråga kan ju inte förklara så att till och med jag förstår så det är ju inte mitt fel och nu slutar vi så jag får sista ordet"? Och självklart kunde du inte låta bli att svara på mitt inlägg. Jag är ju ändå videopac och det kan man ju inte göra något åt, men vad är din ursäkt?

Permalänk
Skrivet av videopac:

Tydligen behöver du ju ett kreditkort! Och du ligger ju dessutom inte ute med några pengar ens på ditt debitkort (eller konto) då pengarna finns där, bara att du inte kan använda dem.

Som sagt, har man problem att hantera pengar kanske man skall göra något åt det istället för att klaga på allt runtomkring. Men återkom gärna i tråden och berätta (ärligt då, hoppas jag) vad din bank säger när du kräver ersättning för detta. Enda gången de kan lyssna är om man har mycket stora lån hos dem, annars är man bara en belastning som gärna får byta till en annan bank så att de kan öka sina vinster något till.

Nej, har jag klarat mig utan i 8 år varför skulle jag behöva det nu?

Det är just det som är felet med min bank (Nordea), vist förstår att det inte lätt att lösa det tekniskt (för det visa kortet ska man även kunna handla offline), problmet är dock att belopp som registreras på internetbanken (alltså grå innan köpet går igenom), är exakt samma process som mitt enklare visa kort (ändrades för par år sen, så jag såg reserverade köp från t.ex ica och coop som inte hänt innan utan var andra typer av butiker som hamnade under reserverade så något har ändras sen dess). Skillnaden är dessa grå summor inte dras av på saldot som mitt kort gör (en sak att ej registrerade köp inte räknas av saldot, men dom köp du kan se borde räknas av).

Dom köp som ligger i limbo, för mig pendlar mellan säg 400/1000kr, det räknas av på saldot direkt det gör det inte på det dyrare visa kortet helt enkelt (tror även det finns kredit möjlighet på det kortet också). Utan du kan lika gärna ligga säg 1500kr back, du ser att du har pengar på saldot men dessa kommer gå till köp du gjorde för flera dagar sen.

Jag personligen skulle klara det med, men ibland vill man ju veta exakt vad man har på saldot med (om man behöver föra över mer pengar eller inte om man köper en dyrare vara). Då ska man behöva räkna ihop alla reserverade köp, för mig kan det ligga runt 5/6 stycken beroende på hur ofta jag handlar.

Hade varit kul att begära ersättning, men realistiskt får man troligen inget. Mer för att sätta press på banken som sin tur får man hoppas tar ett samtal med Visa. Men hela banksystemet är rätt korrupt, sant Visa vad jag vet är amerikanskt storbolag så dom skiter troligen i vilket så länge det inte gör stort hål i deras ekonomi (hela systemet i usa är korrupt från början till slut, så det vi kunder som vanligt får betala för bolagens brister).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, har jag klarat mig utan i 8 år varför skulle jag behöva det nu?

Det är just det som är felet med min bank (Nordea), vist förstår att det inte lätt att lösa det tekniskt (för det visa kortet ska man även kunna handla offline), problmet är dock att belopp som registreras på internetbanken (alltså grå innan köpet går igenom), är exakt samma process som mitt enklare visa kort (ändrades för par år sen, så jag såg reserverade köp från t.ex ica och coop som inte hänt innan utan var andra typer av butiker som hamnade under reserverade så något har ändras sen dess). Skillnaden är dessa grå summor inte dras av på saldot som mitt kort gör (en sak att ej registrerade köp inte räknas av saldot, men dom köp du kan se borde räknas av).

Dom köp som ligger i limbo, för mig pendlar mellan säg 400/1000kr, det räknas av på saldot direkt det gör det inte på det dyrare visa kortet helt enkelt (tror även det finns kredit möjlighet på det kortet också). Utan du kan lika gärna ligga säg 1500kr back, du ser att du har pengar på saldot men dessa kommer gå till köp du gjorde för flera dagar sen.

Jag personligen skulle klara det med, men ibland vill man ju veta exakt vad man har på saldot med (om man behöver föra över mer pengar eller inte om man köper en dyrare vara). Då ska man behöva räkna ihop alla reserverade köp, för mig kan det ligga runt 5/6 stycken beroende på hur ofta jag handlar.

Hade varit kul att begära ersättning, men realistiskt får man troligen inget. Mer för att sätta press på banken som sin tur får man hoppas tar ett samtal med Visa. Men hela banksystemet är rätt korrupt, sant Visa vad jag vet är amerikanskt storbolag så dom skiter troligen i vilket så länge det inte gör stort hål i deras ekonomi (hela systemet i usa är korrupt från början till slut, så det vi kunder som vanligt får betala för bolagens brister).

Det är skillnaden mellan saldo och disponibelt belopp. Saldo är pengarna som faktiskt finns på kontot, disponibelt belopp är det du kan använda, dvs som inte är reserverat för kommande överföringar och betalningar.

Din bank borde presentera det senare på något vis.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Rensat tråden på diverse trams.*

Pajkastning och provocerande inlägg är inte givande för en diskussion. §1 Trivsel

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tror jag inte, och varför skulle det vara det? Det här infördes som ett krav från VISA / Mastercards sida, så mackägarna är hyfsat oskyldiga i det läget. Sedan är det deras tekniska utrustning, men jag är rätt säker på att de inte får göra förändringar i utrustningen, även om de visste hur & vad som behövde göras, utan att både banker, och kedjan de är anslutna till, skulle få fullständigt frispel.

Ironi

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850