Seasonic Prime Titanium Fanless 600 W

Permalänk
Melding Plague

Seasonic Prime Titanium Fanless 600 W

Total tystnad, skyhög verkningsgrad och imponerande elektrisk prestanda är några av ledorden för Seasonics nya fläktlösa nätaggregat Prime Titanium Fanless, som idag tar plats i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var lite dyra 600W men klart intressant för den som vill ha absolut tystnad
Själv förderar jag semipassivt för övriga komponenter överöstar PSU ändå vid hög belastning

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

12 års garanti.
#jävlamäkt

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Video till nätaggregats-recensioner, det hör inte till vanligheterna. Trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tolv års garanti. *dreggel*

Baserat på agget så skulle jag absolut inte använda begreppet "dyrt". Jag skulle säga att det är mycket pengar men det är ju samtidigt mycket man får för pengarna. Hög kr/watt kanske men det är kvalitetswatt man får ser det ut som! En watt och en annan watt är inte lika mycket värda!

Efter att ha läst lite mer om garantihanteringen så ser det ut att vara värt det (smaksak). Med andra ord, om man har pengarna och ska köpa en ny rigg så kan det vara värt att köpa ett sådant rejält kvalitetsagg. Sparar några kronor baserat på effektiviteten också på den långa tiden men främst att den är garanterad att hålla så pass länge. Med tanke på antalet nätagg jag har gått igenom med tre års garantitid (Designade att gå sönder efter 36 månader och en dag - or what?) så hade detta agg sparat pengar.

Enligt Seasonic så är det tillåtet att överlåta garantin till tredjepart förutsatt att man säljer den vidare inom samma region (europa exempelvis) och att man har kvar orginalkvittot.

De vill även att man sköter garantihanteringen genom återförsäljarna vilket är otroligt bra. Exempelvis EVGA (som också ger hög garantitid på sina grejer) ger ofta ett par år garanti genom återförsäljaren och resterande år direkt med EVGA. Nackdelen är ju att man dras med fraktkostnaden till tillverkaren om man gör på det sättet vilket kan vara tiotals procent av anskaffningsvärdet på produkten.

Dustinhome nämner även att det är tolv års garanti vilket enligt mig styrker att återförsäljaren sköter RMA.

Ohh well. Jag vet vilket nästa agg blir till min nuvarande/dåvarande burk. Får se när eller om EVGA-agget jag har ger upp nångång...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

frågan är om det är så dyrt egentligen, visst kostar det men ska man använda det i 12 år och har garanti så är det ändå inte så mycket / år

däremot så kämpar mitt "budget" nätagg fortfarande på efter 7-8 år av tung OC / 24/7, lite mera risker med det dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

frågan är om det är så dyrt egentligen, visst kostar det men ska man använda det i 12 år och har garanti så är det ändå inte så mycket / år

Tycker den här meningen sammanfattar det hela på ett bra sätt, sett till vad man får tycker jag inte det är speciellt farligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker den här meningen sammanfattar det hela på ett bra sätt, sett till vad man får tycker jag inte det är speciellt farligt

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt som dom flesta numera lämnar 10 års garanti och går att köpas för halva priset ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att lasten är kapacitiv med en transformator?
Jag har för mig att allt som är induktivt, transformatorer, elmotorer. generatorer, dimmers m.m. måste ha en konding parallelt för att korrigera fasen, för lasten är induktiv.

Kondingen blir väldigt stor när det är stora elmotorer tex så det är inte praktiskt möjligt.
Med en aktiv fasförskjutning så har man en liten konding som laddas upp och en mosfet hackar upp lasten i små pulser, tar mycket mindre plats. Det byggs oftast in i invertern/H-bryggan på sekundärsidan eller aktiva/ideala diod-bryggan (som är en H-brygga med transistorer) på primärsidan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Samtidigt som dom flesta numera lämnar 10 års garanti och går att köpas för halva priset ...

Ja? Men hur många fläktlösa hittar du till det priset och med samma verkningsgrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör med Corsair AX760 i min primära dator. Har för mig att det kostade runt tusenlappen när jag köpte, men det var några år sen.
Lite overkill med 760W. Men jag ville ha helmodulärt, semipassivt och bra kvalité.
Detta agget är säkert bättre.
Får man ett bra semipassivt nätagg i 700-800W klassen för halva priset mot ett hel passivt i 600W klassen tycker jag det är lite svårt att motivera det högre priset för helpassivt.

Men är man ute efter ett högkvalitativt helpassivt nätagg och inte är priskänslig så är det säkert ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja? Men hur många fläktlösa hittar du till det priset och med samma verkningsgrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker mer i jämförelse med semipassiva (som jag skrev i ett tidigare inlägg)
Men om man bara focuserar på garantitiden så är det ju det man jämför

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tänker mer i jämförelse med semipassiva (som jag skrev i ett tidigare inlägg)
Men om man bara focuserar på garantitiden så är det ju det man jämför

Ja i den jämförelsen blir det ju lite annorlunda.
Faktum är att detta är det enda passiva agget med titanium, åtminstone i Sverige, är ju en oroligt nischad produkt.
Men jag förstår hur du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja i den jämförelsen blir det ju lite annorlunda.
Faktum är att detta är det enda passiva agget med titanium, åtminstone i Sverige, är ju en oroligt nischad produkt.
Men jag förstår hur du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt 😊
Jag betalade tex ca 600kr extra för mitt agg bara för att den skulle vara vit med vita kablar och specifik butik , det har ett mervärde för mig men troligtvis inte för så många andra ... 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Fräckt - kommer ihåg att jag byggde en HTPC 2007 som hade ett semipassivt Antec nätagg tror jag på 280w eller 350w. Hade en stor kopparklump på baksidan och en fläkt som tjöt som tusan när värmen blev för hög...

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som menas med "knäpptyst". Jag har prövat detta nätagg och det finns fortfarande kvar ett visst "coil whine", som jag kunde höra på 30-40cm avstånd. Tyst, men fortfarande hörbart.

Det jag menar med "fortfarande kvar" är i jämförelse med deras tidigare 520W modell som är mera känd för coil whine. Helt horribelt på dom 3 exemplar jag returnerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Frågan är vad som menas med "knäpptyst". Jag har prövat detta nätagg och det finns fortfarande kvar ett visst "coil whine", som jag kunde höra på 30-40cm avstånd. Tyst, men fortfarande hörbart.

Det jag menar med "fortfarande kvar" är i jämförelse med deras tidigare 520W modell som är mera känd för coil whine. Helt horribelt på dom 3 exemplar jag returnerade.

Det kan ju variera mellan olika exemplar sen kan ju även du ha bättre hörsel än testpersonen. Du kan ju alltid köpa på öppet köp och se om det uppfyller dina krav.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Modulära kablar
Det gäller att se upp med modulära kablar, då vissa tillverkare väljer att frångå Pcie standard och köra egna pinouts på PSU, plus att dom är ganska dåliga på att skylta med det.
Detta innebär alltså att om man använder andra kablar än de som följer med så riskerar man att 12V hamnar där 5V egentligen ska gå, med hemska resultat.
Det är inte helt osannolikt att man använder en egen kabel om man behöver lite längre kabeldragning eller helt enkelt inte vill ha svart kabel.

frågan är alltså, kör denna PSU med pcie standard pinouts ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan ju variera mellan olika exemplar sen kan ju även du ha bättre hörsel än testpersonen. Du kan ju alltid köpa på öppet köp och se om det uppfyller dina krav.

Jo, varierar mellan olika exemplar. Men jag kände igen det karaktäristiska ljudet/frekvensen från 520W modellen även i denna modell. Verkar dock definitivt som om dom har förbättrat det i denna 600W modell. Men jag har andra modeller från Corsair och Silverstone som är knäpptysta på riktigt (när fläkten inte går), så det är där jag sätter ribban.

Ett alternativ är att försöka lokalisera vad det är som vibrerar och trycka på mera silikonlim. Då ryker förstås garantin. Hur mycket och hur turligt dom blaffat på med silikonet från fabriken är sannolikt en faktor i variationen mellan exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Modulära kablar
Det gäller att se upp med modulära kablar, då vissa tillverkare väljer att frångå Pcie standard och köra egna pinouts på PSU, plus att dom är ganska dåliga på att skylta med det.
Detta innebär alltså att om man använder andra kablar än de som följer med så riskerar man att 12V hamnar där 5V egentligen ska gå, med hemska resultat.
Det är inte helt osannolikt att man använder en egen kabel om man behöver lite längre kabeldragning eller helt enkelt inte vill ha svart kabel.

frågan är alltså, kör denna PSU med pcie standard pinouts ?

Du kan ju alltid köpa extensions kablar

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd

Det är ett jävligt fint agg som är helt klart intressant och av bra kvalitet som är passivt men man kan få 10 år garanti och semi passiva agg för runt tusenlappen med samma watt som kan driva det mesta idag så jag har svårt att motivera ett köp för 2500kr trots det är riktigt bra nätagg som är top of the line

Problemet är att man vinner inte ett skit på att köra ett sånt agg mot ett Seasonic FOCUS Plus 650W Gold T.e.x som är semi passiv med 10år garanti och kostar halva priset och jag gillar iden på helpassivt på rubbet men man lär nog ner i 1500kr om man ska sälja några volymer att tala om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ah, Seasonic.....the powersupply of Kings!

yep, jag är en fanboy.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det gäller att se upp med modulära kablar, då vissa tillverkare väljer att frångå Pcie standard och köra egna pinouts på PSU, plus att dom är ganska dåliga på att skylta med det.
Detta innebär alltså att om man använder andra kablar än de som följer med så riskerar man att 12V hamnar där 5V egentligen ska gå, med hemska resultat.
Det är inte helt osannolikt att man använder en egen kabel om man behöver lite längre kabeldragning eller helt enkelt inte vill ha svart kabel.

Detta är väl snarare regel än undantag att kontakterna i nätagget har en proprietär standard?
Det är en nyttig varning i vilket fall, men Seasonic är lååångt från den enda som gör detta.
Grundregeln för alla bör vara att aldrig blanda kablar mellan olika tillverkare, utan att ha 100% koll på vad man håller på med. (har mätt kabeln eller liknande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Modulära kablar
Det gäller att se upp med modulära kablar, då vissa tillverkare väljer att frångå Pcie standard och köra egna pinouts på PSU, plus att dom är ganska dåliga på att skylta med det.
Detta innebär alltså att om man använder andra kablar än de som följer med så riskerar man att 12V hamnar där 5V egentligen ska gå, med hemska resultat.
Det är inte helt osannolikt att man använder en egen kabel om man behöver lite längre kabeldragning eller helt enkelt inte vill ha svart kabel.

frågan är alltså, kör denna PSU med pcie standard pinouts ?

Är det inte så att alla tillverkarna har olika för att förhindra användningen av något annat än sina egna kablar?

Alternativt så köper man kablage ifrån ett ställe som t.ex. Cablemod eller liknande, som tillhandahåller kablage till de olika tillverkarnas nätaggregat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Ja? Men hur många fläktlösa hittar du till det priset och med samma verkningsgrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Superflower har ju ett passivt Platina-certat 500wattare. Dock har den modellen några år på nacken. Men jag har använt den sedan den släpptes och den är sval oavsett hur hårt den jobbar.

Såg nu att de inte säljer den längre vilket är synd.

Seasonic har å ena sidan haft stora problem med coilwhine på sina passiva nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Du kan ju alltid köpa extensions kablar

Vill man ha snygg kabeldragning så.. nej.

Skrivet av Roger W:

Detta är väl snarare regel än undantag att kontakterna i nätagget har en proprietär standard?
Det är en nyttig varning i vilket fall, men Seasonic är lååångt från den enda som gör detta.
Grundregeln för alla bör vara att aldrig blanda kablar mellan olika tillverkare, utan att ha 100% koll på vad man håller på med. (har mätt kabeln eller liknande)

Mjae, så jävla vanligt är det väl ändå inte? hoppas jag.

Skrivet av Exxovion:

Är det inte så att alla tillverkarna har olika för att förhindra användningen av något annat än sina egna kablar?

Alternativt så köper man kablage ifrån ett ställe som t.ex. Cablemod eller liknande, som tillhandahåller kablage till de olika tillverkarnas nätaggregat.

Vore ju smidigt om tillverkaren istället följde pcie standarden om dom ska använda 8/6pin kontakter i PSU.

----

Poängen är ju att detta trots allt är ganska vanligt förekommande. Sweclockers borde testa kablarna för att se om dom är standard eller ej. Det är ju trots allt något man vill veta om man planerar att köpa PSU'n till något custom bygge, för då vill man ju kunna använda andra kablar är de som följer med. antingen för att få bra längd så man kan göra snygga kabeldragningar eller helt enkelt för att man vill ha en annan färg på kablarna.
Sen är det ju faktiskt ganska viktigt att veta om, därför om man inte vet att det är tillverkarens egen custom pinouts, så kan man grilla grafikkortet. ur ren säkerhetssynpunkt så är det ju viktigt att veta om tillverkaren tydligt skyltar med att det är specialkabla som gäller, eller om dom inte alls skyltar med det så är det ju bottenbetyg.
Om dom nu ska envisas med specialkabla så får dom ju använda specialkontakter för det. inte standard pcie.

Permalänk
Inaktiv

de kunde väl satt satt dit en riktigt tystgående fläkt istället? mitt seasonic kanbjag välja om det ska vara flöktlöst eller ej, mkt bättre.

jag har fläkten gående och ändå blir det ganska varmt om chassit. har då ett 1080ti som står och tuggar samt en 92mm låg rpm utblås + låg rpm 80mm inblås.

när datorn idlar är den knäpptyst trots 4 fläktar som går. När den jobbar hör man ett dovt sus ifall det äe knöpptyst i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Modulära kablar
Det gäller att se upp med modulära kablar, då vissa tillverkare väljer att frångå Pcie standard och köra egna pinouts på PSU, plus att dom är ganska dåliga på att skylta med det.
Detta innebär alltså att om man använder andra kablar än de som följer med så riskerar man att 12V hamnar där 5V egentligen ska gå, med hemska resultat.
Det är inte helt osannolikt att man använder en egen kabel om man behöver lite längre kabeldragning eller helt enkelt inte vill ha svart kabel.

frågan är alltså, kör denna PSU med pcie standard pinouts ?

I de manualer jag läst så står det att man endast får/ska använda de medföljande kablarna.

Citat från Seasonics manual till ett Prime-nätagg som jag köpte i fjol: USE ONLY the Seasonic modular cables provided with the power supply unit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vore ju smidigt om tillverkaren istället följde pcie standarden om dom ska använda 8/6pin kontakter i PSU.

----

Poängen är ju att detta trots allt är ganska vanligt förekommande. Sweclockers borde testa kablarna för att se om dom är standard eller ej. Det är ju trots allt något man vill veta om man planerar att köpa PSU'n till något custom bygge, för då vill man ju kunna använda andra kablar är de som följer med. antingen för att få bra längd så man kan göra snygga kabeldragningar eller helt enkelt för att man vill ha en annan färg på kablarna.
Sen är det ju faktiskt ganska viktigt att veta om, därför om man inte vet att det är tillverkarens egen custom pinouts, så kan man grilla grafikkortet. ur ren säkerhetssynpunkt så är det ju viktigt att veta om tillverkaren tydligt skyltar med att det är specialkabla som gäller, eller om dom inte alls skyltar med det så är det ju bottenbetyg.
Om dom nu ska envisas med specialkabla så får dom ju använda specialkontakter för det. inte standard pcie.

Om man har tänkt byta originalkablarna till egna hemgjorda så är det ju ett ickeproblem. Likaså om man tänkt beställa ifrån någon som tillverkar "custom".

Enda gången det kan bli ett problem är ifall man skulle behöva använda en kabel ifrån en annan tillverkares nätaggregat. T.ex. om man förlagt kablarna sedan man monterade datorn och behöver en extra kabel när det extra grafikkortet ska monteras in.

Men annars så tycker jag också det är konstigt att de inte kan följa standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Detta är väl snarare regel än undantag att kontakterna i nätagget har en proprietär standard?
Det är en nyttig varning i vilket fall, men Seasonic är lååångt från den enda som gör detta.
Grundregeln för alla bör vara att aldrig blanda kablar mellan olika tillverkare, utan att ha 100% koll på vad man håller på med. (har mätt kabeln eller liknande)

Korrekt. Corsair och EVGA kör med proprietära kontakter på sina agg även de.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |