Permalänk
Medlem

@Vollmilch: Mycket sant! Jag har nöjet av att ha skänkt pengar till båda dessa goda herrar. Det är inte utan att jag undrar vad det är jag hjälpt finansiera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Okej. Ja, jag hoppas innerligt. Och hoppas det blir cherry-profil, det känns mest, "allmänt"/mångsidigt, som ett sånt här set bör vara. Känns ju som att det bör finnas ett intresse att tillverka det, när ändå folk uppenbarligen är villiga att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore lite puckat att köra med något annat än Cherry, det är ju faktiskt standardprofilen bland gemenskapen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Hur är det med GH60 Santa egentligen, är alla lika eller finns det olika tillverkare?

Jag sitter och kikar lite på bra och prisvärda kretskort och Candykeys har ett för cirka 370 kr och MechboardsUK har ett som är cirka 100 kr billigare och som (enligt beskrivningen) kanske är vitt eller svart.

Därför funderade jag om det finns kopior på kopian? Jag skulle vilja ha ett svart original (dvs GH60 Rev C - jag har inget behov för belysning), men det kostar ju lite över 600 kr med moms och importavgifter från USA. Det känns lite väl häftigt.

Eller finns det någon inom EU som säljer GH60 Rev C till bra pris? Jag har inte lyckas hitta något iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Hur är det med GH60 Santa egentligen, är alla lika eller finns det olika tillverkare?

Jag sitter och kikar lite på bra och prisvärda kretskort och Candykeys har ett för cirka 370 kr och MechboardsUK har ett som är cirka 100 kr billigare och som (enligt beskrivningen) kanske är vitt eller svart.

Därför funderade jag om det finns kopior på kopian? Jag skulle vilja ha ett svart original (dvs GH60 Rev C - jag har inget behov för belysning), men det kostar ju lite över 600 kr med moms och importavgifter från USA. Det känns lite väl häftigt.

Eller finns det någon inom EU som säljer GH60 Rev C till bra pris? Jag har inte lyckas hitta något iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Falbatech har väl hyfsat pris: https://falba.tech/product/gh60-ver-c-pcb-board/ (€15, så antagligen utan SMD dioder/resistorer)
(€30 för "partially assembled": https://falba.tech/product/gh60-ver-c-partially-assembled-wit... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Falbatech har väl hyfsat pris: https://falba.tech/product/gh60-ver-c-pcb-board/ (€15, så antagligen utan SMD dioder/resistorer)
(€30 för "partially assembled": https://falba.tech/product/gh60-ver-c-partially-assembled-wit... )

Trevligt! Vad innebär "partially assembled"? Jag vill inte löda något annat än brytarna.

Edit: Jag läste visst lite snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lite koll på detta? Finns det smörjor utan detta idag?

https://nipsect.dk/pfoa-to-be-banned-in-europe/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp en del i min "exit sale" i marknaden. Kolla om ni är intresserade.

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar över programmeringen av min zeal60. För det första har jag svårt att få fram symbolen mellan vänster shift och Z, "relationsoperatorn". Jag har dubbelkollat att jag har lött (?) rätt jumpers på undersidan. I .bat-filen har jag KC_NUBS där, taget från exemplet från pok3er_ISO-filen. Men det det blir inget alls. Om jag testar en annan keycode blir det ändå inget. Kanske trasig witch, inser jag nu medan jag skriver detta...

Och en annan fundering, har ni "hålla ner för att byta lager" eller togglar ni? Det känns bökigt att behöva hålla ner om man vill använda ytterligare kortkommandon på samma lager, det blir liksom en extra tangent att hålla ner.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Har lite funderingar över programmeringen av min zeal60. För det första har jag svårt att få fram symbolen mellan vänster shift och Z, "relationsoperatorn". Jag har dubbelkollat att jag har lött (?) rätt jumpers på undersidan. I .bat-filen har jag KC_NUBS där, taget från exemplet från pok3er_ISO-filen. Men det det blir inget alls. Om jag testar en annan keycode blir det ändå inget. Kanske trasig witch, inser jag nu medan jag skriver detta...

Och en annan fundering, har ni "hålla ner för att byta lager" eller togglar ni? Det känns bökigt att behöva hålla ner om man vill använda ytterligare kortkommandon på samma lager, det blir liksom en extra tangent att hålla ner.

Skulle antagligen tro att det är något fel på switchen eller att det inte finns en diod för switchen.

Om du har två stycken fn knappar skulle jag ansätta den ena som en "shift" för det andra lagret och den andra som en toggle

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vollmilch:

Skulle antagligen tro att det är något fel på switchen eller att det inte finns en diod för switchen.

Om du har två stycken fn knappar skulle jag ansätta den ena som en "shift" för det andra lagret och den andra som en toggle

Har två fn-knappar, men har ju också tre lager, så det känns inte så dumt att ha en fn-knapp per lager och sen byta till det tredje med nedtryck av båda samtidigt. Aja, får se. Testade dock att försöka byta till toggle i .bat-filen, men det "kompilerar" inte. vad är rätt keycode för toggle? just nu är det FN_MO13 (för lager 1 + 3). På QMK's hemsida anges toggle som TG(layer), vilket jag inte riktigt förstår.

Angående iso-tangenten: Har kollat switchen med multimeter, och den fungerar. Dubbelkollade även att jag hade lött rätt jumper, samt rätt "presets" överst i .bat-filen. Kan det vara så typiskt att det ska vara problem med PCB:n...?

@dorf_se Du hade inget trubbel med denna tangent? Det bör väl räcka med lödning av jumper + "splitta left shift" =1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Har lite funderingar över programmeringen av min zeal60. För det första har jag svårt att få fram symbolen mellan vänster shift och Z, "relationsoperatorn". Jag har dubbelkollat att jag har lött (?) rätt jumpers på undersidan. I .bat-filen har jag KC_NUBS där, taget från exemplet från pok3er_ISO-filen. Men det det blir inget alls. Om jag testar en annan keycode blir det ändå inget. Kanske trasig witch, inser jag nu medan jag skriver detta...

Och en annan fundering, har ni "hålla ner för att byta lager" eller togglar ni? Det känns bökigt att behöva hålla ner om man vill använda ytterligare kortkommandon på samma lager, det blir liksom en extra tangent att hålla ner.

Jag har att man måste hålla nere FN och jag antar att det är vanesak? Jag är ju van med att regelbundet använda kombinationer där man måste använda tre tangenter samtidigt och ibland även fyra.

Dock skulle jag personligen nog störa mig på om jag behöver manuellt växla mellan två lager eftersom jag är helt hundra på att jag alltid skulle ta fel på lager hela tiden.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ni som kan mer om ämnet. Hur står sig Varmilio som tillverkare? Kikar på ett VA88M Gillar verkligen designen. Svårt att googla på med tyckte jag, fick intrycket av att det fanns "silent reds" och undrar lite om det är det som är här eller om det är vanliga reds.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

Ni som kan mer om ämnet. Hur står sig Varmilio som tillverkare? Kikar på ett VA88M Gillar verkligen designen. Svårt att googla på med tyckte jag, fick intrycket av att det fanns "silent reds" och undrar lite om det är det som är här eller om det är vanliga reds.

Varmilo står sig väldigt bra (kolla t.ex. 1a posten i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1465099-vilket-tangent... )

Varmilo har både varianter med silents och icke-silents. Står det inte uttryckligen "silents" i det du beställer så är det antagligen inte det.

Jag hade beställt mitt VA88M på antingen http://en.varmilo.com/ , https://www.candykeys.com/ eller pratat med maxgaming för att vara säker på att det var "silents": https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=VA88M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Har två fn-knappar, men har ju också tre lager, så det känns inte så dumt att ha en fn-knapp per lager och sen byta till det tredje med nedtryck av båda samtidigt. Aja, får se. Testade dock att försöka byta till toggle i .bat-filen, men det "kompilerar" inte. vad är rätt keycode för toggle? just nu är det FN_MO13 (för lager 1 + 3). På QMK's hemsida anges toggle som TG(layer), vilket jag inte riktigt förstår.

Angående iso-tangenten: Har kollat switchen med multimeter, och den fungerar. Dubbelkollade även att jag hade lött rätt jumper, samt rätt "presets" överst i .bat-filen. Kan det vara så typiskt att det ska vara problem med PCB:n...?

Min minnesregel:
"MO" är "Momentan" (dvs hålla nere)
"TG" är "Toggle"

Prova att lägga ngt "vanligt" på den krånglande brytaren i fråga för att se om det är "ISO-krångel" eller "annat krångel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Min minnesregel:
"MO" är "Momentan" (dvs hålla nere)
"TG" är "Toggle"

Prova att lägga ngt "vanligt" på den krånglande brytaren i fråga för att se om det är "ISO-krångel" eller "annat krångel".

Jomen rent i "koden"? Nu använder kanske inte så många andra tangentbord använder just det systemet med .bat-filer, men här skriver man in qmk-keycodes i filen. Ex "KC_F" osv. För att byta lager nu har jag alltså "FN_MO13", men om jag testar med "FN_TG13" kompilerar det inte.

Har testat annat på brytaren, den är stendöd. Eller brytaren fungerar, det är snarare något I PCB:n (dessvärre).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Jomen rent i "koden"? Nu använder kanske inte så många andra tangentbord använder just det systemet med .bat-filer, men här skriver man in qmk-keycodes i filen. Ex "KC_F" osv. För att byta lager nu har jag alltså "FN_MO13", men om jag testar med "FN_TG13" kompilerar det inte.

Har testat annat på brytaren, den är stendöd. Eller brytaren fungerar, det är snarare något I PCB:n (dessvärre).

Skickades från m.sweclockers.com

Varför bråkar du med lager "tretton"? lägg en "MO" på lager 1 (eller noll) till lager 3, och lägg sen en TRNS (Transparent) på lager 3 (och 2) för tangenten i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Varför bråkar du med lager "tretton"? lägg en "MO" på lager 1 (eller noll) till lager 3, och lägg sen en TRNS (Transparent) på lager 3 (och 2) för tangenten i fråga.

Det kanske också är något av en specialare, haha. Jag har två fn-knappar, en vars keycode är FN_MO13 och en vars keycode är FN_MO13, håller man ner den första byter man till lager 1 (från 0 alltså), håller man ner den andra byter man till lager 2, och slutligen om man håller ner båda byter man till lager 3. Jag hade som sagt vet testa att använda Toggle istället, men jag förstår inte riktigt vad jag ska skriva i "FN_MO13"s ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Har två fn-knappar, men har ju också tre lager, så det känns inte så dumt att ha en fn-knapp per lager och sen byta till det tredje med nedtryck av båda samtidigt. Aja, får se. Testade dock att försöka byta till toggle i .bat-filen, men det "kompilerar" inte. vad är rätt keycode för toggle? just nu är det FN_MO13 (för lager 1 + 3). På QMK's hemsida anges toggle som TG(layer), vilket jag inte riktigt förstår.

Angående iso-tangenten: Har kollat switchen med multimeter, och den fungerar. Dubbelkollade även att jag hade lött rätt jumper, samt rätt "presets" överst i .bat-filen. Kan det vara så typiskt att det ska vara problem med PCB:n...?

@dorf_se Du hade inget trubbel med denna tangent? Det bör väl räcka med lödning av jumper + "splitta left shift" =1?

Det jag gjort är väl som du beskriver.

use_split_left_shift=1 ^

Keymap

zeal60 keymap 0 ^ KC_ESC KC_1 KC_2 KC_3 KC_4 KC_5 KC_6 KC_7 KC_8 KC_9 KC_0 KC_MINS KC_EQL KC_BSPC ^ KC_TAB KC_Q KC_W KC_E KC_R KC_T KC_Y KC_U KC_I KC_O KC_P KC_LBRC KC_RBRC KC_ENT ^ KC_CAPS KC_A KC_S KC_D KC_F KC_G KC_H KC_J KC_K KC_L KC_SCLN KC_QUOT KC_NUHS KC_NO ^ KC_LSFT KC_NUBS KC_Z KC_X KC_C KC_V KC_B KC_N KC_M KC_COMM KC_DOT KC_SLSH KC_RSFT FN_MO13 ^ KC_LCTL KC_LGUI KC_LALT KC_NO KC_NO KC_NO KC_NO KC_SPC KC_NO KC_NO KC_NO KC_RALT FN_MO23 KC_RCTL

Detta förutsätter ju att man byglat JC16 och låter JC16A vara öppen
JC16: Short 1.25 ISO left shift
JC16A: Long ANSI 2.25 left shift

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Det jag gjort är väl som du beskriver.

use_split_left_shift=1 ^

Keymap

zeal60 keymap 0 ^ KC_ESC KC_1 KC_2 KC_3 KC_4 KC_5 KC_6 KC_7 KC_8 KC_9 KC_0 KC_MINS KC_EQL KC_BSPC ^ KC_TAB KC_Q KC_W KC_E KC_R KC_T KC_Y KC_U KC_I KC_O KC_P KC_LBRC KC_RBRC KC_ENT ^ KC_CAPS KC_A KC_S KC_D KC_F KC_G KC_H KC_J KC_K KC_L KC_SCLN KC_QUOT KC_NUHS KC_NO ^ KC_LSFT KC_NUBS KC_Z KC_X KC_C KC_V KC_B KC_N KC_M KC_COMM KC_DOT KC_SLSH KC_RSFT FN_MO13 ^ KC_LCTL KC_LGUI KC_LALT KC_NO KC_NO KC_NO KC_NO KC_SPC KC_NO KC_NO KC_NO KC_RALT FN_MO23 KC_RCTL

Detta förutsätter ju att man byglat JC16 och låter JC16A vara öppen
JC16: Short 1.25 ISO left shift
JC16A: Long ANSI 2.25 left shift

Exakt så har jag gjort. Då är det ju riktigt tråkigt, känns som att det kanske är pcb:n då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Exakt så har jag gjort. Då är det ju riktigt tråkigt, känns som att det kanske är pcb:n då...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat att flasha standardlayouten och dubbelkollat att den fungerar?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Exakt så har jag gjort. Då är det ju riktigt tråkigt, känns som att det kanske är pcb:n då...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du laddat zeal60_default.hex?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Har du testat att flasha standardlayouten och dubbelkollat att den fungerar?

Skrivet av dorf_se:

Har du laddat zeal60_default.hex?

Yes, har testat att flasha om det, med zeal60_default.hex.
Standardlayout, menar du zealpc.bat? Har testat alla dom, även poker_iso så klart, men jag får inte fram något tecken alls vid tryck på den tangenten. Kollade som sagt att switchen fungerade och det gjorde den.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör det att ha bitumen mellan plåt och kretskort? Det hade varit intressant och höra en ljudupptagning på skillnaden.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Yes, har testat att flasha om det, med zeal60_default.hex.
Standardlayout, menar du zealpc.bat? Har testat alla dom, även poker_iso så klart, men jag får inte fram något tecken alls vid tryck på den tangenten. Kollade som sagt att switchen fungerade och det gjorde den.

Då är det väl bara D44 kvar att felsöka på skulle jag säga. Prova att löda om den till att börja med. Jag har strecket nedåt, dvs riktningen på den.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Då är det väl bara D44 kvar att felsöka på skulle jag säga. Prova att löda om den till att börja med. Jag har strecket nedåt, dvs riktningen på den.

Jag försökte löda om den, men det är svårt utan mycket erfarenhet av smd-lödning. Jag upptäckte dock en intressant grej vid mätning. När jag trycker på andra tangenter medan jag mäter spänningen över deras respektive diod droppar denna spänning från ish ~30mV till 0. När jag mäter över D44 ligger spänningen konstant på 30mV, den droppar inte när jag trycker. Detta även efter att jag försökt (med varierad framgång) att löda om den.

Är I kontakt med Henry på zeal, men svaren kommer glest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag försökte löda om den, men det är svårt utan mycket erfarenhet av smd-lödning. Jag upptäckte dock en intressant grej vid mätning. När jag trycker på andra tangenter medan jag mäter spänningen över deras respektive diod droppar denna spänning från ish ~30mV till 0. När jag mäter över D44 ligger spänningen konstant på 30mV, den droppar inte när jag trycker. Detta även efter att jag försökt (med varierad framgång) att löda om den.

Är I kontakt med Henry på zeal, men svaren kommer glest.

Skickades från m.sweclockers.com

Då verkar det som felet är hittat. En snabbfix kan ju vara att ta en diod som inte används och löda dit.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Då verkar det som felet är hittat. En snabbfix kan ju vara att ta en diod som inte används och löda dit.

Testade detta också, men icke! Känns ju helknasigt. Har jag lyckats paja en "pcb-lane" på något oförklarligt sätt?!

BTW, Henry menade att det inte är problem med själva mcu:n, då skulle inte de andra tangenterna fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Testade detta också, men icke! Känns ju helknasigt. Har jag lyckats paja en "pcb-lane" på något oförklarligt sätt?!

BTW, Henry menade att det inte är problem med själva mcu:n, då skulle inte de andra tangenterna fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, eftersom du säger att alla andra tangenter fungerar utom denna så verkar ju mcu, osv fungera.
Kolla så alla dioder sitter på "rätt" håll. Så här ser mitt kretskort ut.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Nej, eftersom du säger att alla andra tangenter fungerar utom denna så verkar ju mcu, osv fungera.
Kolla så alla dioder sitter på "rätt" håll. Så här ser mitt kretskort ut.
https://i.imgur.com/lmZZcFD.jpg?1

Tack för bilden! Jag har samma orientering på mina dioder, och jag har bryggat rätt med avseende på JC16A och JC16. Börjar ta slut på grejer att felsöka snart känns det som, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som byggt på GH60, hur har ni programmerat era layoter? Behöver lite smarta tips på hur jag ska placera alla funktioner Ansi kör jag.
Har laddat ner EasyAVR verkar vara det smidigaste att jobba i. Sitter ni på någon fil där ifrån så släng gärna upp den så jag har något att kika på.
Tack!