Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Ni som byggt på GH60, hur har ni programmerat era layoter? Behöver lite smarta tips på hur jag ska placera alla funktioner Ansi kör jag.
Har laddat ner EasyAVR verkar vara det smidigaste att jobba i. Sitter ni på någon fil där ifrån så släng gärna upp den så jag har något att kika på.
Tack!

Jag kör med denna sida för att skapa firmware-filen och sedan flashar jag den med ett program. http://kbfirmware.com

Jag tycker att det fungerar bra och är enkelt att använda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för bilden! Jag har samma orientering på mina dioder, och jag har bryggat rätt med avseende på JC16A och JC16. Börjar ta slut på grejer att felsöka snart känns det som, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan nog inte hjälpa till mer, tyvärr. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med när det kommer till avlödning? Funderar på att skaffa mig något hyfsat så att det går lätt och smidigt. Runt tusenlappen. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Vad kör ni med när det kommer till avlödning? Funderar på att skaffa mig något hyfsat så att det går lätt och smidigt. Runt tusenlappen. Några tips?

Jag skulle gå direkt på en avlödningsstation. Jag började själv med en billig tennsug, vidare till en dyrare tennsug, vidare till en avlödningskolv med manuell pump på och slutligen slog jag till på en ZD987, mest för att den fanns på Amazon. Kostade mig typ 1700 spänn och då är det med både en avlödningspistol och en lödkolv. Om du hittar ZD915 någonstans så är det i princip samma sak fast utan lödkolven. Det går sjukt mycket snabbare och enklare att använda en avlödningspistol jämfört med att använda något annat.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Byggde ett litet lysande tangentbord

https://i.imgur.com/Td6amt0.jpg
(Ja, control och alt har bytt plats)

• Ett av Satans GH60 som rullar QMK
• Superlubade gula Gaterons
• Sip sockets i brytarna och 16 WS2812 undertill
• Platta polykarbonat och ett chassi från Tex i PMMA

Den siste jag trodde skulle bygga något RGB-glittrade. Hur gillar du det?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Är Corsair k65 ett bra tangentbord?

Jag har nyligen skaffat ett k65 och undrar vad ni tycker. Har ni någon information som inte kommer fram från manualen eller liknande som ni tycker är viktigt?

Permalänk
Medlem

@kelloxz:
Om du inte tänkt avlöda så mycket kan du skaffa en sån här istället: https://www.amazon.de/gp/product/B00DW7B96W
Min funkade fint för två tangentbord (~200 brytare) innan den gick sönder (metallen kring mynningen smälte så den suger inte så bra längre). Du får helt enkelt vad du betalar för. Vill du avlöda mer är tex en ZD-915 att föredra.

Se Wodan använda en "POMP" här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Den siste jag trodde skulle bygga något RGB-glittrade. Hur gillar du det?

Haha! Ja, ungefär så.

Det kanske skall förklaras att jag har inte blivit besatt av RGB-djävulen, tangentbordet är en födelsedagspresent till ett syskonpar, 11 och 13 år gamla. Överlämnades idag och det verkar som om det gick hem

Jag har inte direkt använt det, bara testat funktionalitet. Med det sagt betedde det sig som väntat. ISO var bedrövligt, saker sitter på fel ställe så jag behöver sudda en hel del och när jag skall göra det blir det retur istället. Hopplöst... Däremot tyckte jag det var ganska trevligt att prova på något nytt i tangentbordsbyggandet. Jag har aldrig lött varken bakgrundsbelysningsdioder, underbelysningsdioder eller SIP-sockets tidigare, eller för den delen brytt mig om att programmera sådant. Omväxling förnöjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Haha! Ja, ungefär så.

Det kanske skall förklaras att jag har inte blivit besatt av RGB-djävulen, tangentbordet är en födelsedagspresent till ett syskonpar, 11 och 13 år gamla. Överlämnades idag och det verkar som om det gick hem

Jag har inte direkt använt det, bara testat funktionalitet. Med det sagt betedde det sig som väntat. ISO var bedrövligt, saker sitter på fel ställe så jag behöver sudda en hel del och när jag skall göra det blir det retur istället. Hopplöst... Däremot tyckte jag det var ganska trevligt att prova på något nytt i tangentbordsbyggandet. Jag har aldrig lött varken bakgrundsbelysningsdioder, underbelysningsdioder eller SIP-sockets tidigare, eller för den delen brytt mig om att programmera sådant. Omväxling förnöjer.

Det är ju så man skäms att säga att jag själv sitter med mitt zeal på jobbet... Det är mitt nya "lek-pcb" GH60 är lite lagd åt sidan. Bytte original zealios 67g till svarta gateron med 72g Sprit, hans nya 72S, och provar lite nu ikväll. Får väl se på jobbet i veckan vad jag tycker.

RGB är ju en wow-grej men sen är det över liksom. Det tillför ingenting till ett tangentbord.

Worth to note. V2 stabs är "fixade". De ploppar inte ur som tidigare. R9 har mindre wobbel än R1. Annars är det lika dyrt som det alltid varit.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag kan nog inte hjälpa till mer, tyvärr. Hoppas det löser sig.

Tacksam för den hjälp jag fick Nu får vi hoppas på ett bra svar av Henry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag skulle gå direkt på en avlödningsstation. Jag började själv med en billig tennsug, vidare till en dyrare tennsug, vidare till en avlödningskolv med manuell pump på och slutligen slog jag till på en ZD987, mest för att den fanns på Amazon. Kostade mig typ 1700 spänn och då är det med både en avlödningspistol och en lödkolv. Om du hittar ZD915 någonstans så är det i princip samma sak fast utan lödkolven. Det går sjukt mycket snabbare och enklare att använda en avlödningspistol jämfört med att använda något annat.

Får bli något liknande! Tack för tips!

Skrivet av Khers:

@kelloxz:
Om du inte tänkt avlöda så mycket kan du skaffa en sån här istället: https://www.amazon.de/gp/product/B00DW7B96W
Min funkade fint för två tangentbord (~200 brytare) innan den gick sönder (metallen kring mynningen smälte så den suger inte så bra längre). Du får helt enkelt vad du betalar för. Vill du avlöda mer är tex en ZD-915 att föredra.

Se Wodan använda en "POMP" här:
J9bcJXHVFqY

Den där ser ut att duga, har bara 1 tbord att avlöda just nu. Får uppgradera mig senare
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Det är ju så man skäms att säga att jag själv sitter med mitt zeal på jobbet... Det är mitt nya "lek-pcb" GH60 är lite lagd åt sidan. Bytte original zealios 67g till svarta gateron med 72g Sprit, hans nya 72S, och provar lite nu ikväll. Får väl se på jobbet i veckan vad jag tycker.

RGB är ju en wow-grej men sen är det över liksom. Det tillför ingenting till ett tangentbord.

Worth to note. V2 stabs är "fixade". De ploppar inte ur som tidigare. R9 har mindre wobbel än R1. Annars är det lika dyrt som det alltid varit.

Haha, det var ju inte riktigt meningen... Jag förstår mycket väl lockelsen med RGB, men för egen del har jag prioriterat annat. Min erfarenhet av att använda bakgrundsbelysta tangentbord är ändå att jag stänger av lyset efter ett tag.

Intressant att veta att Zeals saker blir bättre, även om det mest förstärker den bild jag har av hans affärsmodell där han likt en mjukvaruutvecklare låter kunderna stå för en del av buggtesterna. Tyvärr erhåller inte kunder som köpt R1/2/3/... uppdaterade brytare med tiden. Kundnackdelen när man köper hårdvara som utvecklats som om det vore mjukvara ter sig uppenbar.

Min enda erfarenhet av Zealios är R1 och de gjorde mig absolut inte intresserad av uppföljarna. Tvärt om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Min enda erfarenhet av Zealios är R1 och de gjorde mig absolut inte intresserad av uppföljarna. Tvärt om...

Jag skulle inte vilja påstå att R9 egentligen är mer lockande. Mindre wobble men samma fjädrar. Jag köpte dem pga att de är de enda med 5 pin och transparant botten eftersom jag inte har någon plåt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Har börjat bli grymt sugen på att bygga ett eget tangentbord (mitt absolut första), men känner att jag är lite lost just nu i sökandet av delar. Jag vill ha ett relativt kompakt tangentbord med formfaktorn 60%, möjligen något större, fast som fortfarande har dedikerade piltangenter. Ett annat krav är att det ska stödja en ISO (nordisk) layout.

Gillar verkligen layouten som Varmilo VA69M kör med, så skulle vilja hitta något som ger ett liknande slutresultat. Sedan verkar Clueboards 66% layout också ganska schysst.

Tycker det generellt är svårt att hitta en PCB samt ett chassi i denna storlek som dessutom kan skickas till Sverige utan allt för höga priser (även om jag förstår att det inte direkt är ett billigt att bygga tangentbord ). Det bästa skulle ju vara att hitta ett komplett DIY kit med allt som behövs från ett enda ställe. Någon som vet var man kan köpa delar för att bygga ett tangentbord som liknar de jag nämnde ovan? Funderar annars att köpa VA69M:an, men att bygga det själv skulle vara ett roligt projekt

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

@Daggemanz: Kolla på KBDFans. Där finns det ett antal olika DIY-kits, han har även brytare, stabs, caps och allt annat du kan behöva. Inte så billigt som du kan få det på Ebay kanske, men du får allt från samma tillverkare och vet att det är bra grejer, lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Grymt, tack så mycket! Ska leta runt lite där.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Har börjat bli grymt sugen på att bygga ett eget tangentbord (mitt absolut första), men känner att jag är lite lost just nu i sökandet av delar. Jag vill ha ett relativt kompakt tangentbord med formfaktorn 60%, möjligen något större, fast som fortfarande har dedikerade piltangenter. Ett annat krav är att det ska stödja en ISO (nordisk) layout.

Gillar verkligen layouten som Varmilo VA69M kör med, så skulle vilja hitta något som ger ett liknande slutresultat. Sedan verkar Clueboards 66% layout också ganska schysst.

Tycker det generellt är svårt att hitta en PCB samt ett chassi i denna storlek som dessutom kan skickas till Sverige utan allt för höga priser (även om jag förstår att det inte direkt är ett billigt att bygga tangentbord ). Det bästa skulle ju vara att hitta ett komplett DIY kit med allt som behövs från ett enda ställe. Någon som vet var man kan köpa delar för att bygga ett tangentbord som liknar de jag nämnde ovan? Funderar annars att köpa VA69M:an, men att bygga det själv skulle vara ett roligt projekt

Då jag själv har varit i den tankebanan kan jag dela med mig av ett par tankar. Ursprungligen ville jag bygga ett (till storleken) standard 60%. Det finns PCB:er som stödjer piltangenter, jag kollade på XD64.

Men KBDFans har även en variant som verkar stödja piltangenter, dock osäker på hur det är med ISO, verkar som att både vänster shift samt "<>|"-ISO-tangenten måste vara av storleken 1u (en vanlig bokstavstangent), vilket i sin tur innebär att hela den raden blir förskjuten lite till vänster. Här: DZ60

Sedan har ju KBDFans även sin KBD66, som efterliknar clueboard's layout. Den är dock slut just nu.

Slutligen tycker jag att den absolut bästa layouten med piltangenter som är 60-70% utan tvekan är Tada68. Du får fler tangenter än med ex clueboard, och det är en mer kompakt layout än både clueboard och varmilo's variant.

Okej, PCB:er i all ära, men det finns fler saker du måste tänka på. En sådan sak är plate. När det gäller Tada68 finns en specifik ISO-plate att köpa med på KBDFans, det är liksom en variant som gäller och man har inga större valmöjligheter och det råder ingen förvirring. Samma sak bör gälla KBD66, med tanke på den väldigt specifika layouten. Det är lite lurigare med de mer "renodlade" 60%-varianterna, här gäller det att noga se efter att plate:n stödjer precis den layout man vill ha. Och det finns väldigt många varianter.

Om du väljer att köra Tada68- eller KBD66-spåret gäller det även att få rätt storlek på case, men precis som med plate finns ju specifika modeller med rätt "label" på, och väljer du 60% är ju detta inget problem.

Men, även om du har tänkt på allt detta, finns det fortfarande en sak som slutligen krånglar till det. Keycaps. Vilket spår du än väljer måste du se till att ha keycaps som passar med din layout. 60% med piltangenter kan som sagt innebära att hela näst understa raden förskjuts till vänster, vilket innebär att eventuella modifiers på högerkanten måste ha udda storlekar. Man kan köpa färdiga keycapset till Tada68 med rätt storlek på alla tangenter till just detta keyboard MEN (!!!) dessa finns ej med nordisk layout med avseende på legends. Jag har funderat på att köpa ett Tada68 och köra med modifiers från ejoyPBT i rätt storlekar och alphas ifrån varmilo med nordisk layout. Detta blir dock något av en kompromiss med tanke på att profilerna är lite lite olika, och det kostar pengar att köpa dubbla uppsättningar tangenter.

Hoppas du får lite mer klarhet i dina funderingar

Permalänk
Medlem

@jH0Ni:
@Daggemanz:

Mitt tips till alla som börjar bygga tangentbord är att byta till ANSI istället för ISO. Dels tycker jag att det är mycket (!) snyggare, dels för att det sällan finns caps med ISO. Du kan alltid kombinera ANSI med nordiska caps om du hittar några, då det alltid (i princip) finns ansi-enter och rätt shift osv ändå.

För dig som gillar valmöjligheter kommer du spara en massa pengar på att slippa köpa iso-caps till varje bygga du vill göra. Du kan helt enkelt köpa de flesta seten du hittar "stock". Tycker dessutom att det är skönare att skriva på ansi nu för tiden, den stora högershift är mycket skönare än iso-varianten.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@jH0Ni:
@Daggemanz:

Mitt tips till alla som börjar bygga tangentbord är att byta till ANSI istället för ISO. Dels tycker jag att det är mycket (!) snyggare, dels för att det sällan finns caps med ISO. Du kan alltid kombinera ANSI med nordiska caps om du hittar några, då det alltid (i princip) finns ansi-enter och rätt shift osv ändå.

För dig som gillar valmöjligheter kommer du spara en massa pengar på att slippa köpa iso-caps till varje bygga du vill göra. Du kan helt enkelt köpa de flesta seten du hittar "stock". Tycker dessutom att det är skönare att skriva på ansi nu för tiden, den stora högershift är mycket skönare än iso-varianten.

Har börjat fundera allt mer på detta på sistone, dels av de anledningar du nämner men också för att det är en till synes bättre layout för programmering.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Det vet jag inget om, även om jag vet att folk sagt det förut. Jag kör dock Nordisk Ansi, så fortfarande med åäö som vanligt. Men jag tycker att det funkar utmärkt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Då jag själv har varit i den tankebanan kan jag dela med mig av ett par tankar. Ursprungligen ville jag bygga ett (till storleken) standard 60%. Det finns PCB:er som stödjer piltangenter, jag kollade på XD64.

Men KBDFans har även en variant som verkar stödja piltangenter, dock osäker på hur det är med ISO, verkar som att både vänster shift samt "<>|"-ISO-tangenten måste vara av storleken 1u (en vanlig bokstavstangent), vilket i sin tur innebär att hela den raden blir förskjuten lite till vänster. Här: DZ60

Sedan har ju KBDFans även sin KBD66, som efterliknar clueboard's layout. Den är dock slut just nu.

Slutligen tycker jag att den absolut bästa layouten med piltangenter som är 60-70% utan tvekan är Tada68. Du får fler tangenter än med ex clueboard, och det är en mer kompakt layout än både clueboard och varmilo's variant.

Okej, PCB:er i all ära, men det finns fler saker du måste tänka på. En sådan sak är plate. När det gäller Tada68 finns en specifik ISO-plate att köpa med på KBDFans, det är liksom en variant som gäller och man har inga större valmöjligheter och det råder ingen förvirring. Samma sak bör gälla KBD66, med tanke på den väldigt specifika layouten. Det är lite lurigare med de mer "renodlade" 60%-varianterna, här gäller det att noga se efter att plate:n stödjer precis den layout man vill ha. Och det finns väldigt många varianter.

Om du väljer att köra Tada68- eller KBD66-spåret gäller det även att få rätt storlek på case, men precis som med plate finns ju specifika modeller med rätt "label" på, och väljer du 60% är ju detta inget problem.

Men, även om du har tänkt på allt detta, finns det fortfarande en sak som slutligen krånglar till det. Keycaps. Vilket spår du än väljer måste du se till att ha keycaps som passar med din layout. 60% med piltangenter kan som sagt innebära att hela näst understa raden förskjuts till vänster, vilket innebär att eventuella modifiers på högerkanten måste ha udda storlekar. Man kan köpa färdiga keycapset till Tada68 med rätt storlek på alla tangenter till just detta keyboard MEN (!!!) dessa finns ej med nordisk layout med avseende på legends. Jag har funderat på att köpa ett Tada68 och köra med modifiers från ejoyPBT i rätt storlekar och alphas ifrån varmilo med nordisk layout. Detta blir dock något av en kompromiss med tanke på att profilerna är lite lite olika, och det kostar pengar att köpa dubbla uppsättningar tangenter.

Hoppas du får lite mer klarhet i dina funderingar

Uppskattar verkligen denna information som den nybörjare jag är inom området! Tack!

Fastnade lite för just Tada68 när jag kollade runt på KBDFans, ser riktigt bra ut, och som du säger var det lätt att hitta passande plate samt chassi. Sen kom jag till problemet med keycaps som du också nämnde. Verkar verkligen inte vara lätt att hitta ett komplett set med nordisk layout som passar. Tittade på detta set för att få alla nödvändiga alphas och kombinera det med något annat, men det blir ju galet dyrt. Får fundera på hur jag vill göra. Kanske lättare att bara köra en standardlayout på 60% utan piltangenter, men är rädd för att jag kommer sakna dem för mycket

Skrivet av SYRE:

@jH0Ni:
@Daggemanz:

Mitt tips till alla som börjar bygga tangentbord är att byta till ANSI istället för ISO. Dels tycker jag att det är mycket (!) snyggare, dels för att det sällan finns caps med ISO. Du kan alltid kombinera ANSI med nordiska caps om du hittar några, då det alltid (i princip) finns ansi-enter och rätt shift osv ändå.

För dig som gillar valmöjligheter kommer du spara en massa pengar på att slippa köpa iso-caps till varje bygga du vill göra. Du kan helt enkelt köpa de flesta seten du hittar "stock". Tycker dessutom att det är skönare att skriva på ansi nu för tiden, den stora högershift är mycket skönare än iso-varianten.

Ja, har börjat fundera på detta med. Kanske är det bästa som ett första bygge. Jag har aldrig testat en ANSI layout själv, mest därför jag är lite skeptisk till att göra det nu utan att ha testat, men det kanske inte är så stor omställning. Man verkar ju få så sjukt många fler valmöjligheter med ANSI och minimerar risken för att keycaps inte passar och så vidare.

Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Ja, har börjat fundera på detta med. Kanske är det bästa som ett första bygge. Jag har aldrig testat en ANSI layout själv, mest därför jag är lite skeptisk till att göra det nu utan att ha testat, men det kanske inte är så stor omställning. Man verkar ju få så sjukt många fler valmöjligheter med ANSI och minimerar risken för att keycaps inte passar och så vidare.

Tack för tipset!

Det tog inte mer än någon timme innan det var lika lätt som vanligt att skriva på ansi. Och som sagt, jag tycker att den stora vänstershiften är oslagbar, särskilt när man spelar och kanske behöver en något större shift-tangent. Så personligen ser jag bara fördelar med ansi

Edit: Jag kan tydligen inte skillnad på höger och vänster

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Det tog inte mer än någon timme innan det var lika lätt som vanligt att skriva på ansi. Och som sagt, jag tycker att den stora högershiften är oslagbar, särskilt när man spelar och kanske behöver en något större shift-tangent. Så personligen ser jag bara fördelar med ansi

Det är faktiskt lite ironiskt att du tar upp fördelen med just stor vänstershift vid spelande. Jag har sedan urminnes tider använt ISO-tangenten (relationsoperatorn) för att lägga mig ner i spel. På så vis kan jag använda ctrl för att huka mig, shift för sprint och iso för att lägga mig ner, allt lättåtkomligt för lillfingret och jag kan behålla alla övriga tre fingrar på WA(S)D. Detta är en långsökt men likväl stor anledning till att jag är lite skeptisk till att byta bort ISO

Permalänk
Inaktiv

Bara för att det inte finns "dedikerade fysiska piltangenter med pilar på" på 60% så betyder inte det att du inte kan ha dedikerade piltangenter på en standard 60% layout: t.ex. genom "tap'n'hold" på ctrl-hshift-altgr-klustret.
@SYRE:
Och med höger antar jag att du menar vänster (shift)

P.S. ANSI är för lata och snåla nördar som inte orkar lägga energi på att hitta "riktiga" pcb/plåtar/chassi och framförallt tangenter: ISO ftw! ; ) D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Bara för att det inte finns "dedikerade fysiska piltangenter med pilar på" på 60% så betyder inte det att du inte kan ha dedikerade piltangenter på en standard 60% layout: t.ex. genom "tap'n'hold" på ctrl-hshift-altgr-klustret.

Konfigurerar med det i Windows eller via den valda PCB:ns controller? Går i så fall att ställa in i vilken PCB man än väljer till tangentbordet bara den är fullt programmerbar?

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Konfigurerar med det i Windows eller via den valda PCB:ns controller? Går i så fall att ställa in i vilken PCB man än väljer till tangentbordet bara den är fullt programmerbar?

Förutsatt att pcb:n är programmeringsbar görs detta via den. På så vis fungerar alltid ditt tangentbord på samma sätt vilken dator du än pluggar in det i Inga bloatiga mjukvaror som måste installeras här inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Förutsatt att pcb:n är programmeringsbar görs detta via den. På så vis fungerar alltid ditt tangentbord på samma sätt vilken dator du än pluggar in det i Inga bloatiga mjukvaror som måste installeras här inte!

Nice nice, tack

En annan fråga för att försöka bekämpa beslutsångesten: hur står sig Gaterons switchar mot Cherrys? Är det någon märkbar skillnad i känsla/kvalitet mellan dem eller är de mer eller mindre identiska?

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daggemanz:

Nice nice, tack

En annan fråga för att försöka bekämpa beslutsångesten: hur står sig Gaterons switchar mot Cherrys? Är det någon märkbar skillnad i känsla/kvalitet mellan dem eller är de mer eller mindre identiska?

Personlig preferens: en del föredrar cherry, en del gateron. Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad (en del skulle hävda att gateron är bättre, andra vice versa).

Som lekman/nybliven nörd så är känslan "snarlik" (men en inbiten nörd kan säkert påstå att skillnaden är som natt och dag)

Tl;dr
Som det mesta annat är det bäst att testa själv och bilda sig en egen uppfattning. (Tråkigt svar, jag vet: men det gör det inte mindre sant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Personlig preferens: en del föredrar cherry, en del gateron. Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad (en del skulle hävda att gateron är bättre, andra vice versa).

Som lekman/nybliven nörd så är känslan "snarlik" (men en inbiten nörd kan säkert påstå att skillnaden är som natt och dag)

Tl;dr
Som det mesta annat är det bäst att testa själv och bilda sig en egen uppfattning. (Tråkigt svar, jag vet: men det gör det inte mindre sant)

Alright tack, lite det svaret jag var rädd för Får helt enkelt leta upp ett par brädor med Gateron-switchar och testa!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Alright tack, lite det svaret jag var rädd för Får helt enkelt leta upp ett par brädor med Gateron-switchar och testa!

Kör på Gateron om du ska bygga själv. Betydligt billigare och minimal skillnad!